Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Ministry of Economic Affairs
Navigation
  • Frontpage
  • Responsibilities
    • Enterprises
    • Enterprise financing
    • Working life
    • Energy
    • Competition and consumers
    • Regions
    • Labour migration and integration
    • Security of supply
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact information
  • Press releases
  • News
  • Columns
  • Sign up for news
  • Social media and webcasts
  • Russian attack on Ukraine
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Promemorior med bedömningar av de sammantagna konsekvenserna av ändringarna i den sociala tryggheten har publicerats

arbets- och näringsministerietsocial- och hälsovårdsministeriet
Utgivningsdatum 22.9.2025 13.43
Typ:Pressmeddelande

Social- och hälsovårdsministeriet publicerade i dag tre promemorior där de sammantagna konsekvenserna av de ändringar i den sociala tryggheten som regeringen genomfört under valperioden bedöms. Promemoriorna fokuserar särskilt på konsekvenserna av totalreformen av utkomststödet.

I den första promemorian behandlas hur de ändringar i den sociala tryggheten och beskattningen som gjordes 2024–2025 och totalreformen av utkomststödet har inverkat på hushållens användning av utkomststödet och på inkomstfördelningen.

I den andra promemorian bedöms konsekvenserna av de ändringar i den sociala tryggheten och social- och hälsovårdstjänsterna som föredragits som budgetlagar. Konsekvenserna bedöms enligt människogrupp och med hänsyn till skyldigheterna i fråga om de grundläggande och mänskliga rättigheterna.

Den tredje promemorian har utarbetats tillsammans med arbets- och näringsministeriet. I den granskas regeringspropositioner som gäller utkomststöd, allmänt stöd och arbetskraftsservice och påföljder avseende utkomstskyddet för arbetslösa.

Promemoriorna har beretts till stöd för riksdagens beslutsfattande.

Regeringens ändringar i den sociala tryggheten påverkar mottagare av utkomststöd i större omfattning än vad man tidigare uppskattat

I den första bedömningspromemorian granskas hur de ändringar i den sociala tryggheten som regeringen genomförde 2024–2025 påverkar användningen av utkomststödet och inkomstfördelningen. I promemorian bedöms dessutom konsekvenserna av reformen av utkomststödet 2026 i förhållande till tidigare ändringar i den sociala tryggheten och beskattningen. Bedömningen baserar sig på FPA:s statistiska uppgifter och på kalkyler som tagits fram med mikrosimuleringsmodellen SISU. Syftet med promemorian är att komplettera bedömningarna i regeringens proposition om totalreformen av utkomststödet och att precisera tidigare bedömningar av de konsekvenser som lagändringarna under regeringsperioden har för inkomstfördelningen och andelen låginkomsttagare.

Bedömningarna i promemorian visar att de lagändringar som regeringen gjorde 2024–2025 har påverkat hushåll som fått utkomststöd under året i större omfattning än vad man tidigare uppskattat. Utkomststödet har också mer sällan än vad man tidigare uppskattat kompenserat nedskärningarna i andra förmåner (i huvudsak bostadsbidraget och utkomstskyddet för arbetslösa). Bedömningarna har preciserats med anledning av en modell som Institutet för hälsa och välfärd tagit fram. Den möjliggör till vissa delar en noggrannare bedömning än de modeller som tillämpats tidigare. Trots den utvecklade modellen är bedömningarna fortfarande förknippade med betydande inexaktheter.

Det uppskattas att lagändringarna 2024–2025 och totalreformen av utkomststödet kommer att höja låginkomstgraden i fråga om hela befolkningen med 2,2 procentenheter och låginkomstgraden för barn med 3 procentenheter. Enligt Statistikcentralens uppgifter var låginkomstgraden 13,4 procent och låginkomstgraden för barn 12,2 procent år 2023. Totalreformen av utkomststödet 2026 kommer att fördjupa låginkomstproblematiken och öka antalet låginkomsttagare i någon mån. Ändringarna i den sociala tryggheten under regeringsperioden syns också i FPA:s statistik över mottagare av utkomststöd. År 2025 har antalet mottagare av utkomststöd börjat öka i synnerhet på grund av fördröjningar i beviljandet av stöd. Antalet nya hushåll som får utkomststöd har inte ökat nämnvärt under regeringsperioden.

