Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Ministry of Economic Affairs
Navigation
  • Frontpage
  • Responsibilities
    • Enterprises
    • Enterprise financing
    • Working life
    • Energy
    • Competition and consumers
    • Regions
    • Labour migration and integration
    • Security of supply
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact information
  • Press releases
  • News
  • Columns
  • Sign up for news
  • Social media and webcasts
  • Russian attack on Ukraine
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

OECD uppmuntrar Finland att utveckla kontinuerligt lärande som en helhet

arbets- och näringsministerietundervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 19.2.2020 9.00
Typ:Pressmeddelande
Publiken

Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling OECD rekommenderar att Finland gör vuxenutbildningen mångsidigare, anpassar den så att den bättre motsvarar arbetslivets behov och styr människor att uppdatera sin kompetens genom ekonomiska incitament. Särskilt möjligheten att nå och handleda vuxna med sämre grundläggande färdigheter bör utvecklas. Undervisnings- och kulturministeriet och arbets- och näringsministeriet utnyttjar OECD:s rekommendationer vid bland annat reformen av livslångt lärande.

I sin rapport Continuous Learning in Working Life in Finland, som publicerades den 19 februari 2020, lägger OECD fram rekommendationer till åtgärder för Finland som underlättar anpassningen till förändringarna i arbetslivet och säkerställer att var och en under sitt liv och sin tid i arbetslivet kan lära sig nya saker enligt behovet.

Finland bör enligt OECD

  • göra utbildningsutbudet mångsidigare 
  • anpassa utbildningsutbudet så att det bättre motsvarar arbetslivets behov
  • stärka incitamenten för att delta i ändamålsenlig utbildning
  • erbjuda övergripande informations- och handledningstjänster
  • utveckla skräddarsydda utbildningar
  • inleda ”uppsökande verksamhet” för vuxna med svaga grundläggande färdigheter.

OECD bedömde de mångsidiga möjligheterna och människornas aktiva deltagande i utbildning som starka sidor i det finländska vuxenutbildningssystemet. I internationell jämförelse har finländarna en hög kompetensnivå. Att utbilda sig är gratis eller förmånligt och utbudet är flexibelt.

Å andra sidan svarar systemet enligt OECD inte mot behoven av tilläggsutbildning eller omskolning på bästa möjliga sätt. Systemet hänvisar inte heller de som behöver det mest att utbilda sig eller erbjuder incitament. Kompetensen hopar sig starkt, och det är svårt att nå dem som behöver mest utbildning. Kompetensklyftan fördjupas under tiden i arbetslivet. Skillnaderna i Finland när det gäller deltagande i vuxenutbildning är bland de största av OECD-länderna.

Förändringen av åldersstrukturen och avbrottet i höjningen av utbildningsnivån väcker oro när det gäller tillgången på kompetent arbetskraft. Enligt OECD:s uppskattning är det nödvändigt att erbjuda riktat stöd till vuxna med svaga grundläggande färdigheter. OECD uppmuntrar Finland att utveckla det kontinuerliga lärandet som en helhet och beakta dess koppling till bland annat utvecklandet av utbildningssystemet och den sociala tryggheten.

– Rätten och en genuin möjlighet till att uppdatera sin egen kompetens under hela livet är den bästa försäkringen mot arbetslöshet och en nödvändighet för att åstadkomma hög sysselsättning. Det är också viktigt att livslångt lärande inte endast förblir ett privilegium för högutbildade utan är tillgängligt oavsett utbildningsbakgrund. Därför har vi inlett en reform av det livslånga lärandet där det centrala målet är att skapa nya modeller för lärande i arbetet och nå de grupper som för närvarande är underrepresenterade inom vuxenutbildningen, säger undervisningsminister Li Andersson.

