Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Ministry of Economic Affairs
Navigation
  • Frontpage
  • Responsibilities
    • Enterprises
    • Enterprise financing
    • Working life
    • Energy
    • Competition and consumers
    • Regions
    • Labour migration and integration
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact information
  • Press releases
  • News
  • Columns
  • Sign up for news
  • Social media and webcasts
  • Russian attack on Ukraine
suomi svenskaLäs artikeln på svenska EnglishRead article in English

TEM:n talousarvioehdotus vuodelle 2020: Kasvupolitiikkaa sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävällä tavalla

työ- ja elinkeinoministeriö
Julkaisuajankohta 16.8.2019 11.29
Tyyppi:Tiedote

Työ- ja elinkeinoministeriön vuoden 2020 talousarvioehdotuksen painopisteenä on kestävää talouskasvua edistävä kasvupolitiikka. Kasvu rakentuu sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävälle pohjalle.

– Panostamme talousarvioehdotuksessamme hyvään työllisyyden hoitoon, osaamiseen ja innovaatioihin sekä vähähiilisyyteen, toteavat työministeri Timo Harakka ja elinkeinoministeri Katri Kulmuni vaalikauden ensimmäisestä talousarvioehdotuksesta.

TEM ehdottaa pääluokan määrärahoiksi 2 728 miljoonaa euroa, joka on reilut 227 miljoonaa euroa enemmän kuin kuluvan vuoden varsinaisessa talousarviossa. Lisäyksestä 73 miljoonaa euroa on uuden hallitusohjelman mukaisia lisäpanostuksia kestävään kasvuun.

Pääluokan menojen tasoa kasvattavat myös päästöoikeuden hinnanmuutoksesta johtuva päästökaupan kompensaatiotukimenojen kasvu (45 miljoonaa euroa), kertaluonteinen EU:n innovaatiorahastoon tuloutettava päästöoikeuksien huutokauppatulo (46 miljoonaa euroa), teknisluonteinen arvonlisäveromenojen kasvu (21 miljoonaa euroa) sekä julkisiin työvoima- ja yrityspalveluihin vuoden 2019 talousarvioon tehdyn kertaluonteisen säästön poistuminen (50 miljoonaa euroa).

Kohti 75 prosentin työllisyysastetta

Työ- ja elinkeinoministeriö ehdottaa julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden määrärahaksi reilua 297 miljoonaa euroa, joka sisältää 17 miljoonan euron lisäyksen palkkatukeen. Hallitusohjelman mukaisesti yritysten ja kolmannen sektorin palkkatukea lisätään. Lisäksi TE-toimistojen palkkatukea koskevien digipalveluiden kehittämiseen osoitetaan 2 miljoonan euron määräraha ja ELY-keskusten henkilöstöä lisätään 20 henkilötyövuodella palkkatukien maksatustehtävissä.

– Hallitusohjelmaan kirjattu 75 prosentin työllisyystavoitteen saavuttaminen edellyttää paljon erilaisia toimia ja hyvää yhteistyötä. Työllisyyden edistämisen ministerityöryhmä käynnisti työnsä heinäkuussa ja sen asettamat kolmikantaiset työryhmät voivat esittää uusia toimenpiteitä jo syyskuussa pidettävään budjettiriiheen, toteaa työministeri Harakka.

TE-toimistojen resursointi turvataan. Nuorisotakuun edistämiseen ja määräaikaishaastatteluihin osoitetaan 5 miljoonan euron lisämääräraha vuodelle 2020. Kokonaisuudessaan uuden hallitusohjelman mukainen lisämääräraha näihin tehtäviin on 33 miljoonaa euroa vuosina 2020–2023.

– Meillä on asiantunteva TE-hallinto, jonka resursoinnista on pidettävä huolta. Korkeamman työllisyystavoitteen saavuttaminen vaatii aiempaa enemmän henkilökohtaista palvelua ja meidän on turvata palveluiden riittävä taso, jatkaa työministeri Harakka.

Työ- ja elinkeinoministeriön talousarvioehdotus sisältää myös hallitusohjelman mukaisen 10 miljoonan euron kehittämisrahan työllisyyden edistämiseksi. Lisämäärärahaa kohdennettaisiin muun muassa ammatinvalinta- ja uraohjauksen tehostamiseen.

