Vägkarta för tillväxt och förnyelse inom turismen i Finland 2015–2025
I januari 2015 färdigställdes vägkartan för tillväxt och förnyelse inom turismen i Finland 2015–2025, dvs. Finlands nya turiststrategi. Målet är att Finland år 2025 är Nordeuropas främsta turistmål.
De strategiska prioriteringarna i vägkartan är:
- stärkande av det temabaserade samarbetet mellan turistcentrum och företagsnätverk samt nya öppningar i produktutvecklingen, försäljningen och marknadsföringen.
- utveckling av ett konkurrenskraftigt och mångsidigt utbud i gränsytorna mellan turismen och andra branscher.
- ökade effekter av marknadsföringsåtgärderna och lättillgängliga produkter
- en konkurrenskraftig verksamhetsmiljö för turismen som stöder tillväxt och förnyelse
- smidig tillgänglighet
Färdplanens mål främjas av en rad åtgärder. Under åren 2015−2018 följande strategiska projekt som stöder tillväxt och förnyelse var finansierats med finansiella instrument inom arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde:
- FinRelax – att göra Finland till ett ledande land inom må bra-turismen (på finska)
- Maritima Skärgården – att göra havsskärgården internationellt känd (på finska)
- Stopover Finland – att göra Finland till ett ledande stopover-land (på finska).
Ytterligare upplysningar: Sanna Kyyrä sanna.kyyra(at)tem.fi