Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Ministry of Economic Affairs
Navigation
  • Frontpage
  • Responsibilities
    • Enterprises
    • Enterprise financing
    • Working life
    • Energy
    • Competition and consumers
    • Regions
    • Labour migration and integration
    • Security of supply
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact information
  • Press releases
  • News
  • Columns
  • Sign up for news
  • Social media and webcasts
  • Russian attack on Ukraine
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Investeringar och västmarknaden ersatte rysk energi – priserna återspeglar den nya verkligheten

arbets- och näringsministeriet
Utgivningsdatum 4.8.2023 12.13 | Publicerad på svenska 4.8.2023 kl. 17.01
Typ:Kolumn
Riku Huttunen i halv närbild
Riku Huttunen

Före Rysslands invasion av Ukraina i februari 2022 importerades cirka en tredjedel av den energi som användes i Finland från Ryssland. Denna andel pressades genom målmedvetna åtgärder till nästan noll inom några månader, och det energikrig som Ryssland inledde kunde människor inte undgå att märka i konsumentpriserna. När energimarknaden hittar en ny form är det bra att granska vad som ersatte den ryska energin och vilka mer bestående konsekvenser förändringarna i handeln har.

Kraftverk i drift vid lämplig tidpunkt

Elimporten från Ryssland upphörde i maj 2022 varefter en helt exceptionell mängd ny kraftverkskapacitet har färdigställts i Finland. I våras togs den största kärnkraftverksenheten i Europa, Olkiluoto 3 med en effekt på 1 600 megawatt, i kommersiell drift. Kapaciteten för landbaserad vindkraft ökade i fjol med hela 2 400 megawatt. Byggandet fortsätter livligt och före utgången av året förväntas vindkraftens produktionseffekt i landet öka till 7 200 megawatt – produktionen fördubblas alltså på mindre än två år. Också investeringarna i solkraft ökar snabbt.

Tack vare investeringar på flera miljarder euro är vi redan nära självförsörjningsgraden på årsnivå och har samtidigt tagit oss rejält över 90 procent när det gäller marknadsandelen för icke-fossil el. Detta undanröjer inte på något sätt behovet av att stärka elnätet och förbindelserna till våra grannländer i väst och söder. Ökningen av den produktion som varierar enligt vädret framhäver betydelsen av en gränsöverskridande handel som en utjämnare av utbud och efterfrågan nu när Rysslands import, som haft en betydande roll, har upphört. När det gäller el bör man också beakta att man redan har hittat en ersättande leveranskedja i väst för det ryska kärnbränsle som används i Lovisa.

Råolja och naturgas kommer nu från väst

Före anfallskriget var cirka 80 procent av den råolja som importerades till Finland rysk och importens årliga värde cirka tre miljarder euro. Under våren och sommaren 2022 upphörde importen snabbt och man övergick till andra oljekvaliteter. Enligt handelsstatistiken från början av året är de viktigaste importländerna Norge, Förenta staterna och Storbritannien.

Ännu mer dramatiskt förändrades marknadsläget för naturgas. Det blev tvärstopp i importen av Gazproms rörledningsgas i maj 2022 på grund av krav på rubelhandel. Strax före kriget täckte importen från Ryssland två tredjedelar av konsumtionen i Finland, och för några år sedan i praktiken hela den använda mängden. 

Den enda importrutten för ledningsgas var Balticconnector mellan Estland och Finland, som färdigställdes 2020. Dess betydelse för leveranssäkerheten och försörjningsberedskapen är uppenbar. Rörledningens överföringskapacitet räcker dock inte i alla situationer, i synnerhet inte under vinterns efterfrågetoppar. Av denna anledning förvärvade och tog det statsägda Gasgrid Finland i bruk en stor flytande terminal för flytande naturgas (LNG) i Ingå. Projektet genomfördes inom en helt exceptionell tidtabell i fråga om såväl företaget som myndighetsbesluten. Kapaciteten för import av LNG uppnåddes ännu under 2022.

