Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Ministry of Economic Affairs
Navigation
  • Frontpage
  • Responsibilities
    • Enterprises
    • Enterprise financing
    • Working life
    • Energy
    • Competition and consumers
    • Regions
    • Labour migration and integration
    • Security of supply
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact information
  • Press releases
  • News
  • Columns
  • Sign up for news
  • Social media and webcasts
  • Russian attack on Ukraine
suomi svenskaLäs artikeln på svenska EnglishRead article in English

Elinkeinoministeri Sakari Puiston puhe Suurlähettiläskokouksessa 27.8.2025

Julkaisuajankohta 27.8.2025 12.01
Tyyppi:Puhe

Suomi tarvitsee lisää vientiä, investointeja ja kunnianhimoista TK-toimintaa taloutemme saamiseksi kasvuun.

Investointien osalta hallituksen tavoitteena on vahvistaa Suomen investointiympäristön houkuttelevuutta ja lisätä Suomeen suuntautuvia investointeja. Tarvitsemme lisää investointeja niin aineelliseen kuin aineettomaan pääomaan, ja erityisesti investointeja korkean lisäarvon ja osaamislähtöiseen liiketoimintaan.

Tämän tavoitteen saavuttamiseksi on hallituskaudella jo toteutettu ja toteutusvaiheessa useita toimenpiteitä.

Toimenpiteiden osalta mainittakoon investointeihin liittyvän luvituksen sujuvoittaminen ja ns. yhden luukun malli (uusi Lupa- ja valvontavirasto aloittaa ja yhden luukun lainsäädäntö on voimassa 1.1.2026 alkaen), työ- ja elinkeinoministeriön vedolla yli ministeriörajojen toimiva, merkittävien investointihankkeiden edistämiseen keskittyvä ”investointinyrkki” sekä eräisiin korkean prioriteetin hankkeisiin liittyvien infrastruktuuri-investointien rahoitus.

Keskeisenä toimenpiteenä on ollut Suomen Teollisuussijoitukselle (Tesi) annettu uusi teollisuuspoliittinen tehtävä, joka keskittyy vahvemmin talouden kasvuun, uudistumiseen ja investointien edistämiseen sekä tämän tehtävän edellyttämä lisäpääomitus.

Suomessa on vireillä suuri joukko talouden puhtaaseen siirtymään liittyviä investointeja niin energiantuotannossa kuin teollisuudessa, ja useita hankkeita on edennyt toteutusvaiheeseen.

Meillä on lukuisia investointiympäristöön liittyviä vahvuuksia, mutta viime vuosina kansainvälisesti ja myös EU:n sisällä kiristynyt valtiontukikilpailu haastaa Suomen kaltaista pientä kansantaloutta, etenkin nykyisessä julkistaloudellisessa tilanteessamme. 

Kilpailu valtiontuilla ei ole prioriteettimme, mutta valikoidusti voimme turvautua valtiontuelliseen investointien edistämiseen ja yksityisen riskin vähentämiseen, esimerkkeinä kuluvana vuonna myönnettävät merkittävien puhtaan siirtymän investointien avustus ja verohyvitys sekä tuleva bioperäisen hiilidioksidin talteenoton tuki. 

Puhtaan siirtymän investointien verohyvitykselle hallitus on myös linjannut jatkoa, ja tukiohjelman valmistelu on käynnistynyt valtiovarainministeriössä.

Hallitus myös huolehtii Fingridin sekä Gasgridin tarvittavasta investointikyvystä tukemaan uusien teollisten investointien sijoittumista Suomeen.

Hallituksen kevään kehysriihessä päättämällä yhteisöveron alennuksella (kahdella prosentilla 18 prosenttiin) vauhditetaan yrittämistä ja investointeja laaja-alaisesti.

Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan toimijat kohdistavat yhteistä tekemistään aikaisempaa systemaattisemmin valikoiduille strategisille alueille - toimialoille, osaamiskeskittymiin ja kasvualoille. Nämä sisältävät valmistavan teollisuuden, korkean jalostusarvon skaalautuvat palvelut, datan ja aineettoman arvonluonnin sekä puhtaan ja digitaalisen siirtymän. 

Strategisia alueita on laaja joukko, esim. 

