TEMatiikkaa-blogi

Blogit

Olemmeko valmiita matkailun nopeaan kasvuun?

Nina Vesterinen Julkaisupäivä 23.1.2017 11.51 Blogit

Vuosi on vierähtänyt käyntiin myönteisissä matkailumerkeissä. Iloisena voinkin todeta, että matkailun kasvunäkymät ovat kuluvalle vuodelle jopa poikkeuksellisen myönteiset. Kasvua odotetaan erityisesti Aasian markkinoilta, mutta myös perinteiset Euroopan markkinat ovat kasvussa. Lisäksi venäläisten matkailu osoittaa piristymisen merkkejä.

Suomi sai matkailukohteena vuoden 2016 aikana ennennäkemätöntä nostetta. Mm. tunnustuksia ja selkeitä suosituksia erinomaisena matkailukohteena, joista viimeisimpinä Financal Times´n ja Rough Guides´n listaukset. Lisäksi avautui uusia suoria lentoreittejä esim. Keski-Euroopasta Lappiin ja Dohasta Helsinkiin.  Matkailutoimijat rakensivat Visit Finlandin kanssa uusia yhteyksiä Suomea myyviin matkanjärjestäjiin kuten Kiinan suurimpiin.

Saamamme huomion ja sitä kautta odotettavan kasvun haltuunotto vaatii kuitenkin meiltä kaikilta toimia. Matkailutoimijoiden tulee varmistaa, että tarjottavat palvelut ja elämykset ovat laadukkaita, ja että ne muuntautuvat nopeasti muuttuviin kuluttajatarpeisiin.  Tarjonta on oltava löydettävissä ja ostettavissa matkailijoiden käyttämissä kanavissa, erityisesti mobiilisti.

Meidän julkisten toimijoiden tulee puolestaan varmistaa, että toimintaympäristö tukee matkailun kasvua ja uudistumista. Poikkisektoraalinen matkailunäkökulma jää usein vähälle huomiolle päätöksenteossa esim. normienpurussa, vaikka matkailun merkitys on suuri. Matkailu työllistää lähes 6 prosenttia kaikista työllisistä ja tuo Suomeen vientiin rinnastettavaa tuloa yli 4 miljardia euroa vuodessa.

Matkailun kasvun haasteina ovat mm. nopeasti tarvittavien investointien toteutumatta jääminen hitaan kaavoitusprosessin takia sekä osaavan työvoiman saaminen. Työikäisen väestön määrän supistuminen ja työmarkkinoiden kohtaanto-ongelmat tulevat haastamaan matkailun kasvun. Mara ry:n selvityksen mukaan ylivoimaisesti suurimmat esteet avoimien työpaikkojen täyttymiseen ovat hakijoiden puute tai hakijoiden puutteellinen ammattitaito. Myös matkailun sesonkiluonteisuus haastaa työvoiman saannin mm. Lapin matkailukeskuksissa. Työnteosta pitää tehdä kotiin jäämistä kannattavampaa ja toisaalta matkailun sesonkeja tasata ja pidentää.

Kotimaanmatkailu on Suomen matkailun perusta (noin 70 %), mutta kasvu on ollut kansainvälistä matkailua hitaampaa. Monet meistä muistelevat lapsuuden automatkoja pitkin Suomenniemeä, mutta olemmeko vieneet omat lapsemme, lapasenlapsemme tutustumaan Suomen upeisiin matkailukohteisiin. Suomi100 –juhlavuoden kunniaksi käynnistimmekin Löydä Suomesi -kotimaanmatkailun haastekampanjan. Haasteen tueksi olemme tuottaneet videon, jolla haastetaan suomalaiset lomailemaan enemmän kotimaassa, matkailufaktojen kera.

Otin itse haasteen #lomahaaste vastaan ja lupasin tehdä tänä vuonna neljä kotimaanmatkaa lisää. Löydä Suomesi -haasteen 1. kohteeni on #Muonio. Missä päin Suomea sinä aiot/haluaisit lomailla tänä vuonna? Katso video ja haasta tuttavasi videon kera mukaan. Muista #lomahaaste.

Nina Vesterinen, matkailun erityisasiantuntija, TEM

www.tem.fi/lomahaaste

Lisää kommentteja

Syötä kommenttisi tähän.