Arbetsgruppen för utvärdering av ändringsbehov av revisionslagen / RP utkast för ändring av revisionslagen
TEM031:00/2016 Lagstiftningsprojekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
Työryhmän tehtävänä tunnistaa keskeiset kansalliset sääntelytaakkaa aiheuttavat kysymykset tilintarkastuslaissa sekä selvittää esillä olleiden mahdollisten muutosesitysten vaikutukset. Selvitettäviä asioita muun muassa:
1. hallinnon tarkastus tilintarkastuksen kohteena,
2. tilintarkastusvelvollisuuden rajat sekä
3. toimintakertomuksen tilintarkastamisesta luopumisen vaikutukset siitä riippuen tehdäänkö vastaavat muutokset myös kirjanpitolakiin vai säilytetäänkö siinä oleva toimintakertomusta koskeva sääntely.
Projektets framskridande
HE tilintarkastuslain muuttamisesta
22.8.2018 – 3.10.2018 Remissbehandling
Esityksellä ehdotetaan nostettavan lakisääteistä tilintarkastusvelvollisuutta määrittäviä rajoja niin, että kirjanpitolain mikroyritysmääritelmän täyttävät osakeyhtiöt, kommandiittiyhtiöt ja avoimet yhtiöt rajattaisiin tilintarkastusvelvollisuuden ulkopuolelle.
Kirjanpitolaissa määritellään mikroyritykseksi kirjanpitovelvollinen, jolla sekä päättyneellä että sitä välittömästi edeltäneellä tilikaudella ylittyy enintään yksi seuraavista kolmesta raja-arvosta tilinpäätöspäivänä: 1) taseen loppusumma 350 000 euroa; 2) liikevaihto 700 000 euroa; 3) tilikauden aikana palveluksessa keskimäärin 10 henkilöä. Esityksellä ei muutettaisi tilintarkastusvelvollisuuden rajoja muille yhteisöille kuten yhdistyksille ja osuuskunnille, vaan ne pysyisivät ennallaan. Tilintarkastaja voidaan nykyisin jättää valitsematta yhteisössä, jossa sekä päättyneellä että sitä välittömästi edeltäneellä tilikaudella on täyttynyt enintään yksi seuraavista edellytyksistä: 1) taseen loppusumma ylittää 100 000 euroa; 2) liikevaihto tai sitä vastaava tuotto ylittää 200 000 euroa; tai 3) palveluksessa on keskimäärin yli kolme henkilöä.
Esityksessä ehdotetaan myös tarkennettavan, että yleisen edun kannalta merkittävillä yhteisöillä on aina tilintarkastusvelvollisuus.
Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2020.
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer TEM031:00/2016
Ärendenummer TEM/669/00.04.01/2016
Projektets arrangör arbets- och näringsministeriet
Mandattid 27.4.2016 – 31.12.2018
Datum för tillsättande 27.4.2016
Lagberedning
HE laiksi tilintarkastuslain 2 luvun 2 §:n muuttamisesta
- 1
Under beredning
Godkänd i planen för sessionsperioden 10.9.2018 -
Överlämnades inte under sessionsperioden
Esityksessä ehdotetaan nostettavaksi tilintarkastusvelvollisuuden rajoja niin, että kaikki kirjanpitolain mukaiset yhtiömuotoiset (OY, KY, AY) mikroyritykset olisivat velvollisuuden ulkopuolella. Hankkeen tavoitteena on hallinnollisen taakan kevennys. Nykyiset alhaisemmat rajat pysyisivät muille yhteisömuodoille. Selvyyden vuoksi tarkennettaisiin, että kaikilla yleisen edun kannalta merkittävillä yhteisöillä on tilintarkastusvelvollisuus.
Ansvarig ministerTyöministeri Lindström
Mål och resultat
Selvitystyön tavoitteena oli identifioida mahdollisuudet sääntelyn keventämiseen ja ristiriitaisten säädösten purkamiseen tarkastettavien yritysten näkökulmasta. Samalla oli otettava huomioon mahdollisten muutosten vaikutukset sijoittajien, julkista valtaa edustavien omistajien ja verohallinnon toimintaan sekä vaikutukset harmaan talouden torjunnan tehokkuuteen.
