Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Ministry of Economic Affairs
Navigation
  • Frontpage
  • Responsibilities
    • Enterprises
    • Enterprise financing
    • Working life
    • Energy
    • Competition and consumers
    • Regions
    • Labour migration and integration
    • Security of supply
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact information
  • Press releases
  • News
  • Columns
  • Sign up for news
  • Social media and webcasts
  • Russian attack on Ukraine
suomi svenskaLäs artikeln på svenska EnglishRead article in English

Kolumni: Ydinenergialainsäädännön uudistus sujuvoittaa sääntelyä ja luo pohjaa tuleville hankkeille

työ- ja elinkeinoministeriö
Riku Huttunen
Julkaisuajankohta 7.8.2025 9.30
Tyyppi:Kolumni
Ylijohtaja Riku Huttunen, TEM

Suomi tunnetaan maana, joka käyttää ydinenergiaa vastuullisesti ja turvallisuudesta huolehtien. Vastuullisuuteen kuuluu muun muassa ydinjätehuollon ja laitosten käytöstä poiston edellyttämien varojen turvaaminen. Sääntelyn ja luvituksen sujuvoittaminen edellyttävät kuitenkin laajaa lainsäädännön uudistamista. Uusien teknologioiden huomioon ottaminen ja alan kannattavuuden haasteet ohjaavat osaltaan uudistustyötä. Lakiluonnos on lausuntokierroksella 25.8.2025 asti.

On monestakin syystä selvää, että ydinenergian käyttö edellyttää vahvaa säännöstöä. Ydinlaitosten turvallisuus on ehdoton prioriteetti ja edellyttää sekä toimijoiden ankaraa vastuuta että asianmukaista valvontaa. Ydinjätehuolto puolestaan edellyttää poikkeuksellista pitkäjänteisyyttä ja vastuullisuutta, jotta emme sälytä sen rasitteita tuleville sukupolville. Ydinaseiden ja -materiaalien leviämisen estämiseen velvoittavat jo kansainväliset sopimuksetkin.

Nykyinen ydinenergialaki säädettiin vuonna 1987. Lukuisista muutoksista ja täydennyksistä huolimatta se on selkeästi uudistuksen tarpeessa. On tärkeätä huomata, että kokonaisuudistus merkitsee myös alemman tasoisten säädösten ja Säteilyturvakeskuksen (STUK) antamien normien hyvin laajaa uudistamista ja virtaviivaistamista. STUK:n antamia yksityiskohtaisia vaatimuksia on tällä hetkellä karkeasti arvioiden 7 800 – tuleva lukumäärä lienee noin 1 200.

Kyseessä on siis merkittävä ponnistus niin ministeriössä kuin STUK:ssakin, joka on kiitettävästi tarttunut normityöhön. Laaja uudistus vie myös aikaa: hanke käynnistettiin virkatyönä jo edellisellä vaalikaudella. Pääministeri Petteri Orpon hallituksen selkeänä tavoitteena on toteuttaa ripeästi ydinenergialain uudistus. Onkin tärkeää, että säännöstön sujuvoittamisella on laaja poliittinen tuki. Ydinenergian rooli puhtaana energialähteenä tunnustetaan tällä hetkellä hyvin laajasti.

Mikä muuttuu, mikä säilyy?

Olemassa oleva laissa ydinlaitosten lupajärjestelmä valtioneuvostossa tiivistyy kolmeen päätökseen: laitoshanketta koskeva periaatepäätös, rakentamislupa ja käyttölupa. Tämä jako säilytetään, mutta päällekkäistä ja moninkertaista arviointia vähennetään ottaen huomioon hankkeen ympäristövaikutusten arviointi ja erityisesti ydinturvallisuuden yksityiskohtainen arviointi STUK:ssa. Ydinaineiden tai ydinjätteiden käsittelyyn ja varastointiin tarkoitetun ydinteknisen laitoksen rakentamisluvan ja käyttöluvan myöntäisi jatkossa STUK.