Endast annan än rysk gas får importeras till Ingå, men det är åtminstone tills vidare tillåtet att även importera rysk gas till våra mindre LNG-terminaler. Trots att importen av rysk gas till Europa har rasat är den tills vidare inte en produkt som omfattas av EU-sanktioner. Den lagstiftning som är på slutrakan i unionens beslutsfattande (det s.k. gaspaketet) gör det möjligt för en medlemsstat att ”tillfälligt” själv begränsa importen av gas till sitt territorium från Ryssland eller Belarus. Denna möjlighet kan alltså snart också Finland och Orpos regering dra upp riktlinjer för.

I vilket fall som helst är helhetsbilden att Finland och vårt gemensamma marknadsområde med de baltiska länderna har övergått till att använda gas från väst. Marknaden och aktörerna bestämmer var LNG slutligen köps. I början av året importerades den i betydande grad åtminstone från Förenta staterna och Norge.

Stenkolsförbrukningen minskar snabbt i Finland på klimat- och prisgrunder. Den omfattande importen från Ryssland har sedan sommaren 2022 ersatts med bland annat stenkol från Australien och Nordamerika.

En mer central utmaning med tanke på värmeförsörjningen är att virkeshandeln med Ryssland upphör. Andelen billig rysk skogsflis av allt vårt energivirke var cirka en femtedel före de ömsesidiga sanktionerna. Ersättande energi finns i många källor: andra bränslen – åtminstone temporärt också bränntorv – samt nya lösningar såsom utnyttjande av spillvärme och lagring av värme. De regionala och lokala skillnaderna i situationen och i eventuella lösningar är dock stora.

Vad händer med priserna?

Leveranssäkerheten ser för närvarande bra ut, men det energikrig som Ryssland inledde syntes på hösten och vintern i form av höga priser och konsekvenserna kommer inte att vara helt över ens nästa vinter.

På elmarknaden utjämnade importen från Ryssland tidigare pristoppar, särskilt under vintern. Den inhemska vindkraften sänker visserligen priserna i genomsnitt, men leder också till att prisvariationen ökar. Under vintern kan man alltså förvänta sig relativt höga priser, vilket framhäver betydelsen av tidsmässig fördelning av efterfrågan, energisparande och energilagring. Förra vintern lyckades vi rationalisera energianvändningen i hög grad, och det är motiverat att fortsätta med både företagens och konsumenternas åtgärder och bland annat med hjälp av intelligenta flexibla lösningar.

Priset på naturgas bestämmer också kraftigt elpriset i Europa. Prognoserna på kort sikt förutspår ett relativt lågt pris på gas, dvs. cirka 30 euro/MWh. Samtidigt är fyllnadsgraden i EU:s gaslager utmärkt, även nu mitt i sommaren cirka 80 procent. 

Den ekonomiska utvecklingen i Kina, den begränsade globala produktionskapaciteten och den nuvarande, minskade importen från Ryssland, vilka påverkar priset på LNG, skapar dock osäkerhet inför den kommande vintern i Europa – vid sidan av dess eventuella stränghet. En väsentlig förändring är i vilket fall som helst att man övergår från långsiktiga avtal om ledningsgas till LNG-handel och smidigt till ett pris som bestäms enligt marknaden.

Världsmarknaden för råolja är uppdelad på grund av västländernas sanktioner. G7, EU och Australien har förbjudit skeppnings- och försäkringstjänster för rysk råolja vars pris överstiger 60 USD per fat (raffinerade oljeprodukter har motsvarande prisgränser). Oljan har under alla omständigheter hittat sin marknad i tredjeländer som Indien och Turkiet. Priset på den fria marknaden är högre, över 80 USD per fat, men långt ifrån de högsta priserna i historien. Saudiarabien har fortfarande en central roll i fastställandet av OPEC:s utbud och därigenom den globala prisnivån.

