Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Ministry of Economic Affairs
Navigation
  • Frontpage
  • Responsibilities
    • Enterprises
    • Enterprise financing
    • Working life
    • Energy
    • Competition and consumers
    • Regions
    • Labour migration and integration
    • Security of supply
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact information
  • Press releases
  • News
  • Columns
  • Sign up for news
  • Social media and webcasts
  • Russian attack on Ukraine

Uskotko tekoälyyn?

Ministry of Economic Affairs and Employment
Nathalie Dahl
Julkaisuajankohta 4.11.2024 9.03
Tyyppi:Kolumni
Nathalie Dahl
Nathalie Dahl

Onko tekoäly ihmiskunnan uusi vallankumous vai tietoteknologisen vallankumouksen seuraava evolutiivinen askel? Tekoäly on jo muuttumassa osaksi arkeamme työelämässä, terveydenhuollossa, liikenteessä, ja viihteessä. Tekoäly kehittyy nopeasti ja vaikuttaa jo nyt läpileikkaavasti yhteiskunnan eri osa-alueilla; sen potentiaali on valtava. Se voi auttaa meitä löytämään ratkaisuja maailman haastavimpiin ongelmiin, kuten ilmastonmuutokseen ja sairauksiin.

Tekoälyn riskienhallintaa lainsäädännön avulla 

Tekoälyn valtava potentiaali tuo mukanaan myös riskejä. EU:n tekoälyasetus pyrkii ensimmäisenä maailmassa sääntelemään näitä riskejä. Tavoitteena on varmistaa, että EU:ssa kehitetty ja käytetty tekoälyteknologia olisi turvallista, luotettavaa, avointa ja eettistä. Asetus korostaa perusoikeuksien kuten yksityisyyden suojan kunnioittamista. Asetuksessa tekoälyjärjestelmiä luokitellaan niiden aiheuttamien riskien perusteella: vaarallisimmat tekoälyyn liittyvät käytännöt kielletään ja suuririskisille tekoälyjärjestelmille asetetaan tiukennetut vaatimukset.
 
Vaikka tekoälyasetuksen tehtävä on ensisijaisesti turvata kansalaisten oikeuksia ja suojata heitä tekoälyn mahdollisilta haitoilta, sillä on myös merkittävä rooli edistää innovaatioita ja EU:n kansainvälistä kilpailukykyä. Selkeät säännöt lisäävät yritysten ja kuluttajien luottamusta tekoälyyn, mikä edistää alan investointeja, ekosysteemeitä ja tekoälyn laajempaa käyttöönottoa. Sääntely myös ohjaa innovaatioita oikeusvaltioon perustuvalle yhteiskunnalle hyödylliseen suuntaan. Sääntelyn testiympäristöjen avulla tekoälyn kehittäjät voivat simuloida todellisia tilanteita ja näin minimoida riskejä sekä edistää innovointia.  

Suomessa asetuksen vaiheistettu toimeenpano on hyvässä vauhdissa: ensimmäisessä vaiheessa valmisteltu hallituksen esitys, jossa ehdotetaan säädettäväksi uusi laki eräiden tekoälyjärjestelmien valvonnasta, on juuri lähtenyt lausuntokierrokselle. Ehdotetussa laissa määritetään riippumattomat kansalliset toimivaltaiset viranomaiset valvomaan asetuksen noudattamista sekä seuraamukset asetuksen säännösten rikkomisesta. Toisen vaiheen valmistelu koskee muun muassa sääntelyn testiympäristöjä, ja myös sen valmistelu on käynnistynyt. Työhön osallistetaan keskeisiä sidosryhmiä. 

Hajauttaminen vai keskittäminen - vai molemmat? 

Eräs arvostamani, sittemmin oloneuvospäiviä viettämään siirtynyt pitkän linjan johtava virkahenkilö totesi vastikään, että EU-sääntelyn kansallisen täytäntöönpanon hajauttamisen ja keskittämisen argumentit ovat aina samat, mutta silti lopputulos vaihtelee. Tämä pitää varmasti paikkaansa. Lopputulos johtuu painotuksista, joita eri argumenteille kulloinkin annetaan. 

