Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Ministry of Economic Affairs
Navigation
  • Frontpage
  • Responsibilities
    • Enterprises
    • Enterprise financing
    • Working life
    • Energy
    • Competition and consumers
    • Regions
    • Labour migration and integration
    • Security of supply
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact information
  • Press releases
  • News
  • Columns
  • Sign up for news
  • Social media and webcasts
  • Russian attack on Ukraine
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Näringsminister Sakari Puisto tal vid ambassadörsmötet den 27 augusti 2025

Utgivningsdatum 27.8.2025 12.01 | Publicerad på svenska 27.8.2025 kl. 12.20
Typ:Tal

Finland behöver mer export, investeringar och ambitiös forsknings- och utvecklingsverksamhet (FoU) för att vår ekonomi ska växa.

I fråga om investeringar är regeringens mål att göra Finland attraktivare som investeringsmiljö och få fler att investera i Finland. Vi behöver mer investeringar i såväl materiellt som immateriellt kapital och i synnerhet investeringar i affärsverksamheter med högt mervärde och inriktning på kompetens.

För att uppnå detta mål har under regeringsperioden flera åtgärder redan vidtagits och andra befinner sig i genomförandefasen.

Några sådana åtgärder är smidigare tillståndsprocesser i anslutning till investeringar och modellen med ett enda serviceställe (det nya Tillstånds- och tillsynsverket inleder sin verksamhet och lagstiftningen om ett enda serviceställe träder i kraft den 1 januari 2026), en ”operativ investeringsgrupp” som arbetar över ministeriegränserna under ledning av arbets- och näringsministeriet och som fokuserar på främjande av betydande investeringsprojekt samt, i fråga om vissa projekt med hög prioritet, finansiering av investeringar i infrastruktur.

En central åtgärd var att ge Finlands Industriinvestering (Tesi) en starkare industripolitisk uppgift så att fokus ligger starkare på ekonomisk tillväxt och förnyelse och på att främja investeringar, samt det kapitaltillskott som följde av detta.

I Finland pågår ett stort antal investeringar som hänför sig till omställningen till en klimatneutral ekonomi, inom såväl energiproduktion som industri, och flera projekt har framskridit till genomförandefasen.

Som investeringsmiljö har vi många styrkor, men den senaste tidens skärpta statsstödsdrivna konkurrens länder emellan, också inom EU, utmanar en liten samhällsekonomi som Finland, framför allt i det läge som för närvarande råder i de offentliga finanserna. 

Att konkurrera med statliga stöd är inte en prioritet för oss, men vi kan selektivt använda statligt stöd som investeringsfrämjande verktyg och för att minska andelen privat risk. Exempel på detta är stödet och skattelättnaderna i år för betydande investeringar i ren omställning samt det planerade stödet för biobaserad avskiljning av koldioxid. 

Regeringen har också gått in för en fortsättning på skattegottgörelsen för investeringar i ren omställning, och beredningen av stödprogrammet har inletts vid finansministeriet.

Regeringen säkerställer också att Fingrid och Gasgrid har den investeringskapacitet som behövs till stöd för nya industriella investeringar i Finland.

Sänkningen av samfundsskatten (med två procent till 18 procent), som regeringen beslutade om vid vårens ramförhandlingar, påskyndar företagande och investeringar på bred front.

Aktörerna inom arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde inriktar sina gemensamma ansträngningar mer systematiskt än tidigare på utvalda strategiska områden – branscher, kompetenskluster och tillväxtbranscher. Dessa omfattar den tillverkande industrin, skalbara tjänster med högt förädlingsvärde, data och värdeskapande ur immateriella tillgångar samt en ren och digital omställning. 

De strategiska områdena är många, till exempel 

  • banbrytande teknik (bland annat cybersäkerhet, rymden, kvantteknik, AI, halvledare inklusive chips) 
  • energiteknik och koldioxidsnål teknik 
  • produkter med dubbla användningsområden 
  • biobaserade lösningar 
  • nya material 
  • mineraler och cirkulär ekonomi 
  • livsmedelsteknik 
  • hälso- och bioteknik, läkemedelsutveckling 
  • kommunikationsteknik 
  • skalbara tjänster med högt mervärde samt 
  • de kreativa branscherna.