Reformen bereds i samarbete mellan alla partier och arbetsmarknadsparter och riktlinjerna blir klara i slutet av 2020. Reformen ska genomföras utifrån dessa, och arbetet fortsätter över regeringsperioden. Genomförandet av reformen främjas för sin del grupperna under ministerarbetsgruppen för främjande av sysselsättningen som fördjupar sig i frågor om matchningen mellan kompetens och arbetsmarknaden.

– Utbildning och utvecklandet av kompetensen har nu och i framtiden en betydande roll för att höja sysselsättningsgraden i Finland och lösa matchningsproblemet på arbetsmarknaden, säger arbetsminister Tuula Haatainen.

– Särskilt yrkesmänniskor på hög nivå behövs redan nu och i ännu högre grad i framtiden. Det är klart att vi behöver fler högskoleutbildade personer och studiehelheter som riktar sig till högutbildade. Enbart detta är dock inte tillräckligt. Högskolor ska erbjuda lämpliga möjligheter för att utveckla sin kompetens, även för dem som saknar tidigare högskoleutbildning, konstaterar forsknings- och kulturminister Hanna Kosonen.

Sätten och stöden för att skaffa den kompetens som behövs i arbetslivet behöver ses över

OECD ser utvecklingsbehov särskilt i fråga om utbudet av korta utbildningar, hur utbildningsutbudet svarar mot arbetslivets behov och ekonomiska incitament.

För att göra utbildningsutbudet mångsidigare rekommenderar OECD att man ökar mängden privat utbildning som inte leder till examen och som lämpar sig bättre för vuxnas behov och skulle minska trycket på att söka sig till utbildningar som i första hand är avsedda för unga.

Prognostiseringsinformation bör användas mer systematiskt för att utbildningen bättre ska svara mot arbetslivets behov. Dessutom bör det utvärderas hur arbetsgivarnas roll kunde stärkas vid inriktningen av utbildningsutbudet. Utbildningsanordnarnas incitament för att erbjuda arbetslivsnära utbildning kan stärkas genom att betona finansieringen. Att hitta information om utbildning och arbetslivet kan underlättas genom att till exempel förbättra eller samordna informations- och servicekanaler som Arbetsmarknadstorget eller Studieinfo.

Utbildningsval bör styras så att de blir mer ändamålsenliga genom att antingen rikta de studerandes stöd på nytt eller utveckla nya. Utbildning som leder och utbildning som inte leder till examen bör behandlas åtminstone jämlikt.

OECD föreslår bland annat att Finland ska utreda möjligheten att rikta vuxenutbildningsstödet och yrkesexamensstipendiet till utbildning som med tanke på arbetsmarknaden är ändamålsenlig. Dessutom kunde studiestödet begränsas för vuxna så att det beviljas för att höja utbildningsnivån eller för studier inom branscher där det råder brist på arbetskraft.

Särskild uppmärksamhet och skräddarsydda tjänster för att minska kompetensklyftan

OECD föreslår Finland att överväga ett riksomfattande program som tar sikte på att förbättra studiemotivationen och de grundläggande färdigheterna. Programmet skulle riktas mot de som behöver mest ny kompetens.

Personer med sämre grundläggande färdigheter skulle kunna nås och hänvisas till tjänster och utbildningsmöjligheter genom så kallad uppsökande verksamhet som äger rum antingen på arbetsplatsen eller i den närmaste omgivningen. Sektorsövergripande tjänster som gör det lättare att hitta utbildning och fungerar enligt principen om ett enda serviceställe bör också utvecklas. Arbets- och näringsbyråernas roll är central här, och de bör ha tillräckliga resurser för servicen.

Vissa av rekommendationerna förutsätter tilläggsfinansiering. Enligt OECD skulle de nuvarande resurserna kunna riktas mot fler vuxna med dåliga grundläggande färdigheter. Nya finansieringsformer som skatt på utbildning eller en utbildningsavgift skulle kunna övervägas.

