Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Ministry of Economic Affairs
Navigation
  • Frontpage
  • Responsibilities
    • Enterprises
    • Enterprise financing
    • Working life
    • Energy
    • Competition and consumers
    • Regions
    • Labour migration and integration
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact information
  • Press releases
  • News
  • Columns
  • Sign up for news
  • Social media and webcasts
  • Russian attack on Ukraine
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Arbets- och näringsministeriets budgetförslag för 2020: Tillväxtpolitik som är socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbar

arbets- och näringsministeriet
Utgivningsdatum 16.8.2019 11.29
Typ:Pressmeddelande

I arbets- och näringsministeriets budgetförslag för 2020 ligger prioriteringen på tillväxtpolitik som främjar den hållbara ekonomiska tillväxten. Tillväxten bygger på en socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbar grund.

– I vårt budgetförslag satsar vi på god omsorg om sysselsättningen, kompetens och innovationer samt minskning av koldioxidutsläppen, konstaterade arbetsminister Timo Harakka och näringsminister Katri Kulmuni när de presenterade valperiodens första budgetförslag.

Arbets- och näringsministeriet föreslår 2 728 miljoner euro i anslag under huvudtiteln, vilket innebär en ökning med drygt 227 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för innevarande år. 73 miljoner euro av ökningen går till tilläggssatsningar på hållbar tillväxt i enlighet med det nya regeringsprogrammet.

Nivån på utgifterna under huvudtiteln höjs också av de ökade utgifterna för kompensationsstödet för utsläppshandeln som beror på det ändrade priset på utsläppsrätten (45 miljoner euro), de inkomster av engångskaraktär från auktioneringen av utsläppsrätter som ska redovisas till EU:s innovationsfond (46 miljoner euro), ökningen av teknisk natur i mervärdesskatteutgifter (21 miljoner euro) samt bortfallet av den besparing av engångsnatur som gällde den offentliga arbetskrafts- och företagsservicen och som ingick i 2019 års budget (50 miljoner euro).

Målet är en sysselsättningsgrad på 75 procent

Arbets- och näringsministeriet föreslår ett anslag på 297 miljoner euro för offentlig arbetskrafts- och företagsservice. I beloppet ingår en anslagsökning på 17 miljoner euro för lönesubvention. I enlighet med regeringsprogrammet ökas lönesubventionen för företag och tredje sektorn. Dessutom anvisas ett anslag på 2 miljoner euro för utveckling av arbets- och näringsbyråernas digitala tjänster i anslutning till lönesubvention och närings-, trafik- och miljöcentralernas personal utökas med 20 årsverken. Personalökningen gäller uppgifter i samband med utbetalning av lönesubvention.

– För att det mål om en sysselsättningsgrad på 75 procent som skrivits in i regeringsprogrammet ska kunna nås krävs många olika åtgärder och ett gott samarbete. Ministerarbetsgruppen för främjande av sysselsättningen inledde sitt arbete i juli, och de arbetsgrupper på trepartsbasis som ministerarbetsgruppen tillsatt kan lägga fram förslag på nya åtgärder redan inför den budgetmangling som ordnas i september, konstaterar arbetsminister Harakka.

Arbets- och näringsbyråernas resurser ska tryggas. Ett tilläggsanslag på 5 miljoner euro anvisas för 2020 för främjande av ungdomsgarantin och för periodiska intervjuer. Totalt uppgår tilläggsanslaget för nämnda uppgifter i enlighet med det nya regeringsprogrammet till 33 miljoner euro åren 2020-2023.

– Finland har en arbets- och näringsförvaltning som äger stor sakkunskap och vi måste se till att den har tillräckliga resurser. För att det högre sysselsättningsmålet ska kunna nås krävs personlig service i större utsträckning än tidigare och vi måste säkerställa en tillräcklig servicenivå, fortsätter arbetsminister Harakka.

