Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Ministry of Economic Affairs
Navigation
  • Frontpage
  • Responsibilities
    • Enterprises
    • Enterprise financing
    • Working life
    • Energy
    • Competition and consumers
    • Regions
    • Labour migration and integration
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact information
  • Press releases
  • News
  • Columns
  • Sign up for news
  • Social media and webcasts
  • Russian attack on Ukraine
suomi EnglishRead article in English

Kolumni: Polkuja ydinenergiainvestointien edistämiseksi

työ- ja elinkeinoministeriö
Riku Huttunen
Julkaisuajankohta 31.1.2025 13.06
Tyyppi:Kolumni
Riku Huttunen puolilähikuvassa
Ylijohtaja Riku Huttunen, TEM

Suomessa vallitsee laaja ymmärrys ydinenergian tärkeästä roolista myös tulevaisuudessa. Uuden kapasiteetin rakentamiseen on halua, mutta investointien kannattavuus on vuosien mittaan selvästi heikentynyt. Mitkä eri keinot voisivat tulla kyseeseen ydinenergian edistämisessä?

Puhtaan sähköntuotannon, myös ydinvoiman, merkittävä lisääminen on pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman energialinjausten keskeinen lähtökohta. Hallitus on muun muassa sitoutunut hyväksymään kaikki kriteerit täyttävät periaatelupahakemukset, joissa hakijoiden taustat ovat kansallisen turvallisuuden kannalta hyväksyttävät.

Suomessa toimii viisi ydinvoimayksikköä, joista viimeisimpänä käyttöön otettiin Olkiluoto 3 vuonna 2023. Ydinvoiman osuus sähköntuotannostamme on noussut 40 prosenttiin. Nykyisillä yksiköillä on käyttöluvat pitkälle tulevaisuuteen. Kaksi vuonna 2011 myönteisen periaatepäätöksen saanutta yksikköä – Hanhikivi ja Olkiluoto 4 – jäivät rakentamatta, eri syistä.

Alan näkymät ovat muuttuneet

Perinteisten, suurten ydinvoimahankkeiden toteuttaminen ilman valtion tukea on viime vuosina osoittautunut vaikeaksi. Syynä on muun muassa tuuli- ja aurinkovoiman edullisuus, joka näkyy Suomenkin sähkömarkkinoilla.

Kilpailutilanne on nostanut modulaariset ja sarjatuotannon etuja hyödyntävät laitokset, SMR:t (Small Modular Reactor), laaja-alaisen kehitystyön kohteiksi. Valmiita malleja ei juuri vielä ole, mutta Suomessakin kehitetään erityisesti lämmöntuotantoon tarkoitettuja reaktoreita.

Yhteiskunta sähköistyy ja tarvitsee lisää puhdasta sähköä. Skenaariot kuitenkin vaihtelevat huomattavasti: sähkön kulutuksen on arvioitu olevan 110–160 terawattituntia vuonna 2035 (viime vuonna kulutus oli 83 TWh). Jo alkanut datakeskusten rakentaminen on yksi suuri kysyntää lisäävä tekijä, toinen ovat tavoitellut energiaintensiivisen teollisuuden investoinnit. Kysynnän kasvu on ratkaisevan tärkeää uuden sähköntuotannon syntymiseksi.

Huomattakoon, että ydinvoima ei ole tehokas ratkaisu jo käsillä olevaan sääriippuvaisen tuotannon ja hintojen vaihteluun. Uusi ydinvoima tulisi käyttöön hitaasti eikä sen ensisijaisena roolina ole toimia säätövoimana. Sähkötehon täysaikaisen riittävyyden kannalta on jo nyt olennaisen tärkeää investoida kysynnän ja tarjonnan joustoon sekä erilaisiin energiavarastoihin. Ministeriön johdolla työskentelee parhaillaan myös ns. fossiilittoman jouston työryhmä, joka kartoittaa osaltaan nopeasti toteutettavia ratkaisuja. 

Ydinvoima puolestaan olisi pitkän aikavälin perusvoimaratkaisu, sen rakentaminenkin vie 10–15 vuotta. Unohtaa ei toki sovi sitäkään, että Teollisuuden Voima suunnittelee Olkiluodon 1- ja 2-yksikön tehonkorotuksia lisäinvestoinnein.