Sammantaget kan vi vara lugna när det gäller energiförsörjningen under den kommande vintern. Upphörandet av importen från Ryssland har dock varaktigt förändrat marknaden för energiprodukter bland annat med tanke på fastställandet av priserna. Finland har också ur ett europeiskt perspektiv anpassat sig exceptionellt snabbt till den förändrade situationen. Detta har underlättats både av en energipolitik som baserar sig på konkurrensutsatta marknader och av en omfattande beredskap inför sämre tider.

Riku Huttunen, överdirektör, chef för energiavdelningen vid arbets- och näringsministeriet

Riku Huttunen
Ryssland biobränslen elproduktion energi energi energimarknaden energimarknaden energipolitik föregripande försörjningsberedskap handel konsumenter kraftöverföringsnät kärnenergi naturgasmarknaden solenergi statsförbund strålningsenergi värmeförsörjning
Back to top

Shortcuts

  • Contact information
  • Personnel search
  • Organisation
  • Communications Unit
  • Sign up for news

The website

About the website

Change cookie settings

Data protection

Accessibility statement

Sitemap

Feedback

Contact information

P.O. Box 32, FI-00023
GOVERNMENT

Tel. +358 295 16001

            Ministry of Economic Affairs and Employment
Search page
  • Frontpage
  • Responsibilities
    • Enterprises
      • Industrial policy
        • Entrepreneurship policy
          • Growth Entreprenurship Programme
        • Advisory Board for Entrepreneurship
        • EU industrial policy
      • Innovation policy
        • Ecosystem policy
          • Innovative cities and corporations
        • Innovation policy evaluation
          • Utilisation of research and expertise
        • Innovative public procurement
        • Innovation-friendly regulation
          • What is innovation-friendly regulation?
          • Promotion of innovation-friendly regulation in the EU and internationally
        • Industrial property rights
          • Employment Invention Committee
        • EU research and innovation policy
          • European Digital Innovation Hubs
          • How Finland’s Digital Innovation Hubs were created
        • International research and innovation cooperation
      • Focus areas
        • Tourism
          • Economic impacts of tourism
          • Employment in tourism
          • Finland's Tourism Strategy
          • Tourism actors
          • Public subsidies for developing tourism
          • Domestic tourism
        • Maritime industry
          • Icebreaker initiative ICE Pact
        • Arctic Policy
          • Finland's Strategy for the Arctic Region
        • Space policy
          • The Finnish Space Committee
            • The Finnish Space Committee Secretariat
          • The National Strategy for Finlands Space Activities
            • Renewal of the Space Strategy
          • International space cooperation
          • National space legislation
          • Authorisation for space activities
          • Registry of space objects
          • Supervision of space activities
        • Business digitalisation for companies
          • Data economy growth programme
            • Pilot projects of the data economy growth programme
          • AI Regulation
          • EU AI Board and its sub-groups
        • Minerals policy
          • Minerals Strategy
          • Minerals sector
            • EU Critical Raw Materials Act
          • Minerals sector´s links and publications
        • Creative economy
        • Bioeconomy
      • Regulation of business operations
        • Freedom of enterprise in Finland
        • Accounting
          • Accounting Board
        • Auditing
        • Finnish Trade Register
        • Technical safety
          • Market surveillance
          • Market surveillance programmes
          • Assessing the functioning of market surveillance
          • Safety of toys
          • New EU regulation on market surveillance and compliance of products
        • Debt collection
        • Real estate brokerage agencies and letting agencies
        • Accommodation and catering business
        • Travel Service Combinations
        • Industrial property rights
      • Internationalisation of enterprises
        • Foreign corporate acquisitions
          • Questions and answers about the act on the screening of foreign corporate acquisitions
        • Foreign investments
      • Single market of the EU
        • Product Contact Point
          • Free movement of goods within the single market
          • General requirements for products in Finland
          • Other national product regulations
          • Product regulation at the EU level
          • Mutual recognition of goods in the EU
        • Administrative cooperation between the authorities in the single market
        • Authorities' notification obligations
        • Trade barriers
          • SOLVIT
          • SMET