Arbets- och näringsministeriets budgetförslag innehåller också i enlighet med regeringsprogrammet en utvecklingspeng på 10 miljoner euro för främjande av sysselsättningen. Av tilläggsanslaget föreslås pengar bli anvisade bl.a. för effektivisering av yrkesvägledningen och karriärplaneringen.

Ytterligare satsningar på innovationsfinansiering

Arbets- och näringsministeriet föreslår att Innovationsfinansieringsverket Business Finlands fullmakt att bevilja understöd år 2020 ska uppgå till drygt 332,5 miljoner euro och fullmakt att bevilja lån till 147 miljoner euro. Fullmakterna att bevilja understöd har ökats med 39,5 miljoner euro i enlighet med det nya regeringsprogrammet.

– Vi ligger efter våra konkurrentländer i fråga om satsningarna på innovation, och därför satsar regeringen på ökning av innovationsfinansieringen. En del av ökningen behandlas som regeringens framtidsinvesteringar. Den noggrannare beredningen av dessa pågår som bäst, konstaterar näringsminister Kulmuni.  

– En förutsättning för att regeringens sysselsättningsmål ska kunna nås är att företagen har goda och stabila verksamhetsbetingelser. Med satsningarna på innovation kan vi förnya vår näringsstruktur och möjliggöra företags tillväxt och internationalisering, säger näringsminister Kulmuni.

För Business Finlands omkostnader föreslås drygt 97 miljoner euro. I beloppet ingår ytterligare satsningar på 13,5 miljoner euro på programmet för internationell tillväxt i enlighet med regeringsprogrammet.  Tilläggsfinansieringen ska i huvudsak användas för stärkande av exporten och internationaliseringsverksamheten, inkl. stödet för att locka internationella experter.

Programmet för internationell tillväxt

Beredningen av ett program för internationell tillväxt har inletts i enlighet med regeringsprogrammet. Arbets- och näringsministeriets budgetförslag för 2020 innehåller en tilläggssatsning på drygt 24 miljoner euro på programmet.

Av tilläggsanslagen anvisas 13,5 miljoner euro för stärkande av Business Finlands internationaliseringsresurser och 6,5 miljoner euro för Business Finlands fullmakter att bevilja  understöd för företagen för att påskynda deras internationalisering.

En del av tilläggsfinansieringen för internationell tillväxt används för att starta ett program för påskyndande av små och medelstora företags tillväxt. En tilläggsfullmakt på 4 miljoner euro föreslås bli reserverad för detta ändamål år 2020. Programmets mål är att stödja små och medelstora företag särskilt i Södra och Västra Finland, eftersom det stöd som står till förfogande för dessa områden är mindre än stödet för Östra och Norra Finland, vilket beror på den knappa EU-finansieringen. 

Konceptet Talent Hub etableras med en tilläggsfinansiering på 3 miljoner euro. Konceptet gör det möjligt för företag och internationella experter att få information enligt principen om en lucka. Tilläggsfinansieringen möjliggör bland annat beviljande av såddfinansiering för städer och sammanslutningar för att stödja rekryteringen av internationella experter och lanseringen av kampanjer för att stärka det finländska arbetslivets attraktivitet.

Arbets- och näringsministeriet föreslår också att arbets- och näringsbyråernas resurser utökas med 2,8 miljoner euro år 2020. Av ökningen ska en miljon euro användas för effektivisering av arbetstillståndsprocesserna så att personalen utökas med 20 och att 1,8 miljoner euro används för genomförande av konceptet för internationell rekrytering.

Målet är ett fossilfritt välfärdssamhälle

Användningen av stenkol som energikälla upphör senast i maj 2029 i enlighet med de beslut som redan fattats. Arbets- och näringsministeriet påskyndar slopandet av stenkolen särskilt med energistödet. Arbets- och näringsministeriet föreslår för 2020 en bevillningsfullmakt på 110 miljoner euro för energistöd. Helheten inbegriper ett tillägg på 30 miljoner euro i enlighet med regeringsprogrammet. Anslaget ska användas för att stödja investeringar i syfte att ersätta stenkolen.