Pienreaktorien todennäköisin käyttökohde olisi joko kaupunkien tai suurten teollisuuslaitosten lämmön tuotanto tai yhdistetty sähkön- ja lämmöntuotanto, jo kannattavuussyistä. Alustavaa suunnittelua tehdään muun muassa Helsingissä ja Kuopiossa.

Kannattavuus ratkaisee

Uudet, perinteisen teknologian ydinvoimalat tarvitsevat tukea sellaisissakin maissa, joiden sähkönhinta on selvästi pohjoismaista korkeampi, kuten Iso-Britannia ja Tshekki. Tilanne on siis huomattavasti erilainen kuin takavuosikymmeninä.

Ruotsissa aiotaan purettujen yksiköiden korvaamiseksi ja uuden sähköntarpeen kattamiseksi rakentaa valtion merkittävällä tuella lisää ydinvoimaa. Selvityshenkilö on hahmotellut tukia sekä yksiköiden rakentamisen ajalle (korkotuettu laina) että käytön ajalle – 40 vuodeksi – takuuhinnan muodossa. Kustannukset olisivat kymmeniä miljardeja euroja. Varsinaista lakiesitystä ei ole vielä annettu.

Ruotsin valmistelu kuvastaa myös Suomen haasteita. Uusi perinteinen ydinvoimatuotanto ei liene enää lähellekään itsensä kannattavaa. Jo rakentamisen mahdollistaminen voi edellyttää valtion takauksia tai lainoja. Suomen valtion takausvastuut muun muassa telakkateollisuuden osalta ovat jo nyt suuret, yhteensä noin 70 miljardia euroa.

Vielä suurempi kysymys on kuitenkin toiminnan aikainen takuuhinta tai kaksisuuntainen hinnanerosopimus (Contract for Difference), joka voi tulla hyvin kalliiksi – varovastikin arvioiden mahdollisesti satoja miljoonia euroja vuodessa vuosikymmenten ajan, riippuen siitä kuinka paljon markkinahinta on takuuhintaa alhaisempi. Vaikka takuuhinta toimii molempiin suuntiin, eli korkean hinnan aikana yhtiö on maksajan roolissa, nettovaikutus olisi hyvin todennäköisesti tässä kuvatun kaltainen.

Tulevan sähkön hinnan ennustaminen on erityisen haastavaa. Syntyvät kustannukset peritään joko sähkön käyttäjiltä tai veronmaksajilta. Tuki vaikuttaisi myös kaikkiin sähkömarkkinatoimijoihin, hidastaisi markkinaehtoisten investointien syntyä ja voisi nostaa kuluttajan kohtaamaa sähkön hintaa. Pohjoismainen malli on ollut menestyksekäs ja keskimääräinen sähkön hinta alhainen juuri siksi, että hintojen on annettu määräytyä markkinaehtoisesti. 

Mahdollista olisi myös myöntää tuki markkinoita vähemmän vääristävänä investointitukena. Se ei kuitenkaan vaikuta riittävältä välineeltä suuren ydinvoimainvestoinnin käynnistämiseksi. Pienreaktoreiden osalta tilanne voi olla toinen.

Tuet eivät ole ainoa keino – luvittamista tehostetaan

Työ- ja elinkeinoministeriössä valmistellaan ydinenergialain kokonaisuudistusta. Tarkoituksena on virtaviivaistaa ja nopeuttaa ydinlaitosten luvitusta turvallisuudesta tinkimättä. Eri lupien sisältöä tarkistetaan muun muassa päällekkäisen hallinnollisen taakan välttämiseksi. Ydinlaitosten periaatepäätösten roolia tarkistetaan. Yhtiöiden kannalta erittäin tärkeää on samassa yhteydessä tehtävä Säteilyturvakeskuksen normien uudistaminen.

Työssä otetaan huomioon pienreaktorit, mutta uudistus selkeyttää ja tehostaa viranomaistoimintaa kaikilta osin. Tarkoituksena on viedä lakiluonnos lausuntokierrokselle kesällä ja valmiina esityksenä eduskuntaan noin vuoden sisällä.

