Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Ministry of Economic Affairs
Navigation
  • Frontpage
  • Responsibilities
    • Enterprises
    • Enterprise financing
    • Working life
    • Energy
    • Competition and consumers
    • Regions
    • Labour migration and integration
    • Security of supply
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact information
  • Press releases
  • News
  • Columns
  • Sign up for news
  • Social media and webcasts
  • Russian attack on Ukraine
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

En plan och en riktgivande tidsram för avvecklingen av coronarestriktionerna har publicerats – yttranden och kommentarer tas emot

arbets- och näringsministerietinrikesministerietsocial- och hälsovårdsministerietstatsrådets kommunikationsavdelningundervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 9.4.2021 9.41 | Publicerad på svenska 9.4.2021 kl. 10.26
Typ:Pressmeddelande 224/2021

Regeringen har publicerat en plan för kontrollerad avveckling av coronarestriktionerna och en riktgivande tidsplan för avvecklingen.

Planen kan läsas på statsrådets webbplats. Yttranden och kommentarer om planen kan lämnas under en veckas tid. Alla intresserade kan kommentera planen i webbtjänsten dinåsikt.fi till och med den 16 april. För att kunna lämna in dina kommentarer måste du registrera. Kommentarerna analyseras och utnyttjas i den slutliga utformningen av planen. 

För arbetsmarknadsorganisationerna och kommunerna ordnas det ett särskilt diskussionsmöte. 

”Tillsammans mot en bättre sommar”

Syftet med planen är att ge allmänheten, företagen och olika sammanslutningar en tydlig insikt i hur samhället gradvis öppnas. En kontrollerad avveckling av restriktionerna förutsätter att var och en bär sitt ansvar genom att fortsatt iaktta de gällande restriktionerna, och inte minst rekommendationerna. Om Finland lyckas hålla coronaepidemin i styr under april och maj och vaccineringen framskrider enligt planerna, kan det finnas goda förutsättningar att återgå till det normala Finland i juni eller juli.  

Epidemiläget styr avvecklingen av restriktionerna 

Planen innehåller principerna och de epidemiologiska kriterierna för avvecklingen av restriktionerna, en riktgivande tidsplan och de olika faserna i avvecklingen.

Planen utgår från från tillgänglig forskningsdata samt olika modeller, prognoser och observationer. Den binder inte regeringens och myndigheternas beslutsfattande. Om epidemiläget försämras är det också möjligt att man i något område måste fortsätta med restriktionerna eller införa eller skärpa dem på nytt. 

Avvecklingen av restriktionerna kan dra ut på tiden om antalet smittfall inte minskar eller om Finland inte får tillräckligt med vacciner. Även de virusvarianter som smittar lättare kan fördröja avvecklingen av restriktionerna.

Riktgivande tidsplan för avvecklingen av restriktionerna och rekommendationerna

Restriktionerna ska avvecklas enligt en riktgivande tidsplan. Avvecklingen förutsätter att epidemiläget och vaccinationstäckningen utvecklas i en positiv riktning.

Varannan vecka bedömer regeringen förutsättningarna för att avveckla restriktioner och uppdaterar den riktgivande tidsplanen. Man följer hur besluten inverkar på coronaläget. Nya restriktioner kan avvecklas 2–3 veckor efter de föregående åtgärderna. Detta gör det möjligt att utnyttja informationen om avvecklingens epidemiologiska konsekvenser. 

April – undantagsförhållandena upphör

  • Befogenheterna enligt beredskapslagen upphör
  • Återgång till närundervisning (grundläggande utbildning och andra stadiet)
  • Restauranger får öppnas, men öppettider och antalet kundplatser begränsas fortfarande

De äldre har fått den första vaccindosen.

Maj – de striktaste restriktionerna upphör

  • De ytterligare restriktioner som infördes för att hindra en snabb acceleration av epidemin upphör, och det återgås till regionala åtgärder 
  • Barn och unga kan delta i grupphobbyverksamhet utomhus
  • Offentliga och privata utrymmen för allmänheten öppnas (bibliotek och museer)
  • Arbetsresor inom EU-området tillåts

Riskgrupperna har fått den första vaccindosen.