Kansallisessa ratkaisumallissamme tekoälyjärjestelmiä koskevat markkinavalvontatehtävät ehdotetaan hajautettavaksi usealle eri viranomaiselle. Viranomaiset, jotka vastaavat jo nykytilassa unionin yhdenmukaistamislainsäädäntöön liittyvien tuotteiden markkinavalvonnasta, vastaisivat jatkossakin näihin tuotteisiin liittyvien suuririskisten tekoälyjärjestelmien markkinavalvonnasta. Tämä on myös asetuksen lähtökohta. Joillekin viranomaisille markkinavalvontarooli ja tehtävät ovat myös täysin uusia. Tiettyjä valvontatehtäviä myös keskitetään: esimerkiksi kiellettyjen tekoälyyn liittyvien käytäntöjen valvontavastuu on annettu tietosuojavaltuutetulle ja avoimuusvelvoitteiden valvonta Liikenne- ja viestintävirastolle. 

Valitsemaamme kokonaismallia voisikin kutsua jonkinlaiseksi hajautetun ja keskitetyn mallin hybridiksi. Sen tarkoituksena on yhdistää hajautetun ja keskitetyn mallin hyötyjä. Hajauttamisella voitaisiin eri markkinavalvontaviranomaisten erityisosaaminen hyödyntää samalla, kun uutta tekoälyteknologista syväosaamista ja kyvykkyyttä rakennettaisiin keskitetysti viranomaisten tueksi. Yhtenä Liikenne- ja viestintäviraston keskitettynä tehtävänä on antaa tekoälyteknologiaan liittyvää asiantuntijatukea toimivaltaisille valvontaviranomaisille. 

Haasteena hajauttamisessa voi olla tekoälyosaamisen saatavuus ja kohonnut resursointitarve. Toisaalta tekoälyosaamisen tarpeen voidaan olettaa kasvavan läpi yhteiskunnan organisaatioiden, mihin olisi hyvä varautua myös julkisella sektorilla. Kyvykkyyden rakentamiseen on kohtuullisesti aikaa, sillä suuririskisten tekoälyjärjestelmien valvonta alkaa käytännössä vasta vuosien 2026 ja 2027 aikana. Voisi jopa sanoa, että kerrankin lainsäädäntö on etukenossa tuleviin haasteisiin nähden, eikä laahaa ilmiöiden perässä, kuten yleensä. 

Hajauttaminen korostaa tarvetta yhtenäiselle valvontakäytännölle ja koordinaatiolle. Suomen kansallisella markkinavalvontastrategialla edistetään johdonmukaista, kokonaisvaltaista ja yhtenäistä tapaa huolehtia markkinavalvonnasta. Tekoälyjärjestelmien markkinavalvonta tulee lakiehdotuksen myötä osaksi markkinavalvonnan kokonaiskehikkoa. 

Resurssit, resurssit, resurssit 

Hajauttamismallin keskeisimpänä kritiikkinä on usein, että se vaatii paljon resursseja. Tekoälyasetus on kuitenkin niin laaja ja läpileikkaava kokonaisuus, että sitä ei olisi mahdollista toimeenpanna vähin resurssein edes keskittämällä. Viranomaisille on annettava riittävät tekniset, taloudelliset ja henkilöstöresurssit, jotta ne voivat hoitaa asetuksen mukaiset tehtävänsä tehokkaasti. Kaiken tekoälyasetuksesta johtuvan valvonnan ja asetuksen edellyttämän monenlaisen osaamisen keskittäminen edellyttäisi joko uuden viranomaisen perustamista tai tehtävien kattavaa keskittämistä jonkin viranomaisen yhteyteen. Uuden viranomaisen malli on valittu esimerkiksi Espanjassa. 

On haasteellista ennustaa, kuinka paljon valvontaa on näköpiirissä esimerkiksi seuraavan viiden vuoden aikana. Jo tästäkin näkökulmasta hybridimalli ja tulevien valvontatehtävien sulauttaminen osaksi eri viranomaisten nykyistä toimintaa on perusteltua asetuksen toimeenpanon siemenvaiheessa. 

Kun lainsäädäntöä luodaan tilanteessa, johon liittyy huomattavan paljon epävarmuustekijöitä, kasvaa jatkoseurannan merkitys. Tulevaisuus näyttää kuinka malli toimii, ja sitä on myös mahdollista arvioida uudelleen.  