        • EU Regulation of Digital platforms
          • Relationship between online platforms and businesses
          • Digital Markets Act
        • Internal Market Emergency Act
      • Business services
        • Enterprise Finland services
      • Corporate social responsibility (CSR)
        • Business and human rights
        • Key guidelines on CSR
        • Handling Specific Instances of the OECD Guidelines for Multinational Enterprises
          • Questions and answers about the OECD National Contact Points
          • Specific Instances in Finland
        • Socially responsible public procurement
        • Committee on Corporate Social Responsibility
        • CSR reporting
        • Anti-corruption work
        • Combating forced labour
        • Due diligence obligation of companies
    • Enterprise financing
      • Loans, guarantees and credits
        • Finnvera domestic financing
        • Finnvera export financing
        • State Guarantee Fund
      • Finnish Industry Investment
      • European Fund for Strategic Investments (EFSI)
      • Enterprise developmental support
      • Supporting internationalisation
      • Research, development and innovation funding
        • Plan for research and development funding
      • General criteria for business subsidies on national level
        • Advisory Committee on Business Subsidy
        • Research Division on Business Subsidies
    • Working life
      • Labour legislation
        • Employment contract and employment relationship
          • Concluding an employment contract
            • Lay-offs and terminating employment relationship
            • Employment security during military or non-military service
          • Questions and answers on restraint of non-competition agreements
          • Family leave
            • Pregnancy leave, parental leave and childcare leave
          • Young workers
            • Light work suitable for young persons
            • Work that are not allowed to do or is hazardous to young persons
          • Posted workers
            • Obligation to notify
          • Working at sea
        • Working time and annual holiday
          • Working time
          • Annual holiday
        • Improving and maintaining employees’ competence
          • Study leave
          • Financially supported development of employees professional skills
        • Non-discrimination and equality in working life
          • Promotion of non-discrimination in working life
        • Protection of privacy at work and working with children
          • Protection of privacy at work
        • Co-operation procedure and other personnel representation systems
        • Collective agreements and mediation in labour disputes
        • Contractor’s obligations and liability
        • Employee’s position if employer becomes insolvent
      • Working life development
        • Working life barometer
        • Working Life Development Strategy
      • Employment
        • Public employment services
          • Public employment services for private customers
          • Public employment services for businesses and organisations
        • Employment areas
        • National objectives for promoting employment
        • National Advisory Board on Promoting Employment
        • Support and compensations
          • Pay subsidy
          • Employment policy project support
          • Start-up grants
          • Subsidy for arranging working conditions
          • Unemployment security
          • The European Globalisation Adjustment Fund for Displaced Workers
        • Multi-sectoral promotion of employment
        • Employment through procurement
        • Social entrepreneurship
        • International cooperation in employment matters
        • Non-Military service
          • Information for persons applying for non-military service
      • Employment Bulletin and Employment Service Statistics
        • Employment Bulletin
        • Regional annual averages
        • Release dates of statistics, Description and Quality description
      • Skilled labour force
        • Continuous learning
        • Identifying the competence of working-age people
          • Studies and pilots on identification of competences
        • Lifelong guidance
          • National development projects for lifelong guidance
    • Energy
      • Energy and climate strategy
        • Preparation of energy and climate policy scenarios
          • Calculations and models
          • Developing scenarios
      • Emissions trading
        • Emissions Trading Directive
        • Auctioning of emission allowances
        • Monitoring, reporting and verification
        • Emissions trading in aviation
        • Aid for electrification
      • Electricity market
        • Expropriation matters
        • Working group to explore smart grids’ potential for the electricity market
