Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Työ- ja elinkeinoministeriö
Navigation
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Yritykset
    • Yritysrahoitus
    • Työelämä
    • Energia
    • Kilpailu ja kuluttajat
    • Alueet
    • Työvoiman maahanmuutto ja kotoutuminen
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet
  • Uutiset
  • Kolumnit
  • Puheet
  • Tilaa aineistoja
  • Päätökset
  • Tapahtumat
  • Sosiaalinen media ja verkkolähetykset
  • Tarjous- ja lausuntopyynnöt
  • Venäjän hyökkäys Ukrainaan
suomi EnglishRead article in English

Kolumni: Polkuja ydinenergiainvestointien edistämiseksi

työ- ja elinkeinoministeriö
Riku Huttunen
Julkaisuajankohta 31.1.2025 13.06
Tyyppi:Kolumni
Riku Huttunen puolilähikuvassa
Ylijohtaja Riku Huttunen, TEM

Suomessa vallitsee laaja ymmärrys ydinenergian tärkeästä roolista myös tulevaisuudessa. Uuden kapasiteetin rakentamiseen on halua, mutta investointien kannattavuus on vuosien mittaan selvästi heikentynyt. Mitkä eri keinot voisivat tulla kyseeseen ydinenergian edistämisessä?

Puhtaan sähköntuotannon, myös ydinvoiman, merkittävä lisääminen on pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman energialinjausten keskeinen lähtökohta. Hallitus on muun muassa sitoutunut hyväksymään kaikki kriteerit täyttävät periaatelupahakemukset, joissa hakijoiden taustat ovat kansallisen turvallisuuden kannalta hyväksyttävät.

Suomessa toimii viisi ydinvoimayksikköä, joista viimeisimpänä käyttöön otettiin Olkiluoto 3 vuonna 2023. Ydinvoiman osuus sähköntuotannostamme on noussut 40 prosenttiin. Nykyisillä yksiköillä on käyttöluvat pitkälle tulevaisuuteen. Kaksi vuonna 2011 myönteisen periaatepäätöksen saanutta yksikköä – Hanhikivi ja Olkiluoto 4 – jäivät rakentamatta, eri syistä.

Alan näkymät ovat muuttuneet

Perinteisten, suurten ydinvoimahankkeiden toteuttaminen ilman valtion tukea on viime vuosina osoittautunut vaikeaksi. Syynä on muun muassa tuuli- ja aurinkovoiman edullisuus, joka näkyy Suomenkin sähkömarkkinoilla.

Kilpailutilanne on nostanut modulaariset ja sarjatuotannon etuja hyödyntävät laitokset, SMR:t (Small Modular Reactor), laaja-alaisen kehitystyön kohteiksi. Valmiita malleja ei juuri vielä ole, mutta Suomessakin kehitetään erityisesti lämmöntuotantoon tarkoitettuja reaktoreita.

Yhteiskunta sähköistyy ja tarvitsee lisää puhdasta sähköä. Skenaariot kuitenkin vaihtelevat huomattavasti: sähkön kulutuksen on arvioitu olevan 110–160 terawattituntia vuonna 2035 (viime vuonna kulutus oli 83 TWh). Jo alkanut datakeskusten rakentaminen on yksi suuri kysyntää lisäävä tekijä, toinen ovat tavoitellut energiaintensiivisen teollisuuden investoinnit. Kysynnän kasvu on ratkaisevan tärkeää uuden sähköntuotannon syntymiseksi.

Huomattakoon, että ydinvoima ei ole tehokas ratkaisu jo käsillä olevaan sääriippuvaisen tuotannon ja hintojen vaihteluun. Uusi ydinvoima tulisi käyttöön hitaasti eikä sen ensisijaisena roolina ole toimia säätövoimana. Sähkötehon täysaikaisen riittävyyden kannalta on jo nyt olennaisen tärkeää investoida kysynnän ja tarjonnan joustoon sekä erilaisiin energiavarastoihin. Ministeriön johdolla työskentelee parhaillaan myös ns. fossiilittoman jouston työryhmä, joka kartoittaa osaltaan nopeasti toteutettavia ratkaisuja. 