För att påskynda utvecklingen mot lägre koldioxidutsläpp startas ett program för främjande av cirkulär ekonomi. Ett tilläggsanslag på en miljon euro för 2020 föreslås för genomförande av programmet.

Invandring och integration

Arbets- och näringsministeriet föreslår en nivåförhöjning på 3 miljoner euro för 2020 för att användas för effektivisering av integrationen av invandrare och arbetstillståndsprocesserna. Tilläggsanslaget ska användas till att stärka särskilt arbets- och näringsbyråernas resurser vid identifieringen av invandrares kompetens samt kommunernas kompetenscentrumsverksamhet och organisationernas roll i integreringen av invandrare.

Flyktingkvoten ska höjas i enlighet med regeringsprogrammet till 850 personer år 2020. Med anledning av detta ska det i arbets- och näringsministeriets budget för 2020 reserveras ett tilläggsanslag på 165 000 euro för integrationsutbildning och ett anslag på 520 000 euro för kommunersättningar inom integrationen. Förberedelserna för överföring av förvaltningen av den arbetsrelaterade invandringen från inrikesministeriet till arbets- och näringsministeriet i enlighet med regeringsprogrammet har inletts.

Tilläggsfinansiering för verkställande av konkurrens- och konsumentpolitiken

Konkurrens- och konsumentpolitiken ska stärkas i enlighet med regeringsprogrammet. Utgående från regeringsprogrammet föreslår arbets- och näringsministeriet att Konkurrens- och konsumentverkets resurser stärks med 1,5 miljoner euro år 2020. I sitt förslag har ministeriet dessutom inkluderat ett tilläggsanslag på 650 000 euro för Konkurrens- och konsumentverket för genomförande av EU:s samarbetsförordning. På basis av förordningen utvidgas den gränsöverskridande övervakningsverksamheten och i anslutning därtill utökas konsumentombudsmannens verktyg att ingripa i näringsidkarnas åtgärder som strider mot konsumentskyddslagstiftningen. För en effektiv övervakning krävs att ämbetsverket får tilläggsresurser.

Det föreslås en nivåhöjning på 500 000 euro i Konsumentförbundets statsunderstöd att användas till stärkande av konsumentinformationen. Efter ökningen uppgår förbundets årliga understöd till 1,3 miljoner euro.

Beredningen av framtidsinvesteringar fortsätter

Arbets- och näringsministeriets budgetförslag inbegriper inte framtidsinvesteringar enligt regeringsprogrammet, eftersom beredningen av dem pågår som bäst. Arbets- och näringsministeriet har lämnat sina förslag till finansministeriet i början av augusti.

ANM:s förslag baserar sig på de allokeringar av anslag som bereddes i samband med utarbetandet av regeringsprogrammet.

Planen för de offentliga finanserna för 2021–2023

Samtidigt med budgetpropositionen för 2020 har också en plan för de offentliga finanserna för regeringsperioden beretts. I anslag under huvudtiteln har arbets- och näringsministeriet föreslagit 2 691 miljoner euro för 2021, 2 541,5 miljoner euro för 2022 och cirka 2 554 miljoner euro för 2023.

De permanenta ökningarna enligt det nya regeringsprogrammet uppgår till nästan 109 miljoner euro för 2021, till drygt 111 miljoner euro för 2022 och till 118,5 miljoner euro för 2023.

De viktigaste anslagsökningarna enligt regeringsprogrammet för åren 2020–2023 (sammanlagt fyra år) är

  • Business Finlands fullmakter att bevilja understöd, 168 miljoner euro (bevillningsfullmakt)
  • Programmet för internationell tillväxt, 112 miljoner euro
  • Energistöd, 90 miljoner euro (bevillningsfullmakt)
  • Arbets- och näringsbyråer, 67 miljoner euro
  • Offentlig arbetskrafts- och företagsservice, 66 miljoner euro

Ytterligare upplysningar:
Ville Kopra, arbetsministerns specialmedarbetare, ANM, tfn 040 8261 358
Kari Jääskeläinen, näringsministerns specialmedarbetare, ANM, tfn 044 058 1030
Jari Gustafsson, kanslichef, ANM, tfn 029 504 7400
Mika Niemelä, ekonomidirektör, ANM, tfn  029 506 2135

