Hallituksen esitys laiksi kirjanpitolain ja tilintarkastuslain muuttamisesta sekä VNa tuloverokertomuksen sisällöstä
TEM026:00/2022 Statute drafting
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi kirjanpitolakia ja tilintarkastuslakia sisällyttämällä niihin säännökset, joilla saatetaan voimaan Euroopan unionin direktiivi 2021/2101. Niin ikään ehdotetaan säännöksiä keskikokoisten ja suurten yritysten sekä säätiöiden velvollisuudesta toimittaa tilinpäätöstietonsa rekisteröitäviksi digitaalisessa muodossa.
Project status
Lausuntokierros
11.3.2022 – 22.4.2022 Round for comments
Lausuntoja voi olla sekä lausuntopalvelu.fi:ssä että hankkeen asiakirjoissa.
Additional information
Documents
-
HE-luonnos PDF
11.3.2022
-
Lausuntopyyntö PDF
11.3.2022
-
Propositionens huvudsakliga innehåll och lagförslag PDF
11.3.2022
HE siirtyy seuraavalle hallituskaudelle
22.9.2022 Other
Basic information Completed
Project number TEM026:00/2022
Case numbers VN/5716/2022
Set by Ministry of Employment and the Economy
Task class Preparation of a government proposal
Term/schedule 22.2.2022 – 3.5.2024
Date of appointment
Law drafting
HE laeiksi kirjanpitolain ja tilintarkastuslain muuttamisesta
- 1
Under preparation
Adopted in the plan for the session period on 31.8.2023 - 2
Estimated week of presentation
Estimated new week of presentation 49/2023 - 3
Submitted to Parliament
7.12.2023HE 99/2023 Information on parliamentary proceedings - 4
Current stage: Statute adopted
Parliamentary reply EV 20/2024
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi kirjanpitolakia ja tilintarkastuslain 3 lukua sisällyttämällä niihin säännökset, joilla pannaan täytäntöön Euroopan unionin direktiivi tietyn kokoisten yritysten ja sivuliikkeiden tuloverotietojen maakohtaisesta ilmoittamisesta.
Minister in chargeMinister of Employment Satonen
Contact person
Mika Björklund, NEUVOTTELEVA VIRKAMIES
tel. +358 295 063 586
[email protected]
Contact person
Timo Kaisanlahti, Johtava asiantuntija
tel. +358 295 047 139
[email protected]
Goals and results
Hanke on kaksiosainen. Ensinnäkin EU-perusteisesti valmistellaan säännökset maakohtaista tuloveroraportoinnista 24.11.2021 annetun direktiivin (2021/2101) voimaansaattamiseksi. Direktiivi edellyttää, että 750 miljoonan euron määräisen liikevaihdon aikaansaava konserni samoin kuin yksittäinen yritys julkistaa yleisölle tilinpäätöksen tavoin veroraportin, josta ilmenee, miten sen toiminnasta on kertynyt veroja eri maissa sikäläisiin tarpeisiin.
Toisaalta pääministeri Marinin hallitusohjelman mukaisesti työ- ja elinkeinoministeriön 15.6.2021 asettamaan Yrityksen digitalous -hankkeeseen liittyen valmistellaan säännökset keskikokoisten ja suurten yritysten velvollisuudesta toimittaa tilinpäätöstietonsa rekisteröitäviksi digitaalisessa muodossa. Tämä mahdollistaa tilinpäätösinformaation nykyistä tehokkaamman hyödyntämisen eri sidosryhmien tarpeisiin. Velvoitteen asettamisen myötä myös it-järjestelmätoimittajat voivat aloittaa omat hankkeensa yrityksille tarjottavista ohjelmistoista ja palveluista. Keskikokoista pienemmissä yrityksissä digimahdollisuuden hyödyntäminen olisi edelleen vapaaehtoista.