EU:ssa digisääntelyä valmistellaan tai on jo annettu useita. Kansallisen toimeenpanon aikataulu on aina tiukka, niin kuin tekoälyasetuksenkin kohdalla, ja toimeenpanon vastuu on hajautunut eri hallinnonaloille. Tulevaisuudessa voisi olla perusteltua arvioida kaikkia digisäädöksiä ja niiden toimeenpanossa tehtyjä ratkaisuja kokonaisuutena ja selvittää vaihtoehtoja uudelleen. Selvityksiin voitaisiin ryhtyä esimerkiksi tämän vaalikauden loppupuolella, mikä tarjoaisi pohjaa nykyistäkin vahvemman digitaalisaation ja tekoälyn hyödyntämisen mallimaan rakentamiselle. 

Olipa kerran tekoäly

Tekoälyn tarina on vasta alussa, ja sen kehitys on väistämätöntä. Palatakseni alun kysymykseeni siitä, onko tekoäly ihmiskunnan uusi vallankumous vai tietoteknologisen vallankumouksen seuraava evolutiivinen askel, tekoäly vastasi minulle näin: 

”Tekoäly on epäilemättä merkittävä teknologia, joka muuttaa maailmaa. Teknologia on aina muuttanut maailmaa, ja tekoäly on vain yksi osa tätä kehitystä. Vaikka tekoäly kehittyy nopeasti, sen vaikutukset yhteiskuntaan voivat olla hitaampia. Lisäksi tekoälyn kehittämisessä ja käytössä on vielä monia eettisiä ja teknisiä haasteita, jotka on ratkaistava. Voimmeko kutsua sitä vallankumoukseksi, onkin enemmänkin filosofinen kysymys. Tärkeintä on ymmärtää, että tekoäly on työkalu, jonka avulla voimme ratkaista monia haasteita ja luoda parempaa tulevaisuutta.” Kiitos tekoäly, viisaita sanoja. 
 
Vain tulevaisuuden sukupolvet tietävät, kuinka tarina, joka alkaa sanoilla Olipa kerran tekoäly jatkuu. Me TEM:ssä uskomme turvalliseen, innovatiiviseen ja tuottavaan tekoälytulevaisuuteen – uskotko sinäkin? 

TEM järjestää sidosryhmätilaisuuden EU:n tekoälyasetuksen kansallista toimeenpanoa koskevan lainsäädännön luonnoksesta keskiviikkona 6.11.2024 klo 15.00 –  16.30. Lisätietoja ja ilmoittautuminen ao. linkistä. 

Nathalie Dahl on työ- ja elinkeinoministeriön hallitusneuvos
 

Sidosryhmätilaisuus luonnoksesta hallituksen esitykseksi EU:n tekoälyasetuksen kansallista toimeenpanoa koskevaksi lainsäädännöksi
EU:n tekoälyasetuksen kansallinen toimeenpano
Hallituksen esitys laiksi eräiden tekoälyjärjestelmien valvonnasta ja siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Nathalie Dahl
enterprise financing enterprises means of livelihood
Back to top

Shortcuts

  • Contact information
  • Personnel search
  • Organisation
  • Communications Unit
  • Sign up for news