Sammandrag
Työryhmän tehtävänä tunnistaa keskeiset kansalliset sääntelytaakkaa aiheuttavat kysymykset tilintarkastuslaissa sekä selvittää esillä olleiden mahdollisten muutosesitysten vaikutukset. Selvitettäviä asioita muun muassa:
1. hallinnon tarkastus tilintarkastuksen kohteena,
2. tilintarkastusvelvollisuuden rajat sekä
3. toimintakertomuksen tilintarkastamisesta luopumisen vaikutukset siitä riippuen tehdäänkö vastaavat muutokset myös kirjanpitolakiin vai säilytetäänkö siinä oleva toimintakertomusta koskeva sääntely.
Utgångspunkter
Työ- ja elinkeinoministeriö asetti toimikaudelle 15.10.2014 - 30.10.2015 työryhmän valmistelemaan kansallisen lainsäädännön muutostarpeita liittyen tilintarkastusasetuksen ja direktiivin täytäntöönpanoon. Tämän työn tuloksena annettiin hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi tilintarkastuslain ja eräiden siihen liittyvien lakin muuttamisesta.
Jatkovalmistelun aikana nousi yksittäisiä kansallisia muutostarpeita tilintarkastuslakiin liittyen. Ne edellyttivät sääntelytaakan arviointia sekä siihen perustuvaa arviointia sääntelytarpeesta ja mahdollisesti myös erillistä valmistelua. Tämän työn ensimmäisenä vaiheena työ- ja elinkeinoministeriö päätti asettaa virkamiestyöryhmän selvittämään tilintarkastussääntelyn yrityksille aiheuttamaa taakkaa.
3. kohta poistettiin työryhmän toimeksiannosta. Se huomioitiin edellisessä lakimuutoksessa.
Työryhmä sai työnsä päätökseen 31.12.2017 mennessä. Muistio toimitettiin lausunnolle 16.1.2018. Lausuntojen määräaika oli 13.3.2018.
Lausuntoyhteenveto julkaistiin 23.4.2018.
HE tilintarkastuslain 2 luvun 2 §:n muuttamiseksi toimitettiin lausunnolle 22.8.2018. Lausuntojen määräaika oli 3.10.2018.
Hallitus on päätynyt siihen, ettei se anna eduskunnalle lakiesitystä, joka olisi poistanut tilintarkastusvelvollisuuden mikroyrityksiltä kokonaan. Työ- ja elinkeinoministeriö asettaa lähiaikoina työryhmän valmistelemaan varsinaista tilintarkastusta kevyemmän, lakisääteisen tarkastuksen mahdollisuutta pienille yrityksille. Siten tilintarkastuslain muuttamista koskevan esityksen antaminen siirtyy seuraavalle vaalikaudelle.
HE tilintarkastuslain muuttamisesta
22.8.2018 – 3.10.2018 Remissbehandling
Esityksellä ehdotetaan nostettavan lakisääteistä tilintarkastusvelvollisuutta määrittäviä rajoja niin, että kirjanpitolain mikroyritysmääritelmän täyttävät osakeyhtiöt, kommandiittiyhtiöt ja avoimet yhtiöt rajattaisiin tilintarkastusvelvollisuuden ulkopuolelle.
Kirjanpitolaissa määritellään mikroyritykseksi kirjanpitovelvollinen, jolla sekä päättyneellä että sitä välittömästi edeltäneellä tilikaudella ylittyy enintään yksi seuraavista kolmesta raja-arvosta tilinpäätöspäivänä: 1) taseen loppusumma 350 000 euroa; 2) liikevaihto 700 000 euroa; 3) tilikauden aikana palveluksessa keskimäärin 10 henkilöä. Esityksellä ei muutettaisi tilintarkastusvelvollisuuden rajoja muille yhteisöille kuten yhdistyksille ja osuuskunnille, vaan ne pysyisivät ennallaan. Tilintarkastaja voidaan nykyisin jättää valitsematta yhteisössä, jossa sekä päättyneellä että sitä välittömästi edeltäneellä tilikaudella on täyttynyt enintään yksi seuraavista edellytyksistä: 1) taseen loppusumma ylittää 100 000 euroa; 2) liikevaihto tai sitä vastaava tuotto ylittää 200 000 euroa; tai 3) palveluksessa on keskimäärin yli kolme henkilöä.