Mer information:

Touko Sipiläinen, undervisningsministerns specialmedarbetare, tfn. +358 295 3 30143
Eeva Kärkkäinen, forsknings- och kulturministerns specialmedarbetare, tfn. +358 295 3 30026
Petri Haltia, konsultativ tjänsteman, undervisnings- och kulturministeriet, tfn 0295 330 096
Kirsi Heinivirta, planeringschef, undervisnings- och kulturministeriet, tfn 0295 330 136
Piia Rekilä, arbetsministerns specialmedarbetare, tfn 050 396 3574
Teija Felt, arbetsmarknadsråd, arbets- och näringsministeriet, tfn 0295 049 080
Markku Virtanen, konsultativ tjänsteman, arbets- och näringsministeriet, tfn 0295 049 068
OECD:s kommunikationsavdelning [email protected], +33 1 45 24 97 00

Rapporten Continuous Learning in Working Life in Finland (OECD)
För närmare uppgifter om reformen av kontinuerligt lärande
Hanna Kosonen Li Andersson Tuula Haatainen
OECD arbete arbetsliv forskning inlärning kognition kognitiva processer utbildning utvärdering
Back to top

Shortcuts

  • Contact information
  • Personnel search
  • Organisation
  • Communications Unit
  • Sign up for news

The website

About the website

Change cookie settings

Data protection

Accessibility statement

Sitemap

Feedback

Contact information

P.O. Box 32, FI-00023
GOVERNMENT

Tel. +358 295 16001

            Ministry of Economic Affairs and Employment
Search page
  • Frontpage
  • Responsibilities
    • Enterprises
      • Industrial policy
        • Entrepreneurship policy
          • Growth Entreprenurship Programme
        • Advisory Board for Entrepreneurship
        • EU industrial policy
      • Innovation policy
        • Ecosystem policy
          • Innovative cities and corporations
        • Innovation policy evaluation
          • Utilisation of research and expertise
        • Innovative public procurement
        • Innovation-friendly regulation
          • What is innovation-friendly regulation?
          • Promotion of innovation-friendly regulation in the EU and internationally
        • Industrial property rights
          • Employment Invention Committee
        • EU research and innovation policy
          • European Digital Innovation Hubs
          • How Finland’s Digital Innovation Hubs were created
        • International research and innovation cooperation
      • Focus areas
        • Tourism
          • Economic impacts of tourism
          • Employment in tourism
          • Finland's Tourism Strategy
          • Tourism actors
          • Public subsidies for developing tourism
          • Domestic tourism
        • Maritime industry
          • Icebreaker initiative ICE Pact
        • Arctic Policy
          • Finland's Strategy for the Arctic Region
        • Space policy
          • The Finnish Space Committee
            • The Finnish Space Committee Secretariat
          • The National Strategy for Finlands Space Activities
            • Renewal of the Space Strategy
          • International space cooperation
          • National space legislation
          • Authorisation for space activities
          • Registry of space objects
          • Supervision of space activities
        • Business digitalisation for companies
          • Data economy growth programme
            • Pilot projects of the data economy growth programme
          • AI Regulation
          • EU AI Board and its sub-groups
        • Minerals policy
          • Minerals Strategy
          • Minerals sector
            • EU Critical Raw Materials Act
          • Minerals sector´s links and publications
        • Creative economy
          • Design
          • Roadmap for creative economy
        • Bioeconomy
      • Regulation of business operations
        • Freedom of enterprise in Finland
        • Accounting
          • Accounting Board
        • Auditing
        • Finnish Trade Register
        • Technical safety
          • Market surveillance
          • Market surveillance programmes
          • Assessing the functioning of market surveillance
          • Safety of toys
          • New EU regulation on market surveillance and compliance of products
        • Debt collection
        • Real estate brokerage agencies and letting agencies
        • Accommodation and catering business
        • Travel Service Combinations
        • Industrial property rights
      • Internationalisation of enterprises
        • Foreign corporate acquisitions
          • Questions and answers about the act on the screening of foreign corporate acquisitions
        • Foreign investments
      • Single market of the EU
        • Product Contact Point
          • Free movement of goods within the single market
          • General requirements for products in Finland
          • Other national product regulations
          • Product regulation at the EU level
          • Mutual recognition of goods in the EU
        • Administrative cooperation between the authorities in the single market
