- Företag
- Näringspolitik
- Innovationspolitik
- Prioriteringar
- Reglering av företagets verksamhet
- Företagens internationalisering
- Företagstjänster
- Samhällsansvar
- Företagsstatistik
- EU's inre marknad
- Företagsfinansiering
- Arbetsliv
- Arbetslagstiftning
- Arbetsavtal och anställningsförhållande
- Arbetstid och semester
- Utveckling och upprätthållande av arbetstagarnas kompetens
- Likabehandling och jämställdhet i arbetslivet
- Integritetsskydd i arbetslivet och arbete med barn
- Samarbetsförfarandet och övriga system för personalens medbestämmande
- Kärnpunkterna i samarbetslagen
- Samarbete inom finska företagsgrupper
- Samarbete inom grupper av gemenskapsföretag
- Personalrepresentation i europabolag (SE) och europeiska kooperativa föreningar (SCE)
- Personalfonder
- Kollektivavtal och medling i arbetstvister
- Beställarsansvar
- Arbetstagarens skydd vid arbetsgivarens insolvens
- Utveckling av arbetslivet
- Integration av invandrare
- Integrationspolitiken
- Lagstiftning och anvisningar
- Integrationsfrämjande tjänster
- Förvaltning och aktörer inom integrationsfrämjandet
- Uppföljning av integrationsfrämjandet
- Informationspaketet - Mottagande av flyktingar
- Informationspaket om integration
- SIB-projektet för integration
- Sysselsättning
- Stöd och ersättningar
- Sysselsättningsöversikt och Arbetsförmedlingsstatistik
- Arbetslagstiftning
- Energi
- Energi- och klimatstrategi
- Elmarknaden
- Naturgasmarknaden
- Utsläppshandeln
- Förnybar energi
- Energieffektivitet
- Energi- och investeringsstöd
- Kärnenergi
- Energiförsörjningstryggheten
- EU-samarbetet och det internationella samarbetet på energiområdet
- Konkurrens och konsumenter
- Regionerna
- Målen för och planeringen av regionutvecklingen
- Regionala innovationer och försök
- Stadsutveckling
- Strukturomvandling
- EU:s regional- och strukturpolitik
- Närings-, trafik- och miljöcentralerna
Kommunplatserna stöder en behärskad förflyttning till kommunerna
Då personer som får internationellt skydd flyttar till kommunen strävar man till att beakta personens servicebehov, utbildnings- och arbetsmöjligheter samt boende-, arbets- och utbildningssituationen i målkommunen. Kommunerna kan komma överens om kommunplatser med närings-, trafik- och miljöcentralerna, d.v.s. NTM-centralerna, och på basis av dessa fattar NTM-centralerna beslut om placeringen i kommunerna.
Under NTM-centralerna fungerar samarbetsgrupper där representanter från bland annat kommunerna, flyktingförläggningarna och regionens övriga viktiga aktörer ingår. Genom samarbetsgruppen kan man beakta kommunernas och regionens näringslivs behov då personer tilldelas kommunplatser och då personer som flyttar assisterat styrs till kommunen.
För personer som får internationellt skydd är en flytt till kommunen där flyktingförläggningen ligger eller en19-Kuntapaikat1-sve närliggande kommun ofta ett bra alternativ, eftersom de kanske redan blivit bekanta med området och dess nätverk.
Då det finns tillgängliga kommunplatser i hela landet kan myndigheterna styra personer som får internationellt skydd till flyktingförläggningens och dess närområdes kommuner så att de fördelas jämnt i hela Finland på ett sätt som beaktar både flyktingens och regionens behov. På det här viset placeras inte personer som får internationellt skydd endast i de största städerna eller tillväxtcentrumen. Detta gör det lättare att hitta bostad och förhindrar att integrationstjänsterna stockar sig.
En snabb förflyttning från flyktingförläggningarna till kommunerna gagnar inte endast personen som får internationellt skydd, utan även hela samhället, eftersom integrationen inleds snabbt. Därtill kostar det att ha personer som fått uppehållstillstånd att vänta på flyktingförläggningarna. Dessutom ökar mottagandet av personer som får internationellt skydd kommunens invånarantal och hämtar folk i arbetsför ålder till kommunen.
Läs mer om kommunplatserna (integration.fi).