Periaatepäätösharkinta koskee ennen kaikkea hankkeen yhteiskunnallista kokonaisetua. Periaatepäätös olisi jatkossa nykyistä yleisluonteisempi, ja sen tekisi pienempien hankkeiden osalta valtioneuvoston sijaan työ- ja elinkeinoministeriö – täsmällistä rajaa harkitaan vielä. Myönteinen periaatepäätös annettaisiin eduskunnalle selontekona eikä eduskunta tekisi siitä enää hallintopäätöstä kuten nykyisin.

Varsinaisesta lupajärjestelmästä tehtäisiin modulaarinen, mikä tarkoittaa osakokonaisuuksien arvioimista ja hyväksymistä ketterämmin. STUK:lle siirrettäisiin tässä suhteessa enemmän toimivaltaa valtioneuvostolta, etenkin laitoksen turvallisuutta koskevissa teknisissä asioissa. Toisaalta valtioneuvosto voisi entistä täsmällisemmin ilmaisten ottaa huomioon sen, ettei luvan hakijan omistus vaikuta energian toimitus- ja huoltovarmuuteen tai luotettavaan käyttöön.

Ydinlaitoksen käyttölupa ja sen jatkaminen sidottaisiin jatkossa entistä selkeämmin turvallisuuteen. Valtioneuvoston myöntämissä luvissa on joka tapauksessa tulevaisuudessakin keskeisenä kriteerinä yhteiskunnan kokonaisetu.

Suomessa syntyneet ydinjätteet olisi edelleen loppusijoitettava Suomeen, ja vähäisiä määriä lukuun ottamatta muualla syntyneitä ydinjätteitä ei saisi loppusijoittaa Suomeen. Tämä on tärkeätä muun muassa ydinjätehuollon rahoituksen kestävän järjestämisen kannalta – tarvittavat varat kootaan Suomessa Valtion ydinjätehuoltorahastoon. Samalla ulkomaisten ydinjätteiden väliaikainen käsittely ja varastointi Suomessa on tarkoitus sallia, esimerkiksi käytetyn polttoaineen kapselointilaitoksen palvelujen myymiseksi.

Uudet teknologiat ja laitoskonseptit, kuten pienemmän mittaluokan modulaariset reaktorit (SMR), otetaan uudistuksessa huomioon. Modulaarisesti etenevä laitosten rakentaminen mahdollistetaan. Suomessa varsin todennäköistä onkin lämpöä tuottavien tai lämmön ja sähkön yhteistuotantoa harjoittavien laitoshakkeiden eteneminen.

Lakiluonnokseen sisältyy myös runsaasti muita muutoksia ja täsmennyksiä. Itse ydinenergialakiin tulisi noin 500 pykälää. Samalla muutettaisiin useita muita lakeja, kuten säteilylakia, rikoslakia ja painelaitelakia. Muun muassa ydinaineisiin (uraani ja torium) liittyvään kaivos- ja malminrikastustoimintaan liittyvää sääntelyä uudistettaisiin.

Nyt lausuntokierroksella oleva lakiluonnos työstetään hallituksen esitykseksi vuoden loppuun mennessä. Eduskuntakäsittelyn jälkeen lain on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2027.
Ydinräjähteitä koskeva kielto säilyy lakiluonnoksessa nykymuotoisena. Asia arvioidaan myöhemmin puolustusministeriön johdolla sotilasräjähteitä koskevan sääntelyn uudistamisen yhteydessä.

Ydinenergian tulevaisuuteen vaikuttaa moni seikka

Lain ja sääntelyn sujuvoittaminen edistää merkittävällä tavalla ydinlaitoshankkeita. Kiistatonta kuitenkin on, että ydinvoiman suhteellinen kilpailukyky suhteessa uusiutuviin energialähteisiin on heikentynyt ja esimerkiksi Ruotsissa valmistellaan tuki- ja rahoitusratkaisuja. Suomessa työ- ja elinkeinoministeriö on parhaillaan teettämässä selvitystä ydinenergian tuotannon edistämisen vaihtoehdoista, kustannuksista ja sähkömarkkinavaikutuksista.