        • Energy communities
        • Information on electricity shortages
          • Information in Arabic
          • Information in Chinese
          • Information in Estonian
          • Information in Persian
          • Information in Russian
          • Information in Ukrainian
      • Heating market
        • Waste heat
        • EU, heating market
      • Renewable energy
        • Biofuels
        • Feed-in tariff for renewable energy
        • Guidelines and monitoring
      • Energy efficiency
        • Implementation of the Energy Efficiency Directive
        • Energy efficiency agreements and audits
        • Energy efficiency in awarding public contracts
        • Energy efficiency of products
          • Energy labelling
          • Preparation of product-group specific requirements
      • Energy and Investment Aid
        • Energy aid
          • Projects eligible for aid
          • Applications and payments
      • Nuclear energy
        • Nuclear energy administration
          • Nuclear energy legislation
          • Nuclear Waste Management Fund
          • Nuclear liability
          • Licence procedure
          • International agreements and export control
        • Nuclear safety, security and safeguards
          • Nuclear safety
          • Security and safeguards
        • Nuclear facilities and projects
          • Loviisa power plant
            • Operating licence 2007-2030
            • EIA Programme
            • EIA Report
          • Olkiluoto power plant
            • Olkiluoto 1 and 2 operating licence
            • Olkiluoto OL1 ja OL2 EIA programme
            • Olkiluoto 1 and 2 EIA report
            • Olkiluoto 3
            • EIA of very low-level nuclear waste
          • Fennovoima
            • Environmental impact assessments
            • Processing of decisions-in-principle
            • Construction licence application
          • Decommissioning of research reactor
          • Terrafame recovery of uranium
        • Nuclear waste management
          • National programme
          • Final disposal of spent nuclear fuel
            • Application for operating licence
            • Construction licence
            • Decision-in-principle
            • Environmental impact assessment, Posiva
          • Spent nuclear fuel
        • Nuclear Energy Development projects
      • Security of energy supply
      • International and EU cooperation in the energy sector
        • EU cooperation energy policy
        • Nordic energy cooperation
        • International Energy Agency IEA
        • Renewable and clean energy cooperation
        • Nuclear energy cooperation
        • Other energy sector cooperation forums
      • Energy technologies
      • Low-carbon roadmaps
        • Updating the low-carbon roadmaps 2024
        • Low-carbon roadmaps 2020
    • Competition and consumers
      • Competition
        • Competition policy
        • Competition legislation
          • Key legislation
          • Merger control and competition neutrality
          • Sanctions
      • Public procurement
        • Publication of contracts and thresholds
          • EU and national thresholds
        • Advice and guidance on public procurement
        • Key operators
        • Public procurement legislation
          • Case law
          • Procurement Directives
      • EU rules on state aid
        • Procedures and coordination
        • Rules on State aid
          • Recovery decisions
          • National legislation
        • National and schemes and State aid granted
        • Public service assignment -SGEI
          • Application of SGEI regulation in Finland
      • Consumers
        • Consumer safety
        • Doorstep selling
    • Regions
      • Objectives and planning of regional development
        • Regional development priorities
        • Regional development and regional councils
        • Rural and island policy
        • Support areas
        • Legislation on regional development
        • Advisory Council on Regional Renewal
        • Monitoring and forecasting regional development
          • Regional Development Guidelines 2040
      • Urban development
        • Urban Policy Committee
        • Thematic partnerships
        • Ecosystem agreements
        • Urban development in the EU
          • The EU’s financial and development instruments for cities
      • Structural change
        • Abrupt structural change (ÄRM)
        • Positive structural change
      • EU’s regional and structural policy
        • EU’s cohesion policy
        • EU structural funds
          • Innovation and Skills in Finland 2021–2027
        • The Fund for European Aid to the Most Deprived (FEAD) 2014–2020
        • European Territorial Cooperation objective (ETC) 2014 - 2020
        • European Neighbourhood Instrument Cross-Border Cooperation (ENI CBC)