Tutkimus- ja kehitystukia on mahdollista suunnata ja lisätä uuden ydinenergiateknologian kehittämiseen. Pilotointi on tarpeen kaupallisten ratkaisujen synnyttämiseksi 2030-luvulla. Nykyistä energiademonstraatiohankkeiden investointitukea voitaisiin ajatella sovellettavan myös ydinenergiaan.

Ydinvoiman ilmeisiä rahoitusriskejä voidaan jakaa runsaasti perusvoimaa tarvitsevien yhtiöiden kesken Suomessa laajasti käytetyllä ns. Mankala-mallilla. Siinä voimayhtiö, esim. Teollisuuden Voima, tuottaa omistajilleen sähköä omakustannushintaan. On kiintoisaa nähdä, voisiko malli houkutella myös uusia ja uudenlaisia toimijoita. Verotukseen liittyvillä ratkaisuilla voidaan myös osaltaan houkutella investointeja Suomeen.

Kiinnostus ydinenergiaan kasvaa maailmalla

Suurin osa uudesta ydinvoimasta rakennetaan tällä hetkellä Aasiaan – Kiinaan, Intiaan jne. Yhdysvalloissa rakentaminen on vähitellen elpymässä ja presidentti Trumpin hallinnon oletetaan edistävän ydinenergiaa myös mittavien tutkimusohjelmien kautta (fissio- ja fuusioenergia).
Euroopan unionissa on tapahtunut selvää siirtymää ydinenergiamyönteiseen suuntaan. Saksa on tosin luopunut viimeisistäkin reaktoreistaan, mutta esimerkiksi Hollanti ja Belgia ovat kiinnostuneet uusien rakentamisesta. Hinta- ja kustannuskysymykset toki arveluttavat Keski-Euroopassakin, missä sähkön hinta on meitä selvästi korkeampi.

Uusi Euroopan komissio suhtautuu selkeästi edellistä myönteisemmin – tai pikemminkin neutraalimmin – ydinenergiaan. Komissio valvoo muun muassa ydinvoiman valtion tukia. Varsinaisia säännöksiä EU:ssa ei ydinenergian tuelle toistaiseksi ole, vaan linja tukiin on kehittynyt tapausoikeuden kautta. Hyväksyttävyyttä lisää muun muassa tuettavien hankkeiden kilpailuttaminen ja tuen suuntaaminen innovatiivisiin teknologioihin.

Keskeisiä alan kansainvälistä toimijoita ovat Kansainvälinen atomienergiajärjestö IAEA ja OECD:n ydinenergiajärjestö NEA. Yhtenäiset sääntelyperiaatteet ja sääntelyviranomaisten yhteistyö tehostavat laitosten luvitusta ja edistävät teknologioiden teollista skaalaamista.

Yleinen näkemys on, että uutta ydinenergiaa tarvitaan osana ilmastonmuutoksen pysäyttämistä. Hankkeiden rahoitettavuus on avainkysymys. NEA ja Kansainvälinen energiajärjestö IEA ovat analysoineet erilaisia rahoitus- ja riskinjakomalleja. IEA:n selkeä näkemys on, että modulaaristen reaktoreiden avulla voidaan leikata merkittävästi investointien kokonaiskustannuksia ja parantaa rahoitettavuutta.

Energia- ja ilmastostrategia linjaa ja hyöty ratkaisee

Tänä keväänä työ- ja elinkeinoministeriön koordinaatiossa laadittava kansallinen energia- ja ilmastostrategia on oiva tilaisuus täsmentää keinoja, joilla ydinenergian käyttöä edistetään. Se ei ole myöskään millään tavoin myöhäistä – Suomessa ei ole vielä ainuttakaan hanketta, jonka investointipäätös olisi ajankohtainen. Esimerkiksi Fortumin on tarkoitus kertoa alustavista ydinenergiasuunnitelmistaan lähikuukausina.