Euroopan unionin säännöstö on osaltaan avainasemassa, jotta ydinenergiaa kohdellaan tasapuolisesti suhteessa muihin puhtaisiin energialähteisiin. Näin ei ole aina ollut, kuten vaikkapa EU:n kestävän rahoituksen taksonomia osoittaa. 

Ursula von der Leyenin toinen komissio on valinnut aiempaa tasapuolisemman linjan. Sen konkretisointi edellyttää kuitenkin monia säädösmuutoksia, esimerkkinä vähähiilisen vedyn määritelmä, josta komissio antoi vastikään delegoidun säädöksen. Suomi edistää aktiivisesti teknologianeutraalia lähestymistapaa.

Niin kansallisesti kuin Euroopan unionin osalta olennaista onkin säännöstön ennakoitavuus ja pysyvyys. Ilman niitä investointeihin vuosikymmeniä käytössä oleviin laitoksiin voi liittyä kohtuuttomia riskejä.

Riku Huttunen, ylijohtaja, työ- ja elinkeinoministeriön energiaosaston päällikkö

Riku Huttunen
energia energiapolitiikka investoinnit kilpailukyky lainsäädäntö lausuntopyynnöt luvat organisaatiot polttoaineet sääntely teknologia tieto turvallisuus voima ydinjätehuolto ydinvoima yritykset
Back to top

Shortcuts

  • Contact information
  • Personnel search
  • Organisation
  • Communications Unit
  • Sign up for news