Summary
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi kirjanpitolakia ja tilintarkastuslakia sisällyttämällä niihin säännökset, joilla saatetaan voimaan Euroopan unionin direktiivi 2021/2101. Niin ikään ehdotetaan säännöksiä keskikokoisten ja suurten yritysten sekä säätiöiden velvollisuudesta toimittaa tilinpäätöstietonsa rekisteröitäviksi digitaalisessa muodossa.
Starting points
Tarkoituksena on saattaa voimaan Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2021/2101 koskien tiettyjen yritysten ja sivuliikkeiden tuloverotietojen ilmoittamisesta maakohtaisesti. Lisäksi tarkoituksena on myös mahdollistaa tilinpäätöstietojen digitaalinen hyödyntäminen yhteiskunnassa eri sidosryhmien tietotarpeisiin velvoittamalla keskikokoiset ja suuret kirjanpitovelvolliset digitaalisten ilmoittamismenettelyn hyödyntämiseen. Tämä kuuluu työ- ja elinkeinoministeriön 15.6.2021 asettamaan Yrityksen digitalous -hankkeeseen, joka toteuttaa pääministeri Marinin hallitusohjelman tavoitteita yhteiskunnan digitalisaation edistämisestä.
Erikseen ehdotetaan vielä, että velvollisuus digimuotoiseen tilipäätökseen ulotettaisiin koosta riippumatta kaikkiin säätiöihin, säätiövalvonnan tehostamiseksi. Siten digimenettelyä noudatettaisiin myös pienimmissäkin säätiöissä. PRH voisi kuitenkin myöntää poikkeuksen säätiölle erityisestä syystä esimerkiksi silloin, kun säätiön varat ovat vähentyneet niin merkittävästi, ettei digimenettelyn ole enää kustannustehokas vaihtoehto.
Tuloverojensa maakohtaiseen raportointiin velvoittavaan 750 miljoonan euron liikevaihtoon yltäviä yrityksiä tai konserneja olisi Suomessa noin 50. Näille aiheutuvat raportointikustannukset voidaan arvioida kohtuullisen vähäisiksi yritysten kokoon nähden, sillä kohteena ovat tiedot, jotka sisältyvät yrityskirjanpitoon jo nykyisellään; kyse on näiden tietojen kokoamisesta samaan tapaan kuin mikä jo koskee maakohtaista raportointia verotuksen tarpeisiin. Arvio kohtuullisuudesta koskee myös lisäkustannusta tilintarkastustoimista, sillä tilintarkastajan tehtävänä olisi yksinomaan todentaa raportin olemassaolo kertomuksessaan. Edellä mainitun ra-ja-arvon ylittävään ulkomaiseen yrityskokonaisuuteen kuuluva suomalainen sivuliike kuuluisi myös raportointivelvollisiin; tällaisia sivuliikkeitä olisi Suomessa arviolta hieman vähemmän kuin 1 200. Sivuliikkeelle voisi kuitenkin aiheutua kustannuksia vain siinä tapauksessa, että siinä määräysvaltaa käyttävä ulkomainen yritys ei itse ole halukas laatimaan raporttia.
Toisaalta ehdotuksen tarkoittama velvoite digimuotoiseen tilinpäätösinformaatioon kohdistuisi yrityksistä yksinomaan keskikokoisiin ja sitä suurempiin yrityksiin. Nykyisin tällaisten yritysten hallinnointi edellyttää nykyaikaisia järjestelmiä, joten niiden kirjanpito on käytännössä sähköinen. Siten digitaalista tilinpäätösilmoittamista koskevan velvoitteen asettamisesta ei seuraisi merkittävää uutta rasitetta näille yrityksille. Ehdotuksen kohdentumista ilmentää se, että vuonna 2019 oli Suomessa 682 sellaista yritystä, jotka työllistivät vähintään 250 henkilöä. Määrä vastaa 0,2 prosenttia kaikista yrityksistä.