Ydinvoima puolestaan olisi pitkän aikavälin perusvoimaratkaisu, sen rakentaminenkin vie 10–15 vuotta. Unohtaa ei toki sovi sitäkään, että Teollisuuden Voima suunnittelee Olkiluodon 1- ja 2-yksikön tehonkorotuksia lisäinvestoinnein.

Pienreaktorien todennäköisin käyttökohde olisi joko kaupunkien tai suurten teollisuuslaitosten lämmön tuotanto tai yhdistetty sähkön- ja lämmöntuotanto, jo kannattavuussyistä. Alustavaa suunnittelua tehdään muun muassa Helsingissä ja Kuopiossa.

Kannattavuus ratkaisee

Uudet, perinteisen teknologian ydinvoimalat tarvitsevat tukea sellaisissakin maissa, joiden sähkönhinta on selvästi pohjoismaista korkeampi, kuten Iso-Britannia ja Tshekki. Tilanne on siis huomattavasti erilainen kuin takavuosikymmeninä.

Ruotsissa aiotaan purettujen yksiköiden korvaamiseksi ja uuden sähköntarpeen kattamiseksi rakentaa valtion merkittävällä tuella lisää ydinvoimaa. Selvityshenkilö on hahmotellut tukia sekä yksiköiden rakentamisen ajalle (korkotuettu laina) että käytön ajalle – 40 vuodeksi – takuuhinnan muodossa. Kustannukset olisivat kymmeniä miljardeja euroja. Varsinaista lakiesitystä ei ole vielä annettu.

Ruotsin valmistelu kuvastaa myös Suomen haasteita. Uusi perinteinen ydinvoimatuotanto ei liene enää lähellekään itsensä kannattavaa. Jo rakentamisen mahdollistaminen voi edellyttää valtion takauksia tai lainoja. Suomen valtion takausvastuut muun muassa telakkateollisuuden osalta ovat jo nyt suuret, yhteensä noin 70 miljardia euroa.

Vielä suurempi kysymys on kuitenkin toiminnan aikainen takuuhinta tai kaksisuuntainen hinnanerosopimus (Contract for Difference), joka voi tulla hyvin kalliiksi – varovastikin arvioiden mahdollisesti satoja miljoonia euroja vuodessa vuosikymmenten ajan, riippuen siitä kuinka paljon markkinahinta on takuuhintaa alhaisempi. Vaikka takuuhinta toimii molempiin suuntiin, eli korkean hinnan aikana yhtiö on maksajan roolissa, nettovaikutus olisi hyvin todennäköisesti tässä kuvatun kaltainen.

Tulevan sähkön hinnan ennustaminen on erityisen haastavaa. Syntyvät kustannukset peritään joko sähkön käyttäjiltä tai veronmaksajilta. Tuki vaikuttaisi myös kaikkiin sähkömarkkinatoimijoihin, hidastaisi markkinaehtoisten investointien syntyä ja voisi nostaa kuluttajan kohtaamaa sähkön hintaa. Pohjoismainen malli on ollut menestyksekäs ja keskimääräinen sähkön hinta alhainen juuri siksi, että hintojen on annettu määräytyä markkinaehtoisesti. 

Mahdollista olisi myös myöntää tuki markkinoita vähemmän vääristävänä investointitukena. Se ei kuitenkaan vaikuta riittävältä välineeltä suuren ydinvoimainvestoinnin käynnistämiseksi. Pienreaktoreiden osalta tilanne voi olla toinen.

Tuet eivät ole ainoa keino – luvittamista tehostetaan

Työ- ja elinkeinoministeriössä valmistellaan ydinenergialain kokonaisuudistusta. Tarkoituksena on virtaviivaistaa ja nopeuttaa ydinlaitosten luvitusta turvallisuudesta tinkimättä. Eri lupien sisältöä tarkistetaan muun muassa päällekkäisen hallinnollisen taakan välttämiseksi. Ydinlaitosten periaatepäätösten roolia tarkistetaan. Yhtiöiden kannalta erittäin tärkeää on samassa yhteydessä tehtävä Säteilyturvakeskuksen normien uudistaminen.