Över ett längre tidsspann har förmågan att tillämpa ny teknik i ett tidigt skede utgjort den finländska företagssektorns framgångshistoria. Alltjämt kan nya framgångshistorier springa fram inom ovannämnda branscher. 

Vi har dock ett och annat att lära oss, åtminstone i fråga om skalbar serviceaffärsverksamhet. Också vikten av att öka förädlingsvärdet tål att betonas ytterligare.


Dagens internationella geo- och handelspolitiska omvärld är en utmaning när det gäller flödet av investeringar till Finland och för våra exporter. 

Den globala osäkerheten ser ut att fortsätta, men vi kan också tänka positivt på så sätt att vi som liten och dynamisk ekonomi har den smidighet som krävs för att få fotfäste i omfördelade marknadssegment. 

I syfte att stödja våra exporter lämnade regeringen i juni en proposition till riksdagen med förslag till en totalreform av lagstiftningen om Finnvera. När reformen godkänns blir det möjligt att utveckla finansieringssystemet för det nationella fältet och exporten så att det blir effektivare och smidigare. 

Det är viktigt att den offentliga företagsfinansieringen utgör en tydlig finansieringsväg för kunden som komplement till marknadsfinansieringen, att den omfattar ett brett utbud av finansieringslösningar och att den utgår från ett sömlöst samarbete mellan medverkande aktörer. Det är så vi klarar jämförelsen med motsvarande finansiärer i konkurrerande länder. 

Det är av största vikt att ambassadörer och sakkunniga i utlandsnätverket känner till våra finansieringstjänster för export.

I och med Team Finland-reformen, som följer av regeringsprogrammet, börjar Business Finlands utrikesnätverk sortera under utrikesministeriet vid årsskiftet.

På det nationella planet ärver de nya livskraftscentralerna närings-, trafik- och miljöcentralernas internationaliseringstjänster och leder framöver det regionala Team Finland-arbetet. 

Vidare är en uppdatering av Team Finland-strategin under arbete. Med strategin gör vi, i en tid av knappa resurser, nödvändiga strategiska val i fråga om branscher och länder och förbinder oss att utveckla servicenätverket på ett kundorienterat sätt och i enlighet med gemensamma mål. 

Jag vill betona att trots de omfattande förvaltningsreformerna måste alla i nätverket förbinda sig att upprätthålla en företagsservice som löper smidigt och smärtfritt, från det lokala till det internationella. 

Nyckeln till detta är den gedigna sakkunskap som finns i nätverket, en tydlig arbetsfördelning och ett resultatrikt samarbete baserat på rollerna längs Team Finland-servicekedjan. 

När kontaktytan mellan nätverket i hemlandet och utlandet ändras får länken till kunden inte brytas. 

Det är viktigt att exportkapabla företag och potentiella sådana får tillgång till bästa möjliga service och mervärde, till stöd för exportaffärer och större exportkapacitet.

I regeringen och mitt ministerium tror vi fortsättningsvis på att Finlands väg framåt är innovationsbaserad tillväxt, vilket förutsätter kontinuerlig förnyelse och utveckling av ekonomin och affärssektorn. 

Staten har förbundit sig att långsiktigt stödja forsknings- och utvecklingsverksamhet i företag med målet att offentliga och privata FoU-investeringar ska uppgå till fyra procent av bruttonationalprodukten.

Detta medför fler nationella och internationella FoU&-investeringar i Finland och gör Finland mer attraktivt för FoU-aktörer. Trots det svåra läget för de offentliga finanserna i Finland är statens satsningar på att uppmuntra FoU-verksamhet nödvändiga för att möjliggöra förnyelse och tillväxt.

Att öka andelen privata investeringar är avgörande för att det ovannämnda målet om fyra procents FoU-utgifter ska kunna nås. Den finansiering som staten kan erbjuda är ett incitament för företag att utöka sin risktagning och sin FoU-verksamhet. Målet är att de privata FoU-utgifterna ska täcka två tredjedelar av tillväxtmålet för FoU-finansieringen fram till 2030. 