  • murrokselliset teknologiat (muun muassa kyberturvallisuus, avaruus, kvantti, tekoäly, puolijohteet ml. sirut), 
  • energia- ja vähähiiliteknologiat, 
  • kaksikäyttötuotteet, 
  • biopohjaiset ratkaisut, 
  • uudet materiaalit, 
  • mineraalit ja kiertotalous, 
  • ruokateknologia, 
  • terveys- ja bioteknologia, lääkekehitys, 
  • viestintäteknologia, 
  • skaalautuvat korkean arvonlisän palvelut sekä 
  • luovat alat.

Suomalaisten yritysten pidemmän aikavälin menestystarinana on ollut kyky soveltaa uutta teknologiaa varhain. Siitä voi ponnistaa jatkossakin uusia menestystarinoita edellä mainituilla aloilla. 

Opeteltavaa meillä kuitenkin on ainakin skaalautuvan palveluliiketoiminnan osalta. Myös jalostusarvon kasvattamisen merkitystä on syytä korostaa entisestään.


Nykyinen kansainvälinen geo- ja kauppapoliittinen toimintaympäristö haastaa niin Suomeen suuntautuvia investointeja kuin vientiämme. 

Globaali epävarmuus jatkunee, mutta myönteisesti voimme myös ajatella niin, että pienenä ja dynaamisena taloutena voimme ketterästi olla varmistamassa uudelleenjakautuvista markkinaosuuksista omamme. 

Vientimme tukemiseksi hallitus antoi kesäkuussa eduskunnalle esityksen Finnveran kokonaislainsäädäntöuudistuksesta, joka hyväksynnän saadessaan mahdollistaa kotimaan rahoituksen ja viennin rahoitusjärjestelmän kehittämisen entistä tehokkaammaksi ja ketterämmäksi. 

Tärkeää on, että julkinen yritysrahoitus muodostaa markkinarahoitusta täydentävän selkeän rahoituspolun asiakkaalle, tarjoaa monipuolisia rahoitusratkaisuja ja tukeutuu saumattomaan toimijoiden väliseen yhteistyöhön. Näin pärjäämme vertailussa kilpailijamaiden vastaaviin rahoittajiin. 

On todella tärkeää, että suurlähettiläät ja ulkomaanverkoston asiantuntijat tuntevat viennin rahoituksen palvelumme.

Edelleen hallitusohjelman mukainen Team Finland -uudistus siirtää vuoden vaihteessa Business Finlandin ulkomaanverkoston osaksi ulkoministeriötä. 

Lisäksi kotimaassa alueilla tulevat elinvoimakeskukset perivät ELY-keskusten kansainvälistymispalvelut ja vastaavat jatkossa alueellisen Team Finland -työn johtamisesta. 

Viimeistelyssä on myös Team Finland -strategian päivitys, jonka myötä teemme niukkojen resurssien ajassa välttämättömiä strategisia toimiala- ja maavalintoja sekä sitoudumme yhteisten tavoitteiden mukaisesti kehittämään palveluverkoston toimintaa asiakaslähtöisesti. 

Haluan korostaa, että suurista hallintomuutoksista huolimatta kaikkien verkostossa on sitouduttava pitämään yritysten asiakaspalvelu saumattomana ja sujuvana maakunnista maailmalle. 

Tämän varmistaa verkoston asiantuntijoiden huippuosaaminen, selkeä työnjako ja tuloksellinen yhteistyö Team Finland -palvelupolun roolien mukaisesti. 

Kotimaan ja ulkomaanverkoston rajapinnan muuttuessa asiakaslinkki ei saa katketa. 

On tärkeää, että vientikykyisille ja potentiaalisille yrityksille saadaan tuotettua parasta mahdollista palvelua ja lisäarvoa vienninkauppojen tukemiseksi ja vientikyvykkyyksien kasvattamiseksi.

Hallituksessa ja ministeriössäni luotamme edelleen Suomen tien olevan innovaatiopohjainen kasvu, mikä edellyttää talouden ja liiketoiminnan jatkuvaa uudistumista ja kehittymistä. 

Valtio on osaltaan sitoutunut tukemaan pitkäjänteisesti yritysten tutkimus- ja kehittämistoimintaa, tavoitteena julkisten ja yksityisten T&K-investointien neljän prosentin suhde bruttokansantuotteeseen.

Tämä kasvattaa kansallisten ja kansainvälisten TKI-investointien määrää Suomessa ja parantaa Suomen houkuttelevuutta T&K-toimijoille. Vaikka Suomen julkisen talouden tilanne on haasteellinen, valtion panostukset T&K-toiminnan kannustamiseen ovat välttämättömiä uudistumisen ja kasvun mahdollistamiseksi.