Työssä otetaan huomioon pienreaktorit, mutta uudistus selkeyttää ja tehostaa viranomaistoimintaa kaikilta osin. Tarkoituksena on viedä lakiluonnos lausuntokierrokselle kesällä ja valmiina esityksenä eduskuntaan noin vuoden sisällä.

Tutkimus- ja kehitystukia on mahdollista suunnata ja lisätä uuden ydinenergiateknologian kehittämiseen. Pilotointi on tarpeen kaupallisten ratkaisujen synnyttämiseksi 2030-luvulla. Nykyistä energiademonstraatiohankkeiden investointitukea voitaisiin ajatella sovellettavan myös ydinenergiaan.

Ydinvoiman ilmeisiä rahoitusriskejä voidaan jakaa runsaasti perusvoimaa tarvitsevien yhtiöiden kesken Suomessa laajasti käytetyllä ns. Mankala-mallilla. Siinä voimayhtiö, esim. Teollisuuden Voima, tuottaa omistajilleen sähköä omakustannushintaan. On kiintoisaa nähdä, voisiko malli houkutella myös uusia ja uudenlaisia toimijoita. Verotukseen liittyvillä ratkaisuilla voidaan myös osaltaan houkutella investointeja Suomeen.

Kiinnostus ydinenergiaan kasvaa maailmalla

Suurin osa uudesta ydinvoimasta rakennetaan tällä hetkellä Aasiaan – Kiinaan, Intiaan jne. Yhdysvalloissa rakentaminen on vähitellen elpymässä ja presidentti Trumpin hallinnon oletetaan edistävän ydinenergiaa myös mittavien tutkimusohjelmien kautta (fissio- ja fuusioenergia).
Euroopan unionissa on tapahtunut selvää siirtymää ydinenergiamyönteiseen suuntaan. Saksa on tosin luopunut viimeisistäkin reaktoreistaan, mutta esimerkiksi Hollanti ja Belgia ovat kiinnostuneet uusien rakentamisesta. Hinta- ja kustannuskysymykset toki arveluttavat Keski-Euroopassakin, missä sähkön hinta on meitä selvästi korkeampi.

Uusi Euroopan komissio suhtautuu selkeästi edellistä myönteisemmin – tai pikemminkin neutraalimmin – ydinenergiaan. Komissio valvoo muun muassa ydinvoiman valtion tukia. Varsinaisia säännöksiä EU:ssa ei ydinenergian tuelle toistaiseksi ole, vaan linja tukiin on kehittynyt tapausoikeuden kautta. Hyväksyttävyyttä lisää muun muassa tuettavien hankkeiden kilpailuttaminen ja tuen suuntaaminen innovatiivisiin teknologioihin.

Keskeisiä alan kansainvälistä toimijoita ovat Kansainvälinen atomienergiajärjestö IAEA ja OECD:n ydinenergiajärjestö NEA. Yhtenäiset sääntelyperiaatteet ja sääntelyviranomaisten yhteistyö tehostavat laitosten luvitusta ja edistävät teknologioiden teollista skaalaamista.

Yleinen näkemys on, että uutta ydinenergiaa tarvitaan osana ilmastonmuutoksen pysäyttämistä. Hankkeiden rahoitettavuus on avainkysymys. NEA ja Kansainvälinen energiajärjestö IEA ovat analysoineet erilaisia rahoitus- ja riskinjakomalleja. IEA:n selkeä näkemys on, että modulaaristen reaktoreiden avulla voidaan leikata merkittävästi investointien kokonaiskustannuksia ja parantaa rahoitettavuutta.

Energia- ja ilmastostrategia linjaa ja hyöty ratkaisee

Tänä keväänä työ- ja elinkeinoministeriön koordinaatiossa laadittava kansallinen energia- ja ilmastostrategia on oiva tilaisuus täsmentää keinoja, joilla ydinenergian käyttöä edistetään. Se ei ole myöskään millään tavoin myöhäistä – Suomessa ei ole vielä ainuttakaan hanketta, jonka investointipäätös olisi ajankohtainen. Esimerkiksi Fortumin on tarkoitus kertoa alustavista ydinenergiasuunnitelmistaan lähikuukausina.

