Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av bokföringslagen och revisionslagen samt statsrådets förordning om inkomstskatteredomens innehåll
TEM026:00/2022 Lagstiftningsprojekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
I denna proposition föreslås det att bokföringslagen och revisionslagen ändras så att det i dem tas in bestämmelser genom vilka Europeiska unionens direktiv 2021/2101 sätts i kraft. Likaså föreslås bestämmelser om medelstora och stora företags samt stiftelsers skyldighet att lämna bokslutsuppgifter för registrering i digital form.
Projektets framskridande
Lausuntokierros
11.3.2022 – 22.4.2022 Remissbehandling
Lausuntoja voi olla sekä lausuntopalvelu.fi:ssä että hankkeen asiakirjoissa.
Ytterligare uppgifter
Dokument
-
HE-luonnos PDF
11.3.2022
-
Lausuntopyyntö PDF
11.3.2022
-
Propositionens huvudsakliga innehåll och lagförslag PDF
11.3.2022
HE siirtyy seuraavalle hallituskaudelle
22.9.2022 Annan etapp
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer TEM026:00/2022
Ärendenummer VN/5716/2022
Projektets arrangör arbets- och näringsministeriet
Uppgiftsklass Regeringens proposition bereds
Mandattid 22.2.2022 – 3.5.2024
Datum för tillsättande
Lagberedning
RP med förslag till lagar om ändring av bokföringslagen och revisionslagen
- 1
Under beredning
Godkänd i planen för sessionsperioden 31.8.2023 - 2
Uppskattad föredragningsvecka
Uppskattning av ny föredragningsvecka 49/2023 - 3
Överlämnad till riksdagen
7.12.2023HE 99/2023 Uppgifter om behandlingen i riksdagen - 4
Nuvarande nivå: Författningen har antagits
Riksdagens svar EV 20/2024
I denna proposition föreslås det att bokföringslagen och 3 kap. i revisionslagen ändras så att de innehåller bestämmelser genom vilka Europeiska unionens direktiv om landsspecifik redovis-ning av inkomstskatteuppgifter för företag och filialer av viss storlek sätts i kraft.
Ansvarig ministerArbetsminister Satonen
Kontaktperson
Mika Björklund, NEUVOTTELEVA VIRKAMIES
tel. +358 295 063 586
[email protected]
Kontaktperson
Timo Kaisanlahti, Johtava asiantuntija
tel. +358 295 047 139
[email protected]
Mål och resultat
Projektet består av två delar. För det första bereds på EU-basis bestämmelser om sättande i kraft av direktivet om landspecifik inkomstskatterapportering den 24 november 2021 (2021/2101). Direktivet förutsätter att en koncern med en omsättning på 750 miljoner euro liksom ett enskilt företag offentliggör en skatterapport till allmänheten på samma sätt som ett bokslut. Av rapporten ska det framgå hur mycket skatt dess verksamhet har gett upphov till i olika länder för deras behov.
Å andra sidan bereds i enlighet med statsminister Marins regeringsprogram i samband med projektet Företagets digitala ekonomi, som arbets- och näringsministeriet tillsatte den 15 juni 2021, bestämmelser om medelstora och stora företags skyldighet att lämna in sina bokslutsuppgifter för registrering i digital form. Detta gör det möjligt att effektivare utnyttja bokslutsinformationen för olika intressentgruppers behov. I och med förpliktelsen kan också leverantörerna av IT-system inleda sina egna projekt i fråga om de program och tjänster som erbjuds företagen. I företag som är mindre än medelstora är det fortfarande frivilligt att utnyttja den digitala möjligheten.
Sammandrag
I denna proposition föreslås det att bokföringslagen och revisionslagen ändras så att det i dem tas in bestämmelser genom vilka Europeiska unionens direktiv 2021/2101 sätts i kraft. Likaså föreslås bestämmelser om medelstora och stora företags samt stiftelsers skyldighet att lämna bokslutsuppgifter för registrering i digital form.
Utgångspunkter
Avsikten är att sätta i kraft Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2021/2101 om landspecifika uppgifter om inkomstskatt för vissa företag och filialer. Ett ytterligare syfte är att göra det möjligt att utnyttja bokslutsuppgifterna digitalt i samhället för olika intressentgruppers informationsbehov genom att ålägga medelstora och stora bokföringsskyldiga att utnyttja det digitala anmälningsförfarandet. Detta ingår i projektet Företagets digitala ekonomi, som arbets- och näringsministeriet tillsatte 15.6.2021 och som förverkligar målen i statsminister Marins regeringsprogram för att främja digitaliseringen i samhället.
Det föreslås dessutom särskilt att skyldigheten att fatta ett bokslut i digital form oberoende av storlek ska utsträckas till alla stiftelser, för att effektivisera tillsynen över stiftelser. Således ska det digitala förfarandet iakttas också i de minsta stiftelserna. PRS kan dock av särskilda skäl bevilja en stiftelse undantag t.ex. när stiftelsens tillgångar har minskat så mycket att det digitala förfarandet inte längre är ett kostnadseffektivt alternativ.