The website

About the website

Change cookie settings

Data protection

Accessibility statement

Sitemap

Feedback

Contact information

P.O. Box 32, FI-00023
GOVERNMENT

Tel. +358 295 16001

            Ministry of Economic Affairs and Employment
Search page
  • Frontpage
  • Responsibilities
    • Enterprises
      • Industrial policy
        • Entrepreneurship policy
          • Growth Entreprenurship Programme
        • Advisory Board for Entrepreneurship
        • EU industrial policy
      • Innovation policy
        • Ecosystem policy
          • Innovative cities and corporations
        • Innovation policy evaluation
          • Utilisation of research and expertise
        • Innovative public procurement
        • Innovation-friendly regulation
          • What is innovation-friendly regulation?
          • Promotion of innovation-friendly regulation in the EU and internationally
        • Industrial property rights
          • Employment Invention Committee
        • EU research and innovation policy
          • European Digital Innovation Hubs
          • How Finland’s Digital Innovation Hubs were created
        • International research and innovation cooperation
      • Focus areas
        • Tourism
          • Economic impacts of tourism
          • Employment in tourism
          • Finland's Tourism Strategy
          • Tourism actors
          • Public subsidies for developing tourism
          • Domestic tourism
        • Maritime industry
          • Icebreaker initiative ICE Pact
        • Arctic Policy
          • Finland's Strategy for the Arctic Region
        • Space policy
          • The Finnish Space Committee
            • The Finnish Space Committee Secretariat
          • The National Strategy for Finlands Space Activities
            • Renewal of the Space Strategy
          • International space cooperation
          • National space legislation
          • Authorisation for space activities
          • Registry of space objects
          • Supervision of space activities
        • Business digitalisation for companies
          • Data economy growth programme
            • Pilot projects of the data economy growth programme
          • AI Regulation
          • EU AI Board and its sub-groups
        • Minerals policy
          • Minerals Strategy
          • Minerals sector
            • EU Critical Raw Materials Act
          • Minerals sector´s links and publications
        • Creative economy
          • Design
          • Roadmap for creative economy
        • Bioeconomy
      • Regulation of business operations
        • Freedom of enterprise in Finland
        • Accounting
          • Accounting Board
        • Auditing
        • Finnish Trade Register
        • Technical safety
          • Market surveillance
          • Market surveillance programmes
          • Assessing the functioning of market surveillance
          • Safety of toys
          • New EU regulation on market surveillance and compliance of products
        • Debt collection
        • Real estate brokerage agencies and letting agencies
        • Accommodation and catering business
        • Travel Service Combinations
        • Industrial property rights
      • Internationalisation of enterprises
        • Foreign corporate acquisitions
          • Questions and answers about the act on the screening of foreign corporate acquisitions
        • Foreign investments
      • Single market of the EU
        • Product Contact Point
          • Free movement of goods within the single market
          • General requirements for products in Finland
          • Other national product regulations
          • Product regulation at the EU level
          • Mutual recognition of goods in the EU
        • Administrative cooperation between the authorities in the single market
        • Authorities' notification obligations
        • Trade barriers
          • SOLVIT
          • SMET
        • EU Regulation of Digital platforms
          • Relationship between online platforms and businesses
          • Digital Markets Act
        • Internal Market Emergency Act
      • Business services
        • Enterprise Finland services
      • Corporate social responsibility (CSR)
        • Business and human rights
        • Key guidelines on CSR
        • Handling Specific Instances of the OECD Guidelines for Multinational Enterprises
          • Questions and answers about the OECD National Contact Points
          • Specific Instances in Finland
        • Socially responsible public procurement
        • Committee on Corporate Social Responsibility
        • CSR reporting
        • Anti-corruption work
        • Combating forced labour
        • Due diligence obligation of companies
      • MEE Business Sector Services
    • Enterprise financing
      • Loans, guarantees and credits
        • Finnvera domestic financing
        • Finnvera export financing
        • State Guarantee Fund
      • Finnish Industry Investment
      • European Fund for Strategic Investments (EFSI)
      • Enterprise developmental support
      • Supporting internationalisation
      • Research, development and innovation funding
        • Plan for research and development funding
      • Regional aid
      • General criteria for business subsidies on national level
        • Advisory Committee on Business Subsidy
        • Research Division on Business Subsidies
    • Working life
      • Labour legislation
        • Employment contract and employment relationship
          • Concluding an employment contract
            • Lay-offs and terminating employment relationship
            • Employment security during military or non-military service
          • Questions and answers on restraint of non-competition agreements
          • Family leave
            • Pregnancy leave, parental leave and childcare leave
          • Young workers
            • Light work suitable for young persons
            • Work that are not allowed to do or is hazardous to young persons
          • Posted workers
            • Obligation to notify
          • Working at sea
        • Working time and annual holiday
          • Working time
          • Annual holiday