Loppujen lopuksi kysymys on siitä, mitä valtio ja suomalainen yhteiskunta saavat vastineeksi panostuksista ydinenergian rakentamiseen. Pohdintaa ei lainkaan helpota valtiontaloutemme alijäämä eikä se, että sähkön kysynnän ja tarjonnan muutokset ovat ennennäkemättömiä ja vaikeita ennustaa vuosien päähän. Näistä syistä pohdinnat johtavat helpommin investointeja yleisesti mahdollistaviin kuin kustannuksiltaan mittaviin julkisen vallan keinoihin.

 Riku Huttunen, ylijohtaja, työ- ja elinkeinoministeriön energiaosaston päällikkö

Riku Huttunen
EU energia energiapolitiikka ilmastopolitiikka investoinnit kannattavuus kasvihuonekaasut kolumnit lainsäädäntö luvat organisaatiot rahoitus sähkön ja lämmön yhteistuotanto sähköntuotanto valtioliitot voima ydinvoima ydinvoimalat yritykset
Back to top

Shortcuts

  • Contact information
  • Departments and units
  • Organisation
  • Communications Unit
  • Sign up for news

The website

About the website

Change cookie settings

Data protection

Accessibility statement

Sitemap

Feedback

Contact information

P.O. Box 32, FI-00023
GOVERNMENT

Tel. +358 295 16001

registry.tem(at)gov.fi

            Ministry of Economic Affairs and Employment
Search page
  • Frontpage
  • Responsibilities
    • Enterprises
      • Industrial policy
        • Entrepreneurship policy
        • Advisory Board for Entrepreneurship
        • EU industrial policy
      • Innovation policy
        • Ecosystem policy
          • Business Finland’s ecosystem funding
          • Innovative cities and corporations
        • Innovation policy evaluation
          • Utilisation of research and expertise
        • Innovative public procurement
          • Network-based competence centre for sustainable and innovative public procurement (KEINO)
        • Innovation-friendly regulation
          • What is innovation-friendly regulation?
          • Promotion of innovation-friendly regulation in the EU and internationally
        • Industrial property rights
          • A patent gives its holder the exclusive right to an invention
          • Trademark supports brand building
          • Design rights protect design work
          • Employment Invention Committee
        • EU research and innovation policy
          • European Digital Innovation Hubs
          • How Finland’s Digital Innovation Hubs were created
        • International research and innovation cooperation
      • Focus areas
        • Tourism
          • Economic impacts of tourism
          • Employment in tourism
          • Government's Tourism Initiatives
            • Previous governments' tourism initiatives
          • Finland's Tourism Strategy
          • Tourism actors
          • Public subsidies for developing tourism
          • Domestic tourism
        • Space policy
          • The Finnish Space Committee
            • The Finnish Space Committee Secretariat
          • The National Strategy for Finlands Space Activities
            • Renewal of the Space Strategy
          • International space cooperation
          • National space legislation
          • Authorisation for space activities
          • Registry of space objects
          • Supervision of space activities
        • Business digitalisation for companies
          • Data economy growth programme
            • Pilot projects of the data economy growth programme
          • AI Regulation
          • EU AI Board and its sub-groups
        • Bioeconomy
        • Minerals policy
          • Minerals Strategy
          • Minerals sector
            • EU Critical Raw Materials Act
          • Minerals sector´s links and publications
        • Arctic Policy
          • Icebreaker initiative ICE Pact
          • Finland's Strategy for the Arctic Region
          • Arctic Economic Dialogue
          • Arctic mining: Greenland
          • Arctic fish industry: Iceland
      • Regulation of business operations
        • Freedom of enterprise in Finland
        • Accounting
          • Accounting Board
        • Auditing
        • Finnish Trade Register
        • Technical safety
          • Market surveillance
          • Market surveillance programmes
          • Assessing the functioning of market surveillance
          • Safety of toys
          • New EU regulation on market surveillance and compliance of products
        • Debt collection
        • Real estate brokerage agencies and letting agencies
        • Accommodation and catering business
        • Travel Service Combinations
        • Industrial property rights
      • Internationalisation of enterprises
        • Foreign corporate acquisitions
          • Questions and answers about the act on the screening of foreign corporate acquisitions
        • Foreign investments
      • Single market of the EU
        • Product Contact Point
          • Free movement of goods within the single market
          • General requirements for products in Finland
          • Other national product regulations
          • Product regulation at the EU level
          • Mutual recognition of goods in the EU
        • Administrative cooperation between the authorities in the single market