Innovaatiorahoitukseen lisäpanostuksia

Työ- ja elinkeinoministeriö ehdottaa Innovaatiorahoituskeskus Business Finlandin avustusvaltuudeksi reilua 332,5 miljoonaa euroa ja lainoihin lähes 147 miljoonaa euroa vuodelle 2020. Avustusvaltuuksissa on uuden hallitusohjelman mukaista lisäystä 39,5 miljoonaa euroa.

– Olemme jääneet kilpailijamaistamme jälkeen innovaatiopanostuksissa, joten hallitus satsaa innovaatiorahoituksen kasvattamiseen. Osa lisäyksistä käsitellään hallituksen tulevaisuusinvestointeina, joiden tarkempi valmistelu on meneillään, toteaa elinkeinoministeri Kulmuni.  

– Hallituksen työllisyystavoitteeseen pääsy edellyttää, että yritysten toimintaedellytykset ovat kunnossa ja vakaat. Innovaatiopanostuksilla voimme uudistaa elinkeinorakennettamme ja mahdollistaa yritysten kasvua ja kansainvälistymistä, sanoo elinkeinoministeri Kulmuni.

Business Finlandin toimintamenoihin ehdotetaan reilua 97 miljoonaa euroa, joka sisältää 13,5 miljoonaa hallitusohjelman mukaisia lisäpanostuksia kansainvälisen kasvun ohjelmaan. Lisärahoitus käytettäisiin pääosin viennin ja kansainvälistymistoiminnan, mukaan lukien kansainvälisten osaajien houkuttelu, vahvistamiseen.

Kansainvälisen kasvun ohjelma

Hallitusohjelmaan mukainen kansainvälisen kasvun ohjelman valmistelu on käynnistynyt. Työ- ja elinkeinoministeriön talousarvioehdotus vuodelle 2020 sisältää reilun 24 miljoonan euron lisäpanostuksen ohjelmaan.

Lisämäärärahoista kohdennetaan 13,5 miljoonaa euroa Business Finlandin kansainvälistymisresurssien vahvistamiseen ja 6,5 miljoonan euroa Business Finlandin avustusvaltuuksiin myönnettäväksi yrityksille kansainvälistymisen vauhdittamiseen.

Osana kansainvälisen kasvun lisärahoitusta käynnistetään pk-yritysten kasvun kiihdyttämisohjelma, johon ehdotetaan varattavaksi 4 miljoonan euron myöntämisvaltuus vuodelle 2020. Ohjelman tavoitteena on tukea pk-yrityksiä erityisesti Etelä- ja Länsi-Suomessa, joissa käytettävissä olevat tuet ovat vähäisemmät kuin Itä- ja Pohjois-Suomessa EU:n rahoituksen niukkuudesta johtuen.

Talent Hub -toimintamalli vakiinnutetaan 3 miljoonan euron lisärahoituksella. Mallin kautta mahdollistetaan yritysten ja kansainvälisten osaajien tiedonsaanti yhden luukun -periaatteella. Lisärahoitus mahdollistaa muun muassa kaupungeille ja yhteisöille myönnettävän siemenrahoituksen kansainvälisten osaajien rekrytoinnin tukemiseen ja kampanjoinnin suomalaisen työelämän houkuttelevuuden vahvistamiseksi.

TEM ehdottaa myös lisättäväksi TE-toimistojen resursseja 2,8 miljoonalla eurolla vuonna 2020. Lisäyksestä 1 miljoonaa euroa käytettäisiin työlupaprosessien tehostamiseen siten, että henkilöstöä lisätään 20:llä ja 1,8 miljoonaa euroa kansainvälisen rekrytoinnin toimintamallin toimeenpanoon.

Kohti fossiilivapaata hyvinvointiyhteiskuntaa

Kivihiilen energiakäyttö päättyy jo tehtyjen päätösten myötä viimeistään toukokuussa vuonna 2029. Työ- ja elinkeinoministeriö vauhdittaa kivihiilestä luopumista erityisesti energiatuen kautta. TEM ehdottaa energiatukeen 110 miljoonan myöntämisvaltuutta vuodelle 2020. Kokonaisuus pitää sisällään hallitusohjelman mukaisen 30 miljoonan euron lisäyksen, joka kohdennetaan kivihiilen käyttöä korvaavien investointien tukemiseen.