Arbets- och näringsministeriets budgetförslag för 2020
Katri Kulmuni Timo Harakka
arbete arbetsliv budgetförslag energi företag förslag innovationer näringsgrenar
Back to top

Shortcuts

  • Contact information
  • Departments and units
  • Organisation
  • Communications Unit
  • Sign up for news

The website

About the website

Change cookie settings

Data protection

Accessibility statement

Sitemap

Feedback

Contact information

P.O. Box 32, FI-00023
GOVERNMENT

Tel. +358 295 16001

registry.tem(at)gov.fi

            Ministry of Economic Affairs and Employment
Search page
  • Frontpage
  • Responsibilities
    • Enterprises
      • Industrial policy
        • Entrepreneurship policy
        • Advisory Board for Entrepreneurship
        • EU industrial policy
      • Innovation policy
        • Ecosystem policy
          • Business Finland’s ecosystem funding
          • Innovative cities and corporations
        • Innovation policy evaluation
          • Utilisation of research and expertise
        • Innovative public procurement
          • Network-based competence centre for sustainable and innovative public procurement (KEINO)
        • Innovation-friendly regulation
          • What is innovation-friendly regulation?
          • Promotion of innovation-friendly regulation in the EU and internationally
        • Industrial property rights
          • A patent gives its holder the exclusive right to an invention
          • Trademark supports brand building
          • Design rights protect design work
          • Employment Invention Committee
        • EU research and innovation policy
          • European Digital Innovation Hubs
          • How Finland’s Digital Innovation Hubs were created
        • International research and innovation cooperation
      • Focus areas
        • Tourism
          • Economic impacts of tourism
          • Employment in tourism
          • Government's Tourism Initiatives
            • Previous governments' tourism initiatives
          • Finland's Tourism Strategy
          • Tourism actors
          • Public subsidies for developing tourism
          • Domestic tourism
        • Space policy
          • The Finnish Space Committee
            • The Finnish Space Committee Secretariat
          • The National Strategy for Finlands Space Activities
            • Renewal of the Space Strategy
          • International space cooperation
          • National space legislation
          • Authorisation for space activities
          • Registry of space objects
          • Supervision of space activities
        • Business digitalisation for companies
          • Data economy growth programme
            • Pilot projects of the data economy growth programme
          • AI Regulation
          • EU AI Board and its sub-groups
        • Bioeconomy
        • Minerals policy
          • Minerals Strategy
          • Minerals sector
            • EU Critical Raw Materials Act
          • Minerals sector´s links and publications
        • Arctic Policy
          • Icebreaker initiative ICE Pact
          • Finland's Strategy for the Arctic Region
          • Arctic Economic Dialogue
          • Arctic mining: Greenland
          • Arctic fish industry: Iceland
      • Regulation of business operations
        • Freedom of enterprise in Finland
        • Accounting
          • Accounting Board
        • Auditing
        • Finnish Trade Register
        • Technical safety
          • Market surveillance
          • Market surveillance programmes
          • Assessing the functioning of market surveillance
          • Safety of toys
          • New EU regulation on market surveillance and compliance of products
        • Debt collection
        • Real estate brokerage agencies and letting agencies
        • Accommodation and catering business
        • Travel Service Combinations
        • Industrial property rights
      • Internationalisation of enterprises
        • Foreign corporate acquisitions
          • Questions and answers about the act on the screening of foreign corporate acquisitions
        • Foreign investments
      • Single market of the EU
        • Product Contact Point
          • Free movement of goods within the single market
          • General requirements for products in Finland
          • Other national product regulations
          • Product regulation at the EU level
          • Mutual recognition of goods in the EU
        • Administrative cooperation between the authorities in the single market
        • Authorities' notification obligations
        • Trade barriers
          • SOLVIT
          • SMET
        • EU Regulation of Digital platforms
          • Relationship between online platforms and businesses
          • Digital Markets Act
        • Internal Market Emergency Act
      • Business services
        • Enterprise Finland services
      • Corporate social responsibility (CSR)
        • Business and human rights
        • Key guidelines on CSR