Juni – de regionala restriktionerna avvecklas stegvis

  • Restriktioner som gäller sammankomster lindras
  • Begränsningarna av restaurangernas kundplatser och öppettider lindras
  • Vuxna kan delta i grupphobbyverksamhet utomhus
  • Offentliga tillställningar får ordnas, men antalet deltagare begränsas
  • Gränskontrollen vid de inre gränserna upphör

Vaccinationstäckningen bland befolkningen i arbetsför ålder (första vaccindosen) över > 50 %.

Juli – vaccinationstäckningen stiger

  • Restriktioner som gäller sammankomster lindras och slopas
  • Restriktioner som gäller antalet deltagare i offentliga tillställningar lindras och slopas

Befolkningen i arbetsför ålder har fått den första vaccindosen och äldre och riskgrupper har fått även den andra vaccindosen (juli-augusti).

Augusti – vaccinationstäckningen stiger

  • Arbetsresor mellan EU och tredjeländer kan eventuellt tillåtas

Befolkningen i arbetsför ålder har fått den första vaccindosen och äldre och riskgrupper har fått även den andra vaccindosen (juli–augusti).

Avvecklingen av restriktionerna inleds med verksamheten för barn och unga

Regeringen anser att det är viktigt att den kontrollerade avvecklingen av restriktionerna inleds med de grupper som belastats särskilt hårt av restriktionerna. Först avvecklas de restriktioner som införts i fråga om barn och unga.

Avsikten är att bibliotek och museer öppnas i stor utsträckning redan i maj.

Dessutom är det viktigt att de restriktioner och rekommendationer som gäller äldre uppdateras i takt med att man får information om det skydd som fås genom vaccin. Det gäller också att uppmärksamma situationen för andra grupper som bedöms ha drabbats hårt av restriktionerna.

De första offentliga tillställningarna ska kunna ordnas i juni

De restriktioner som gäller offentliga tillställningar ska avvecklas i tre faser enligt den modell för säkra evenemang som en arbetsgrupp som tillsatts av undervisnings- och kulturministeriet har utarbetat. 

Huvudregeln är att de första offentliga tillställningarna kan ordnas på många områden redan i juni. I det första skedet kan offentliga tillställningar ordnas så att det för publiken finns på förhand bestämda platser och enskilda sällskap har möjlighet att undvika nära kontakt med varandra. I områden där läget i fråga om epidemin är mycket bra kan offentliga tillställningar ordnas redan tidigare, om de regionala myndigheterna tillåter det.

Det andra skedet ska kunna inledas senast i juli. Då ska man också kunna ordna större offentliga tillställningar så att det maximala antalet personer i publiken bestäms utifrån storleken på och särdragen för det utrymme som reserverats för tillställningen. 
I det tredje skedet slopas restriktionerna helt och hållet. Till detta skede övergås genast när epidemiläget tillåter det.

Avvecklingen av restriktionerna stöder företagens återhämtning 

En kontrollerad avveckling av restriktionerna och den målsatta tidsplanen för avvecklingen bidrar också till företagens möjligheter att återhämta sig från coronakrisen och planera sin verksamhet. De branscher som drabbats hårdast av coronapandemin, såsom restaurangbranschen, turismen och evenemangsbranschen, kan i bästa fall återhämta sig snabbt när samhället öppnas.

Kostnaderna för att hantera de ekonomiska och sociala konsekvenserna av krisen behandlas under ramförhandlingarna i slutet av april, i beredningen av budgeten för 2022 och i Finlands program för hållbar tillväxt. I den aktuella planen tas inte ställning till dessa.

Inreserestriktionerna avvecklas

Inresa till Finland begränsades och gränskontrollen återinfördes vid de inre och yttre gränserna den 17 mars 2020. De nuvarande besluten gäller till och med den 30 april. Gränskontrollen vid de inre gränserna fortsätter tills sådana hälsoskyddsåtgärder som kan ersätta kontrollen har införts. 