Yksityisten panostusten kasvu on ratkaisevaa edellä mainitun neljän prosentin T&K-menotavoitteen saavuttamiseksi. Valtion tarjoaman rahoituksen avulla kannustetaan yrityksiä lisäämään riskinottoa ja T&K-toimintaa, jotta yksityiset T&K-menot kattaisivat tavoitteeksi asetetun kaksi kolmasosaa T&K-rahoituksen kasvutavoitteesta vuoteen 2030 mennessä. 

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan kasvu edellyttää niin pienten ja keskisuurten yritysten nykyistä aktiivisempaa roolia kuin suurten yritysten merkittäviä panostuksia. 

Myös yritysten ja tutkimusorganisaatioiden yhteistyö on yksi T&K-rahoituksen prioriteeteista. Aktiivinen, hyvin toimiva toimintaympäristö, kiinnostavat yhteistyökumppanit ja maailmanluokan tutkimusinfrastruktuurit ovat yksi tekijä, joilla voidaan houkutella ulkomaisia T&K-investointeja Suomeen. 

Tutkimus- ja kehittämisrahoituksen kasvattaminen ei kuitenkaan yksinään riitä. 

Uusien ratkaisujen kaupallistaminen ja skaalaaminen kansainväliseksi liiketoiminnaksi on välttämätöntä, jotta T&K-toiminnan tuottamat uudet ratkaisut ja innovaatiot tuottaisivat Suomen talouden kipeästi tarvitsemaa kasvua.

Kaupallistamisen ja skaalaamisen edistämiseksi vahvistamme työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan yhtiöiden ja virastojen – Business Finlandin, Suomen Teollisuussijoitus Tesin, Finnveran, VTT:n, Geologian Tutkimuskeskuksen ja Lääkekehityskeskuksen sekä ELY-keskusten (vuoden 2026 alusta elinvoimakeskusten) yhteistyötä yhteisten tavoitteiden suuntaan sekä elinkeinojen uudistamisen ja kestävän kasvun aikaansaamiseksi.

TEM:n hallinnon alan toimijoiden sekä yritysten kansainvälistymisen kannalta keskeisten sektoriministeriöiden saumatonta yhteistyötä ulkoministeriön ja suurlähetystöjen kanssa tulee entisestään kehittää niin viennin kuin investointien edistämiseksi. 

On tärkeää, että teemme yhteisiä strategisia valintoja ja puhallamme yhteen hiileen. 

Te suurlähettiläät olette Suomen osaamisen myyntimiehet ja -naiset maailmalla ja olette sitoutuneet pitkäjänteiseen työhön Suomen kauppakumppanuuksien kehittämiseksi. 

Haluan lopuksi kiittää teitä tekemästänne arvokkaasta työstä ja sitoutuneisuudestanne Suomen kasvun ja hyvinvoinnin eteen.

vienti yritykset yritysrahoitus
Back to top

Shortcuts

  • Contact information
  • Personnel search
  • Organisation
  • Communications Unit
  • Sign up for news