        • Authorities' notification obligations
        • Trade barriers
          • SOLVIT
          • SMET
        • EU Regulation of Digital platforms
          • Relationship between online platforms and businesses
          • Digital Markets Act
        • Internal Market Emergency Act
      • Business services
        • Enterprise Finland services
      • Corporate social responsibility (CSR)
        • Business and human rights
        • Key guidelines on CSR
        • Handling Specific Instances of the OECD Guidelines for Multinational Enterprises
          • Questions and answers about the OECD National Contact Points
          • Specific Instances in Finland
        • Socially responsible public procurement
        • Committee on Corporate Social Responsibility
        • CSR reporting
        • Anti-corruption work
        • Combating forced labour
        • Due diligence obligation of companies
    • Enterprise financing
      • Loans, guarantees and credits
        • Finnvera domestic financing
        • Finnvera export financing
        • State Guarantee Fund
      • Finnish Industry Investment
      • European Fund for Strategic Investments (EFSI)
      • Enterprise developmental support
      • Supporting internationalisation
      • Research, development and innovation funding
        • Plan for research and development funding
      • General criteria for business subsidies on national level
        • Advisory Committee on Business Subsidy
        • Research Division on Business Subsidies
    • Working life
      • Labour legislation
        • Employment contract and employment relationship
          • Concluding an employment contract
            • Lay-offs and terminating employment relationship
            • Employment security during military or non-military service
          • Questions and answers on restraint of non-competition agreements
          • Family leave
            • Pregnancy leave, parental leave and childcare leave
          • Young workers
            • Light work suitable for young persons
            • Work that are not allowed to do or is hazardous to young persons
          • Posted workers
            • Obligation to notify
          • Working at sea
        • Working time and annual holiday
          • Working time
          • Annual holiday
        • Improving and maintaining employees’ competence
          • Study leave
          • Financially supported development of employees professional skills
        • Non-discrimination and equality in working life
          • Promotion of non-discrimination in working life
        • Protection of privacy at work and working with children
          • Protection of privacy at work
        • Co-operation procedure and other personnel representation systems
        • Collective agreements and mediation in labour disputes
        • Contractor’s obligations and liability
        • Employee’s position if employer becomes insolvent
      • Working life development
        • Working life barometer
        • Working Life Development Strategy
      • Employment
        • Public employment services
          • Public employment services for private customers
          • Public employment services for businesses and organisations
        • Employment areas
        • National objectives for promoting employment
        • National Advisory Board on Promoting Employment
        • Support and compensations
          • Pay subsidy
          • Employment policy project support
          • Start-up grants
          • Subsidy for arranging working conditions
          • Unemployment security
          • The European Globalisation Adjustment Fund for Displaced Workers
        • Multi-sectoral promotion of employment
        • Employment through procurement
        • Social entrepreneurship
        • International cooperation in employment matters
        • Non-Military service
          • Information for persons applying for non-military service
      • Employment Bulletin and Employment Service Statistics
        • Employment Bulletin
        • Regional annual averages
        • Release dates of statistics, Description and Quality description
      • Skilled labour force
        • Continuous learning
        • Identifying the competence of working-age people
          • Studies and pilots on identification of competences
        • Lifelong guidance
          • National development projects for lifelong guidance
    • Energy
      • Energy and climate strategy
        • Preparation of energy and climate policy scenarios
          • Calculations and models
          • Developing scenarios
      • Emissions trading
        • Emissions Trading Directive
        • Auctioning of emission allowances
        • Monitoring, reporting and verification
        • Emissions trading in aviation
        • Aid for electrification
      • Electricity market
        • Expropriation matters