Vähähiilisyyden vauhdittamiseksi käynnistetään kiertotalouden edistämisohjelma. Ohjelman toimeenpanoon ehdotetaan 1 miljoonan euron lisämääräraha vuodelle 2020.

Maahanmuutto ja kotouttaminen

Työ- ja elinkeinoministeriö ehdottaa kotouttamisen ja työlupaprosessien tehostamiseen 3 miljoonan euron tasokorotusta vuodelle 2020. Lisämäärärahan turvin vahvistettaisiin erityisesti TE-toimistojen resursseja maahanmuuttajien osaamisen tunnistamistehtävissä sekä kuntien osaamiskeskustoimintaa ja järjestöjen roolia kotouttamisessa.

Hallitusohjelman mukaisesti pakolaiskiintiötä nostetaan 850 henkilöön vuonna 2020. Tästä johtuen työ- ja elinkeinoministeriön talousarvioon vuodelle 2020 varataan 165 000 euron lisämääräraha kotouttamiskoulutukseen ja 520 000 euroa kotouttamisen kuntakorvauksiin.

Valmistelut työperäisen maahanmuuton hallinnon siirtämiseksi sisäministeriöstä työ- ja elinkeinoministeriöön on käynnistetty hallitusohjelman mukaisesti.

Kilpailu- ja kuluttajapolitiikan toimeenpanoon lisärahoitusta

Hallitusohjelman mukaisesti kilpailu- ja kuluttajapolitiikkaa vahvistetaan. Työ- ja elinkeinoministeriö ehdottaa hallitusohjelmaan perustuen Kilpailu- ja kuluttajaviraston resurssien vahvistamista 1,5 miljoonalla eurolla vuonna 2020. Lisäksi ministeriö on sisällyttänyt ehdotukseensa Kilpailu- ja kuluttajavirastolle 650 000 euron lisämäärärahan EU:n yhteistyöasetuksen toimeenpanoon. Asetuksen perusteella laajennetaan rajat ylittävää valvontatoimintaa ja siihen liittyen kuluttaja-asiamiehen keinot puuttua elinkeinoharjoittajien kuluttajansuojasäännösten vastaisiin toimiin laajentuvat ja tehokas valvonta edellyttää viraston lisäresursointia.

Kuluttajaliiton valtionavustukseen ehdotetaan 500 000 euron tasokorotusta käytettäväksi kuluttajainformaation vahvistamiseen. Lisäyksen jälkeen liiton vuotuinen avustus olisi 1,3 miljoonaa euroa.

Tulevaisuusinvestointien valmistelu jatkuu

Työ- ja elinkeinoministeriön talousarvioehdotus ei pidä sisällään hallitusohjelman mukaisia tulevaisuusinvestointeja, joiden valmistelu on käynnissä. Työ- ja elinkeinoministeriö on toimittanut omat ehdotuksensa valtiovarainministeriöön elokuun alussa.

TEM:n ehdotus perustuu hallitusohjelman valmistelun yhteydessä valmisteluihin määräraha-allokaatioihin.

Vuosien 2021–2023 julkisten talouden suunnitelma

Samanaikaisesti vuoden 2020 talousarvioehdotuksen kanssa on valmisteltu vaalikauden julkisten talouden suunnitelmaa. Työ- ja elinkeinoministeriön on ehdottanut pääluokan määrärahoiksi lähes 2 691 miljoonaa euroa vuodelle 2021, 2 541,5 miljoonaa euroa vuodelle 2022 ja noin 2 554 miljoonaa euroa vuodelle 2023.

Uuden hallitusohjelman mukaiset pysyvät lisäykset ovat lähes 109 miljoonaa euroa vuodelle 2021, reilut 111 miljoonaa euroa vuodelle 2022 ja 118,5 miljoonaa euroa vuodelle 2023.