  • SHM's bedömning av de sammantagna konsekvenserna (Statsrådets projektportal)

Ändringarna i den sociala tryggheten påverkar de mest utsatta

En bedömningspromemoria som gäller de grundläggande och mänskliga rättigheterna har utarbetats nu för andra gången. I promemorian granskas ändringarna i lagstiftningen om utkomstskydd och social- och hälsovårdstjänster (2024–2026) utifrån hur de berör olika grupper av människor. Samtidigt bedöms ändringarnas sammantagna konsekvenser för de grundläggande och mänskliga rättigheterna. Grundlagsutskottet har påpekat att när konsekvenser drabbar samma personer är det motiverat att granska de sammantagna konsekvenserna även med tanke på förslagens konsekvenser för de grundläggande och mänskliga rättigheterna.

Under denna regeringsperiod har det gjorts nedskärningar i den sociala tryggheten på grund av det svaga läget inom de offentliga finanserna. Det har varit nödvändigt att göra besparingar också genom direkta nedskärningar i utgifterna, och eftersom den sociala tryggheten är en betydande utgiftskälla i statsfinanserna måste även den bli föremål för besparingar. Detta är en godtagbar utgångspunkt med hänsyn till Finlands grundlag och de människorättsförpliktelser som är bindande för Finland. Riksdagens grundlagsutskott har inte upptäckt några sådana problem med tanke på de sociala rättigheterna i de lagförslag som den behandlat under denna regeringsperiod som skulle ha hindrat behandling i vanlig lagstiftningsordning.

Även om svaga offentliga finanser i princip utgör en godtagbar grund för att sänka nivån på förmånerna, är nedskärningarna i den sociala tryggheten – i synnerhet indexfrysningarna 2024–2027 och nedskärningarna i det ekonomiska stöd som beviljas i sista hand, det vill säga utkomststödet – inte helt oproblematiska med tanke på tillgodoseendet av de grundläggande och mänskliga rättigheterna, när nedskärningarnas konsekvenser för olika människogrupper beaktas. För de personer som drabbas av nedskärningarna innebär nedskärningarna en försämring av skyddet av rättigheter, även om de i sig är tillåtna med tanke på systemet för de grundläggande och mänskliga rättigheterna.

  • SHM's bedömning av de sammantagna konsekvenserna (Statsrådets projektportal)

Konsekvenserna av ändringarna i den sociala tryggheten för arbetslösa beror på de arbetslösas eget agerande

Förutom att social- och hälsovårdsministeriet har berett egna bedömningspromemorior om ändringarna i den sociala tryggheten, har social- och hälsovårdsministeriet och arbets- och näringsministeriet dessutom utfört en egen bedömning av de sammantagna konsekvenserna av regeringens propositioner om utkomststöd, allmänt stöd och arbetskraftsservice och påföljder avseende utkomstskyddet för arbetslösa.

Dessa tre propositioners sammantagna konsekvenser för de arbetslösas utkomst beror i huvudsak på de arbetslösas eget agerande. Enligt bedömningspromemorian försvagas rätten till social trygghet endast av att utkomststödets förvärvsinkomstavdrag slopas och av den nivåförändring som föreslås i utkomststödets grunddel. Till övriga delar kan arbetslösa som söker utkomststöd och personer som hänvisas att anmäla sig som arbetssökande hos arbetskraftsmyndigheten och som söker utkomststöd handla så att de inte förlorar sin rätt till arbetslöshetsförmåner eller så att utkomststödet sänks. En sänkning av utkomststödet kan undvikas till exempel genom att den som får utkomststöd anmäler sig som arbetslös arbetssökande. Syftet med propositionerna är att påverka arbetslösa arbetssökande så att det inte ska ske försummelser i fråga om serviceprocessen för arbetssökande eller den arbetssökandes jobbsökning eller deltagande i service.

När de samlade ändringarna verkställs införs ett system med textmeddelanden som skickas till arbetssökande på förhand för att påminna dem om bland annat möten med arbetskraftsmyndigheterna i serviceprocessen samt tidsfrister för åtgärder som ingår i sysselsättningsplanen. Förhandspåminnelser förebygger försummelser som beror på den arbetssökandes oavsiktliga glömska eller misstag. Detta ger den arbetssökande bättre möjligheter att genom sitt eget agerande undvika att förlora sin rätt till förmåner på grund av påföljder inom utkomstskyddet för arbetslösa.

Eftersom åldersstrukturen bland arbetslösa varierar och det också syns skillnader mellan könen bland arbetslösa och mottagare av utkomststöd, bedöms propositionernas sammantagna konsekvenser framför allt gälla unga och män. De sammantagna konsekvenserna gäller sannolikt också lågutbildade, invandrare och långtidsarbetslösa.