        • Improving and maintaining employees’ competence
          • Study leave
          • Financially supported development of employees professional skills
        • Non-discrimination and equality in working life
          • Promotion of non-discrimination in working life
        • Protection of privacy at work and working with children
          • Protection of privacy at work
        • Co-operation procedure and other personnel representation systems
        • Collective agreements and mediation in labour disputes
        • Contractor’s obligations and liability
        • Employee’s position if employer becomes insolvent
      • Working life development
        • Working life barometer
        • Working Life Development Strategy
      • Employment
        • Public employment services
          • Public employment services for private customers
          • Public employment services for businesses and organisations
        • Employment areas
        • National objectives for promoting employment
        • National Advisory Board on Promoting Employment
        • Support and compensations
          • Pay subsidy
          • Employment policy project support
          • Start-up grants
          • Subsidy for arranging working conditions
          • Unemployment security
          • The European Globalisation Adjustment Fund for Displaced Workers
        • Multi-sectoral promotion of employment
        • Employment through procurement
        • Social entrepreneurship
        • International cooperation in employment matters
        • Non-Military service
          • Information for persons applying for non-military service
      • Employment Bulletin and Employment Service Statistics
        • Employment Bulletin
        • Regional annual averages
        • Release dates of statistics, Description and Quality description
      • Skilled labour force
        • Continuous learning
        • Identifying the competence of working-age people
          • Studies and pilots on identification of competences
        • Lifelong guidance
          • National development projects for lifelong guidance
    • Energy
      • Energy and climate strategy
        • Preparation of energy and climate policy scenarios
          • Calculations and models
          • Developing scenarios
      • Emissions trading
        • Emissions Trading Directive
        • Auctioning of emission allowances
        • Monitoring, reporting and verification
        • Emissions trading in aviation
        • Aid for electrification
      • Electricity market
        • Expropriation matters
        • Working group to explore smart grids’ potential for the electricity market
        • Energy communities
        • Information on electricity shortages
          • Information in Arabic
          • Information in Chinese
          • Information in Estonian
          • Information in Persian
          • Information in Russian
          • Information in Ukrainian
      • Heating market
        • Waste heat
        • Studies, heating market
      • Renewable energy
        • Biofuels
        • Feed-in tariff for renewable energy
        • Guidelines and monitoring
      • Energy efficiency
        • Implementation of the Energy Efficiency Directive
        • Energy efficiency agreements and audits
        • Energy efficiency in awarding public contracts
        • Energy efficiency of products
          • Energy labelling
          • Preparation of product-group specific requirements
      • Energy and Investment Aid
        • Energy aid
          • Projects eligible for aid
          • Applications and payments
      • Nuclear energy
        • Nuclear energy administration
          • Nuclear energy legislation
          • Nuclear Waste Management Fund
          • Nuclear liability
          • Licence procedure
          • International agreements and export control
        • Nuclear safety, security and safeguards
          • Nuclear safety
          • Security and safeguards
        • Nuclear facilities and projects
          • Loviisa power plant
            • Operating licence 2007-2030
            • EIA Programme
            • EIA Report
          • Olkiluoto power plant
            • Olkiluoto 1 and 2 operating licence
            • Olkiluoto OL1 ja OL2 EIA programme
            • Olkiluoto 1 and 2 EIA report
            • Olkiluoto 3
            • EIA of very low-level nuclear waste
          • Fennovoima
            • Environmental impact assessments
            • Processing of decisions-in-principle
            • Construction licence application
          • Decommissioning of research reactor
          • Terrafame recovery of uranium
        • Nuclear waste management
          • National programme
          • Final disposal of spent nuclear fuel
            • Application for operating licence
            • Construction licence
            • Decision-in-principle
            • Environmental impact assessment, Posiva
          • Spent nuclear fuel
        • Nuclear Energy Development projects
      • Security of energy supply
      • International and EU cooperation in the energy sector
        • EU cooperation energy policy
        • Nordic energy cooperation
        • International Energy Agency IEA
        • Renewable and clean energy cooperation
        • Nuclear energy cooperation
        • Other energy sector cooperation forums
      • Energy technologies
      • Low-carbon roadmaps
        • Updating the low-carbon roadmaps 2024
        • Low-carbon roadmaps 2020
    • Competition and consumers
      • Competition
        • Competition policy
        • Competition legislation
          • Key legislation
          • Merger control and competition neutrality
          • Sanctions
      • Public procurement
        • Publication of contracts and thresholds
          • EU and national thresholds
        • Advice and guidance on public procurement
        • Key operators
        • Public procurement legislation
          • Case law
          • Procurement Directives
      • EU rules on state aid
        • Procedures and coordination
        • Rules on State aid
          • Recovery decisions
          • National legislation