I Finland finns det cirka 50 företag eller koncerner som överskrider den omsättning på 750 miljoner euro som är förpliktande för landsspecifik rapportering om sina inkomstskatter. Rapporteringskostnaderna för dessa företag kan uppskattas vara relativt låga i förhållande till företagens storlek, eftersom de är inriktade på uppgifter som redan ingår i företagsbokföringen. det är fråga om att samla in dessa uppgifter på samma sätt som i fråga om landsspecifik rapportering för beskattningens behov. Bedömningen av skäligheten gäller också merkostnaden för revisionsverksamheten, eftersom revisorn endast har till uppgift att verifiera att rapporten existerar i sin berättelse. En finländsk filial som hör till en utländsk företagshelhet som överstiger det ovan nämnda rate- och goodwill ska också höra till rapporteringsskyldiga, antalet sådana filialer i Finland uppskattas vara något mindre än 1 200. En filial kan dock orsakas kostnader endast om det utländska företag som kontrollerar filialen inte själv är villigt att utarbeta en rapport.
Å andra sidan gäller den skyldighet till digital bokslutsinformation som avses i förslaget enbart medelstora och större företag. För närvarande kräver förvaltningen av sådana företag moderna system, vilket innebär att deras bokföring i praktiken är elektronisk. Åläggandet av skyldigheten att lämna en digital bokslutsanmälan medför således inte någon betydande ny börda för dessa företag. Förslagets inriktning framgår av att det år 2019 fanns 682 sådana företag i Finland som sysselsatte minst 250 personer. Detta motsvarar 0,2% av alla företag.
Den digitala förpliktelsen har en betydande effekt som ökar transparensen för det finländska företagslivet och intressentgrupperna. Med hjälp av den görs bokslutsinformationen för medelstora och stora bokföringsskyldiga samt stiftelser tillgänglig för såväl intressentgrupper och organisationer som myndigheter i en form som kan utnyttjas effektivare än för närvarande.
Projektet genomförs som tjänsteuppdrag. Överlämnandet av en regeringsproposition om detta till riksdagen skjuts fram till 2023.
-
HE-luonnos PDF
11.3.2022
-
Lausuntopyyntö PDF
11.3.2022
-
Propositionens huvudsakliga innehåll och lagförslag PDF
11.3.2022
Lausuntokierros
11.3.2022 – 22.4.2022 Remissbehandling
Lausuntoja voi olla sekä lausuntopalvelu.fi:ssä että hankkeen asiakirjoissa.
Ytterligare uppgifter
Dokument
Lausuntokierros
11.3.2022 – 22.4.2022 Remissbehandling
Lausuntoja voi olla sekä lausuntopalvelu.fi:ssä että hankkeen asiakirjoissa.
Ytterligare uppgifter
Dokument
-
HE-luonnos PDF
11.3.2022
-
Lausuntopyyntö PDF
11.3.2022
-
Propositionens huvudsakliga innehåll och lagförslag PDF
11.3.2022
Lausuntomenettely
-
Suomen Taloushallintoliitto ry:n lausunto PDF
28.4.2022 Suomen Taloushallintoliitto ry
-
Oikeusministeriön lausunto PDF
26.4.2022 Justitieministeriet
-
Elinkeinoelämän keskusliitto EK; lausunto PDF
22.4.2022 Elinkeinoelämän Keskusliitto EK
-
Keskuskauppakamari; lausunto PDF
22.4.2022 Keskuskauppakamari ry
-
Teknologiateollisuus ry; lausunto PDF
22.4.2022 Teknologiateollisuus ry
-
Suomen Tilintarkastajat ry; lausunto PDF
22.4.2022 Suomen Tilintarkastajat ry
-
22.4.2022 Finanssiala ry
-
Säätiöt ja rahastot ry; lausunto PDF
22.4.2022 Säätiöt ja rahastot ry
-
Finanssivalvonta; lausunto PDF
22.4.2022 Finanssivalvonta
-
Ammattitilintarkastajat ry; lausunto PDF
22.4.2022 Ammattitilintarkastajat ry
-
Suomalaiset kehitysjärjestöt - Finnish Development NGOs (Fingo Ry); lausunto PDF
22.4.2022 Suomalaiset Kehitysjärjestöt - Finnish Development NGOs (Fingo Ry)
-
21.4.2022 Finnwatch ry (1)
-
21.4.2022 XBRL Suomi
-
20.4.2022 Tilastokeskus
-
20.4.2022 Verohallinto
-
Suomen Osakesäästäjät ry; lausunto PDF
19.4.2022 Suomen Osakesäästäjät ry
-
Patentti- ja rekisterihallitus; lausunto PDF
14.4.2022 Patentti- ja rekisterihallitus
Lausuntomenettely: Lausuntopyyntöön vastaavan ministeriön lausuntopyyntö muille tahoille
-
Valtiovarainministeriön lausunto PDF
20.4.2022 Finansministeriet
Övriga dokument och promemorior
-
Lausuntopyyntö PDF
11.3.2022
-
HE-luonnos PDF
11.3.2022
-
Propositionens huvudsakliga innehåll och lagförslag PDF
11.3.2022
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Björklund, Mika
NEUVOTTELEVA VIRKAMIES
arbets- och näringsministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
22.2.2022 –
Kaisanlahti, Timo
Johtava asiantuntija
arbets- och näringsministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
22.2.2022 –