  • Regeringens proposition till riksdagen med förslag till totalreform av utkomststödet (Statsrådets projektportal)
  • Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning om ett allmänt stöd (Statsrådets projektportal)
  • Regeringens proposition med förslag till lag om ändring av lagen om ordnande av arbetskraftsservice och lagen om utkomstskydd för arbetslösa (Statsrådets projektportal)

Syftet med ändringarna är att stärka de offentliga finanserna och höja sysselsättningsgraden

Bakgrunden till de föreslagna ändringarna i den sociala tryggheten är regeringens mål att stärka de offentliga finanserna och höja sysselsättningsgraden. Regeringens mål är att stärka sysselsättningen med sammanlagt 100 000 personer. Regeringen bevakar uppfyllelsen av sysselsättningsmålet med hjälp av finansministeriets bedömningar under hela valperioden.

Enligt finansministeriets bedömning i maj 2025 stärker de åtgärder som redan trätt i kraft eller som regeringen berett före mars 2025 den strukturella sysselsättningen på medellång sikt med cirka 90 000 sysselsatta.

  • Uppföljning av sysselsättningsmålen för de strukturpolitiska åtgärderna i regeringsprogrammet (Finansministeriet)

De regeringspropositioner som gäller totalreformen av utkomststödet, allmänt stöd och arbetskraftsservice och påföljder avseende utkomstskyddet för arbetslösa har en direkt stärkande effekt på cirka 78 miljoner euro i de offentliga finanserna. Dessutom uppskattas propositionerna stärka sysselsättningen och därigenom de offentliga finanserna med cirka 48 miljoner euro. Den sammantagna stärkande effekten på de offentliga finanserna beräknas således vara cirka 126 miljoner euro.

Mer information

Annu Jaakkola, specialmedarbetare till ministern för social trygghet, tfn 029 516 3330, [email protected]
Teresa Salminen, specialmedarbetare till arbetsminister, tfn 0295 047 318, [email protected]
Liisa Siika-aho, chef för avdelningen för social trygghet och försäkringar, social- och hälsovårdsministeriet, tfn 0295 163 085, [email protected]
Anna Cantell-Forsbom, chef för avdelningen för klienter och tjänster inom social- och hälsovården, social- och hälsovårdsministeriet, tfn 0295 163 351, [email protected]
Annakaisa Iivari, chef för avdelningen gemenskaper, organisationer och funktionsförmåga, social- och hälsovårdsministeriet, tfn 0295 163 371, [email protected]
Toni Ruokonen, specialsakkunnig, gruppen för sysselsättning och matchning, arbets- och näringsministeriet, tfn 0295 047 213, [email protected]

Sosiaaliturvauudistus Välfärd skapas genom arbete
arbetskraft arbetskraftstjänster arbetslöshet förmåner förmåner försäkring grundrättigheter mänskliga rättigheter organisationer påföljder reformer rättigheter socialförsäkring socialskydd sysselsättning tjänster tjänster för arbetssökande utkomst utkomstskydd utkomstskydd för arbetslösa utkomststöd
Back to top

Shortcuts

  • Contact information
  • Personnel search
  • Organisation
  • Communications Unit
  • Sign up for news