Esityksessä ehdotetaan myös tarkennettavan, että yleisen edun kannalta merkittävillä yhteisöillä on aina tilintarkastusvelvollisuus.
Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2020.
HE tilintarkastuslain muuttamisesta
22.8.2018 – 3.10.2018 Remissbehandling
Esityksellä ehdotetaan nostettavan lakisääteistä tilintarkastusvelvollisuutta määrittäviä rajoja niin, että kirjanpitolain mikroyritysmääritelmän täyttävät osakeyhtiöt, kommandiittiyhtiöt ja avoimet yhtiöt rajattaisiin tilintarkastusvelvollisuuden ulkopuolelle.
Kirjanpitolaissa määritellään mikroyritykseksi kirjanpitovelvollinen, jolla sekä päättyneellä että sitä välittömästi edeltäneellä tilikaudella ylittyy enintään yksi seuraavista kolmesta raja-arvosta tilinpäätöspäivänä: 1) taseen loppusumma 350 000 euroa; 2) liikevaihto 700 000 euroa; 3) tilikauden aikana palveluksessa keskimäärin 10 henkilöä. Esityksellä ei muutettaisi tilintarkastusvelvollisuuden rajoja muille yhteisöille kuten yhdistyksille ja osuuskunnille, vaan ne pysyisivät ennallaan. Tilintarkastaja voidaan nykyisin jättää valitsematta yhteisössä, jossa sekä päättyneellä että sitä välittömästi edeltäneellä tilikaudella on täyttynyt enintään yksi seuraavista edellytyksistä: 1) taseen loppusumma ylittää 100 000 euroa; 2) liikevaihto tai sitä vastaava tuotto ylittää 200 000 euroa; tai 3) palveluksessa on keskimäärin yli kolme henkilöä.
Esityksessä ehdotetaan myös tarkennettavan, että yleisen edun kannalta merkittävillä yhteisöillä on aina tilintarkastusvelvollisuus.
Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2020.
Publikationer och rapporter
-
Lausuntoyhteenveto tilintarkastuksen rajat 16 11 2018 PDF
16.11.2018
-
HE luonnos tilintarkastuslain muuttamiseksi PDF
22.8.2018
-
RP utkast ändring av revisionslagen PDF
22.8.2018
-
Lausuntoyhteenveto tilintarkastustyöryhmän muistio PDF
23.4.2018 TEM
-
Tilintarkastustyöryhmän muistio PDF
18.1.2018 Työ- ja elinkeinoministeriö/Työelämä- ja markkinaosasto/Yhteiset palvelut
Remissbehandlingar och höranden
-
Elinkeinoelämän keskusliiton EK lausunto (ei lausuttavaa)
9.10.2018 Elinkeinoelämän keskusliitto
-
Nasdaq Helsinki Oy:n lausunto (ei lausuttavaa)
9.10.2018 Nasdaq Helsinki Oy
-
Taloushallintoliiton lausunto TXT
5.10.2018 Taloushallintoliitto
-
PricewaterhouseCoopers Oy:n lausunto PDF
3.10.2018 PricewaterhouseCoopers Oy
-
Revico Grant Thornton Oy:n (Grant Thornton Finland) lausunto TXT
3.10.2018 Revico Grant Thornton Oy
-
Lasse Oulasvirran ja Pentti Meklinin lausunto DOCX
3.10.2018 Lasse Oulasvirta ja Pentti Meklin
-
3.10.2018 Lasse Åkerblad
-
Keskuskauppakamarin lausunto DOCX
3.10.2018 Keskuskauppakamari
-
3.10.2018 Hanken
-
Verohallinnon (esikunta- ja oikeusyksikön) lausunto PDF
3.10.2018 Verohallinto
-
3.10.2018 Tilintarkastus PK-Finland Oy
-
Osuustoiminnan Kehittäjät – Coop Finland ry:n lausunto PDF
3.10.2018 Osuustoiminnan Kehittäjät – Coop Finland ry
-