För att forsknings- och utvecklingsverksamheten ska kunna växa krävs både en aktivare roll av små och medelstora företag och betydande satsningar av stora företag. 

Samarbete mellan företag och forskningsorganisationer är en annan av prioriteringarna för FoU-finansieringen. En aktiv, välfungerande verksamhetsmiljö, intressanta samarbetspartner och forskningsinfrastruktur i världsklass är en faktor som kan locka utländska FoU-investeringar till Finland. 

Det räcker dock inte enbart att öka finansieringen för forskning- och utveckling. 

För att de nya lösningar och innovationer som FoU bidrar med ska ge den tillväxt som Finlands ekonomi är i akut behov av måste de nya lösningarna också kommersialiseras och skalas upp till internationella affärsverksamheter.

Till stöd för kommersialisering och skalning stärker vi samarbetet mellan bolagen och ämbetsverken inom arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde – Business Finland, Finlands Industriinvestering Tesi, Finnvera, VTT, Geologiska forskningscentralen och Nationella centret för läkemedelsutveckling samt närings-, trafik- och miljöcentralerna (livskraftscentralerna från ingången av 2026). Detta sker i riktning mot gemensamma mål och med sikte på förnyelse av näringslivet och hållbar tillväxt.

Det smidiga samarbete som aktörerna inom arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde och de sektors ministerier som är centrala för företagens internationalisering har med utrikesministeriet och ambassaderna bör utvecklas ytterligare till stöd för såväl export som investeringar. 

Det är viktigt att vi gör gemensamma strategiska val och arbetar mot samma mål. 

Ni ambassadörer är ansiktet utåt för finländsk kompetens ute i världen. Ni gör ett långsiktigt arbete för att utveckla Finlands affärspartnerskap. 

Avslutningsvis vill jag tacka er för ert värdefulla arbete och ert engagemang för Finlands tillväxt och välfärd.
 

export företag företagsfinansiering
Back to top

Shortcuts

  • Contact information
  • Personnel search
  • Organisation
  • Communications Unit
  • Sign up for news