The website

About the website

Change cookie settings

Data protection

Accessibility statement

Sitemap

Feedback

Contact information

P.O. Box 32, FI-00023
GOVERNMENT

Tel. +358 295 16001

            Ministry of Economic Affairs and Employment
Search page
  • Frontpage
  • Responsibilities
    • Enterprises
      • Industrial policy
        • Entrepreneurship policy
          • Growth Entreprenurship Programme
        • Advisory Board for Entrepreneurship
        • EU industrial policy
      • Innovation policy
        • Ecosystem policy
          • Innovative cities and corporations
        • Innovation policy evaluation
          • Utilisation of research and expertise
        • Innovative public procurement
        • Innovation-friendly regulation
          • What is innovation-friendly regulation?
          • Promotion of innovation-friendly regulation in the EU and internationally
        • Industrial property rights
          • Employment Invention Committee
        • EU research and innovation policy
          • European Digital Innovation Hubs
          • How Finland’s Digital Innovation Hubs were created
        • International research and innovation cooperation
      • Focus areas
        • Tourism
          • Economic impacts of tourism
          • Employment in tourism
          • Finland's Tourism Strategy
          • Tourism actors
          • Public subsidies for developing tourism
          • Domestic tourism
        • Maritime industry
          • Icebreaker initiative ICE Pact
        • Arctic Policy
          • Finland's Strategy for the Arctic Region
        • Space policy
          • The Finnish Space Committee
            • The Finnish Space Committee Secretariat
          • The National Strategy for Finlands Space Activities
            • Renewal of the Space Strategy
          • International space cooperation
          • National space legislation
          • Authorisation for space activities
          • Registry of space objects
          • Supervision of space activities
        • Business digitalisation for companies
          • Data economy growth programme
            • Pilot projects of the data economy growth programme
          • AI Regulation
          • EU AI Board and its sub-groups
        • Minerals policy
          • Minerals Strategy
          • Minerals sector
            • EU Critical Raw Materials Act
          • Minerals sector´s links and publications
        • Creative economy
          • Design
          • Roadmap for creative economy
        • Bioeconomy
      • Regulation of business operations
        • Freedom of enterprise in Finland
        • Accounting
          • Accounting Board
        • Auditing
        • Finnish Trade Register
        • Technical safety
          • Market surveillance
          • Market surveillance programmes
          • Assessing the functioning of market surveillance
          • Safety of toys
          • New EU regulation on market surveillance and compliance of products
        • Debt collection
        • Real estate brokerage agencies and letting agencies
        • Accommodation and catering business
        • Travel Service Combinations
        • Industrial property rights
      • Internationalisation of enterprises
        • Foreign corporate acquisitions
          • Questions and answers about the act on the screening of foreign corporate acquisitions
        • Foreign investments
      • Single market of the EU
        • Product Contact Point
          • Free movement of goods within the single market
          • General requirements for products in Finland
          • Other national product regulations
          • Product regulation at the EU level
          • Mutual recognition of goods in the EU
        • Administrative cooperation between the authorities in the single market
        • Authorities' notification obligations
        • Trade barriers
          • SOLVIT
          • SMET
        • EU Regulation of Digital platforms
          • Relationship between online platforms and businesses
          • Digital Markets Act
        • Internal Market Emergency Act
      • Business services
        • Enterprise Finland services
      • Corporate social responsibility (CSR)
        • Business and human rights
        • Key guidelines on CSR
        • Handling Specific Instances of the OECD Guidelines for Multinational Enterprises
          • Questions and answers about the OECD National Contact Points
          • Specific Instances in Finland
        • Socially responsible public procurement
        • Committee on Corporate Social Responsibility
        • CSR reporting
        • Anti-corruption work
        • Combating forced labour
        • Due diligence obligation of companies
      • MEE Business Sector Services
    • Enterprise financing
      • Loans, guarantees and credits
        • Finnvera domestic financing
        • Finnvera export financing
        • State Guarantee Fund
      • Finnish Industry Investment
      • European Fund for Strategic Investments (EFSI)
      • Enterprise developmental support
      • Supporting internationalisation
      • Research, development and innovation funding
        • Plan for research and development funding
      • Regional aid
      • General criteria for business subsidies on national level
        • Advisory Committee on Business Subsidy
        • Research Division on Business Subsidies
    • Working life
      • Labour legislation
        • Employment contract and employment relationship
          • Concluding an employment contract
            • Lay-offs and terminating employment relationship
            • Employment security during military or non-military service
          • Questions and answers on restraint of non-competition agreements
          • Family leave
            • Pregnancy leave, parental leave and childcare leave
          • Young workers
            • Light work suitable for young persons
            • Work that are not allowed to do or is hazardous to young persons
          • Posted workers
            • Obligation to notify
          • Working at sea
        • Working time and annual holiday
          • Working time
          • Annual holiday
