Ärenden som det ska avtalas om i samarbetsförfarandet
1. När antalet arbetstagare regelbundet är minst 20, omfattar samarbetsförfarandet
- årligen samarbetsutbildningens omfattning, innehåll, inriktning inom ramen för medlen
- planeringen och användningen av personalutrymmen och motsvarande lokaler samt ordnandet av barndagvård och personalbespisning inom ramen för de medel som arbetsgivaren anvisat
- de allmänna grunderna för fördelningen av understöd som arbetsgivaren anvisat för personalens hobby-, rekreations- och semesterverksamhet.
2. När antalet arbetstagare regelbundet är minst 30, omfattar samarbetsförfarandet
- arbetsreglement, regler för initiativverksamheten och ändringar i dem
- principerna vid fördelningen av tjänstebostäder, fastställandet av olika personalgruppers andelar samt fördelningen av bostäder.
Om avtal om arbetsreglementen eller ändringar i dem inte fås till stånd genom samarbetsförfarande har arbetsgivaren inte rätt att ensidigt fastställa dem.
Om avtal om andra ärenden inte fås till stånd genom samarbetsförfarande gäller följande:
Personalgruppernas företrädare beslutar om
- innehållet i och inriktningen enligt personalgrupp av samarbetsutbildningen
- fördelningen av tjänstebostäder
- ärenden som hör till området för socialverksamheten och de allmänna grunderna för fördelningen av understöd.
Arbetsgivaren beslutar om
- reglerna för initiativverksamheten och ändringar i dem
- principerna vid fördelningen av hyresbostäder och andelar enligt personalgrupp.
Förändringar i företagsverksamheten som medför personalkonsekvenser
Personalkonsekvenserna behandlas vid samarbetsförhandlingar innan arbetsgivaren fattar beslut.
Förhandlingar om vissa personalkonsekvenser på grund av följande ändringar/arrangemang i företagsverksamheten:
- nedläggning, förflyttning, utvidgning, inskränkning av verksamhet
- anskaffningar av maskiner och anläggningar, förändringar i serviceproduktionen eller produkturvalet
- andra motsvarande förändringar i företagsverksamheten, arbetsarrangemang, anlitande av utomstående arbetskraft.
Följande personalkonsekvenser omfattas av förhandlingsskyldigheten:
- Väsentliga förändringar i arbetsuppgifterna, arbetsmetoderna, arbetsarrangemangen och arrangemangen beträffande arbetslokaler, som omfattas av arbetsgivarens rätt att leda arbetet, samt förflyttningar från en uppgift till en annan, arrangemang beträffande den ordinarie arbetstiden, ändringar som planeras i dessa arrangemang och de planerade ändringarnas inverkan på när den ordinarie arbetstiden börjar och slutar liksom tidpunkterna för vilo- och matpauser, om inte något annat följer av ett kollektivavtal som är bindande för arbetsgivaren.
Ytterligare information: samarbetsombudsmannen