The website

About the website

Change cookie settings

Data protection

Accessibility statement

Sitemap

Feedback

Contact information

P.O. Box 32, FI-00023
GOVERNMENT

Tel. +358 295 16001

            Ministry of Economic Affairs and Employment
Search page
  • Frontpage
  • Responsibilities
    • Enterprises
      • Industrial policy
        • Entrepreneurship policy
          • Growth Entreprenurship Programme
        • Advisory Board for Entrepreneurship
        • EU industrial policy
      • Innovation policy
        • Ecosystem policy
          • Innovative cities and corporations
        • Innovation policy evaluation
          • Utilisation of research and expertise
        • Innovative public procurement
        • Innovation-friendly regulation
          • What is innovation-friendly regulation?
          • Promotion of innovation-friendly regulation in the EU and internationally
        • Industrial property rights
          • Employment Invention Committee
        • EU research and innovation policy
          • European Digital Innovation Hubs
          • How Finland’s Digital Innovation Hubs were created
        • International research and innovation cooperation
      • Focus areas
        • Tourism
          • Economic impacts of tourism
          • Employment in tourism
          • Finland's Tourism Strategy
          • Tourism actors
          • Public subsidies for developing tourism
          • Domestic tourism
        • Maritime industry
          • Icebreaker initiative ICE Pact
        • Arctic Policy
          • Finland's Strategy for the Arctic Region
        • Space policy
          • The Finnish Space Committee
            • The Finnish Space Committee Secretariat
          • The National Strategy for Finlands Space Activities
            • Renewal of the Space Strategy
          • International space cooperation
          • National space legislation
          • Authorisation for space activities
          • Registry of space objects
          • Supervision of space activities
        • Business digitalisation for companies
          • Data economy growth programme
            • Pilot projects of the data economy growth programme
          • AI Regulation
          • EU AI Board and its sub-groups
        • Minerals policy
          • Minerals Strategy
          • Minerals sector
            • EU Critical Raw Materials Act
          • Minerals sector´s links and publications
        • Creative economy
          • Design
          • Roadmap for creative economy
        • Bioeconomy
      • Regulation of business operations
        • Freedom of enterprise in Finland
        • Accounting
          • Accounting Board
        • Auditing
        • Finnish Trade Register
        • Technical safety
          • Market surveillance
          • Market surveillance programmes
          • Assessing the functioning of market surveillance
          • Safety of toys
          • New EU regulation on market surveillance and compliance of products
        • Debt collection
        • Real estate brokerage agencies and letting agencies
        • Accommodation and catering business
        • Travel Service Combinations
        • Industrial property rights
      • Internationalisation of enterprises
        • Foreign corporate acquisitions
          • Questions and answers about the act on the screening of foreign corporate acquisitions
        • Foreign investments
      • Single market of the EU
        • Product Contact Point
          • Free movement of goods within the single market
          • General requirements for products in Finland
          • Other national product regulations
          • Product regulation at the EU level
          • Mutual recognition of goods in the EU
        • Administrative cooperation between the authorities in the single market
        • Authorities' notification obligations
        • Trade barriers
          • SOLVIT
          • SMET
        • EU Regulation of Digital platforms
          • Relationship between online platforms and businesses
          • Digital Markets Act
        • Internal Market Emergency Act
      • Business services
        • Enterprise Finland services
      • Corporate social responsibility (CSR)
        • Business and human rights
        • Key guidelines on CSR
        • Handling Specific Instances of the OECD Guidelines for Multinational Enterprises
          • Questions and answers about the OECD National Contact Points
          • Specific Instances in Finland
        • Socially responsible public procurement
        • Committee on Corporate Social Responsibility
        • CSR reporting
        • Anti-corruption work
        • Combating forced labour
        • Due diligence obligation of companies
      • MEE Business Sector Services
    • Enterprise financing
      • Loans, guarantees and credits
        • Finnvera domestic financing
        • Finnvera export financing
        • State Guarantee Fund
      • Finnish Industry Investment
      • European Fund for Strategic Investments (EFSI)
      • Enterprise developmental support
      • Supporting internationalisation
      • Research, development and innovation funding
        • Plan for research and development funding
      • Regional aid
      • General criteria for business subsidies on national level
        • Advisory Committee on Business Subsidy
        • Research Division on Business Subsidies
    • Working life
      • Labour legislation
        • Employment contract and employment relationship
          • Concluding an employment contract
            • Lay-offs and terminating employment relationship
            • Employment security during military or non-military service
          • Questions and answers on restraint of non-competition agreements
          • Family leave
            • Pregnancy leave, parental leave and childcare leave
          • Young workers
            • Light work suitable for young persons
            • Work that are not allowed to do or is hazardous to young persons
          • Posted workers
            • Obligation to notify
          • Working at sea
        • Working time and annual holiday
          • Working time
          • Annual holiday