The website

About the website

Change cookie settings

Data protection

Accessibility statement

Sitemap

Feedback

Contact information

P.O. Box 32, FI-00023
GOVERNMENT

Tel. +358 295 16001

            Ministry of Economic Affairs and Employment
Search page
  • Frontpage
  • Responsibilities
    • Enterprises
      • Industrial policy
        • Entrepreneurship policy
          • Growth Entreprenurship Programme
        • Advisory Board for Entrepreneurship
        • EU industrial policy
      • Innovation policy
        • Ecosystem policy
          • Innovative cities and corporations
        • Innovation policy evaluation
          • Utilisation of research and expertise
        • Innovative public procurement
        • Innovation-friendly regulation
          • What is innovation-friendly regulation?
          • Promotion of innovation-friendly regulation in the EU and internationally
        • Industrial property rights
          • Employment Invention Committee
        • EU research and innovation policy
          • European Digital Innovation Hubs
          • How Finland’s Digital Innovation Hubs were created
        • International research and innovation cooperation
      • Focus areas
        • Tourism
          • Economic impacts of tourism
          • Employment in tourism
          • Finland's Tourism Strategy
          • Tourism actors
          • Public subsidies for developing tourism
          • Domestic tourism
        • Maritime industry
          • Icebreaker initiative ICE Pact
        • Arctic Policy
          • Finland's Strategy for the Arctic Region
        • Space policy
          • The Finnish Space Committee
            • The Finnish Space Committee Secretariat
          • The National Strategy for Finlands Space Activities
            • Renewal of the Space Strategy
          • International space cooperation
          • National space legislation
          • Authorisation for space activities
          • Registry of space objects
          • Supervision of space activities
        • Business digitalisation for companies
          • Data economy growth programme
            • Pilot projects of the data economy growth programme
          • AI Regulation
          • EU AI Board and its sub-groups
        • Minerals policy
          • Minerals Strategy
          • Minerals sector
            • EU Critical Raw Materials Act
          • Minerals sector´s links and publications
        • Creative economy
          • Design
          • Roadmap for creative economy
        • Bioeconomy
      • Regulation of business operations
        • Freedom of enterprise in Finland
        • Accounting
          • Accounting Board
        • Auditing
        • Finnish Trade Register
        • Technical safety
          • Market surveillance
          • Market surveillance programmes
          • Assessing the functioning of market surveillance
          • Safety of toys
          • New EU regulation on market surveillance and compliance of products
        • Debt collection
        • Real estate brokerage agencies and letting agencies
        • Accommodation and catering business
        • Travel Service Combinations
        • Industrial property rights
      • Internationalisation of enterprises
        • Foreign corporate acquisitions
          • Questions and answers about the act on the screening of foreign corporate acquisitions
        • Foreign investments
      • Single market of the EU
        • Product Contact Point
          • Free movement of goods within the single market
          • General requirements for products in Finland
          • Other national product regulations
          • Product regulation at the EU level
          • Mutual recognition of goods in the EU
        • Administrative cooperation between the authorities in the single market
        • Authorities' notification obligations
        • Trade barriers
          • SOLVIT
          • SMET
        • EU Regulation of Digital platforms
          • Relationship between online platforms and businesses
          • Digital Markets Act
        • Internal Market Emergency Act
      • Business services
        • Enterprise Finland services
      • Corporate social responsibility (CSR)
        • Business and human rights
        • Key guidelines on CSR
        • Handling Specific Instances of the OECD Guidelines for Multinational Enterprises
          • Questions and answers about the OECD National Contact Points
          • Specific Instances in Finland
        • Socially responsible public procurement
        • Committee on Corporate Social Responsibility
        • CSR reporting
        • Anti-corruption work
        • Combating forced labour
        • Due diligence obligation of companies
      • MEE Business Sector Services
    • Enterprise financing
      • Loans, guarantees and credits
        • Finnvera domestic financing
        • Finnvera export financing
        • State Guarantee Fund
      • Finnish Industry Investment
      • European Fund for Strategic Investments (EFSI)
      • Enterprise developmental support
      • Supporting internationalisation
      • Research, development and innovation funding
        • Plan for research and development funding
      • Regional aid
      • General criteria for business subsidies on national level
        • Advisory Committee on Business Subsidy
        • Research Division on Business Subsidies
    • Working life
      • Labour legislation
        • Employment contract and employment relationship
          • Concluding an employment contract
            • Lay-offs and terminating employment relationship
            • Employment security during military or non-military service
          • Questions and answers on restraint of non-competition agreements
          • Family leave
            • Pregnancy leave, parental leave and childcare leave
          • Young workers
            • Light work suitable for young persons
            • Work that are not allowed to do or is hazardous to young persons
          • Posted workers
            • Obligation to notify
          • Working at sea
        • Working time and annual holiday
          • Working time
          • Annual holiday