        • Handling Specific Instances of the OECD Guidelines for Multinational Enterprises
          • Questions and answers about the OECD National Contact Points
          • Specific Instances in Finland
        • Socially responsible public procurement
        • Committee on Corporate Social Responsibility
        • CSR reporting
        • Anti-corruption work
        • Combating forced labour
        • Due diligence obligation of companies
      • MEE Business Sector Services
    • Enterprise financing
      • Loans, guarantees and credits
        • Finnvera domestic financing
        • Finnvera export financing
        • State Guarantee Fund
      • Venture capital investment
        • State capital investment company
        • Finnish Industry Investment Ltd
        • Business Finland Venture Capital Ltd
      • European Fund for Strategic Investments (EFSI)
      • Enterprise developmental support
      • Supporting internationalisation
      • Research, development and innovation funding
        • Plan for research and development funding
      • Regional aid
      • General criteria for business subsidies on national level
        • Advisory Committee on Business Subsidy
        • Research Division on Business Subsidies
    • Working life
      • Labour legislation
        • Employment contract and employment relationship
          • Concluding an employment contract
            • Lay-offs and terminating employment relationship
            • Employment security during military or non-military service
          • Questions and answers on restraint of non-competition agreements
          • Family leave
            • Pregnancy leave, parental leave and childcare leave
          • Young workers
            • Light work suitable for young persons
            • Work that are not allowed to do or is hazardous to young persons
          • Posted workers
            • Obligation to notify
          • Working at sea
        • Working time and annual holiday
          • Working time
          • Annual holiday
        • Improving and maintaining employees’ competence
          • Study leave
          • Financially supported development of employees professional skills
        • Non-discrimination and equality in working life
          • Promotion of non-discrimination in working life
        • Protection of privacy at work and working with children
          • Protection of privacy at work
        • Co-operation procedure and other personnel representation systems
        • Collective agreements and mediation in labour disputes
        • Contractor’s obligations and liability
        • Employee’s position if employer becomes insolvent
      • Working life development
        • Working life barometer
        • Working Life Development Strategy
      • Employment
        • Public employment services
          • Public employment services for private customers
          • Public employment services for businesses and organisations
        • Employment areas
        • National objectives for promoting employment
        • National Advisory Board on Promoting Employment
        • Support and compensations
          • Pay subsidy
          • Employment policy project support
          • Start-up grants
          • Subsidy for arranging working conditions
          • Unemployment security
          • The European Globalisation Adjustment Fund for Displaced Workers
        • Multi-sectoral promotion of employment
        • Employment through procurement
        • Social entrepreneurship
        • International cooperation in employment matters
        • Non-Military service
          • Information for persons applying for non-military service
      • Employment Bulletin and Employment Service Statistics
        • Employment Bulletin
        • Regional annual averages
        • Release dates of statistics, Description and Quality description
      • Skilled labour force
        • Continuous learning
        • Identifying the competence of working-age people
          • Studies and pilots on identification of competences
        • Lifelong guidance
          • National development projects for lifelong guidance
    • Energy
      • Energy and climate strategy
        • Preparation of energy and climate policy scenarios
          • Calculations and models
          • Developing scenarios
      • Emissions trading
        • Emissions Trading Directive
        • Auctioning of emission allowances
        • Monitoring, reporting and verification
        • Emissions trading in aviation
        • Aid for electrification
      • Electricity market
        • Expropriation matters
        • Working group to explore smart grids’ potential for the electricity market
        • Energy communities
        • Information on electricity shortages
          • Information in Arabic
          • Information in Chinese
          • Information in Estonian
          • Information in Persian
          • Information in Russian
          • Information in Ukrainian
      • Heating market
        • Waste heat