Merkittävimmät hallitusohjelman mukaiset määrärahalisäykset vuosille 2020–2023 (yhteensä neljän vuoden aikana):

  • Business Finlandin avustusvaltuudet, 168 miljoonaa euroa (myöntämisvaltuus)
  • Kansainvälisen kasvun ohjelma, 112 miljoonaa euroa
  • Energiatuki, 90 miljoonaa euroa (myöntämisvaltuus)
  • TE-toimistot, 67 miljoonaa euroa
  • Julkiset työvoima- ja yrityspalvelut, 66 miljoonaa euroa

Lisätiedot:
työministerin erityisavustaja Ville Kopra, TEM, puh. 040 8261 358
elinkeinoministerin erityisavustaja Kari Jääskeläinen, TEM, puh. 044 058 1030
kansliapäällikkö Jari Gustafsson, TEM, puh. 029 504 7400
talousjohtaja Mika Niemelä, TEM, puh. 029 506 2135

Työ- ja elinkeinoministeriön talousarvioehdotus vuodelle 2020
Katri Kulmuni Timo Harakka
ehdotukset elinkeinot energia innovaatiot talousarvioehdotukset työ työelämä yritykset
Back to top

Shortcuts

  • Contact information
  • Departments and units
  • Organisation
  • Communications Unit
  • Sign up for news