        • Working group to explore smart grids’ potential for the electricity market
        • Energy communities
        • Information on electricity shortages
          • Information in Arabic
          • Information in Chinese
          • Information in Estonian
          • Information in Persian
          • Information in Russian
          • Information in Ukrainian
      • Heating market
        • Waste heat
        • EU, heating market
      • Renewable energy
        • Biofuels
        • Feed-in tariff for renewable energy
        • Guidelines and monitoring
      • Energy efficiency
        • Implementation of the Energy Efficiency Directive
        • Energy efficiency agreements and audits
        • Energy efficiency in awarding public contracts
        • Energy efficiency of products
          • Energy labelling
          • Preparation of product-group specific requirements
      • Energy and Investment Aid
        • Energy aid
          • Projects eligible for aid
          • Applications and payments
      • Nuclear energy
        • Nuclear energy administration
          • Nuclear energy legislation
          • Nuclear Waste Management Fund
          • Nuclear liability
          • Licence procedure
          • International agreements and export control
        • Nuclear safety, security and safeguards
          • Nuclear safety
          • Security and safeguards
        • Nuclear facilities and projects
          • Loviisa power plant
            • Operating licence 2007-2030
            • EIA Programme
            • EIA Report
          • Olkiluoto power plant
            • Olkiluoto 1 and 2 operating licence
            • Olkiluoto OL1 ja OL2 EIA programme
            • Olkiluoto 1 and 2 EIA report
            • Olkiluoto 3
            • EIA of very low-level nuclear waste
          • Fennovoima
            • Environmental impact assessments
            • Processing of decisions-in-principle
            • Construction licence application
          • Decommissioning of research reactor
          • Terrafame recovery of uranium
        • Nuclear waste management
          • National programme
          • Final disposal of spent nuclear fuel
            • Application for operating licence
            • Construction licence
            • Decision-in-principle
            • Environmental impact assessment, Posiva
          • Spent nuclear fuel
        • Nuclear Energy Development projects
      • Security of energy supply
      • International and EU cooperation in the energy sector
        • EU cooperation energy policy
        • Nordic energy cooperation
        • International Energy Agency IEA
        • Renewable and clean energy cooperation
        • Nuclear energy cooperation
        • Other energy sector cooperation forums
      • Energy technologies
      • Low-carbon roadmaps
        • Updating the low-carbon roadmaps 2024
        • Low-carbon roadmaps 2020
    • Competition and consumers
      • Competition
        • Competition policy
        • Competition legislation
          • Key legislation
          • Merger control and competition neutrality
          • Sanctions
      • Public procurement
        • Publication of contracts and thresholds
          • EU and national thresholds
        • Advice and guidance on public procurement
        • Key operators
        • Public procurement legislation
          • Case law
          • Procurement Directives
      • EU rules on state aid
        • Procedures and coordination
        • Rules on State aid
          • Recovery decisions
          • National legislation
        • National and schemes and State aid granted
        • Public service assignment -SGEI
          • Application of SGEI regulation in Finland
      • Consumers
        • Consumer safety
        • Doorstep selling
    • Regions
      • Objectives and planning of regional development
        • Regional development priorities
        • Regional development and regional councils
        • Rural and island policy
        • Support areas
        • Legislation on regional development
        • Advisory Council on Regional Renewal
        • Monitoring and forecasting regional development
          • Regional Development Guidelines 2040
      • Urban development
        • Urban Policy Committee
        • Thematic partnerships
        • Ecosystem agreements
        • Urban development in the EU
          • The EU’s financial and development instruments for cities
      • Structural change
        • Abrupt structural change (ÄRM)
        • Positive structural change
      • EU’s regional and structural policy
        • EU’s cohesion policy
        • EU structural funds
          • Innovation and Skills in Finland 2021–2027
        • The Fund for European Aid to the Most Deprived (FEAD) 2014–2020
        • European Territorial Cooperation objective (ETC) 2014 - 2020