The website

About the website

Change cookie settings

Data protection

Accessibility statement

Sitemap

Feedback

Contact information

P.O. Box 32, FI-00023
GOVERNMENT

Tel. +358 295 16001

            Ministry of Economic Affairs and Employment
Search page
  • Frontpage
  • Responsibilities
    • Enterprises
      • Industrial policy
        • Entrepreneurship policy
          • Growth Entreprenurship Programme
        • Advisory Board for Entrepreneurship
        • EU industrial policy
      • Innovation policy
        • Ecosystem policy
          • Innovative cities and corporations
        • Innovation policy evaluation
          • Utilisation of research and expertise
        • Innovative public procurement
        • Innovation-friendly regulation
          • What is innovation-friendly regulation?
          • Promotion of innovation-friendly regulation in the EU and internationally
        • Industrial property rights
          • Employment Invention Committee
        • EU research and innovation policy
          • European Digital Innovation Hubs
          • How Finland’s Digital Innovation Hubs were created
        • International research and innovation cooperation
      • Focus areas
        • Tourism
          • Economic impacts of tourism
          • Employment in tourism
          • Finland's Tourism Strategy
          • Tourism actors
          • Public subsidies for developing tourism
          • Domestic tourism
        • Maritime industry
          • Icebreaker initiative ICE Pact
        • Arctic Policy
          • Finland's Strategy for the Arctic Region
        • Space policy
          • The Finnish Space Committee
            • The Finnish Space Committee Secretariat
          • The National Strategy for Finlands Space Activities
            • Renewal of the Space Strategy
          • International space cooperation
          • National space legislation
          • Authorisation for space activities
          • Registry of space objects
          • Supervision of space activities
        • Business digitalisation for companies
          • Data economy growth programme
            • Pilot projects of the data economy growth programme
          • AI Regulation
          • EU AI Board and its sub-groups
        • Minerals policy
          • Minerals Strategy
          • Minerals sector
            • EU Critical Raw Materials Act
          • Minerals sector´s links and publications
        • Creative economy
          • Design
          • Roadmap for creative economy
        • Bioeconomy
      • Regulation of business operations
        • Freedom of enterprise in Finland
        • Accounting
          • Accounting Board
        • Auditing
        • Finnish Trade Register
        • Technical safety
          • Market surveillance
          • Market surveillance programmes
          • Assessing the functioning of market surveillance
          • Safety of toys
          • New EU regulation on market surveillance and compliance of products
        • Debt collection
        • Real estate brokerage agencies and letting agencies
        • Accommodation and catering business
        • Travel Service Combinations
        • Industrial property rights
      • Internationalisation of enterprises
        • Foreign corporate acquisitions
          • Questions and answers about the act on the screening of foreign corporate acquisitions
        • Foreign investments
      • Single market of the EU
        • Product Contact Point
          • Free movement of goods within the single market
          • General requirements for products in Finland
          • Other national product regulations
          • Product regulation at the EU level
          • Mutual recognition of goods in the EU
        • Administrative cooperation between the authorities in the single market
        • Authorities' notification obligations
        • Trade barriers
          • SOLVIT
          • SMET
        • EU Regulation of Digital platforms
          • Relationship between online platforms and businesses
          • Digital Markets Act
        • Internal Market Emergency Act
      • Business services
        • Enterprise Finland services
      • Corporate social responsibility (CSR)
        • Business and human rights
        • Key guidelines on CSR
        • Handling Specific Instances of the OECD Guidelines for Multinational Enterprises
          • Questions and answers about the OECD National Contact Points
          • Specific Instances in Finland
        • Socially responsible public procurement
        • Committee on Corporate Social Responsibility
        • CSR reporting
        • Anti-corruption work
        • Combating forced labour
        • Due diligence obligation of companies
      • MEE Business Sector Services
    • Enterprise financing
      • Loans, guarantees and credits
        • Finnvera domestic financing
        • Finnvera export financing
        • State Guarantee Fund
      • Finnish Industry Investment
      • European Fund for Strategic Investments (EFSI)
      • Enterprise developmental support
      • Supporting internationalisation
      • Research, development and innovation funding
        • Plan for research and development funding
      • Regional aid
      • General criteria for business subsidies on national level
        • Advisory Committee on Business Subsidy
        • Research Division on Business Subsidies
    • Working life
      • Labour legislation
        • Employment contract and employment relationship
          • Concluding an employment contract
            • Lay-offs and terminating employment relationship
            • Employment security during military or non-military service
          • Questions and answers on restraint of non-competition agreements
          • Family leave
            • Pregnancy leave, parental leave and childcare leave
          • Young workers
            • Light work suitable for young persons
            • Work that are not allowed to do or is hazardous to young persons
          • Posted workers
            • Obligation to notify
          • Working at sea
        • Working time and annual holiday
          • Working time
          • Annual holiday