The website

About the website

Change cookie settings

Data protection

Accessibility statement

Sitemap

Feedback

Contact information

P.O. Box 32, FI-00023
GOVERNMENT

Tel. +358 295 16001

registry.tem(at)gov.fi

            Ministry of Economic Affairs and Employment
Search page
  • Frontpage
  • Responsibilities
    • Enterprises
      • Industrial policy
        • Entrepreneurship policy
        • Advisory Board for Entrepreneurship
        • EU industrial policy
      • Innovation policy
        • Ecosystem policy
          • Business Finland’s ecosystem funding
          • Innovative cities and corporations
        • Innovation policy evaluation
          • Utilisation of research and expertise
        • Innovative public procurement
          • Network-based competence centre for sustainable and innovative public procurement (KEINO)
        • Innovation-friendly regulation
          • What is innovation-friendly regulation?
          • Promotion of innovation-friendly regulation in the EU and internationally
        • Industrial property rights
          • A patent gives its holder the exclusive right to an invention
          • Trademark supports brand building
          • Design rights protect design work
          • Employment Invention Committee
        • EU research and innovation policy
          • European Digital Innovation Hubs
          • How Finland’s Digital Innovation Hubs were created
        • International research and innovation cooperation
      • Focus areas
        • Tourism
          • Economic impacts of tourism
          • Employment in tourism
          • Government's Tourism Initiatives
            • Previous governments' tourism initiatives
          • Finland's Tourism Strategy
          • Tourism actors
          • Public subsidies for developing tourism
          • Domestic tourism
        • Space policy
          • The Finnish Space Committee
            • The Finnish Space Committee Secretariat
          • The National Strategy for Finlands Space Activities
            • Renewal of the Space Strategy
          • International space cooperation
          • National space legislation
          • Authorisation for space activities
          • Registry of space objects
          • Supervision of space activities
        • Business digitalisation for companies
          • Data economy growth programme
            • Pilot projects of the data economy growth programme
          • AI Regulation
          • EU AI Board and its sub-groups
        • Bioeconomy
        • Minerals policy
          • Minerals Strategy
          • Minerals sector
            • EU Critical Raw Materials Act
          • Minerals sector´s links and publications
        • Arctic Policy
          • Icebreaker initiative ICE Pact
          • Finland's Strategy for the Arctic Region
          • Arctic Economic Dialogue
          • Arctic mining: Greenland
          • Arctic fish industry: Iceland
      • Regulation of business operations
        • Freedom of enterprise in Finland
        • Accounting
          • Accounting Board
        • Auditing
        • Finnish Trade Register
        • Technical safety
          • Market surveillance
          • Market surveillance programmes
          • Assessing the functioning of market surveillance
          • Safety of toys
          • New EU regulation on market surveillance and compliance of products
        • Debt collection
        • Real estate brokerage agencies and letting agencies
        • Accommodation and catering business
        • Travel Service Combinations
        • Industrial property rights
      • Internationalisation of enterprises
        • Foreign corporate acquisitions
          • Questions and answers about the act on the screening of foreign corporate acquisitions
        • Foreign investments
      • Single market of the EU
        • Product Contact Point
          • Free movement of goods within the single market
          • General requirements for products in Finland
          • Other national product regulations
          • Product regulation at the EU level
          • Mutual recognition of goods in the EU
        • Administrative cooperation between the authorities in the single market
        • Authorities' notification obligations
        • Trade barriers
          • SOLVIT
          • SMET
        • EU Regulation of Digital platforms
          • Relationship between online platforms and businesses
          • Digital Markets Act
        • Internal Market Emergency Act
      • Business services
        • Enterprise Finland services
      • Corporate social responsibility (CSR)
        • Business and human rights
        • Key guidelines on CSR
        • Handling Specific Instances of the OECD Guidelines for Multinational Enterprises
          • Questions and answers about the OECD National Contact Points
          • Specific Instances in Finland
        • Socially responsible public procurement
        • Committee on Corporate Social Responsibility
        • CSR reporting
        • Anti-corruption work
        • Combating forced labour
        • Due diligence obligation of companies
      • MEE Business Sector Services
    • Enterprise financing
      • Loans, guarantees and credits
        • Finnvera domestic financing
        • Finnvera export financing
        • State Guarantee Fund
      • Venture capital investment
        • State capital investment company
        • Finnish Industry Investment Ltd
        • Business Finland Venture Capital Ltd
      • European Fund for Strategic Investments (EFSI)
      • Enterprise developmental support
      • Supporting internationalisation
      • Research, development and innovation funding
        • Plan for research and development funding
      • Regional aid
      • General criteria for business subsidies on national level
        • Advisory Committee on Business Subsidy
        • Research Division on Business Subsidies
    • Working life
      • Labour legislation
        • Employment contract and employment relationship
          • Concluding an employment contract
            • Lay-offs and terminating employment relationship
            • Employment security during military or non-military service
          • Questions and answers on restraint of non-competition agreements
          • Family leave
            • Pregnancy leave, parental leave and childcare leave
          • Young workers
            • Light work suitable for young persons
            • Work that are not allowed to do or is hazardous to young persons
          • Posted workers
            • Obligation to notify