Samtidigt inleds avvecklingen av de restriktioner som införts för trafiken med början från de restriktioner som införts sist. Enligt den aktuella bedömningen är målet att öppna trafiken mellan gränssamfunden, pendlingstrafiken samt familjers och släktingars resor i trafiken över EU:s inre gränser i maj–juni. Det är möjligt att helt avsluta gränskontrollen vid de inre gränserna när den vuxna befolkningen har vaccinerats i tillräcklig omfattning och epidemiläget är stabilt. För närvarande bedöms att detta ska vara läget i juni.

Arbetsresor från tredjeländer blir möjliga eventuellt under förhösten och övrig turism från tredjeländer i takt med att epidemin avtar. I öppnandet av trafiken från tredjeländer beaktas EU:s rekommendationer och gemensamma strategi.

Beredskap för hösten behövs

I slutet av augusti kan antalet infektioner så småningom åter öka, i och med att nära kontakter särskilt vid läroanstalter och på arbetsplatser ökar. En snabb acceleration i likhet med hösten 2020 är dock osannolik, om vaccinationstäckningen bland den vuxna befolkningen och i synnerhet unga vuxna är tillräckligt omfattande och människorna iakttar hälsosäkerheten. 

Ytterligare information: Henrik Haapajärvi, statssekreterare, tfn 09 1602 2006 och Taina Kulmala, enhetschef, tfn 0295 160184, statsrådets kansli

Riktlinjer för en kontrollerad avveckling av de restriktioner och rekommendationer som införts till följd av covid-19-epidemin 
Presentationmaterial (på finska)
Begränsningar under coronavirusepidemin | statsrådet.fi
Handlingsplan för genomförande av hybridstrategin för hantering av covid-19- epidemin under januari–maj 2021
Medborgarpuls-enkätundersökningen (på finska)
Kommentera planen i webbtjänsten dinåsikt.fi 9.-16.4
En riktgivande tidsram för avvecklingen av coronarestriktionerna (infograph)
En plan för avvecklingen av coronarestriktionerna | statsrådet.fi
regeringen
begränsningar coronavirus förhandlingar planer regeringens överläggning undantagstillstånd upphävande
Back to top

Shortcuts

  • Contact information
  • Personnel search
  • Organisation
  • Communications Unit
  • Sign up for news