        • Improving and maintaining employees’ competence
          • Study leave
          • Financially supported development of employees professional skills
        • Non-discrimination and equality in working life
          • Promotion of non-discrimination in working life
        • Protection of privacy at work and working with children
          • Protection of privacy at work
        • Co-operation procedure and other personnel representation systems
        • Collective agreements and mediation in labour disputes
        • Contractor’s obligations and liability
        • Employee’s position if employer becomes insolvent
      • Working life development
        • Working life barometer
        • Working Life Development Strategy
      • Employment
        • Public employment services
          • Public employment services for private customers
          • Public employment services for businesses and organisations
        • Employment areas
        • National objectives for promoting employment
        • National Advisory Board on Promoting Employment
        • Support and compensations
          • Pay subsidy
          • Employment policy project support
          • Start-up grants
          • Subsidy for arranging working conditions
          • Unemployment security
          • The European Globalisation Adjustment Fund for Displaced Workers
        • Multi-sectoral promotion of employment
        • Employment through procurement
        • Social entrepreneurship
        • International cooperation in employment matters
        • Non-Military service
          • Information for persons applying for non-military service
      • Employment Bulletin and Employment Service Statistics
        • Employment Bulletin
        • Regional annual averages
        • Release dates of statistics, Description and Quality description
      • Skilled labour force
        • Continuous learning
        • Identifying the competence of working-age people
          • Studies and pilots on identification of competences
        • Lifelong guidance
          • National development projects for lifelong guidance
    • Energy
      • Energy and climate strategy
        • Preparation of energy and climate policy scenarios
          • Calculations and models
          • Developing scenarios
      • Emissions trading
        • Emissions Trading Directive
        • Auctioning of emission allowances
        • Monitoring, reporting and verification
        • Emissions trading in aviation
        • Aid for electrification
      • Electricity market
        • Expropriation matters
        • Working group to explore smart grids’ potential for the electricity market
        • Energy communities
        • Information on electricity shortages
          • Information in Arabic
          • Information in Chinese
          • Information in Estonian
          • Information in Persian
          • Information in Russian
          • Information in Ukrainian
      • Heating market
        • Waste heat
        • Studies, heating market
      • Renewable energy
        • Biofuels
        • Feed-in tariff for renewable energy
        • Guidelines and monitoring
      • Energy efficiency
        • Implementation of the Energy Efficiency Directive
        • Energy efficiency agreements and audits
        • Energy efficiency in awarding public contracts
        • Energy efficiency of products
          • Energy labelling
          • Preparation of product-group specific requirements
      • Energy and Investment Aid
        • Energy aid
          • Projects eligible for aid
          • Applications and payments
      • Nuclear energy
        • Nuclear energy administration
          • Nuclear energy legislation
          • Nuclear Waste Management Fund
          • Nuclear liability
          • Licence procedure
          • International agreements and export control
        • Nuclear safety, security and safeguards
          • Nuclear safety
          • Security and safeguards
        • Nuclear facilities and projects
          • Loviisa power plant
            • Operating licence 2007-2030
            • EIA Programme
            • EIA Report
          • Olkiluoto power plant
            • Olkiluoto 1 and 2 operating licence
            • Olkiluoto OL1 ja OL2 EIA programme
            • Olkiluoto 1 and 2 EIA report
            • Olkiluoto 3
            • EIA of very low-level nuclear waste
          • Fennovoima
            • Environmental impact assessments
            • Processing of decisions-in-principle
            • Construction licence application
          • Decommissioning of research reactor
          • Terrafame recovery of uranium
        • Nuclear waste management
          • National programme
          • Final disposal of spent nuclear fuel
            • Application for operating licence
            • Construction licence
            • Decision-in-principle
            • Environmental impact assessment, Posiva
          • Spent nuclear fuel
        • Nuclear Energy Development projects
      • Security of energy supply
      • International and EU cooperation in the energy sector
        • EU cooperation energy policy
        • Nordic energy cooperation
        • International Energy Agency IEA
        • Renewable and clean energy cooperation
        • Nuclear energy cooperation
        • Other energy sector cooperation forums
      • Energy technologies
      • Low-carbon roadmaps
        • Updating the low-carbon roadmaps 2024
        • Low-carbon roadmaps 2020
    • Competition and consumers
      • Competition
        • Competition policy
        • Competition legislation
          • Key legislation
          • Merger control and competition neutrality
          • Sanctions
      • Public procurement
        • Publication of contracts and thresholds
          • EU and national thresholds
        • Advice and guidance on public procurement
        • Key operators
        • Public procurement legislation
          • Case law
          • Procurement Directives
      • EU rules on state aid
        • Procedures and coordination
        • Rules on State aid
          • Recovery decisions
          • National legislation