          • Working at sea
        • Working time and annual holiday
          • Working time
          • Annual holiday
        • Improving and maintaining employees’ competence
          • Study leave
          • Financially supported development of employees professional skills
        • Non-discrimination and equality in working life
          • Promotion of non-discrimination in working life
        • Protection of privacy at work and working with children
          • Protection of privacy at work
        • Co-operation procedure and other personnel representation systems
        • Collective agreements and mediation in labour disputes
        • Contractor’s obligations and liability
        • Employee’s position if employer becomes insolvent
      • Working life development
        • Working life barometer
        • Working Life Development Strategy
      • Employment
        • Public employment services
          • Public employment services for private customers
          • Public employment services for businesses and organisations
        • Employment areas
        • National objectives for promoting employment
        • National Advisory Board on Promoting Employment
        • Support and compensations
          • Pay subsidy
          • Employment policy project support
          • Start-up grants
          • Subsidy for arranging working conditions
          • Unemployment security
          • The European Globalisation Adjustment Fund for Displaced Workers
        • Multi-sectoral promotion of employment
        • Employment through procurement
        • Social entrepreneurship
        • International cooperation in employment matters
        • Non-Military service
          • Information for persons applying for non-military service
      • Employment Bulletin and Employment Service Statistics
        • Employment Bulletin
        • Regional annual averages
        • Release dates of statistics, Description and Quality description
      • Skilled labour force
        • Continuous learning
        • Identifying the competence of working-age people
          • Studies and pilots on identification of competences
        • Lifelong guidance
          • National development projects for lifelong guidance
    • Energy
      • Energy and climate strategy
        • Preparation of energy and climate policy scenarios
          • Calculations and models
          • Developing scenarios
      • Emissions trading
        • Emissions Trading Directive
        • Auctioning of emission allowances
        • Monitoring, reporting and verification
        • Emissions trading in aviation
        • Aid for electrification
      • Electricity market
        • Expropriation matters
        • Working group to explore smart grids’ potential for the electricity market
        • Energy communities
        • Information on electricity shortages
          • Information in Arabic
          • Information in Chinese
          • Information in Estonian
          • Information in Persian
          • Information in Russian
          • Information in Ukrainian
      • Heating market
        • Waste heat
        • Studies, heating market
      • Renewable energy
        • Biofuels
        • Feed-in tariff for renewable energy
        • Guidelines and monitoring
      • Energy efficiency
        • Implementation of the Energy Efficiency Directive
        • Energy efficiency agreements and audits
        • Energy efficiency in awarding public contracts
        • Energy efficiency of products
          • Ecodesign of products
          • Energy labelling
          • Preparation of product-group specific requirements
      • Energy and Investment Aid
        • Energy aid
          • Projects eligible for aid
          • Applications and payments
      • Nuclear energy
        • Nuclear energy administration
          • Nuclear energy legislation
          • Nuclear Waste Management Fund
          • Nuclear liability
          • Licence procedure
          • International agreements and export control
        • Nuclear safety, security and safeguards
          • Nuclear safety
          • Security and safeguards
        • Nuclear facilities and projects
          • Loviisa power plant
            • Operating licence 2007-2030
            • EIA Programme
            • EIA Report
          • Olkiluoto power plant
            • Olkiluoto 1 and 2 operating licence
            • Olkiluoto OL1 ja OL2 EIA programme
            • Olkiluoto 1 and 2 EIA report
            • Olkiluoto 3
            • EIA of very low-level nuclear waste
          • Fennovoima
            • Environmental impact assessments
            • Processing of decisions-in-principle
            • Construction licence application
          • Decommissioning of research reactor
          • Terrafame recovery of uranium
        • Nuclear waste management
          • National programme
          • Final disposal of spent nuclear fuel
            • Application for operating licence
            • Construction licence
            • Decision-in-principle
            • Environmental impact assessment, Posiva
          • Spent nuclear fuel
        • Nuclear Energy Development projects
      • Security of energy supply
      • International and EU cooperation in the energy sector
        • EU cooperation energy policy
        • Nordic energy cooperation
        • International Energy Agency IEA
        • Renewable and clean energy cooperation
        • Nuclear energy cooperation
        • Other energy sector cooperation forums
      • Energy technologies
      • Low-carbon roadmaps
        • Updating the low-carbon roadmaps 2024
        • Low-carbon roadmaps 2020
    • Competition and consumers
      • Competition
        • Competition policy
        • Competition legislation
          • Key legislation
          • Merger control and competition neutrality
          • Sanctions
      • Public procurement
        • Publication of contracts and thresholds
          • EU and national thresholds
        • Advice and guidance on public procurement
        • Key operators
        • Public procurement legislation
          • Case law
          • Procurement Directives
        • Reform of public procurement legislation
      • EU rules on state aid
        • Procedures and coordination
        • Rules on State aid
          • National legislation
        • National and schemes and State aid granted
        • Public service assignment -SGEI
          • Application of SGEI regulation in Finland
      • Consumers
        • Consumer safety
        • Doorstep selling
    • Regions