        • Improving and maintaining employees’ competence
          • Study leave
          • Financially supported development of employees professional skills
        • Non-discrimination and equality in working life
          • Promotion of non-discrimination in working life
        • Protection of privacy at work and working with children
          • Protection of privacy at work
        • Co-operation procedure and other personnel representation systems
        • Collective agreements and mediation in labour disputes
        • Contractor’s obligations and liability
        • Employee’s position if employer becomes insolvent
      • Working life development
        • Working life barometer
        • Working Life Development Strategy
      • Employment
        • Public employment services
          • Public employment services for private customers
          • Public employment services for businesses and organisations
        • Employment areas
        • National objectives for promoting employment
        • National Advisory Board on Promoting Employment
        • Support and compensations
          • Pay subsidy
          • Employment policy project support
          • Start-up grants
          • Subsidy for arranging working conditions
          • Unemployment security
          • The European Globalisation Adjustment Fund for Displaced Workers
        • Multi-sectoral promotion of employment
        • Employment through procurement
        • Social entrepreneurship
        • International cooperation in employment matters
        • Non-Military service
          • Information for persons applying for non-military service
      • Employment Bulletin and Employment Service Statistics
        • Employment Bulletin
        • Regional annual averages
        • Release dates of statistics, Description and Quality description
      • Skilled labour force
        • Continuous learning
        • Identifying the competence of working-age people
          • Studies and pilots on identification of competences
        • Lifelong guidance
          • National development projects for lifelong guidance
    • Energy
      • Energy and climate strategy
        • Preparation of energy and climate policy scenarios
          • Calculations and models
          • Developing scenarios
      • Emissions trading
        • Emissions Trading Directive
        • Auctioning of emission allowances
        • Monitoring, reporting and verification
        • Emissions trading in aviation
        • Aid for electrification
      • Electricity market
        • Expropriation matters
        • Working group to explore smart grids’ potential for the electricity market
        • Energy communities
        • Information on electricity shortages
          • Information in Arabic
          • Information in Chinese
          • Information in Estonian
          • Information in Persian
          • Information in Russian
          • Information in Ukrainian
      • Heating market
        • Waste heat
        • Studies, heating market
      • Renewable energy
        • Biofuels
        • Feed-in tariff for renewable energy
        • Guidelines and monitoring
      • Energy efficiency
        • Implementation of the Energy Efficiency Directive
        • Energy efficiency agreements and audits
        • Energy efficiency in awarding public contracts
        • Energy efficiency of products
          • Energy labelling
          • Preparation of product-group specific requirements
      • Energy and Investment Aid
        • Energy aid
          • Projects eligible for aid
          • Applications and payments
      • Nuclear energy
        • Nuclear energy administration
          • Nuclear energy legislation
          • Nuclear Waste Management Fund
          • Nuclear liability
          • Licence procedure
          • International agreements and export control
        • Nuclear safety, security and safeguards
          • Nuclear safety
          • Security and safeguards
        • Nuclear facilities and projects
          • Loviisa power plant
            • Operating licence 2007-2030
            • EIA Programme
            • EIA Report
          • Olkiluoto power plant
            • Olkiluoto 1 and 2 operating licence
            • Olkiluoto OL1 ja OL2 EIA programme
            • Olkiluoto 1 and 2 EIA report
            • Olkiluoto 3
            • EIA of very low-level nuclear waste
          • Fennovoima
            • Environmental impact assessments
            • Processing of decisions-in-principle
            • Construction licence application
          • Decommissioning of research reactor
          • Terrafame recovery of uranium
        • Nuclear waste management
          • National programme
          • Final disposal of spent nuclear fuel
            • Application for operating licence
            • Construction licence
            • Decision-in-principle
            • Environmental impact assessment, Posiva
          • Spent nuclear fuel
        • Nuclear Energy Development projects
      • Security of energy supply
      • International and EU cooperation in the energy sector
        • EU cooperation energy policy
        • Nordic energy cooperation
        • International Energy Agency IEA
        • Renewable and clean energy cooperation
        • Nuclear energy cooperation
        • Other energy sector cooperation forums
      • Energy technologies
      • Low-carbon roadmaps
        • Updating the low-carbon roadmaps 2024
        • Low-carbon roadmaps 2020
    • Competition and consumers
      • Competition
        • Competition policy
        • Competition legislation
          • Key legislation
          • Merger control and competition neutrality
          • Sanctions
      • Public procurement
        • Publication of contracts and thresholds
          • EU and national thresholds
        • Advice and guidance on public procurement
        • Key operators
        • Public procurement legislation
          • Case law
          • Procurement Directives
      • EU rules on state aid
        • Procedures and coordination
        • Rules on State aid
          • Recovery decisions
          • National legislation