3.10.2018 Kiinteistöliitto
-
Patentti- ja rekisterihallituksen tilintarkastusvalvonnan lausunto PDF
3.10.2018 Patentti- ja rekisterihallitus
-
Finanssivalvonnan lausunto PDF
3.10.2018 Fiva
-
Valtionhallinnon tarkastajat ry:n lausunto PDF
3.10.2018 Valtionhallinnon tarkastajat ry
-
Osakesäästäjien Keskusliiton lausunto PDF
3.10.2018 Osakesäästäjien Keskusliitto
-
Suomen Asianajajaliiton lausunto DOCX
2.10.2018 Suomen Asianajajaliitto
-
Valtiovarainministeriön lausunto PDF
2.10.2018 Valtiovarainministeriö
-
2.10.2018 Janne Ruohonen
-
2.10.2018 University of Oslo
-
2.10.2018 KPMG Oy Ab
-
Sisäministeriön poliisiosaston lausunto PDF
2.10.2018 SM
-
2.10.2018 Oy Tuokko Ltd
-
Idman Vilén Grant Thornton Oy, tilintarkastusyhteisön lausunto TXT
2.10.2018 Idman Vilén Grant Thornton Oy, tilintarkastusyhteisö
-
Osuustoimintakeskus Pellervo ry:n lausunto PDF
2.10.2018 Osuustoimintakeskus Pellervo ry
-
1.10.2018 ATT ry
-
Sosiaali- ja terveysministeriön lausunto PDF
1.10.2018 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
Sisäiset Tarkastajat Ry:n lausunto TXT
1.10.2018 Sisäiset Tarkastajat Ry
-
Poliisihallituksen lausunto PDF
1.10.2018 Poliisihallitus
-
Julkishallinnon Tarkastajat Ry:n lausunto PDF
1.10.2018 Julkishallinnon Tarkastajat Ry
-
Suomen Yrittäjien lausunto PDF
1.10.2018 Suomen Yrittäjät
-
1.10.2018 Finanssiala ry
-
Suomen Tilintarkastajat ry:n lausunto PDF
28.9.2018 Suomen Tilintarkastajat ry
-
Signia Tilintarkastus Oy:n lausunto PDF
28.9.2018 Signia Tilintarkastus Oy
-
26.9.2018 Kari Lydman
-
Suomen Verokonsultit SVK ry:n lausunto PDF
21.9.2018 Suomen Verokonsultit SVK ry
-
21.9.2018 Nexia Oy
-
YM:n lausunto PDF
18.9.2018 Ympäristöministeriö
-
Patentti- ja rekisterihallituksen tilintarkastuslautakunnan lausunto PDF
18.9.2018 Patentti- ja rekisterihallitus
-
17.9.2018 Verohallinto
-
Helsingin hallinto-oikeuden lausunto (ei lausuttavaa)
28.8.2018 Helsingin hallinto-oikeus
-
Korkeimman hallinto-oikeuden lausunto (ei lausuttavaa)
27.8.2018 Korkein hallinto-oikeus
-
Lausuntopyyntö HE:stä tilintarkastuslain muuttamiseksi PDF
22.8.2018
-
Tilintarkastuslautakunnan lausunto PDF
19.3.2018 Tilintarkastuslautakunta
-
Elinkeinoelämän keskusliiton lausunto PDF
16.3.2018 Elinkeinoelämän keskusliitto EK
-
Nasdaq Helsinki Oy:n lausunto PDF
16.3.2018 Nasdaq Helsinki Oy
-
Finanssivalvonnan lausunto PDF
16.3.2018 Finanssivalvonta
-
Pääomasijoittajat ry:n lausunto (ei lausuttavaa)
15.3.2018 Pääomasijoittajat ry
-
Keskuskauppakamarin lausunto DOCX
14.3.2018 Keskuskauppakamari
-
Revico Grant Thornton Oy:n lausunto TXT
14.3.2018 Revico Grant Thornton Oy
-
13.3.2018 Åkerblan Lasse
-
Ammattitilintarkastajat ry:n (ATT) lausunto PDF
13.3.2018 Ammattitilintarkastajat ry
-
Suomen Asianajajaliiton lausunto DOCX
13.3.2018 Suomen Asianajajaliitto
-
13.3.2018 KPMG Oy Ab
-
13.3.2018 Finnvera Oyj
-
13.3.2018 Kiinteistöliitto
-
Ulkoministeriön lausunto (ei lausuttavaa)
13.3.2018 ulkoministeriö