        • European Neighbourhood Instrument Cross-Border Cooperation (ENI CBC)
      • ELY Centres
        • Strategy of the Regional State Administrative Agencies and ELY Centres
    • Labour migration and integration
      • Integration of immigrants
        • Integration policy
        • Legislation and guidelines
        • Integration services
        • Administration of integration and the actors involved
        • Monitoring of integration
        • Integration SIB project
      • International expertise and labour
        • Labour immigration administration
        • Labour immigration legislation
        • Labour migration services
        • Combatting the exploitation of labour
        • Talent Boost
    • Security of supply
      • Security Strategy for Society
      • Preparedness for serious disruptions and emergency conditions
      • International cooperation on security of supply
  • Current issues
    • Press releases
    • News
    • Columns
    • Sign up for news
    • Social media and webcasts
    • Russian attack on Ukraine
  • Projects and legislation
    • Statute drafting
      • Streamlining legislation at the Ministry of Economic Affairs and Employment
        • One-in, one-out principle
      • More streamlined legislation
        • How can the regulatory burden be reduced
        • REFIT programme of the European Commission
      • Assessment of regulatory impacts on business
    • Current projects
      • Government’s labour market reforms
        • Improving industrial peace in the labour market
        • Increasing local collective bargaining
        • Developing the conciliation system
        • Amendments to the Co-operation Act
        • Ensuring essential work
        • Lower threshold for terminating employment
        • Increasing flexibility of fixed-term employment contracts
      • Measures of the Government concerning work-based immigration
        • Three-month unemployment rule
        • Income limit for residence permit for an employed person
      • Development of jobseekers’ service process and employment services
      • Implementation project on the Economic Development Centres
      • Sustainable Growth Programme in the MEAE
        • Funding available to companies under the Sustainable Growth Programme
          • First application round for energy investment aid
          • Second application round for energy investment aid
          • Third application round for energy investment aid
          • Fourth application round for energy investment aid
          • Fifth application round for energy investment aid
          • RRF energy investment aid projects granted aid
        • Other funding targets under the Sustainable Growth Programme
      • Project: Licensing and supervision
    • Completed projects
      • TE services reform 2024
        • Frequently asked questions about the TE services reform 2024
          • Questions and answers on information systems and enterprise architecture
          • Questions and answers about joint services for young people
      • Reform of the Integration Act
      • Local government pilots on employment
        • Pilot areas
      • Experiment on recruitment subsidy for sole entrepreneurs
        • Questions and answers about the recruitment subsidy trial for sole traders
      • Employment measures of Prime Minister Marin's Government
        • Ministerial Working Group on Promoting Employment
          • Summary of the measures proposed by the sub-groups on employment promotion
  • Publications
    • Labour Force Barometer
    • Employment Bulletins
    • Annual Statistical Summaries
    • Publications 2013–2014
    • Brochures
      • Welcome to Finland
  • Ministry
    • Management and organisation
      • Ministers
        • Minister of Employment
        • Minister of Economic Affairs
        • Minister of Climate and the Environment
        • Minister of the Interior
        • Minister of Local and Regional Government
      • Senior officials
        • Management Groups
      • Departments and Units
      • Government agencies, companies and funds in the administrative branch
      • Labour Council
        • Tasks of the Labour Council
      • National Conciliator's Office
      • Cooperation Ombudsman
    • Strategies and operational planning
      • Strategy
      • Values
      • Budget
      • Documents on planning and monitoring
        • Performance targets
        • Sustainability reports
    • Cooperation in the EU and at other international forums
      • Nordic Cooperation
    • Discretionary government grants
    • Ministry´s Visual Identity
    • Whistleblower protection
    • History
    • Information about the website
      • Data protection
      • Accessibility statement
      • Cookies
    • Contact information and visiting address
  • Contact information
    • Personnel search
    • Ministry’s Communications Unit
    • Feedback