- Yritykset
- Elinkeinopolitiikka
- Innovaatiopolitiikka
- Avaruuspolitiikka
- Avaruusasiain neuvottelukunta
- Kansallinen avaruusstrategia
- Kansainvälinen avaruusyhteistyö
- Kansallinen avaruuslainsäädäntö
- Lupa avaruustoimintaan
- Avaruusesineiden rekisteri
- Avaruustoiminnan valvonta
- Usein kysyttyjä kysymyksiä astronauttihausta
- Usein kysyttyjä kysymyksiä ESAsta ja Suomen avaruuspolitiikasta
- Teollisoikeudet
- Kansainvälinen yhteistyö
- Ekosysteemipolitiikka
- Julkisten palveluiden uudistaminen
- Innovatiiviset julkiset hankinnat
- Innovaatiopolitiikan arviointi
- Kasvuportfolio
- Eurooppalaiset digitaaliset innovaatiohubit
- Avaruuspolitiikka
- Painopistealueet
- Yrityksen toiminnan sääntely
- Yritysten kansainvälistyminen
- EU:n sisämarkkinat
- Yrityspalvelut
- Yhteiskuntavastuu
- Yritykset ja ihmisoikeudet
- Yhteiskuntavastuun ohjeet ja periaatteet
- OECD:n monikansallisten yritysten toimintaohjeiden yksittäistapausten käsittely
- Yhteiskunta- ja yritysvastuun neuvottelukunta
- Sosiaalisesti vastuulliset julkiset hankinnat
- Vastuullisuusraportointi
- Julkaisuja yhteiskuntavastuusta
- Korruption torjunta
- Sosiaaliset yritykset
- Toimialapalvelu
- Yritysrahoitus
- Työelämä
- Työlainsäädäntö
- Työsopimus ja työsuhde
- Työaika ja vuosiloma
- Työntekijöiden osaamisen kehittäminen ja ylläpitäminen
- Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo työelämässä
- Yksityisyyden suoja työelämässä ja työ lasten kanssa
- Yhteistoimintamenettely ja muut henkilöstön osallistumisjärjestelmät
- Yhteistoimintalain ydinkohdat
- Neuvotteluvelvollisuus
- Tiedottamisvelvollisuus
- Yrityksen yleiset suunnitelmat, periaatteet ja tavoitteet
- Henkilöstösuunnitelma ja koulutustavoitteet
- Sopiminen ja henkilöstön päätökset
- Yhteistoimintaneuvottelut työvoiman käyttöä vähennettäessä
- Salassapitovelvoitteet ja seuraamukset
- Ulkopuolisen työvoiman käyttö
- Liikkeenluovutus
- Yhteistoiminta suomalaisessa yritysryhmässä
- Yhteistoiminta yhteisönlaajuisessa yritysryhmässä
- Henkilöstöedustus eurooppayhtiössä ja eurooppaosuuskunnassa
- Henkilöstörahastot
- Yhteistoimintalain ydinkohdat
- Työehtosopimukset ja työriitojen sovittelu
- Tilaajavastuu
- Työntekijän suoja työnantajan maksukyvyttömyystilanteessa
- Kansainvälinen työjärjestö ILO
- Työelämän kehittäminen
- Maahanmuuttajien kotouttaminen
- Työllisyys
- Tuet ja korvaukset
- Työllisyyskatsaus ja Työnvälitystilasto
- Työlainsäädäntö
- Energia
- Energia- ja ilmastostrategia
- Sähkömarkkinat
- Päästökauppa
- Uusiutuva energia
- Energiatehokkuus
- Energia- ja investointituet
- Ydinenergia
- Energiahuollon varmuus
- Energiakolumnit
- Energia-alan EU- ja kansainvälinen yhteistyö
- Energiateknologiat
- Kilpailu ja kuluttajat
- Alueet
- Aluekehittämisen tavoitteet ja suunnittelu
- Alueiden kehittämisen painopisteet
- Aluekehittämiskeskustelut
- Alueiden kehittäminen ja maakuntien liitot
- Maaseutu- ja saaristopolitiikka
- Aluekehityksen seuranta ja ennakointi
- Tukialueet
- Alueiden kehittämisen lainsäädäntö
- Määrärahajaot
- Alueiden uudistumisen neuvottelukunta (AUNE)
- Aluekehittämisen uutiskirje
- Kaupunkikehittäminen
- Rakennemuutos
- EU:n alue- ja rakennepolitiikka
- ELY-keskukset
- Aluekehittämisen tavoitteet ja suunnittelu
Valtionavustukset kasvuekosysteemien kehittämiseksi
Työ- ja elinkeinoministeriö tukee hankkeita, joilla kehitetään ekosysteemistä toimintatapaa innovaatiopolitiikan ja sen välineiden uudistamiseksi tai vauhditetaan kansallisesti merkittävien kasvuekosysteemien syntymistä.