The website

About the website

Change cookie settings

Data protection

Accessibility statement

Sitemap

Feedback

Contact information

P.O. Box 32, FI-00023
GOVERNMENT

Tel. +358 295 16001

            Ministry of Economic Affairs and Employment
Search page
  • Frontpage
  • Responsibilities
    • Enterprises
      • Industrial policy
        • Entrepreneurship policy
          • Growth Entreprenurship Programme
        • Advisory Board for Entrepreneurship
        • EU industrial policy
      • Innovation policy
        • Ecosystem policy
          • Innovative cities and corporations
        • Innovation policy evaluation
          • Utilisation of research and expertise
        • Innovative public procurement
        • Innovation-friendly regulation
          • What is innovation-friendly regulation?
          • Promotion of innovation-friendly regulation in the EU and internationally
        • Industrial property rights
          • Employment Invention Committee
        • EU research and innovation policy
          • European Digital Innovation Hubs
          • How Finland’s Digital Innovation Hubs were created
        • International research and innovation cooperation
      • Focus areas
        • Tourism
          • Economic impacts of tourism
          • Employment in tourism
          • Finland's Tourism Strategy
          • Tourism actors
          • Public subsidies for developing tourism
          • Domestic tourism
        • Maritime industry
          • Icebreaker initiative ICE Pact
        • Arctic Policy
          • Finland's Strategy for the Arctic Region
        • Space policy
          • The Finnish Space Committee
            • The Finnish Space Committee Secretariat
          • The National Strategy for Finlands Space Activities
            • Renewal of the Space Strategy
          • International space cooperation
          • National space legislation
          • Authorisation for space activities
          • Registry of space objects
          • Supervision of space activities
        • Business digitalisation for companies
          • Data economy growth programme
            • Pilot projects of the data economy growth programme
          • AI Regulation
          • EU AI Board and its sub-groups
        • Minerals policy
          • Minerals Strategy
          • Minerals sector
            • EU Critical Raw Materials Act
          • Minerals sector´s links and publications
        • Bioeconomy
      • Regulation of business operations
        • Freedom of enterprise in Finland
        • Accounting
          • Accounting Board
        • Auditing
        • Finnish Trade Register
        • Technical safety
          • Market surveillance
          • Market surveillance programmes
          • Assessing the functioning of market surveillance
          • Safety of toys
          • New EU regulation on market surveillance and compliance of products
        • Debt collection
        • Real estate brokerage agencies and letting agencies
        • Accommodation and catering business
        • Travel Service Combinations
        • Industrial property rights
      • Internationalisation of enterprises
        • Foreign corporate acquisitions
          • Questions and answers about the act on the screening of foreign corporate acquisitions
        • Foreign investments
      • Single market of the EU
        • Product Contact Point
          • Free movement of goods within the single market
          • General requirements for products in Finland
          • Other national product regulations
          • Product regulation at the EU level
          • Mutual recognition of goods in the EU
        • Administrative cooperation between the authorities in the single market
        • Authorities' notification obligations
        • Trade barriers
          • SOLVIT
          • SMET
        • EU Regulation of Digital platforms
          • Relationship between online platforms and businesses
          • Digital Markets Act
        • Internal Market Emergency Act
      • Business services
        • Enterprise Finland services
      • Corporate social responsibility (CSR)
        • Business and human rights
        • Key guidelines on CSR
        • Handling Specific Instances of the OECD Guidelines for Multinational Enterprises
          • Questions and answers about the OECD National Contact Points
          • Specific Instances in Finland
        • Socially responsible public procurement
        • Committee on Corporate Social Responsibility
        • CSR reporting
        • Anti-corruption work
        • Combating forced labour
        • Due diligence obligation of companies
    • Enterprise financing
      • Loans, guarantees and credits
        • Finnvera domestic financing
        • Finnvera export financing
        • State Guarantee Fund
      • Finnish Industry Investment
      • European Fund for Strategic Investments (EFSI)
      • Enterprise developmental support
      • Supporting internationalisation
      • Research, development and innovation funding
        • Plan for research and development funding
      • General criteria for business subsidies on national level
        • Advisory Committee on Business Subsidy
        • Research Division on Business Subsidies
    • Working life
      • Labour legislation
        • Employment contract and employment relationship
          • Concluding an employment contract
            • Lay-offs and terminating employment relationship
            • Employment security during military or non-military service
          • Questions and answers on restraint of non-competition agreements
          • Family leave
            • Pregnancy leave, parental leave and childcare leave
          • Young workers
            • Light work suitable for young persons
            • Work that are not allowed to do or is hazardous to young persons
          • Posted workers
            • Obligation to notify
          • Working at sea
        • Working time and annual holiday
          • Working time
          • Annual holiday
        • Improving and maintaining employees’ competence
          • Study leave