      • Objectives and planning of regional development
        • Regional development priorities
        • Regional development and regional councils
        • Rural and island policy
        • Support areas
        • Legislation on regional development
        • Advisory Council on Regional Renewal
        • Monitoring and forecasting regional development
          • Regional Development Guidelines 2040
      • Urban development
        • Urban Policy Committee
        • Thematic partnerships
        • Ecosystem agreements
        • Urban development in the EU
          • The EU’s financial and development instruments for cities
      • Structural change
        • Abrupt structural change (ÄRM)
        • Positive structural change
      • EU’s regional and structural policy
        • EU’s cohesion policy
        • EU structural funds
          • Innovation and Skills in Finland 2021–2027
        • The Fund for European Aid to the Most Deprived (FEAD) 2014–2020
        • European Territorial Cooperation objective (ETC) 2014 - 2020
        • European Neighbourhood Instrument Cross-Border Cooperation (ENI CBC)
      • ELY Centres
        • Strategy of the Regional State Administrative Agencies and ELY Centres
    • Labour migration and integration
      • Integration of immigrants
        • Integration policy
        • Legislation and guidelines
        • Integration services
        • Administration of integration and the actors involved
        • Monitoring of integration
        • Integration SIB project
      • International expertise and labour
        • Labour immigration administration
        • Labour immigration legislation
        • Labour migration services
        • Promotion of migration of talents
        • Talent Boost
  • Current issues
    • Press releases
    • News
    • Columns
    • Sign up for news
    • Social media and webcasts
    • Russian attack on Ukraine
  • Projects and legislation
    • Statute drafting
      • Streamlining legislation at the Ministry of Economic Affairs and Employment
        • One-in, one-out principle
      • More streamlined legislation
        • How can the regulatory burden be reduced
        • REFIT programme of the European Commission
      • Assessment of regulatory impacts on business
    • Current projects
      • Government’s labour market reforms
        • Improving industrial peace in the labour market
        • Increasing local collective bargaining
        • Developing the conciliation system
        • Amendments to the Co-operation Act
        • Ensuring essential work
        • Lower threshold for terminating employment
      • Measures of the Government concerning work-based immigration
        • Three-month unemployment rule
        • Income limit for residence permit for an employed person
      • Changes to unemployment security sanctions
      • Implementation project on the Economic Development Centres
      • TE services reform 2024
        • Frequently asked questions about the TE services reform 2024
          • Questions and answers on information systems and enterprise architecture
          • Questions and answers about joint services for young people
      • Reform of the Integration Act
      • Experiment on recruitment subsidy for sole entrepreneurs
        • Questions and answers about the recruitment subsidy trial for sole traders
      • Sustainable Growth Programme in the MEAE
        • Funding available to companies under the Sustainable Growth Programme
          • First application round for energy investment aid
          • Second application round for energy investment aid
          • Third application round for energy investment aid
          • Fourth application round for energy investment aid
          • Fifth application round for energy investment aid
          • RRF energy investment aid projects granted aid
        • Other funding targets under the Sustainable Growth Programme
      • Project: Licensing and supervision
    • Completed projects
      • Local government pilots on employment
        • Pilot areas
      • Employment measures of Prime Minister Marin's Government
        • Ministerial Working Group on Promoting Employment
          • Summary of the measures proposed by the sub-groups on employment promotion
      • Government report on the future of the retail sector
      • Working capacity programme
        • Number of work ability coordinators to rise
        • TE service pilots for jobseekers
        • Työkanava Ltd
          • Questions and answers on Työkanava Ltd
        • Public procurement can help promote employment
        • Centre of expertise for social enterprises
        • Social impact of employment of people with partial work ability
      • Developing Finland’s Sustainable Finance Ecosystems
      • Entrepreneurship strategy
      • Artificial Intelligence 4.0 programme
        • AI4point0FI videos
      • The National Roadmap for Research, Development and Innovation
      • The Sustainable Growth Programme for the Transport Sector 2021-2023
      • Health sector growth strategy
      • Maritime Industry Development Programme
  • Publications
    • Labour Force Barometer
    • Employment Bulletins
    • Annual Statistical Summaries
    • Publications 2013–2014
    • Brochures
      • Welcome to Finland
  • Ministry
    • Management and organisation
      • Ministers
        • Minister of Employment
        • Minister of Economic Affairs
        • Minister of Climate and the Environment
        • Minister of the Interior
        • Minister of Local and Regional Government
      • Senior officials
        • Management Groups
      • Departments and Units
      • Government agencies, companies and funds in the administrative branch
      • Labour Council
        • Tasks of the Labour Council
      • National Conciliator's Office
      • Cooperation Ombudsman
    • Strategies and operational planning
      • Strategy
      • Values
      • Budget
      • Documents on planning and monitoring
        • Performance targets
        • Sustainability reports
    • Cooperation in the EU and at other international forums
      • Nordic Cooperation
    • Security of supply and securing of vital functions in the administrative branch of MEAE
    • Discretionary government grants
    • Ministry´s Visual Identity
    • Whistleblower protection
    • History
    • Information about the website
      • Data protection
      • Accessibility statement
      • Cookies
    • Contact information and visiting address
  • Contact information
    • Ministry’s Communications Unit
    • Feedback