        • Improving and maintaining employees’ competence
          • Study leave
          • Financially supported development of employees professional skills
        • Non-discrimination and equality in working life
          • Promotion of non-discrimination in working life
        • Protection of privacy at work and working with children
          • Protection of privacy at work
        • Co-operation procedure and other personnel representation systems
        • Collective agreements and mediation in labour disputes
        • Contractor’s obligations and liability
        • Employee’s position if employer becomes insolvent
      • Working life development
        • Working life barometer
        • Working Life Development Strategy
      • Employment
        • Public employment services
          • Public employment services for private customers
          • Public employment services for businesses and organisations
        • Employment areas
        • National objectives for promoting employment
        • National Advisory Board on Promoting Employment
        • Support and compensations
          • Pay subsidy
          • Employment policy project support
          • Start-up grants
          • Subsidy for arranging working conditions
          • Unemployment security
          • The European Globalisation Adjustment Fund for Displaced Workers
        • Multi-sectoral promotion of employment
        • Employment through procurement
        • Social entrepreneurship
        • International cooperation in employment matters
        • Non-Military service
          • Information for persons applying for non-military service
      • Employment Bulletin and Employment Service Statistics
        • Employment Bulletin
        • Regional annual averages
        • Release dates of statistics, Description and Quality description
      • Skilled labour force
        • Continuous learning
        • Identifying the competence of working-age people
          • Studies and pilots on identification of competences
        • Lifelong guidance
          • National development projects for lifelong guidance
    • Energy
      • Energy and climate strategy
        • Preparation of energy and climate policy scenarios
          • Calculations and models
          • Developing scenarios
      • Emissions trading
        • Emissions Trading Directive
        • Auctioning of emission allowances
        • Monitoring, reporting and verification
        • Emissions trading in aviation
        • Aid for electrification
      • Electricity market
        • Expropriation matters
        • Working group to explore smart grids’ potential for the electricity market
        • Energy communities
        • Information on electricity shortages
          • Information in Arabic
          • Information in Chinese
          • Information in Estonian
          • Information in Persian
          • Information in Russian
          • Information in Ukrainian
      • Heating market
        • Waste heat
        • Studies, heating market
      • Renewable energy
        • Biofuels
        • Feed-in tariff for renewable energy
        • Guidelines and monitoring
      • Energy efficiency
        • Implementation of the Energy Efficiency Directive
        • Energy efficiency agreements and audits
        • Energy efficiency in awarding public contracts
        • Energy efficiency of products
          • Energy labelling
          • Preparation of product-group specific requirements
      • Energy and Investment Aid
        • Energy aid
          • Projects eligible for aid
          • Applications and payments
      • Nuclear energy
        • Nuclear energy administration
          • Nuclear energy legislation
          • Nuclear Waste Management Fund
          • Nuclear liability
          • Licence procedure
          • International agreements and export control
        • Nuclear safety, security and safeguards
          • Nuclear safety
          • Security and safeguards
        • Nuclear facilities and projects
          • Loviisa power plant
            • Operating licence 2007-2030
            • EIA Programme
            • EIA Report
          • Olkiluoto power plant
            • Olkiluoto 1 and 2 operating licence
            • Olkiluoto OL1 ja OL2 EIA programme
            • Olkiluoto 1 and 2 EIA report
            • Olkiluoto 3
            • EIA of very low-level nuclear waste
          • Fennovoima
            • Environmental impact assessments
            • Processing of decisions-in-principle
            • Construction licence application
          • Decommissioning of research reactor
          • Terrafame recovery of uranium
        • Nuclear waste management
          • National programme
          • Final disposal of spent nuclear fuel
            • Application for operating licence
            • Construction licence
            • Decision-in-principle
            • Environmental impact assessment, Posiva
          • Spent nuclear fuel
        • Nuclear Energy Development projects
      • Security of energy supply
      • International and EU cooperation in the energy sector
        • EU cooperation energy policy
        • Nordic energy cooperation
        • International Energy Agency IEA
        • Renewable and clean energy cooperation
        • Nuclear energy cooperation
        • Other energy sector cooperation forums
      • Energy technologies
      • Low-carbon roadmaps
        • Updating the low-carbon roadmaps 2024
        • Low-carbon roadmaps 2020
    • Competition and consumers
      • Competition
        • Competition policy
        • Competition legislation
          • Key legislation
          • Merger control and competition neutrality
          • Sanctions
      • Public procurement
        • Publication of contracts and thresholds
          • EU and national thresholds
        • Advice and guidance on public procurement
        • Key operators
        • Public procurement legislation
          • Case law
          • Procurement Directives
      • EU rules on state aid
        • Procedures and coordination
        • Rules on State aid
          • Recovery decisions
          • National legislation