          • Financially supported development of employees professional skills
        • Non-discrimination and equality in working life
          • Promotion of non-discrimination in working life
        • Protection of privacy at work and working with children
          • Protection of privacy at work
        • Co-operation procedure and other personnel representation systems
        • Collective agreements and mediation in labour disputes
        • Contractor’s obligations and liability
        • Employee’s position if employer becomes insolvent
      • Working life development
        • Working life barometer
        • Working Life Development Strategy
      • Employment
        • Public employment services
          • Public employment services for private customers
          • Public employment services for businesses and organisations
        • Employment areas
        • National objectives for promoting employment
        • National Advisory Board on Promoting Employment
        • Support and compensations
          • Pay subsidy
          • Employment policy project support
          • Start-up grants
          • Subsidy for arranging working conditions
          • Unemployment security
          • The European Globalisation Adjustment Fund for Displaced Workers
        • Multi-sectoral promotion of employment
        • Employment through procurement
        • Social entrepreneurship
        • International cooperation in employment matters
        • Non-Military service
          • Information for persons applying for non-military service
      • Employment Bulletin and Employment Service Statistics
        • Employment Bulletin
        • Regional annual averages
        • Release dates of statistics, Description and Quality description
      • Skilled labour force
        • Continuous learning
        • Identifying the competence of working-age people
          • Studies and pilots on identification of competences
        • Lifelong guidance
          • National development projects for lifelong guidance
    • Energy
      • Energy and climate strategy
        • Preparation of energy and climate policy scenarios
          • Calculations and models
          • Developing scenarios
      • Emissions trading
        • Emissions Trading Directive
        • Auctioning of emission allowances
        • Monitoring, reporting and verification
        • Emissions trading in aviation
        • Aid for electrification
      • Electricity market
        • Expropriation matters
        • Working group to explore smart grids’ potential for the electricity market
        • Energy communities
        • Information on electricity shortages
          • Information in Arabic
          • Information in Chinese
          • Information in Estonian
          • Information in Persian
          • Information in Russian
          • Information in Ukrainian
      • Heating market
        • Waste heat
        • EU, heating market
      • Renewable energy
        • Biofuels
        • Feed-in tariff for renewable energy
        • Guidelines and monitoring
      • Energy efficiency
        • Implementation of the Energy Efficiency Directive
        • Energy efficiency agreements and audits
        • Energy efficiency in awarding public contracts
        • Energy efficiency of products
          • Energy labelling
          • Preparation of product-group specific requirements
      • Energy and Investment Aid
        • Energy aid
          • Projects eligible for aid
          • Applications and payments
      • Nuclear energy
        • Nuclear energy administration
          • Nuclear energy legislation
          • Nuclear Waste Management Fund
          • Nuclear liability
          • Licence procedure
          • International agreements and export control
        • Nuclear safety, security and safeguards
          • Nuclear safety
          • Security and safeguards
        • Nuclear facilities and projects
          • Loviisa power plant
            • Operating licence 2007-2030
            • EIA Programme
            • EIA Report
          • Olkiluoto power plant
            • Olkiluoto 1 and 2 operating licence
            • Olkiluoto OL1 ja OL2 EIA programme
            • Olkiluoto 1 and 2 EIA report
            • Olkiluoto 3
            • EIA of very low-level nuclear waste
          • Fennovoima
            • Environmental impact assessments
            • Processing of decisions-in-principle
            • Construction licence application
          • Decommissioning of research reactor
          • Terrafame recovery of uranium
        • Nuclear waste management
          • National programme
          • Final disposal of spent nuclear fuel
            • Application for operating licence
            • Construction licence
            • Decision-in-principle
            • Environmental impact assessment, Posiva
          • Spent nuclear fuel
        • Nuclear Energy Development projects
      • Security of energy supply
      • International and EU cooperation in the energy sector
        • EU cooperation energy policy
        • Nordic energy cooperation
        • International Energy Agency IEA
        • Renewable and clean energy cooperation
        • Nuclear energy cooperation
        • Other energy sector cooperation forums
      • Energy technologies
      • Low-carbon roadmaps
        • Updating the low-carbon roadmaps 2024
        • Low-carbon roadmaps 2020
    • Competition and consumers
      • Competition
        • Competition policy
        • Competition legislation
          • Key legislation
          • Merger control and competition neutrality
          • Sanctions
      • Public procurement
        • Publication of contracts and thresholds
          • EU and national thresholds
        • Advice and guidance on public procurement
        • Key operators
        • Public procurement legislation
          • Case law
          • Procurement Directives
      • EU rules on state aid
        • Procedures and coordination
        • Rules on State aid
          • Recovery decisions
          • National legislation
        • National and schemes and State aid granted