        • Improving and maintaining employees’ competence
          • Study leave
          • Financially supported development of employees professional skills
        • Non-discrimination and equality in working life
          • Promotion of non-discrimination in working life
        • Protection of privacy at work and working with children
          • Protection of privacy at work
        • Co-operation procedure and other personnel representation systems
        • Collective agreements and mediation in labour disputes
        • Contractor’s obligations and liability
        • Employee’s position if employer becomes insolvent
      • Working life development
        • Working life barometer
        • Working Life Development Strategy
      • Employment
        • Public employment services
          • Public employment services for private customers
          • Public employment services for businesses and organisations
        • Employment areas
        • National objectives for promoting employment
        • National Advisory Board on Promoting Employment
        • Support and compensations
          • Pay subsidy
          • Employment policy project support
          • Start-up grants
          • Subsidy for arranging working conditions
          • Unemployment security
          • The European Globalisation Adjustment Fund for Displaced Workers
        • Multi-sectoral promotion of employment
        • Employment through procurement
        • Social entrepreneurship
        • International cooperation in employment matters
        • Non-Military service
          • Information for persons applying for non-military service
      • Employment Bulletin and Employment Service Statistics
        • Employment Bulletin
        • Regional annual averages
        • Release dates of statistics, Description and Quality description
      • Skilled labour force
        • Continuous learning
        • Identifying the competence of working-age people
          • Studies and pilots on identification of competences
        • Lifelong guidance
          • National development projects for lifelong guidance
    • Energy
      • Energy and climate strategy
        • Preparation of energy and climate policy scenarios
          • Calculations and models
          • Developing scenarios
      • Emissions trading
        • Emissions Trading Directive
        • Auctioning of emission allowances
        • Monitoring, reporting and verification
        • Emissions trading in aviation
        • Aid for electrification
      • Electricity market
        • Expropriation matters
        • Working group to explore smart grids’ potential for the electricity market
        • Energy communities
        • Information on electricity shortages
          • Information in Arabic
          • Information in Chinese
          • Information in Estonian
          • Information in Persian
          • Information in Russian
          • Information in Ukrainian
      • Heating market
        • Waste heat
        • Studies, heating market
      • Renewable energy
        • Biofuels
        • Feed-in tariff for renewable energy
        • Guidelines and monitoring
      • Energy efficiency
        • Implementation of the Energy Efficiency Directive
        • Energy efficiency agreements and audits
        • Energy efficiency in awarding public contracts
        • Energy efficiency of products
          • Energy labelling
          • Preparation of product-group specific requirements
      • Energy and Investment Aid
        • Energy aid
          • Projects eligible for aid
          • Applications and payments
      • Nuclear energy
        • Nuclear energy administration
          • Nuclear energy legislation
          • Nuclear Waste Management Fund
          • Nuclear liability
          • Licence procedure
          • International agreements and export control
        • Nuclear safety, security and safeguards
          • Nuclear safety
          • Security and safeguards
        • Nuclear facilities and projects
          • Loviisa power plant
            • Operating licence 2007-2030
            • EIA Programme
            • EIA Report
          • Olkiluoto power plant
            • Olkiluoto 1 and 2 operating licence
            • Olkiluoto OL1 ja OL2 EIA programme
            • Olkiluoto 1 and 2 EIA report
            • Olkiluoto 3
            • EIA of very low-level nuclear waste
          • Fennovoima
            • Environmental impact assessments
            • Processing of decisions-in-principle
            • Construction licence application
          • Decommissioning of research reactor
          • Terrafame recovery of uranium
        • Nuclear waste management
          • National programme
          • Final disposal of spent nuclear fuel
            • Application for operating licence
            • Construction licence
            • Decision-in-principle
            • Environmental impact assessment, Posiva
          • Spent nuclear fuel
        • Nuclear Energy Development projects
      • Security of energy supply
      • International and EU cooperation in the energy sector
        • EU cooperation energy policy
        • Nordic energy cooperation
        • International Energy Agency IEA
        • Renewable and clean energy cooperation
        • Nuclear energy cooperation
        • Other energy sector cooperation forums
      • Energy technologies
      • Low-carbon roadmaps
        • Updating the low-carbon roadmaps 2024
        • Low-carbon roadmaps 2020
    • Competition and consumers
      • Competition
        • Competition policy
        • Competition legislation
          • Key legislation
          • Merger control and competition neutrality
          • Sanctions
      • Public procurement
        • Publication of contracts and thresholds
          • EU and national thresholds
        • Advice and guidance on public procurement
        • Key operators
        • Public procurement legislation
          • Case law
          • Procurement Directives
      • EU rules on state aid
        • Procedures and coordination
        • Rules on State aid
          • Recovery decisions
          • National legislation