        • Studies, heating market
      • Renewable energy
        • Biofuels
        • Feed-in tariff for renewable energy
        • Guidelines and monitoring
      • Energy efficiency
        • Implementation of the Energy Efficiency Directive
        • Energy efficiency agreements and audits
        • Energy efficiency in awarding public contracts
        • Energy efficiency of products
          • Ecodesign of products
          • Energy labelling
          • Preparation of product-group specific requirements
      • Energy and Investment Aid
        • Energy aid
          • Projects eligible for aid
          • Applications and payments
      • Nuclear energy
        • Nuclear energy administration
          • Nuclear energy legislation
          • Nuclear Waste Management Fund
          • Nuclear liability
          • Licence procedure
          • International agreements and export control
        • Nuclear safety, security and safeguards
          • Nuclear safety
          • Security and safeguards
        • Nuclear facilities and projects
          • Loviisa power plant
            • Operating licence 2007-2030
            • EIA Programme
            • EIA Report
          • Olkiluoto power plant
            • Olkiluoto 1 and 2 operating licence
            • Olkiluoto OL1 ja OL2 EIA programme
            • Olkiluoto 1 and 2 EIA report
            • Olkiluoto 3
            • EIA of very low-level nuclear waste
          • Fennovoima
            • Environmental impact assessments
            • Processing of decisions-in-principle
            • Construction licence application
          • Decommissioning of research reactor
          • Terrafame recovery of uranium
        • Nuclear waste management
          • National programme
          • Final disposal of spent nuclear fuel
            • Application for operating licence
            • Construction licence
            • Decision-in-principle
            • Environmental impact assessment, Posiva
          • Spent nuclear fuel
        • Nuclear Energy Development projects
      • Security of energy supply
      • International and EU cooperation in the energy sector
        • EU cooperation energy policy
        • Nordic energy cooperation
        • International Energy Agency IEA
        • Renewable and clean energy cooperation
        • Nuclear energy cooperation
        • Other energy sector cooperation forums
      • Energy technologies
      • Low-carbon roadmaps
        • Updating the low-carbon roadmaps 2024
        • Low-carbon roadmaps 2020
    • Competition and consumers
      • Competition
        • Competition policy
        • Competition legislation
          • Key legislation
          • Merger control and competition neutrality
          • Sanctions
      • Public procurement
        • Publication of contracts and thresholds
          • EU and national thresholds
        • Advice and guidance on public procurement
        • Key operators
        • Public procurement legislation
          • Case law
          • Procurement Directives
        • Reform of public procurement legislation
      • EU rules on state aid
        • Procedures and coordination
        • Rules on State aid
          • National legislation
        • National and schemes and State aid granted
        • Public service assignment -SGEI
          • Application of SGEI regulation in Finland
      • Consumers
        • Consumer safety
        • Doorstep selling
    • Regions
      • Objectives and planning of regional development
        • Regional development priorities
        • Regional development and regional councils
        • Rural and island policy
        • Support areas
        • Legislation on regional development
        • Advisory Council on Regional Renewal
        • Monitoring and forecasting regional development
          • Regional Development Guidelines 2040
      • Urban development
        • Urban Policy Committee
        • Thematic partnerships
        • Ecosystem agreements
        • Urban development in the EU
          • The EU’s financial and development instruments for cities
      • Structural change
        • Abrupt structural change (ÄRM)
        • Positive structural change
      • EU’s regional and structural policy
        • EU’s cohesion policy
        • EU structural funds
          • Innovation and Skills in Finland 2021–2027
        • The Fund for European Aid to the Most Deprived (FEAD) 2014–2020
        • European Territorial Cooperation objective (ETC) 2014 - 2020
        • European Neighbourhood Instrument Cross-Border Cooperation (ENI CBC)
      • ELY Centres
        • Strategy of the Regional State Administrative Agencies and ELY Centres
    • Labour migration and integration
      • Integration of immigrants
        • Integration policy
        • Legislation and guidelines
        • Integration services
        • Administration of integration and the actors involved
        • Monitoring of integration
        • Integration SIB project
      • International expertise and labour