Loppujen lopuksi kysymys on siitä, mitä valtio ja suomalainen yhteiskunta saavat vastineeksi panostuksista ydinenergian rakentamiseen. Pohdintaa ei lainkaan helpota valtiontaloutemme alijäämä eikä se, että sähkön kysynnän ja tarjonnan muutokset ovat ennennäkemättömiä ja vaikeita ennustaa vuosien päähän. Näistä syistä pohdinnat johtavat helpommin investointeja yleisesti mahdollistaviin kuin kustannuksiltaan mittaviin julkisen vallan keinoihin.

 Riku Huttunen, ylijohtaja, työ- ja elinkeinoministeriön energiaosaston päällikkö

Riku Huttunen
energia energiapolitiikka ilmastopolitiikka investoinnit kannattavuus kasvihuonekaasut kolumnit lainsäädäntö luvat organisaatiot rahoitus sähkön ja lämmön yhteistuotanto sähköntuotanto valtioliitot voima ydinvoima ydinvoimalat yritykset
Sivun alkuun

Oikopolut

  • Yhteystiedot ja asiointi
  • Henkilöhaku
  • Organisaatio
  • Viestintä
  • Tilaa tiedotteita ja kolumneja

Sivusto

Tietoa sivustosta

Muuta evästeasetuksia

Tietosuoja

Saavutettavuusseloste

Sivukartta

Palaute

Yhteystiedot

PL 32, 00023
VALTIONEUVOSTO

Vaihde 0295 16001

            Työ- ja elinkeinoministeriö
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Yritykset
      • Elinkeinopolitiikka
        • Yrittäjyyspolitiikka
        • Yrittäjyyden neuvottelukunta
        • EU:n teollisuuspolitiikka
      • Innovaatiopolitiikka
        • Ekosysteemit
          • Business Finlandin ekosysteemirahoitus
          • Innovatiiviset kaupungit ja yhteisöt
        • Innovaatiopolitiikan vaikuttavuus
          • Tutkimuksen ja osaamisen hyödyntäminen
        • Innovatiiviset julkiset hankinnat
          • Kestävien ja innovatiivisten julkisten hankintojen osaamiskeskus KEINO
        • Innovaatiomyönteinen sääntely
          • Mitä innovaatiomyönteinen sääntely on?
          • Innovaatiomyönteinen sääntely EU:ssa ja kansainvälisesti
        • Kasvuportfolio
        • Teollisoikeudet
          • Patentti
          • Tavaramerkki
          • Työsuhdekeksintö­lautakunta
          • Mallioikeus
        • EU:n tutkimus- ja innovaatiopolitiikka
          • Eurooppalaiset digitaaliset innovaatiohubit
          • Miten Suomen EDIH:it syntyivät
        • Kansainvälinen innovaatioyhteistyö
      • Painopistealueet
        • Matkailu
          • Matkailun talousvaikutukset
          • Matkailun työllisyys
          • Hallituksen matkailualoitteet
            • Aiempien hallitusten matkailualoitteet
          • Suomen matkailustrategia
          • Matkailun toimijat
          • Julkista tukea matkailun kehittämiseen
          • Kotimaanmatkailu
          • Matkailufoorumi
        • Avaruuspolitiikka
          • Avaruusasiain neuvottelukunta
            • Avaruusasiain neuvottelukunnan sihteeristö
          • Kansallinen avaruusstrategia
            • Avaruusstrategian uudistaminen
          • Kansainvälinen avaruusyhteistyö
          • Kansallinen avaruuslainsäädäntö
          • Lupa avaruustoimintaan
          • Avaruusesineiden rekisteri
          • Avaruustoiminnan valvonta
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä ESAsta ja Suomen avaruuspolitiikasta
        • Yritysten liiketoiminnan digitalisaatio
          • Datatalouden kasvuohjelma
            • Datatalouden kasvuohjelman pilotit
          • Tekoälyasetus
          • Euroopan tekoälyneuvosto ja sen alatyöryhmät
        • Luova talous
          • Luovan talouden tiekartta
          • Muotoilu
        • Mineraalipolitiikka