        • Public service assignment -SGEI
          • Application of SGEI regulation in Finland
      • Consumers
        • Consumer safety
        • Doorstep selling
    • Regions
      • Objectives and planning of regional development
        • Regional development priorities
        • Regional development and regional councils
        • Rural and island policy
        • Support areas
        • Legislation on regional development
        • Advisory Council on Regional Renewal
        • Monitoring and forecasting regional development
          • Regional Development Guidelines 2040
      • Urban development
        • Urban Policy Committee
        • Thematic partnerships
        • Ecosystem agreements
        • Urban development in the EU
          • The EU’s financial and development instruments for cities
      • Structural change
        • Abrupt structural change (ÄRM)
        • Positive structural change
      • EU’s regional and structural policy
        • EU’s cohesion policy
        • EU structural funds
          • Innovation and Skills in Finland 2021–2027
        • The Fund for European Aid to the Most Deprived (FEAD) 2014–2020
        • European Territorial Cooperation objective (ETC) 2014 - 2020
        • European Neighbourhood Instrument Cross-Border Cooperation (ENI CBC)
      • ELY Centres
        • Strategy of the Regional State Administrative Agencies and ELY Centres
    • Labour migration and integration
      • Integration of immigrants
        • Integration policy
        • Legislation and guidelines
        • Integration services
        • Administration of integration and the actors involved
        • Monitoring of integration
        • Integration SIB project
      • International expertise and labour
        • Labour immigration administration
        • Labour immigration legislation
        • Labour migration services
        • Combatting the exploitation of labour
        • Talent Boost
    • Security of supply
      • Security Strategy for Society
      • Preparedness for serious disruptions and emergency conditions
      • International cooperation on security of supply
  • Current issues
    • Press releases
    • News
    • Columns
    • Sign up for news
    • Social media and webcasts
    • Russian attack on Ukraine
  • Projects and legislation
    • Statute drafting
      • Streamlining legislation at the Ministry of Economic Affairs and Employment
        • One-in, one-out principle
      • More streamlined legislation
        • How can the regulatory burden be reduced
        • REFIT programme of the European Commission
      • Assessment of regulatory impacts on business
    • Current projects
      • Government’s labour market reforms
        • Improving industrial peace in the labour market
        • Increasing local collective bargaining
        • Developing the conciliation system
        • Amendments to the Co-operation Act
        • Ensuring essential work
        • Lower threshold for terminating employment
        • Increasing flexibility of fixed-term employment contracts
      • Measures of the Government concerning work-based immigration
        • Three-month unemployment rule
        • Income limit for residence permit for an employed person
      • Development of jobseekers’ service process and employment services
      • Implementation project on the Economic Development Centres
      • Sustainable Growth Programme in the MEAE
        • Funding available to companies under the Sustainable Growth Programme
          • First application round for energy investment aid
          • Second application round for energy investment aid
          • Third application round for energy investment aid
          • Fourth application round for energy investment aid
          • Fifth application round for energy investment aid
          • RRF energy investment aid projects granted aid
        • Other funding targets under the Sustainable Growth Programme
      • Project: Licensing and supervision
    • Completed projects
      • TE services reform 2024
        • Frequently asked questions about the TE services reform 2024
          • Questions and answers on information systems and enterprise architecture
          • Questions and answers about joint services for young people
      • Reform of the Integration Act
      • Local government pilots on employment
        • Pilot areas
      • Experiment on recruitment subsidy for sole entrepreneurs
        • Questions and answers about the recruitment subsidy trial for sole traders
      • Employment measures of Prime Minister Marin's Government
        • Ministerial Working Group on Promoting Employment
          • Summary of the measures proposed by the sub-groups on employment promotion
  • Publications
    • Labour Force Barometer
    • Employment Bulletins
    • Annual Statistical Summaries
    • Publications 2013–2014
    • Brochures
      • Welcome to Finland
  • Ministry
    • Management and organisation
      • Ministers
        • Minister of Employment
        • Minister of Economic Affairs
        • Minister of Climate and the Environment
        • Minister of the Interior
        • Minister of Local and Regional Government
      • Senior officials
        • Management Groups
      • Departments and Units
      • Government agencies, companies and funds in the administrative branch
      • Labour Council
        • Tasks of the Labour Council
      • National Conciliator's Office
      • Cooperation Ombudsman
    • Strategies and operational planning
      • Strategy
      • Values
      • Budget
      • Documents on planning and monitoring
        • Performance targets
        • Sustainability reports
    • Cooperation in the EU and at other international forums
      • Nordic Cooperation
    • Discretionary government grants
    • Ministry´s Visual Identity
    • Whistleblower protection
    • History
    • Information about the website
      • Data protection
      • Accessibility statement
      • Cookies
    • Contact information and visiting address
  • Contact information
    • Personnel search
    • Ministry’s Communications Unit
    • Feedback