        • Authorities' notification obligations
        • Trade barriers
          • SOLVIT
          • SMET
        • EU Regulation of Digital platforms
          • Relationship between online platforms and businesses
          • Digital Markets Act
        • Internal Market Emergency Act
      • Business services
        • Enterprise Finland services
      • Corporate social responsibility (CSR)
        • Business and human rights
        • Key guidelines on CSR
        • Handling Specific Instances of the OECD Guidelines for Multinational Enterprises
          • Questions and answers about the OECD National Contact Points
          • Specific Instances in Finland
        • Socially responsible public procurement
        • Committee on Corporate Social Responsibility
        • CSR reporting
        • Anti-corruption work
        • Combating forced labour
        • Due diligence obligation of companies
      • MEE Business Sector Services
    • Enterprise financing
      • Loans, guarantees and credits
        • Finnvera domestic financing
        • Finnvera export financing
        • State Guarantee Fund
      • Finnish Industry Investment
      • European Fund for Strategic Investments (EFSI)
      • Enterprise developmental support
      • Supporting internationalisation
      • Research, development and innovation funding
        • Plan for research and development funding
      • Regional aid
      • General criteria for business subsidies on national level
        • Advisory Committee on Business Subsidy
        • Research Division on Business Subsidies
    • Working life
      • Labour legislation
        • Employment contract and employment relationship
          • Concluding an employment contract
            • Lay-offs and terminating employment relationship
            • Employment security during military or non-military service
          • Questions and answers on restraint of non-competition agreements
          • Family leave
            • Pregnancy leave, parental leave and childcare leave
          • Young workers
            • Light work suitable for young persons
            • Work that are not allowed to do or is hazardous to young persons
          • Posted workers
            • Obligation to notify
          • Working at sea
        • Working time and annual holiday
          • Working time
          • Annual holiday
        • Improving and maintaining employees’ competence
          • Study leave
          • Financially supported development of employees professional skills
        • Non-discrimination and equality in working life
          • Promotion of non-discrimination in working life
        • Protection of privacy at work and working with children
          • Protection of privacy at work
        • Co-operation procedure and other personnel representation systems
        • Collective agreements and mediation in labour disputes
        • Contractor’s obligations and liability
        • Employee’s position if employer becomes insolvent
      • Working life development
        • Working life barometer
        • Working Life Development Strategy
      • Employment
        • Public employment services
          • Public employment services for private customers
          • Public employment services for businesses and organisations
        • Employment areas
        • National objectives for promoting employment
        • National Advisory Board on Promoting Employment
        • Support and compensations
          • Pay subsidy
          • Employment policy project support
          • Start-up grants
          • Subsidy for arranging working conditions
          • Unemployment security
          • The European Globalisation Adjustment Fund for Displaced Workers
        • Multi-sectoral promotion of employment
        • Employment through procurement
        • Social entrepreneurship
        • International cooperation in employment matters
        • Non-Military service
          • Information for persons applying for non-military service
      • Employment Bulletin and Employment Service Statistics
        • Employment Bulletin
        • Regional annual averages
        • Release dates of statistics, Description and Quality description
      • Skilled labour force
        • Continuous learning
        • Identifying the competence of working-age people
          • Studies and pilots on identification of competences
        • Lifelong guidance
          • National development projects for lifelong guidance
    • Energy
      • Energy and climate strategy
        • Preparation of energy and climate policy scenarios
          • Calculations and models
          • Developing scenarios
      • Emissions trading
        • Emissions Trading Directive
        • Auctioning of emission allowances
        • Monitoring, reporting and verification
        • Emissions trading in aviation
        • Aid for electrification
      • Electricity market
        • Expropriation matters
        • Working group to explore smart grids’ potential for the electricity market
        • Energy communities
        • Information on electricity shortages
          • Information in Arabic
          • Information in Chinese