        • National and schemes and State aid granted
        • Public service assignment -SGEI
          • Application of SGEI regulation in Finland
      • Consumers
        • Consumer safety
        • Doorstep selling
    • Regions
      • Objectives and planning of regional development
        • Regional development priorities
        • Regional development and regional councils
        • Rural and island policy
        • Support areas
        • Legislation on regional development
        • Advisory Council on Regional Renewal
        • Monitoring and forecasting regional development
          • Regional Development Guidelines 2040
      • Urban development
        • Urban Policy Committee
        • Thematic partnerships
        • Ecosystem agreements
        • Urban development in the EU
          • The EU’s financial and development instruments for cities
      • Structural change
        • Abrupt structural change (ÄRM)
        • Positive structural change
      • EU’s regional and structural policy
        • EU’s cohesion policy
        • EU structural funds
          • Innovation and Skills in Finland 2021–2027
        • The Fund for European Aid to the Most Deprived (FEAD) 2014–2020
        • European Territorial Cooperation objective (ETC) 2014 - 2020
        • European Neighbourhood Instrument Cross-Border Cooperation (ENI CBC)
      • ELY Centres
        • Strategy of the Regional State Administrative Agencies and ELY Centres
    • Labour migration and integration
      • Integration of immigrants
        • Integration policy
        • Legislation and guidelines
        • Integration services
        • Administration of integration and the actors involved
        • Monitoring of integration
        • Integration SIB project
      • International expertise and labour
        • Labour immigration administration
        • Labour immigration legislation
        • Labour migration services
        • Combatting the exploitation of labour
        • Talent Boost
    • Security of supply
      • Security Strategy for Society
      • Preparedness for serious disruptions and emergency conditions
      • International cooperation on security of supply
  • Current issues
    • Press releases
    • News
    • Columns
    • Sign up for news
    • Social media and webcasts
    • Russian attack on Ukraine
  • Projects and legislation
    • Statute drafting
      • Streamlining legislation at the Ministry of Economic Affairs and Employment
        • One-in, one-out principle
      • More streamlined legislation
        • How can the regulatory burden be reduced
        • REFIT programme of the European Commission
      • Assessment of regulatory impacts on business
    • Current projects
      • Government’s labour market reforms
        • Improving industrial peace in the labour market
        • Increasing local collective bargaining
        • Developing the conciliation system
        • Amendments to the Co-operation Act
        • Ensuring essential work
        • Lower threshold for terminating employment
        • Increasing flexibility of fixed-term employment contracts
      • Measures of the Government concerning work-based immigration
        • Three-month unemployment rule
        • Income limit for residence permit for an employed person
      • Development of jobseekers’ service process and employment services
      • Implementation project on the Economic Development Centres
      • Sustainable Growth Programme in the MEAE
        • Funding available to companies under the Sustainable Growth Programme
          • First application round for energy investment aid
          • Second application round for energy investment aid
          • Third application round for energy investment aid
          • Fourth application round for energy investment aid
          • Fifth application round for energy investment aid
          • RRF energy investment aid projects granted aid
        • Other funding targets under the Sustainable Growth Programme
      • Project: Licensing and supervision
    • Completed projects
      • TE services reform 2024
        • Frequently asked questions about the TE services reform 2024
          • Questions and answers on information systems and enterprise architecture
          • Questions and answers about joint services for young people
      • Reform of the Integration Act
      • Local government pilots on employment
        • Pilot areas
      • Experiment on recruitment subsidy for sole entrepreneurs
        • Questions and answers about the recruitment subsidy trial for sole traders
      • Employment measures of Prime Minister Marin's Government
        • Ministerial Working Group on Promoting Employment
          • Summary of the measures proposed by the sub-groups on employment promotion
  • Publications
    • Labour Force Barometer
    • Employment Bulletins
    • Annual Statistical Summaries
    • Publications 2013–2014
    • Brochures
      • Welcome to Finland
  • Ministry
    • Management and organisation
      • Ministers
        • Minister of Employment
        • Minister of Economic Affairs
        • Minister of Climate and the Environment
        • Minister of the Interior
        • Minister of Local and Regional Government
      • Senior officials
        • Management Groups
      • Departments and Units
      • Government agencies, companies and funds in the administrative branch
      • Labour Council
        • Tasks of the Labour Council
      • National Conciliator's Office
      • Cooperation Ombudsman
    • Strategies and operational planning
      • Strategy
      • Values
      • Budget
      • Documents on planning and monitoring
        • Performance targets
        • Sustainability reports
    • Cooperation in the EU and at other international forums
      • Nordic Cooperation
    • Discretionary government grants
    • Ministry´s Visual Identity
    • Whistleblower protection
    • History
    • Information about the website
      • Data protection
      • Accessibility statement
      • Cookies
    • Contact information and visiting address
  • Contact information
    • Personnel search
    • Ministry’s Communications Unit
    • Feedback