      • ELY Centres
        • Strategy of the Regional State Administrative Agencies and ELY Centres
    • Labour migration and integration
      • Integration of immigrants
        • Integration policy
        • Legislation and guidelines
        • Integration services
        • Administration of integration and the actors involved
        • Monitoring of integration
        • Integration SIB project
      • International expertise and labour
        • Labour immigration administration
        • Labour immigration legislation
        • Labour migration services
        • Combatting the exploitation of labour
        • Talent Boost
    • Security of supply
      • Security Strategy for Society
      • Preparedness for serious disruptions and emergency conditions
      • International cooperation on security of supply
  • Current issues
    • Press releases
    • News
    • Columns
    • Sign up for news
    • Social media and webcasts
    • Russian attack on Ukraine
  • Projects and legislation
    • Statute drafting
      • Streamlining legislation at the Ministry of Economic Affairs and Employment
        • One-in, one-out principle
      • More streamlined legislation
        • How can the regulatory burden be reduced
        • REFIT programme of the European Commission
      • Assessment of regulatory impacts on business
    • Current projects
      • Government’s labour market reforms
        • Improving industrial peace in the labour market
        • Increasing local collective bargaining
        • Developing the conciliation system
        • Amendments to the Co-operation Act
        • Ensuring essential work
        • Lower threshold for terminating employment
        • Increasing flexibility of fixed-term employment contracts
      • Measures of the Government concerning work-based immigration
        • Three-month unemployment rule
        • Income limit for residence permit for an employed person
      • Development of jobseekers’ service process and employment services
      • Implementation project on the Economic Development Centres
      • Sustainable Growth Programme in the MEAE
        • Funding available to companies under the Sustainable Growth Programme
          • First application round for energy investment aid
          • Second application round for energy investment aid
          • Third application round for energy investment aid
          • Fourth application round for energy investment aid
          • Fifth application round for energy investment aid
          • RRF energy investment aid projects granted aid
        • Other funding targets under the Sustainable Growth Programme
      • Project: Licensing and supervision
    • Completed projects
      • TE services reform 2024
        • Frequently asked questions about the TE services reform 2024
          • Questions and answers on information systems and enterprise architecture
          • Questions and answers about joint services for young people
      • Reform of the Integration Act
      • Local government pilots on employment
        • Pilot areas
      • Experiment on recruitment subsidy for sole entrepreneurs
        • Questions and answers about the recruitment subsidy trial for sole traders
      • Employment measures of Prime Minister Marin's Government
        • Ministerial Working Group on Promoting Employment
          • Summary of the measures proposed by the sub-groups on employment promotion
  • Publications
    • Labour Force Barometer
    • Employment Bulletins
    • Annual Statistical Summaries
    • Publications 2013–2014
    • Brochures
      • Welcome to Finland
  • Ministry
    • Management and organisation
      • Ministers
        • Minister of Employment
        • Minister of Economic Affairs
        • Minister of Climate and the Environment
        • Minister of the Interior
        • Minister of Local and Regional Government
      • Senior officials
        • Management Groups
      • Departments and Units
      • Government agencies, companies and funds in the administrative branch
      • Labour Council
        • Tasks of the Labour Council
      • National Conciliator's Office
      • Cooperation Ombudsman
    • Strategies and operational planning
      • Strategy
      • Values
      • Budget
      • Documents on planning and monitoring
        • Performance targets
        • Sustainability reports
    • Cooperation in the EU and at other international forums
      • Nordic Cooperation
    • Discretionary government grants
    • Ministry´s Visual Identity
    • Whistleblower protection
    • History
    • Information about the website
      • Data protection
      • Accessibility statement
      • Cookies
    • Contact information and visiting address
  • Contact information
    • Personnel search
    • Ministry’s Communications Unit
    • Feedback