        • National and schemes and State aid granted
        • Public service assignment -SGEI
          • Application of SGEI regulation in Finland
      • Consumers
        • Consumer safety
        • Doorstep selling
    • Regions
      • Objectives and planning of regional development
        • Regional development priorities
        • Regional development and regional councils
        • Rural and island policy
        • Support areas
        • Legislation on regional development
        • Advisory Council on Regional Renewal
        • Monitoring and forecasting regional development
          • Regional Development Guidelines 2040
      • Urban development
        • Urban Policy Committee
        • Thematic partnerships
        • Ecosystem agreements
        • Urban development in the EU
          • The EU’s financial and development instruments for cities
      • Structural change
        • Abrupt structural change (ÄRM)
        • Positive structural change
      • EU’s regional and structural policy
        • EU’s cohesion policy
        • EU structural funds
          • Innovation and Skills in Finland 2021–2027
        • The Fund for European Aid to the Most Deprived (FEAD) 2014–2020
        • European Territorial Cooperation objective (ETC) 2014 - 2020
        • European Neighbourhood Instrument Cross-Border Cooperation (ENI CBC)
      • ELY Centres
        • Strategy of the Regional State Administrative Agencies and ELY Centres
    • Labour migration and integration
      • Integration of immigrants
        • Integration policy
        • Legislation and guidelines
        • Integration services
        • Administration of integration and the actors involved
        • Monitoring of integration
        • Integration SIB project
      • International expertise and labour
        • Labour immigration administration
        • Labour immigration legislation
        • Labour migration services
        • Combatting the exploitation of labour
        • Talent Boost
    • Security of supply
      • Security Strategy for Society
      • Preparedness for serious disruptions and emergency conditions
      • International cooperation on security of supply
  • Current issues
    • Press releases
    • News
    • Columns
    • Sign up for news
    • Social media and webcasts
    • Russian attack on Ukraine
  • Projects and legislation
    • Statute drafting
      • Streamlining legislation at the Ministry of Economic Affairs and Employment
        • One-in, one-out principle
      • More streamlined legislation
        • How can the regulatory burden be reduced
        • REFIT programme of the European Commission
      • Assessment of regulatory impacts on business
    • Current projects
      • Government’s labour market reforms
        • Improving industrial peace in the labour market
        • Increasing local collective bargaining
        • Developing the conciliation system
        • Amendments to the Co-operation Act
        • Ensuring essential work
        • Lower threshold for terminating employment
        • Increasing flexibility of fixed-term employment contracts
      • Measures of the Government concerning work-based immigration
        • Three-month unemployment rule
        • Income limit for residence permit for an employed person
      • Development of jobseekers’ service process and employment services
      • Implementation project on the Economic Development Centres
      • Sustainable Growth Programme in the MEAE
        • Funding available to companies under the Sustainable Growth Programme
          • First application round for energy investment aid
          • Second application round for energy investment aid
          • Third application round for energy investment aid
          • Fourth application round for energy investment aid
          • Fifth application round for energy investment aid
          • RRF energy investment aid projects granted aid
        • Other funding targets under the Sustainable Growth Programme
      • Project: Licensing and supervision
    • Completed projects
      • TE services reform 2024
        • Frequently asked questions about the TE services reform 2024
          • Questions and answers on information systems and enterprise architecture
          • Questions and answers about joint services for young people
      • Reform of the Integration Act
      • Local government pilots on employment
        • Pilot areas
      • Experiment on recruitment subsidy for sole entrepreneurs
        • Questions and answers about the recruitment subsidy trial for sole traders
      • Employment measures of Prime Minister Marin's Government
        • Ministerial Working Group on Promoting Employment
          • Summary of the measures proposed by the sub-groups on employment promotion
  • Publications
    • Labour Force Barometer
    • Employment Bulletins
    • Annual Statistical Summaries
    • Publications 2013–2014
    • Brochures
      • Welcome to Finland
  • Ministry
    • Management and organisation
      • Ministers
        • Minister of Employment
        • Minister of Economic Affairs
        • Minister of Climate and the Environment
        • Minister of the Interior
        • Minister of Local and Regional Government
      • Senior officials
        • Management Groups
      • Departments and Units
      • Government agencies, companies and funds in the administrative branch
      • Labour Council
        • Tasks of the Labour Council
      • National Conciliator's Office
      • Cooperation Ombudsman
    • Strategies and operational planning
      • Strategy
      • Values
      • Budget
      • Documents on planning and monitoring
        • Performance targets
        • Sustainability reports
    • Cooperation in the EU and at other international forums
      • Nordic Cooperation
    • Discretionary government grants
    • Ministry´s Visual Identity
    • Whistleblower protection
    • History
    • Information about the website
      • Data protection
      • Accessibility statement
      • Cookies
    • Contact information and visiting address
  • Contact information
    • Personnel search
    • Ministry’s Communications Unit
    • Feedback