-
Kuluttajaoikeudellisissa ongelmatilanteissa kannattaa ensin yrittää neuvotella vastapuolen kanssa ja tutustua KKV:n verkkosivuilla oleviin ohjeisiin. Jos asia ei etene, voi ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan, josta saa tietoa, ohjeita ja sovitteluapua kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien välisiin riitatilanteisiin.
Tarkempaa tietoa kuluttajaneuvonnan verkkosivuilla
Tiedustelut ja asiakaspalvelu
Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonta- Toimintaohjeita kuluttajille numerossa 029 505 3050, ma–ke klo 9–15, to–pe klo 9–12.
-
Pääsääntö tällaisessa tilanteessa on, että yleensä kuluttajalle tulee palauttaa hänen palvelusta maksamansa hinta. Kuluttajan kannattaa siis olla yhteydessä palveluntarjoajaan.
Tarkempaa tietoa KKV:n sivuilla
-
Pääsääntöisesti kyllä. Kuluttajien oikeudet peruutustilanteissa vaihtelevat kuitenkin sen mukaan, onko kuluttajan ostama matka niin sanottu omatoimimatka (esim. pelkät lennot) vai matkapaketti (esimerkiksi lennon ja hotellin yhdistelmä). Matkapaketin ostaneen kuluttajan oikeudet ovat pääsääntöisesti paremmat kuin esimerkiksi pelkät lennot ostaneen omatoimimatkailijan.
Tarkempaa tietoa KKV:n sivuilla
-
Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) seuraa koronaviruksen vaikutusta kuluttajiin ja kokoaa verkko-sivuilleen tietoa koronaviruksesta ja kuluttajien asemasta liittyen matkustamiseen sekä palveluiden ja tapahtumien peruuttamiseen. KKV päivittää verkkosivuillaan julkaistua ohjetta sitä mukaa, kun asiat selviävät. Useita tilanteita voidaan joutua arvioimaan vasta jälkikäteen ja tapauskohtaisesti.
KKV: Koronavirus ja kuluttajan oikeudet
Kuluttajaneuvonta vastaa: 12+1 kysymystä koronasta
Tiedustelut ja asiakaspalvelu
Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonta- Toimintaohjeita kuluttajille numerossa 029 505 3050, ma–ke klo 9–15, to–pe klo 9–12.