          • Mineraalistrategia
          • Mineraaliala
            • Mineraalien turvallisuuskumppanuus MPS
            • EU:n kriittisten raaka-aineiden asetus CRMA
          • Mineraalialan linkkejä ja julkaisuja
          • Kysymyksiä ja vastauksia kaivostoiminnasta
          • Kaivoslain uudistaminen
            • Kaivoslakityöryhmän kokousaineistot
            • Keskustelutilaisuudet
        • Biotalous
        • Arktinen politiikka
          • Jäänmurtaja-aloite ICE Pact
          • Suomen arktinen strategia
          • Arktinen talousdialogi
          • Arktinen kaivostoiminta: Grönlanti
          • Arktinen kalatalous: Islanti
      • Yrityksen toiminnan sääntely
        • Elinkeinon harjoittamisen oikeus Suomessa
        • Kirjanpito
          • Kirjanpitolautakunta
        • Tilintarkastus
        • Kaupparekisteri
        • Teollisoikeudet
        • Tekninen turvallisuus
          • Markkinavalvonta
          • Markkinavalvontaohjelmat
          • Markkinavalvontatoimien tehokkuuden arviointi
          • Lelujen turvallisuus
          • Vaatimustenmukaisuuden arviointilaitosten pätevyyden toteamisesta ja ilmoitetuista laitoksista
          • Markkinavalvonta- ja vaatimustenmukaisuusasetus
        • Perintätoiminta
        • Kiinteistönvälitys ja vuokrahuoneiston välitys
        • Majoitus- ja ravitsemistoiminta
        • Matkapalveluyhdistelmät
      • Yritysten kansainvälis­tyminen
        • Ulkomaalaiset yritysostot
          • Kysymyksiä ja vastauksia ulkomaalaisten yritysostojen seurannasta annetusta laista
          • Ulkomaalaisten yritysostojen päätökset
        • Ulkomaiset investoinnit
      • EU:n sisämarkkinat
        • Tuoteyhteyspiste
          • Tavaroiden vapaa liikkuvuus sisämarkkinoilla
          • Yleiset vaatimukset tuotteille Suomessa
          • Muut kansalliset tuotemääräykset
          • Tuotteita koskeva sääntely EU-tasolla
          • Tuotteiden vastavuoroinen tunnustaminen EU:ssa
        • Palveluyritysten keskitetty asiointipiste
        • Viranomaisten hallinnollinen yhteistyö sisämarkkinoilla
        • Viranomaisten ilmoitusvelvoitteet
        • Kaupanesteet
          • SOLVIT
          • Sisämarkkinoiden täytäntöönpanon valvonnan työryhmä SMET
        • Verkkoalustoja koskeva EU-sääntely
          • Verkkoalustojen ja yritysten välinen suhde
          • Digimarkkinasäädös
        • Sisämarkkinoiden hätätila-asetus
      • Yrityspalvelut
        • Yritys-Suomi
        • Eurooppalainen yrittäjyyden edistämispalkinto
      • Yhteiskuntavastuu
        • Yritykset ja ihmisoikeudet
        • Yhteiskuntavastuun ohjeet ja periaatteet
        • OECD:n monikansallisten yritysten toimintaohjeiden yksittäistapausten käsittely
          • Kysymyksiä ja vastauksia OECD:n kansallisesta yhteyselimestä
          • Suomen kansallisen yhteyselimen käsittelemät valitukset
        • Yhteiskunta- ja yritysvastuun neuvottelukunta
        • Sosiaalisesti vastuulliset julkiset hankinnat
        • Vastuullisuusraportointi
        • Julkaisuja yhteiskuntavastuusta
        • Korruption torjunta
        • Pakkotyön torjunta
        • Yritysten huolellisuusvelvoite
      • Toimialapalvelu
    • Yritysrahoitus
      • Lainat, takaukset ja takuut
        • Finnveran kotimaan rahoitus
        • Finnveran viennin rahoitus
        • Valtiontakuurahasto
      • Suomen Teollisuussijoitus
      • Euroopan strategisten investointien rahasto
      • Yritysten kehittämistuet
