Åtgärderna i programmet för arbetsförmåga inom arbets- och näringsministeriets förvalt-ningsområde

Antalet samordnare för arbetsförmågan ökas

Vårt servicesystem är fortfarande beklagligt splittrat och det är inte alltid lätt för medborgarna att hitta rätt anordnare. De partiellt arbetsföra arbetssökandena kan också ha större servicebehov och sysselsättningen förutsätter således stöd för att samordna dessa tjänster. Den samordnare för arbetsförmågan som arbetar som sakkunnig vid arbets- och näringsbyråerna har till uppgift att säkerställa att partiellt arbetsföra arbets-sökande får alla sysselsättningsfrämjande tjänster oberoende av vem som ordnar dem. Utöver att vara ett stöd för kunden har de tillsammans med sakkunniga från andra instanser också byggt upp ett samarbets-nätverk som fungerar i regionen. Antalet samordnare för arbetsförmågan som arbetar vid arbets- och nä-ringsbyråerna utökas 2020–2022. Mer information: Patrik Tötterman, patrik.totterman(at)tem.fi, arbets- och näringsministeriet

Pilotprojekt inom arbets- och näringstjänsterna för partiellt arbetsföra arbetssökandes behov

I pilotprojekten inom arbets- och näringstjänsterna förbättras matchningen mellan arbets- och nä-ringstjänsterna och partiellt arbetsföra personer. I pilotprojekten utvecklas tjänster och service-helheter genom att man kartlägger element som stöder arbetsförmågan och som lämpar sig för målgruppen samt stärker tillgången till och utbudet av utbildning. Dessutom intensifieras samar-betet mellan tjänsterna för arbetssökande och tjänsterna för arbetsgivare samt möjligheterna att utnyttja organisationernas expertis och tjänster. 
Mer information: Jenni Wessman, jenni.wessman(at)tem.fi, arbets- och näringsministeriet

Påskyndande av sysselsättningen genom offentlig upphandling

I Finland används årligen cirka 35 miljarder euro för offentlig upphandling. Av detta överstiger kommunernas andel två tredjedelar. Genom att i samband med konkurrensutsättning ålägga tjäns-teproducenterna sysselsättningsskyldigheter kan man på ett betydande sätt öka efterfrågan på ar-betskraft för partiellt arbetsföra. Modeller som prövats i det tidigare projektarbetet tas i bruk ge-nom ett projekt som genomförs i samarbete med Kommunförbundet. 
Mer information: Anu Tirkkonen, Kommunförbundet och Päivi Haavisto-Vuori, paivi.haavisto-vuori(at)tem.fi, arbets- och näringsministeriet

Strategi för sociala företag

I Finland finns det många företag, stiftelser och sammanslutningar som använder en betydande del av affärsverksamhetens resultat för att uppnå ett samhälleligt godtagbart syfte. Förutom miljöfrå-gor har också sysselsättningsfrågor blivit mål av sådant slag.

Ett socialt företag bedriver affärsverksamhet för att uppnå sitt samhälleliga mål och använder merparten av sin vinst eller sitt överskott för att främja detta primära mål, vilket fastställs i ge-menskapens bolagsordning eller stadgar. Dessutom betonar sociala företag i sin verksamhet an-svarstagande, öppenhet och transparens samt delaktighet och demokrati i sin förvaltningsmodell.

I Finland finns cirka 1 700 sociala företag och deras sammanlagda omsättning uppgår till nästan 5,8 miljarder euro. En majoritet av företagen är verksamma inom social- och hälsovårdstjänster, sysselsättnings- samt miljö- och återvinningsbranscher. Det finns över 50 000 arbetsplatser i soci-ala företag.
Sociala företag har dock särdrag och speciella behov som inte identifieras i de nuvarande strate-gier och den nuvarande politik som stöder företagsverksamhet. Regeringen har som mål att för-bättra sociala företags verksamhetsförutsättningar för att sysselsätta partiellt arbetsföra och per-soner med en svag ställning. För att kunna utveckla sin affärsverksamhet och sysselsätta fler, be-höver sociala företag lämpliga åtgärder genom vilka färdigheterna, kännedomen om, resurserna och kompetensen för affärsverksamheten ökas.

Strategiarbetet för att förbättra verksamhetsförutsättningarna för sociala företag pågår och det bereds i brett samarbete mellan olika aktörer. Strategin och en åtgärdsplan väntas bli klara före utgången av april 2021. 
Mer information: Tuija Oivo, tuija.oivo(at)tem.fi, arbets- och näringsministeriet

Finlands modell för sysselsättning av partiellt arbetsföra personer

Regeringen har som mål att främja sysselsättningen av partiellt arbetsföra personer och utveckla övergångs-arbetsmarknaden.  Som en del av denna helhet har regeringen beslutat att i Finland skapa en ny systematisk, målinriktad och affärsbaserad aktör på övergångsarbetsmarknaden. Syftet med denna är att stärka möjlighet-erna för partiellt arbetsföra personer och andra personer i svår ställning att övergå till den öppna arbetsmark-naden genom att erbjuda ett subventionerat arbete samt den utbildning och annat stöd som behövs för över-gången till den öppna arbetsmarknaden. Ett annat mål är att främja rätten till lönearbete för personer med funktionsnedsättning och att erbjuda tillräckligt långvariga arbetsplatser för dem som inte får arbete på den öppna arbetsmarknaden. Målet är att verksamheten inleds senast 2022.

Tullens generaldirektör Hannu Mäkinen tillsattes för att utreda innehållet i en sådan ny verksamhetsmodell, organiseringen av verksamheten, finansieringsformerna och andra verkställighetsarrangemang. Utredningen överlämnades till arbetsminister Haatainen 9.2.2021 och därefter har utvärderingar av genomförandet av förslaget inletts tillsammans med intressentgrupperna. Vid regeringens halvtidsöversyn i april kommer man att dra upp riktlinjer för de centrala faktorerna i den modell som ska genomföras utifrån förslagen i utredningen och de bedömningar och kommentarer som olika aktörer lämnat.
Mer information: Patrik Tötterman, patrik.totterman(at)tem.fi, arbets- och näringsministeriet

Följ temat i sociala medier: #Arbete2030 och #Programmetförarbetsförmåga