Hankkeilla pyritään:
- uusien nousevien kasvualojen ja -ekosysteemien tunnistamiseen sekä ekosysteemialoitteiden valmisteluun ja esiselvityksiin
- uudentyyppisten kumppanuusmallien sekä sektorirajat ylittävien kansallisten kasvustrategioiden, toimenpideohjelmien ja niissä tunnistettujen kasvuekosysteemien toimenpiteiden edistämiseen
Julkinen sektori ei voi johtaa ekosysteemejä, mutta sillä on tärkeä rooli sellaisen toimintaympäristön kehittymisessä, jossa syntyy ainutkertaisia innovaatio- ja kasvuekosysteemejä. Lisäksi yhteiset valinnat ja prioriteetit tarvitsevat tuekseen päätöksentekoa tukevaa tietoperustaa sekä jatkuvaa vuoropuhelua elinkeinoelämän, tutkimuksen ja hallinnon välillä.
Rahoitettavat kehittämismuodot ovat uudentyyppistä eri osapuolten yhteistyötä sekä erilaisia kehittämis- ja pilottihankkeita. Valtionavustukset myönnetään hakemuksesta erityisavustuksina ja niiden myöntäminen on harkinnanvaraista. Lähtökohtaisesti avustusta myönnetään 50 prosenttia hankkeen kustannuksista.
Arviointikriteereinä on tavoiteltavan, aitoja kasvuekosysteemejä kohti pyrkivän kehityksen ominaisuudet sekä toteutettavan hankkeen ominaisuudet.
Millaista toimintaa ei rahoiteta:
- Jo vakiintunutta toimintaa (eli kyse ei ole toimintatuesta)
- Investointihankkeita (toimitilat, laboratoriolaitteet tms.), mutta kehittämistoiminnan kannalta välttämättömän käyttöomaisuuden kuten koneiden ja laitteiden hankinnat ovat tietyin ehdoin mahdollisia.
- Taloudellista toimintaa
- Yksittäisen yrityksen hankkeita
- Pelkästään hankintoja (mutta avustettavat hankkeet voivat sisältää hankintoja)
Avustukset maksetaan valtion talousarvion momentilta 32.20.42. Kasvuekosysteemien ja innovatiivisten julkisten hankintojen kehittäminen. Erillistä hakuaikaa ei ole, mutta kyse on 3-vuotisista siirtomäärärahoista, joiden käyttö-aika päättyy 31.12.2020 (vuoden 2018 talousarvion varat) ja 31.12.2021 (vuoden 2019 varat). Valtionavustuksen myöntämiseen, maksamiseen, käyttämiseen, käytön valvontaan ja takaisinperintään sovelletaan valtionavustuslakia (688/2001).
Alla olevalle hakulomakkeelle tehdyn hakemuksen voi lähettää osoitteeseen [email protected] Rahoitettavien hankkeiden vaatimustason ja vaikuttavuuden edellyttävän yhteiskehittämisen vuoksi suosittelemme kuitenkin olemaan ensin yhteydessä yhteyshenkilö Lasse Laitiseen (yhteystiedot alla).
Hakulomake ja lisätietoja rahoituksesta