        • National and schemes and State aid granted
        • Public service assignment -SGEI
          • Application of SGEI regulation in Finland
      • Consumers
        • Consumer safety
        • Doorstep selling
    • Regions
      • Objectives and planning of regional development
        • Regional development priorities
        • Regional development and regional councils
        • Rural and island policy
        • Support areas
        • Legislation on regional development
        • Advisory Council on Regional Renewal
        • Monitoring and forecasting regional development
          • Regional Development Guidelines 2040
      • Urban development
        • Urban Policy Committee
        • Thematic partnerships
        • Ecosystem agreements
        • Urban development in the EU
          • The EU’s financial and development instruments for cities
      • Structural change
        • Abrupt structural change (ÄRM)
        • Positive structural change
      • EU’s regional and structural policy
        • EU’s cohesion policy
        • EU structural funds
          • Innovation and Skills in Finland 2021–2027
        • The Fund for European Aid to the Most Deprived (FEAD) 2014–2020
        • European Territorial Cooperation objective (ETC) 2014 - 2020
        • European Neighbourhood Instrument Cross-Border Cooperation (ENI CBC)
      • ELY Centres
        • Strategy of the Regional State Administrative Agencies and ELY Centres
    • Labour migration and integration
      • Integration of immigrants
        • Integration policy
        • Legislation and guidelines
        • Integration services
        • Administration of integration and the actors involved
        • Monitoring of integration
        • Integration SIB project
      • International expertise and labour
        • Labour immigration administration
        • Labour immigration legislation
        • Labour migration services
        • Combatting the exploitation of labour
        • Talent Boost
    • Security of supply
      • Security Strategy for Society
      • Preparedness for serious disruptions and emergency conditions
      • International cooperation on security of supply
  • Current issues
    • Press releases
    • News
    • Columns
    • Sign up for news
    • Social media and webcasts
    • Russian attack on Ukraine
  • Projects and legislation
    • Statute drafting
      • Streamlining legislation at the Ministry of Economic Affairs and Employment
        • One-in, one-out principle
      • More streamlined legislation
        • How can the regulatory burden be reduced
        • REFIT programme of the European Commission
      • Assessment of regulatory impacts on business
    • Current projects
      • Government’s labour market reforms
        • Improving industrial peace in the labour market
        • Increasing local collective bargaining
        • Developing the conciliation system
        • Amendments to the Co-operation Act
        • Ensuring essential work
        • Lower threshold for terminating employment
        • Increasing flexibility of fixed-term employment contracts
      • Measures of the Government concerning work-based immigration
        • Three-month unemployment rule
        • Income limit for residence permit for an employed person
      • Development of jobseekers’ service process and employment services
      • Implementation project on the Economic Development Centres
      • Sustainable Growth Programme in the MEAE
        • Funding available to companies under the Sustainable Growth Programme
          • First application round for energy investment aid
          • Second application round for energy investment aid
          • Third application round for energy investment aid
          • Fourth application round for energy investment aid
          • Fifth application round for energy investment aid
          • RRF energy investment aid projects granted aid
        • Other funding targets under the Sustainable Growth Programme
      • Project: Licensing and supervision
    • Completed projects
      • TE services reform 2024
        • Frequently asked questions about the TE services reform 2024
          • Questions and answers on information systems and enterprise architecture
          • Questions and answers about joint services for young people
      • Reform of the Integration Act
      • Local government pilots on employment
        • Pilot areas
      • Experiment on recruitment subsidy for sole entrepreneurs
        • Questions and answers about the recruitment subsidy trial for sole traders
      • Employment measures of Prime Minister Marin's Government
        • Ministerial Working Group on Promoting Employment
          • Summary of the measures proposed by the sub-groups on employment promotion
  • Publications
    • Labour Force Barometer
    • Employment Bulletins
    • Annual Statistical Summaries
    • Publications 2013–2014
    • Brochures
      • Welcome to Finland
  • Ministry
    • Management and organisation
      • Ministers
        • Minister of Employment
        • Minister of Economic Affairs
        • Minister of Climate and the Environment
        • Minister of the Interior
        • Minister of Local and Regional Government
      • Senior officials
        • Management Groups
      • Departments and Units
      • Government agencies, companies and funds in the administrative branch
      • Labour Council
        • Tasks of the Labour Council
      • National Conciliator's Office
      • Cooperation Ombudsman
    • Strategies and operational planning
      • Strategy
      • Values
      • Budget
      • Documents on planning and monitoring
        • Performance targets
        • Sustainability reports
    • Cooperation in the EU and at other international forums
      • Nordic Cooperation
    • Discretionary government grants
    • Ministry´s Visual Identity
    • Whistleblower protection
    • History
    • Information about the website
      • Data protection
      • Accessibility statement
      • Cookies
    • Contact information and visiting address
  • Contact information
    • Personnel search
    • Ministry’s Communications Unit
    • Feedback