        • Labour immigration administration
        • Labour immigration legislation
        • Labour migration services
        • Promotion of migration of talents
        • Talent Boost
  • Current issues
    • Press releases
    • News
    • Columns
    • Sign up for news
    • Social media and webcasts
    • Russian attack on Ukraine
  • Projects and legislation
    • Statute drafting
      • Streamlining legislation at the Ministry of Economic Affairs and Employment
        • One-in, one-out principle
      • More streamlined legislation
        • How can the regulatory burden be reduced
        • REFIT programme of the European Commission
      • Assessment of regulatory impacts on business
    • Current projects
      • Government’s labour market reforms
        • Improving industrial peace in the labour market
        • Increasing local collective bargaining
        • Developing the conciliation system
        • Amendments to the Co-operation Act
        • Ensuring essential work
        • Lower threshold for terminating employment
      • Measures of the Government concerning work-based immigration
        • Three-month unemployment rule
        • Income limit for residence permit for an employed person
      • Changes to unemployment security sanctions
      • Implementation project on the Economic Development Centres
      • TE services reform 2024
        • Frequently asked questions about the TE services reform 2024
          • Questions and answers on information systems and enterprise architecture
          • Questions and answers about joint services for young people
      • Reform of the Integration Act
      • Experiment on recruitment subsidy for sole entrepreneurs
        • Questions and answers about the recruitment subsidy trial for sole traders
      • Sustainable Growth Programme in the MEAE
        • Funding available to companies under the Sustainable Growth Programme
          • First application round for energy investment aid
          • Second application round for energy investment aid
          • Third application round for energy investment aid
          • Fourth application round for energy investment aid
          • Fifth application round for energy investment aid
          • RRF energy investment aid projects granted aid
        • Other funding targets under the Sustainable Growth Programme
      • Project: Licensing and supervision
    • Completed projects
      • Local government pilots on employment
        • Pilot areas
      • Employment measures of Prime Minister Marin's Government
        • Ministerial Working Group on Promoting Employment
          • Summary of the measures proposed by the sub-groups on employment promotion
      • Government report on the future of the retail sector
      • Working capacity programme
        • Number of work ability coordinators to rise
        • TE service pilots for jobseekers
        • Työkanava Ltd
          • Questions and answers on Työkanava Ltd
        • Public procurement can help promote employment
        • Centre of expertise for social enterprises
        • Social impact of employment of people with partial work ability
      • Developing Finland’s Sustainable Finance Ecosystems
      • Entrepreneurship strategy
      • Artificial Intelligence 4.0 programme
        • AI4point0FI videos
      • The National Roadmap for Research, Development and Innovation
      • The Sustainable Growth Programme for the Transport Sector 2021-2023
      • Health sector growth strategy
      • Maritime Industry Development Programme
  • Publications
    • Labour Force Barometer
    • Employment Bulletins
    • Annual Statistical Summaries
    • Publications 2013–2014
    • Brochures
      • Welcome to Finland
  • Ministry
    • Management and organisation
      • Ministers
        • Minister of Employment
        • Minister of Economic Affairs
        • Minister of Climate and the Environment
        • Minister of the Interior
        • Minister of Local and Regional Government
      • Senior officials
        • Management Groups
      • Departments and Units
      • Government agencies, companies and funds in the administrative branch
      • Labour Council
        • Tasks of the Labour Council
      • National Conciliator's Office
      • Cooperation Ombudsman
    • Strategies and operational planning
      • Strategy
      • Values
      • Budget
      • Documents on planning and monitoring
        • Performance targets
        • Sustainability reports
    • Cooperation in the EU and at other international forums
      • Nordic Cooperation
    • Security of supply and securing of vital functions in the administrative branch of MEAE
    • Discretionary government grants
    • Ministry´s Visual Identity
    • Whistleblower protection
    • History
    • Information about the website
      • Data protection
      • Accessibility statement
      • Cookies
    • Contact information and visiting address
  • Contact information
    • Ministry’s Communications Unit
    • Feedback