- Coronaviruset
- Frågor och svar
- Frågor och svar om coronavirus och finansiering för företag
- Frågor och svar: Corona och arbetskraftens rörlighet
- Frågor och svar: Corona och konsumenter
- Frågor och svar om nedstängningen av restauranger
- Frågor och svar: Coronaviruset och arbetslivet
- Frågor och svar om energi och försörjningsberedskap
- Frågor och svar: Corona och arbetsplikt inom hälso- och sjukvården
- Frågor och svår: Corona och säsongsarbete
- Frågor och svar om företagares rätt till utkomstskydd för arbetslösa
- Frågor och svar om stödet för ensamföretagare
- Frågor och svar om försörjningsberedskapen
- Frågor och svar: Corona och resor till Finland
- Anvisningar för företag med anledning av co-ronavirusutbrottet
- Resande i coronavirussituation
- Coronavirusets konsekvenser för sysselsättningsläget
- Anvisningar för kommuner för ansökan om statsunderstöd i syfte att stödja ensamföretagare och ordna ansökan
- Internationella utredningar om coronavirusets konsekvenser
- Frågor och svar
- Pressmeddelanden
- Nyheter
- Blogg
- Sociala medier och webbsändningar
- Anbudsförfrågningar och begärda utlåtanden
- Beställ material
-
Konkurrens- och konsumentverket följer hur coronaviruset påverkar konsumenter och publicerar information om coronaviruset och konsumenternas ställning med avseende på resande och avbokning av tjänster och evenemang. Konkurrens- och konsumentverket uppdaterar den publicerade anvisningen på sin webbplats allteftersom situationen klarnar. Det kan bli aktuellt att först i efterhand och från fall till fall utvärdera flera situationer.
Konkurrens- och konsumentverket: Coronavirus och konsumentens rättigheter
Konsumentrådgivningen svarar: 12 + 1 frågor om corona -
I regel ja. Konsumenternas rättigheter vid avbokningar varierar dock beroende på om konsumenten ordnat sin resa själv (t.ex. endast flyg) eller paketresa (till exempel en kombination av flyg och hotell). Rättigheterna för en konsument som köpt en paketresa är i regel bättre än till exempel för en resenär som endast köpt flygbiljetter.
Närmare information på Konkurrens- och konsumentverkets webbplats
-
Huvudregeln i en sådan situation är att i regel ska det pris som konsumenten betalat för tjänsten återbetalas honom eller henne. Det lönar sig alltså för konsumenten att kontakta sin tjänsteleverantör.
Närmare information på Konkurrens- och konsumentverkets webbplats
-
Vid konsumenträttsliga problemsituationer lönar det sig att först försöka förhandla med motparten och bekanta sig med anvisningarna på Konkurrens- och konsumentverkets webbplats. Om ärendet inte framskrider, kan man kontakta konsumentrådgivningen som tillhandahåller information, anvisningar och medling vid tvister mellan konsumenter och näringsidkare.
Närmare information på Konkurrens- och konsumentverkets webbplats
Konsumentrådgivningen svarar: 12 + 1 frågor om corona