Digivelvoitteella olisi merkittävä läpinäkyvyyttä lisäävä vaikutus suomalaiselle yritys-elämälle ja sidosryhmille. Sen avulla saatettaisiin keskikokoisten ja suurten kirjanpitovelvollisten sekä säätiöiden tilinpäätösinformaatio niin yrityssidosryhmien ja kansalaisjärjestöjen kuin viranomaisten käyttöön nykyistä tehokkaammin hyödynnettävässä muodossa.
Hanke toteutetaan virkatyönä. Asiaa koskevan hallituksen esityksen antaminen eduskunnalle siirtyy vuoteen 2023.
-
HE-luonnos PDF
11.3.2022
-
Lausuntopyyntö PDF
11.3.2022
-
Propositionens huvudsakliga innehåll och lagförslag PDF
11.3.2022
Lausuntokierros
11.3.2022 – 22.4.2022 Round for comments
Lausuntoja voi olla sekä lausuntopalvelu.fi:ssä että hankkeen asiakirjoissa.
Additional information
Documents
Lausuntokierros
11.3.2022 – 22.4.2022 Round for comments
Lausuntoja voi olla sekä lausuntopalvelu.fi:ssä että hankkeen asiakirjoissa.
Additional information
Documents
-
HE-luonnos PDF
11.3.2022
-
Lausuntopyyntö PDF
11.3.2022
-
Propositionens huvudsakliga innehåll och lagförslag PDF
11.3.2022
Lausuntomenettely
-
Suomen Taloushallintoliitto ry:n lausunto PDF
28.4.2022 Suomen Taloushallintoliitto ry
-
Oikeusministeriön lausunto PDF
26.4.2022 Ministry of Justice
-
Elinkeinoelämän keskusliitto EK; lausunto PDF
22.4.2022 Elinkeinoelämän Keskusliitto EK
-
Keskuskauppakamari; lausunto PDF
22.4.2022 Keskuskauppakamari ry
-
Teknologiateollisuus ry; lausunto PDF
22.4.2022 Teknologiateollisuus ry
-
Suomen Tilintarkastajat ry; lausunto PDF
22.4.2022 Suomen Tilintarkastajat ry
-
22.4.2022 Finanssiala ry
-
Säätiöt ja rahastot ry; lausunto PDF
22.4.2022 Säätiöt ja rahastot ry
-
Finanssivalvonta; lausunto PDF
22.4.2022 Finanssivalvonta
-
Ammattitilintarkastajat ry; lausunto PDF
22.4.2022 Ammattitilintarkastajat ry
-
Suomalaiset kehitysjärjestöt - Finnish Development NGOs (Fingo Ry); lausunto PDF
22.4.2022 Suomalaiset Kehitysjärjestöt - Finnish Development NGOs (Fingo Ry)
-
21.4.2022 Finnwatch ry (1)
-
21.4.2022 XBRL Suomi
-
20.4.2022 Tilastokeskus
-
20.4.2022 Verohallinto
-
Suomen Osakesäästäjät ry; lausunto PDF
19.4.2022 Suomen Osakesäästäjät ry
-
Patentti- ja rekisterihallitus; lausunto PDF
14.4.2022 Patentti- ja rekisterihallitus
Lausuntomenettely: Lausuntopyyntöön vastaavan ministeriön lausuntopyyntö muille tahoille
-
Valtiovarainministeriön lausunto PDF
20.4.2022 Ministry of Finance
Other documents and memorandums
-
Lausuntopyyntö PDF
11.3.2022
-
HE-luonnos PDF
11.3.2022
-
Propositionens huvudsakliga innehåll och lagförslag PDF
11.3.2022
Ungrouped
Person
Role, Term
Björklund, Mika
NEUVOTTELEVA VIRKAMIES
Ministry of Employment and the Economy
Role: Project contact person
22.2.2022 –
Kaisanlahti, Timo
Johtava asiantuntija
Ministry of Employment and the Economy
Role: Project contact person
22.2.2022 –