          • Information in Estonian
          • Information in Persian
          • Information in Russian
          • Information in Ukrainian
      • Heating market
        • Waste heat
        • Studies, heating market
      • Renewable energy
        • Biofuels
        • Feed-in tariff for renewable energy
        • Guidelines and monitoring
      • Energy efficiency
        • Implementation of the Energy Efficiency Directive
        • Energy efficiency agreements and audits
        • Energy efficiency in awarding public contracts
        • Energy efficiency of products
          • Ecodesign of products
          • Energy labelling
          • Preparation of product-group specific requirements
      • Energy and Investment Aid
        • Energy aid
          • Projects eligible for aid
          • Applications and payments
      • Nuclear energy
        • Nuclear energy administration
          • Nuclear energy legislation
          • Nuclear Waste Management Fund
          • Nuclear liability
          • Licence procedure
          • International agreements and export control
        • Nuclear safety, security and safeguards
          • Nuclear safety
          • Security and safeguards
        • Nuclear facilities and projects
          • Loviisa power plant
            • Operating licence 2007-2030
            • EIA Programme
            • EIA Report
          • Olkiluoto power plant
            • Olkiluoto 1 and 2 operating licence
            • Olkiluoto OL1 ja OL2 EIA programme
            • Olkiluoto 1 and 2 EIA report
            • Olkiluoto 3
            • EIA of very low-level nuclear waste
          • Fennovoima
            • Environmental impact assessments
            • Processing of decisions-in-principle
            • Construction licence application
          • Decommissioning of research reactor
          • Terrafame recovery of uranium
        • Nuclear waste management
          • National programme
          • Final disposal of spent nuclear fuel
            • Application for operating licence
            • Construction licence
            • Decision-in-principle
            • Environmental impact assessment, Posiva
          • Spent nuclear fuel
        • Nuclear Energy Development projects
      • Security of energy supply
      • International and EU cooperation in the energy sector
        • EU cooperation energy policy
        • Nordic energy cooperation
        • International Energy Agency IEA
        • Renewable and clean energy cooperation
        • Nuclear energy cooperation
        • Other energy sector cooperation forums
      • Energy technologies
      • Low-carbon roadmaps
        • Updating the low-carbon roadmaps 2024
        • Low-carbon roadmaps 2020
    • Competition and consumers
      • Competition
        • Competition policy
        • Competition legislation
          • Key legislation
          • Merger control and competition neutrality
          • Sanctions
      • Public procurement
        • Publication of contracts and thresholds
          • EU and national thresholds
        • Advice and guidance on public procurement
        • Key operators
        • Public procurement legislation
          • Case law
          • Procurement Directives
        • Reform of public procurement legislation
      • EU rules on state aid
        • Procedures and coordination
        • Rules on State aid
          • National legislation
        • National and schemes and State aid granted
        • Public service assignment -SGEI
          • Application of SGEI regulation in Finland
      • Consumers
        • Consumer safety
        • Doorstep selling
    • Regions
      • Objectives and planning of regional development
        • Regional development priorities
        • Regional development and regional councils
        • Rural and island policy
        • Support areas
        • Legislation on regional development
        • Advisory Council on Regional Renewal
        • Monitoring and forecasting regional development
          • Regional Development Guidelines 2040
      • Urban development
        • Urban Policy Committee
        • Thematic partnerships
        • Ecosystem agreements
        • Urban development in the EU
          • The EU’s financial and development instruments for cities
      • Structural change
        • Abrupt structural change (ÄRM)
        • Positive structural change
      • EU’s regional and structural policy
        • EU’s cohesion policy
        • EU structural funds
          • Innovation and Skills in Finland 2021–2027
        • The Fund for European Aid to the Most Deprived (FEAD) 2014–2020
        • European Territorial Cooperation objective (ETC) 2014 - 2020
        • European Neighbourhood Instrument Cross-Border Cooperation (ENI CBC)
      • ELY Centres
        • Strategy of the Regional State Administrative Agencies and ELY Centres
    • Labour migration and integration
      • Integration of immigrants
        • Integration policy
        • Legislation and guidelines
        • Integration services
        • Administration of integration and the actors involved
        • Monitoring of integration