-
PRH:n tilintarkastusvalvonnan lausunto PDF
13.3.2018 Patentti- ja rekisterihallitus
-
PricewaterhouseCoopers Oy:n lausunto PDF
13.3.2018 PricewaterhouseCoopers Oy
-
Suomen Tilintarkastajat ry:n lausunto PDF
13.3.2018 Suomen Tilintarkastajat ry
-
Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunta ry:n lausunto PDF
13.3.2018 Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunta ry
-
Suomen Yrittäjien ja Taloushallintoliiton yhteinen lausunto DOCX
13.3.2018 Suomen Yrittäjät
-
Kuntatarkastajat ry:n lausunto PDF
13.3.2018 Kuntatarkastajat ry
-
13.3.2018 Ruohonen Janne
-
13.3.2018 BDO Oy
-
Sisäiset tarkastajat ry:n lausunto PDF
13.3.2018 Sisäiset tarkastajat ry
-
Idman Vilén Grant Thornton Oy:n lausunto TXT
13.3.2018 Idman Vilén Grant Thornton Oy
-
Ernst & Young Oy:n lausunto TXT
13.3.2018 Ernst & Young Oy
-
12.3.2018 Finanssiala ry
-
sosiaali- ja terveysministeriön lausunto PDF
12.3.2018 sosiaali- ja terveysministeriö
-
Yritystutkimus ry:n lausunto DOCX
12.3.2018 Yritystutkimus ry
-
Suomen Asiakastieto Oy lausunto PDF
12.3.2018 Suomen Asiakastieto Oy
-
Valtiovarainministeriön lausunto PDF
9.3.2018 valtiovarainministeriö
-
9.3.2018 Ittonen Kim
-
Liikenne-ja viestintäministeriön lausunto DOCX
9.3.2018 Liikenne-ja viestintäministeriö
-
OP Ryhmän lausunto (ei lausuttavaa)
8.3.2018 OP Ryhmä
-
Helsingin hallinto-oikeuden lausunto DOCX
6.3.2018 Helsingin hallinto-oikeus
-
Oikeusministeriön lausunto PDF
5.3.2018 Oikeusministeriö
-
5.3.2018 Sisäministeriö
-
Ympäristöministeriön lausunto PDF
2.3.2018 Ympäristöministeriö
-
26.2.2018 Nexia Oy
-
22.2.2018 Verohallinto
-
PLM lausunto PDF
16.2.2018 Puolustusministeriö
-
Verohallinto, Harmaan talouden selvitysyksikön lausunto DOCX
13.2.2018 Verohallinto, Harmaan talouden selvitysyksikkö
-
Korkeimman hallinto-oikeuden lausunto (ei lausuttavaa) TXT
23.1.2018 Korkein hallinto-oikeus
-
Lausuntopyyntö tilintarkastustyöryhmän muistiosta PDF
18.1.2018 Työ- ja elinkeinoministeriö/Työelämä- ja markkinaosasto/Yhteiset palvelut
Tillsättande och organisering
-
Päätös toimikauden jatkamisesta 31.12.2017 saakka PDF
27.9.2017 Työ- ja elinkeinoministeriö/Työelämä- ja markkinaosasto/Yhteiset palvelut
-
Tilintarkastuslain muuttamista selvittävän työryhmän kokoonpanon muutos PDF
28.4.2017 Työ- ja elinkeinoministeriö/Työelämä- ja markkinaosasto/Sisämarkkinapolitiikka j
-
Tilintarkastuslain muuttamista selvittelevä työryhmä - toimikauden jatkaminen PDF
3.4.2017 Työ- ja elinkeinoministeriö/Työelämä- ja markkinaosasto/Sisämarkkinapolitiikka j
-
Asettamispäätös - jatkoaika PDF
14.12.2016 Työ- ja elinkeinoministeriö/Työelämä- ja markkinaosasto/Sisämarkkinapolitiikka j
-
Jäsenmuutospäätös; tilintarkastuslain muuttamista selvittävä työryhmä PDF
29.9.2016 Työ- ja elinkeinoministeriö/Valtioneuvoston hallintoyksikkö/Tiedonhallintayksikk
-
Asettamispäätös; Muutoksia tilintarkastuslakiin valmisteleva työryhmä PDF
27.4.2016