        • Toimintaympäristön kehittämisavustus
        • Yrityksen kehittämisavustus
      • Kansainvälistymisen tukeminen
      • Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiorahoitus
        • Tutkimus- ja kehittämisrahoituksen suunnitelma
      • Aluetuet
        • Kuljetustuki
      • Kansalliset yritystuen yleiset edellytykset
        • Yritystukineuvottelukunta
          • Lausunnot (YTN)
        • Yritystukiseminaarit
        • Yritystukien tutkimusjaosto
        • Yritystukien tietopalvelu
    • Työelämä
      • Työlainsäädäntö
        • Työsopimus ja työsuhde
          • Työsopimuksen tekeminen
            • Lomauttaminen ja työsuhteen päättäminen
            • Maanpuolustusvelvollisen työsuhdeturva
          • Kysymyksiä ja vastauksia työsopimuslain muutoksista
          • Kysymyksiä ja vastauksia kilpailukieltosopimuksista
          • Perhevapaat
            • Raskausvapaa, vanhempainvapaa ja hoitovapaa
          • Nuoret työntekijät
            • Nuorille sopivat kevyet työt
            • Nuorilta kielletyt ja nuorille vaaralliset työt
          • Lähetetyt työntekijät
            • Ilmoitusvelvollisuus
          • Merityö
        • Työaika ja vuosiloma
          • Työaika
          • Vuosiloma
        • Työntekijöiden osaamisen kehittäminen ja ylläpitäminen
          • Opintovapaa
          • Taloudellisesti tuettu ammatillisen osaamisen kehittäminen
        • Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo työelämässä
          • Yhdenvertaisuuden edistäminen työelämässä
        • Yksityisyyden suoja työelämässä ja työ lasten kanssa
          • Yksityisyyden suoja työelämässä
        • Yhteistoimintamenettely ja muut henkilöstön osallistumisjärjestelmät
        • Työehtosopimukset ja työriitojen sovittelu
        • Tilaajavastuu
        • Työntekijän suoja työnantajan maksukyvyttömyystilanteessa
        • Kansainvälinen työjärjestö ILO
          • ILO julkaisut ja raportit
          • ILOlle raportit ja lausunnot
          • ILOn sopimuksia ja suosituksia
          • ILOn sopimuksia aiheittain, I
          • ILOn sopimuksia aiheittain, II
          • ILOn suosituksia
      • Työelämän kehittäminen
        • Työolobarometri
        • Työelämän kehittämisstrategia
      • Työllisyys
        • Julkiset työvoimapalvelut
          • Henkilöasiakaspalvelut
          • Palvelut yrityksille ja yhteisöille
        • Työllisyysalueet
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä työllisyysalueista
        • Työllisyyden edistämisen valtakunnalliset tavoitteet
        • Työllisyyden edistämisen valtakunnallinen neuvottelukunta
        • Tuet ja korvaukset
          • Palkkatuki
          • Starttiraha
          • Työolosuhteiden järjestelytuki
          • Työttömyysturva
          • Euroopan globalisaatiorahasto työttömiksi jääneille työntekijöille
        • Työllistymisen monialainen edistäminen
        • Hankinnoilla työllistäminen
        • Yhteiskunnallinen yrittäjyys
        • Kansainvälinen yhteistyö työllisyys­asioissa
        • Siviilipalvelus
          • Tietoa siviilipalvelukseen hakeutuvalle
          • Yhteisö voi hakeutua siviilipalveluspaikaksi
      • Työllisyyskatsaus ja Työnvälitystilasto
        • Työllisyyskatsaus
        • Kuntapohjaiset vuosikeskiarvot
        • Tilaston julkistamispäivät, kuvaus ja laatuseloste
      • Osaava työvoima
        • Jatkuva oppiminen
        • Työikäisten osaamisen tunnistaminen
          • Osaamisen tunnistamisen selvitykset ja kokeilut
