Tavaramerkki tukee brändin rakentamista

Tavaramerkki on yksinoikeudella suojattava tunnusmerkki, joka yksilöi haltijansa tavaroita tai palveluita. Tavaramerkki on yrityksen tunnus suhteessa asiakkaisiin ja usein tärkeä osa yrityksen brändiä.

Yksinoikeus tavaramerkkiin saadaan joko rekisteröimällä merkki tavaramerkkirekisteriin tai vakiinnuttamalla merkki. Jälkimmäinen tarkoittaa merkin tunnettuutta asianomaisissa elinkeino- tai kuluttajapiireissä. Suomessa tai EU:n alueella suojattu tavaramerkki antaa haltijalleen yksinoikeuden merkin käyttöön elinkeinotoiminnassa. Tämä tarkoittaa, että muut toimijat eivät saa käyttää tavaroidensa tunnuksena merkkejä, jotka ovat suojatun merkin kanssa identtisiä tai siihen sekoitettavissa.

Lisätietoa tavaramerkeistä:

Lisätietoja: Liisa Huhtala, Mika Kotala, Paula Laine-Nordström