        • Integration SIB project
      • International expertise and labour
        • Labour immigration administration
        • Labour immigration legislation
        • Labour migration services
        • Promotion of migration of talents
        • Talent Boost
  • Current issues
    • Press releases
    • News
    • Columns
    • Sign up for news
    • Social media and webcasts
    • Russian attack on Ukraine
  • Projects and legislation
    • Statute drafting
      • Streamlining legislation at the Ministry of Economic Affairs and Employment
        • One-in, one-out principle
      • More streamlined legislation
        • How can the regulatory burden be reduced
        • REFIT programme of the European Commission
      • Assessment of regulatory impacts on business
    • Current projects
      • Government’s labour market reforms
        • Improving industrial peace in the labour market
        • Increasing local collective bargaining
        • Developing the conciliation system
        • Amendments to the Co-operation Act
        • Ensuring essential work
        • Lower threshold for terminating employment
        • Increasing flexibility of fixed-term employment contracts
      • Measures of the Government concerning work-based immigration
        • Three-month unemployment rule
        • Income limit for residence permit for an employed person
      • Changes to unemployment security sanctions
      • Implementation project on the Economic Development Centres
      • Experiment on recruitment subsidy for sole entrepreneurs
        • Questions and answers about the recruitment subsidy trial for sole traders
      • Sustainable Growth Programme in the MEAE
        • Funding available to companies under the Sustainable Growth Programme
          • First application round for energy investment aid
          • Second application round for energy investment aid
          • Third application round for energy investment aid
          • Fourth application round for energy investment aid
          • Fifth application round for energy investment aid
          • RRF energy investment aid projects granted aid
        • Other funding targets under the Sustainable Growth Programme
      • Project: Licensing and supervision
    • Completed projects
      • TE services reform 2024
        • Frequently asked questions about the TE services reform 2024
          • Questions and answers on information systems and enterprise architecture
          • Questions and answers about joint services for young people
      • Reform of the Integration Act
      • Local government pilots on employment
        • Pilot areas
      • Employment measures of Prime Minister Marin's Government
        • Ministerial Working Group on Promoting Employment
          • Summary of the measures proposed by the sub-groups on employment promotion
      • Government report on the future of the retail sector
      • Working capacity programme
        • Number of work ability coordinators to rise
        • TE service pilots for jobseekers
        • Työkanava Ltd
          • Questions and answers on Työkanava Ltd
        • Public procurement can help promote employment
        • Centre of expertise for social enterprises
        • Social impact of employment of people with partial work ability
      • Developing Finland’s Sustainable Finance Ecosystems
      • Entrepreneurship strategy
      • Artificial Intelligence 4.0 programme
        • AI4point0FI videos
      • The National Roadmap for Research, Development and Innovation
      • The Sustainable Growth Programme for the Transport Sector 2021-2023
      • Health sector growth strategy
      • Maritime Industry Development Programme
  • Publications
    • Labour Force Barometer
    • Employment Bulletins
    • Annual Statistical Summaries
    • Publications 2013–2014
    • Brochures
      • Welcome to Finland
  • Ministry
    • Management and organisation
      • Ministers
        • Minister of Employment
        • Minister of Economic Affairs
        • Minister of Climate and the Environment
        • Minister of the Interior
        • Minister of Local and Regional Government
      • Senior officials
        • Management Groups
      • Departments and Units
      • Government agencies, companies and funds in the administrative branch
      • Labour Council
        • Tasks of the Labour Council
      • National Conciliator's Office
      • Cooperation Ombudsman
    • Strategies and operational planning
      • Strategy
      • Values
      • Budget
      • Documents on planning and monitoring
        • Performance targets
        • Sustainability reports
    • Cooperation in the EU and at other international forums
      • Nordic Cooperation
    • Security of supply and securing of vital functions in the administrative branch of MEAE
    • Discretionary government grants
    • Ministry´s Visual Identity
    • Whistleblower protection
    • History
    • Information about the website
      • Data protection
      • Accessibility statement
      • Cookies
    • Contact information and visiting address
  • Contact information
    • Ministry’s Communications Unit
    • Feedback