Den nya strategin stakar ut vägen för en växande och effektiv social ekonomi
Syftet med strategin är att utveckla den sociala ekonomin och det sociala företagandet samt att förbättra verksamhetsförutsättningarna för sociala företag i Finland.
Den sociala ekonomin är en del av samhällsekonomin och näringsverksamheten. Med det avses aktörer som erbjuder sina medlemmar eller samhället varor eller tjänster. Det som förenar aktörerna är bland annat att de i stället för vinster prioriterar människor och ett socialt eller miljömässigt mål.
Sociala företag bedriver näringsverksamhet för att uppnå samhälleliga mål och använder största delen av sin vinst eller sitt överskott till att uppnå detta mål. Det finns uppskattningsvis cirka 5 000 sociala företag i Finland. Deras sammanlagda omsättning uppgår till över 10 miljarder euro och de sysselsätter över 85 000 personer.
Visionen är en social ekonomi som är växande och verkningsfull
Den nya strategin fastställer som vision för 2026–2030 att Finland ska ha en växande och verkningsfull social ekonomi som ökar sysselsättningen, delaktigheten samt en ekologiskt och socialt hållbar tillväxt. Grunden för verksamheten är goda verksamhetsförutsättningar för sociala företag och aktörer inom den sociala ekonomin.
De viktigaste utvecklingsobjekten inom den sociala ekonomin hänför sig till tillgången till finansiering, skapandet av sociala innovationer, främjandet av sysselsättningen och upphandlingspraxis. Av branscherna satsar man särskilt på cirkulär ekonomi och social- och hälsovård. Den sociala ekonomin kan i fortsättningen erbjuda tjänster till exempel på landsbygden som partner inom den offentliga och tredje sektorn, vilket också stärker försörjningsberedskapen och samhällets resiliens. Olika former av styrning och information har också en central roll.
Konkreta åtgärder för att uppnå målen fastställs i handlingsprogrammet.
Den uppdaterade strategin svarar på EU:s rekommendationer
Finlands första strategi för sociala företag godkändes år 2021. Sedan dess har EU och andra internationella aktörer utfärdat olika rekommendationer för att främja den sociala ekonomin och socialt företagande. Den uppdaterade strategin svarar i första hand på EU:s rekommendation, men också de nationella utvecklingsbehoven har beaktats.
Arbets- och näringsministeriet beredde strategin i brett samarbete med aktörerna inom social ekonomin. Kompetenscentret för samhälleliga företag samlade in information till stöd för beredningen av strategin. Beredningen styrdes i ledningsgruppen för det riksomfattande ESF+ samordningsprojektet Förbättra förutsättningarna för samhälleliga företags affärsverksamhet.
Mer information:
Hanna Hämäläinen, konsultativ tjänsteman, arbets- och näringsministeriet, tfn 029 504 7060