        • National and schemes and State aid granted
        • Public service assignment -SGEI
          • Application of SGEI regulation in Finland
      • Consumers
        • Consumer safety
        • Doorstep selling
    • Regions
      • Objectives and planning of regional development
        • Regional development priorities
        • Regional development and regional councils
        • Rural and island policy
        • Support areas
        • Legislation on regional development
        • Advisory Council on Regional Renewal
        • Monitoring and forecasting regional development
          • Regional Development Guidelines 2040
      • Urban development
        • Urban Policy Committee
        • Thematic partnerships
        • Ecosystem agreements
        • Urban development in the EU
          • The EU’s financial and development instruments for cities
      • Structural change
        • Abrupt structural change (ÄRM)
        • Positive structural change
      • EU’s regional and structural policy
        • EU’s cohesion policy
        • EU structural funds
          • Innovation and Skills in Finland 2021–2027
        • The Fund for European Aid to the Most Deprived (FEAD) 2014–2020
        • European Territorial Cooperation objective (ETC) 2014 - 2020
        • European Neighbourhood Instrument Cross-Border Cooperation (ENI CBC)
      • ELY Centres
        • Strategy of the Regional State Administrative Agencies and ELY Centres
    • Labour migration and integration
      • Integration of immigrants
        • Integration policy
        • Legislation and guidelines
        • Integration services
        • Administration of integration and the actors involved
        • Monitoring of integration
        • Integration SIB project
      • International expertise and labour
        • Labour immigration administration
        • Labour immigration legislation
        • Labour migration services
        • Combatting the exploitation of labour
        • Talent Boost
    • Security of supply
      • Security Strategy for Society
      • Preparedness for serious disruptions and emergency conditions
      • International cooperation on security of supply
  • Current issues
    • Press releases
    • News
    • Columns
    • Sign up for news
    • Social media and webcasts
    • Russian attack on Ukraine
  • Projects and legislation
    • Statute drafting
      • Streamlining legislation at the Ministry of Economic Affairs and Employment
        • One-in, one-out principle
      • More streamlined legislation
        • How can the regulatory burden be reduced
        • REFIT programme of the European Commission
      • Assessment of regulatory impacts on business
    • Current projects
      • Government’s labour market reforms
        • Improving industrial peace in the labour market
        • Increasing local collective bargaining
        • Developing the conciliation system
        • Amendments to the Co-operation Act
        • Ensuring essential work
        • Lower threshold for terminating employment
        • Increasing flexibility of fixed-term employment contracts
      • Measures of the Government concerning work-based immigration
        • Three-month unemployment rule
        • Income limit for residence permit for an employed person
      • Development of jobseekers’ service process and employment services
      • Implementation project on the Economic Development Centres
      • Sustainable Growth Programme in the MEAE
        • Funding available to companies under the Sustainable Growth Programme
          • First application round for energy investment aid
          • Second application round for energy investment aid
          • Third application round for energy investment aid
          • Fourth application round for energy investment aid
          • Fifth application round for energy investment aid
          • RRF energy investment aid projects granted aid
        • Other funding targets under the Sustainable Growth Programme
      • Project: Licensing and supervision
    • Completed projects
      • TE services reform 2024
        • Frequently asked questions about the TE services reform 2024
          • Questions and answers on information systems and enterprise architecture
          • Questions and answers about joint services for young people
      • Reform of the Integration Act
      • Local government pilots on employment
        • Pilot areas
      • Experiment on recruitment subsidy for sole entrepreneurs
        • Questions and answers about the recruitment subsidy trial for sole traders
      • Employment measures of Prime Minister Marin's Government
        • Ministerial Working Group on Promoting Employment
          • Summary of the measures proposed by the sub-groups on employment promotion
  • Publications
    • Labour Force Barometer
    • Employment Bulletins
    • Annual Statistical Summaries
    • Publications 2013–2014
    • Brochures
      • Welcome to Finland
  • Ministry
    • Management and organisation
      • Ministers
        • Minister of Employment
        • Minister of Economic Affairs
        • Minister of Climate and the Environment
        • Minister of the Interior
        • Minister of Local and Regional Government
      • Senior officials
        • Management Groups
      • Departments and Units
      • Government agencies, companies and funds in the administrative branch
      • Labour Council
        • Tasks of the Labour Council
      • National Conciliator's Office
      • Cooperation Ombudsman
    • Strategies and operational planning
      • Strategy
      • Values
      • Budget
      • Documents on planning and monitoring
        • Performance targets
        • Sustainability reports
    • Cooperation in the EU and at other international forums
      • Nordic Cooperation
    • Discretionary government grants
    • Ministry´s Visual Identity
    • Whistleblower protection
    • History
    • Information about the website
      • Data protection
      • Accessibility statement
      • Cookies
    • Contact information and visiting address
  • Contact information
    • Personnel search
    • Ministry’s Communications Unit
    • Feedback