        • National and schemes and State aid granted
        • Public service assignment -SGEI
          • Application of SGEI regulation in Finland
      • Consumers
        • Consumer safety
        • Doorstep selling
    • Regions
      • Objectives and planning of regional development
        • Regional development priorities
        • Regional development and regional councils
        • Rural and island policy
        • Support areas
        • Legislation on regional development
        • Advisory Council on Regional Renewal
        • Monitoring and forecasting regional development
          • Regional Development Guidelines 2040
      • Urban development
        • Urban Policy Committee
        • Thematic partnerships
        • Ecosystem agreements
        • Urban development in the EU
          • The EU’s financial and development instruments for cities
      • Structural change
        • Abrupt structural change (ÄRM)
        • Positive structural change
      • EU’s regional and structural policy
        • EU’s cohesion policy
        • EU structural funds
          • Innovation and Skills in Finland 2021–2027
        • The Fund for European Aid to the Most Deprived (FEAD) 2014–2020
        • European Territorial Cooperation objective (ETC) 2014 - 2020
        • European Neighbourhood Instrument Cross-Border Cooperation (ENI CBC)
      • ELY Centres
        • Strategy of the Regional State Administrative Agencies and ELY Centres
    • Labour migration and integration
      • Integration of immigrants
        • Integration policy
        • Legislation and guidelines
        • Integration services
        • Administration of integration and the actors involved
        • Monitoring of integration
        • Integration SIB project
      • International expertise and labour
        • Labour immigration administration
        • Labour immigration legislation
        • Labour migration services
        • Combatting the exploitation of labour
        • Talent Boost
    • Security of supply
      • Security Strategy for Society
      • Preparedness for serious disruptions and emergency conditions
      • International cooperation on security of supply
  • Current issues
    • Press releases
    • News
    • Columns
    • Sign up for news
    • Social media and webcasts
    • Russian attack on Ukraine
  • Projects and legislation
    • Statute drafting
      • Streamlining legislation at the Ministry of Economic Affairs and Employment
        • One-in, one-out principle
      • More streamlined legislation
        • How can the regulatory burden be reduced
        • REFIT programme of the European Commission
      • Assessment of regulatory impacts on business
    • Current projects
      • Government’s labour market reforms
        • Improving industrial peace in the labour market
        • Increasing local collective bargaining
        • Developing the conciliation system
        • Amendments to the Co-operation Act
        • Ensuring essential work
        • Lower threshold for terminating employment
        • Increasing flexibility of fixed-term employment contracts
      • Measures of the Government concerning work-based immigration
        • Three-month unemployment rule
        • Income limit for residence permit for an employed person
      • Development of jobseekers’ service process and employment services
      • Implementation project on the Economic Development Centres
      • Sustainable Growth Programme in the MEAE
        • Funding available to companies under the Sustainable Growth Programme
          • First application round for energy investment aid
          • Second application round for energy investment aid
          • Third application round for energy investment aid
          • Fourth application round for energy investment aid
          • Fifth application round for energy investment aid
          • RRF energy investment aid projects granted aid
        • Other funding targets under the Sustainable Growth Programme
      • Project: Licensing and supervision
    • Completed projects
      • TE services reform 2024
        • Frequently asked questions about the TE services reform 2024
          • Questions and answers on information systems and enterprise architecture
          • Questions and answers about joint services for young people
      • Reform of the Integration Act
      • Local government pilots on employment
        • Pilot areas
      • Experiment on recruitment subsidy for sole entrepreneurs
        • Questions and answers about the recruitment subsidy trial for sole traders
      • Employment measures of Prime Minister Marin's Government
        • Ministerial Working Group on Promoting Employment
          • Summary of the measures proposed by the sub-groups on employment promotion
  • Publications
    • Labour Force Barometer
    • Employment Bulletins
    • Annual Statistical Summaries
    • Publications 2013–2014
    • Brochures
      • Welcome to Finland
  • Ministry
    • Management and organisation
      • Ministers
        • Minister of Employment
        • Minister of Economic Affairs
        • Minister of Climate and the Environment
        • Minister of the Interior
        • Minister of Local and Regional Government
      • Senior officials
        • Management Groups
      • Departments and Units
      • Government agencies, companies and funds in the administrative branch
      • Labour Council
        • Tasks of the Labour Council
      • National Conciliator's Office
      • Cooperation Ombudsman
    • Strategies and operational planning
      • Strategy
      • Values
      • Budget
      • Documents on planning and monitoring
        • Performance targets
        • Sustainability reports
    • Cooperation in the EU and at other international forums
      • Nordic Cooperation
    • Discretionary government grants
    • Ministry´s Visual Identity
    • Whistleblower protection
    • History
    • Information about the website
      • Data protection
      • Accessibility statement
      • Cookies
    • Contact information and visiting address
  • Contact information
    • Personnel search
    • Ministry’s Communications Unit
    • Feedback