        • Elinikäinen ohjaus
          • Elinikäisen ohjauksen valtakunnalliset kehittämishankkeet
    • Energia
      • Energia- ja ilmastostrategia
        • Aiemmat strategiat
          • Vuoden 2022 IE strategian selvitykset
          • Vuoden 2022 IE strategian tilaisuudet
        • EU:lle toimitettavat suunnitelmat ja raportit
        • Energia- ja ilmastopolitiikan skenaarioiden valmistelu
          • Laskelmat ja mallit
          • Skenaarioiden valmistelu
      • Päästökauppa
        • Päästökauppadirektiivi
        • Päästöoikeuksien huutokauppa
        • Tarkkailu ja todentaminen
        • Lentoliikenteen päästökauppa
        • Sähköistämistuki
        • Hiilirajamekanismi
      • Sähkömarkkinat
        • HE sähkön siirtohinnat
        • Lunastusasiat
        • Älyverkot
          • Perustietoja
        • Energiayhteisöt
        • Tietoa sähköpulasta
      • Lämpömarkkinat
        • Hukkalämpö
        • Selvitykset, lämpömarkkinat
      • Uusiutuva energia
        • EU lainsäädäntö
        • Biopolttoaineet
        • Uusiutuvan energian tuet
        • Lupamenettelyiden nopeuttaminen
        • Ohjeet ja seuranta
      • Energiatehokkuus
        • Energiatehokkuusdirektiivi ja energiatehokkuuslaki
        • Energiatehokkuussopimukset ja -katselmukset
        • Energiatehokkuus julkisissa hankinnoissa
        • Tuotteiden energiatehokkuus
          • Tuotteiden ekologinen suunnittelu eli ecodesign
          • Tuotteiden energiamerkintä
          • Tuoteryhmäkohtaisten vaatimusten valmistelu
      • Energia- ja investointituet
        • Energiatuki
          • Hakeminen ja maksatus
          • Tuettavat hankkeet ja tuen enimmäismäärä
        • Uuden energiateknologian ja suurten demonstraatiohankkeiden investointitukien haku
        • Aurinkosähkön hankehaku
        • EU:n nettonollateknologia-asetus
      • Ydinenergia
        • Ydinenergia-alan hallinto
          • Ydinenergialainsäädäntö
          • Ydinjätehuoltorahasto
          • Ydinvastuu
          • Lupamenettely
          • Kansainväliset sopimukset ja vientivalvonta
        • Ydinturvallisuus, turvajärjestelyt ja valvonta
          • Ydinturvallisuus
          • Turvajärjestelyt ja ydinmateriaalivalvonta
        • Ydinlaitokset ja ydinenergiahankkeet
          • Loviisan voimalaitos
            • Käyttölupa 2007-2030
            • YVA-ohjelma
            • YVA-selostus
          • Olkiluodon voimalaitos
            • Olkiluoto 1 ja 2
              • Olkiluoto 1 ja 2 käyttölupa
              • Olkiluoto 1 ja 2 YVA-ohjelma
              • Olkiluoto 1 ja 2 YVA-selostus
            • Olkiluoto 3
              • Olkiluoto 3 käyttölupahakemus
            • Hyvin matala-aktiivisen jätteen YVA-menettely
          • Fennovoima
            • Ympäristövaikutusten arvioinnit (YVA)
            • Periaatepäätösprosessi
            • Rakentamislupahakemus
          • Tutkimusreaktorin käytöstäpoisto
          • Terrafamen uraanin talteenotto
        • Ydinjätehuolto
          • Kansallinen ohjelma
          • Käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitushanke
            • Posivan käyttölupahakemus
            • Posiva rakentamislupa
            • Posiva periaatepäätös
            • Ympäristövaikutusten arviointi
          • Käytetty ydinpolttoaine
        • Ydinenergian kehityshankkeet
      • Energiahuollon varmuus
        • Turvetyöryhmä
      • Energiakolumnit
      • Energia-alan EU- ja kansainvälinen yhteistyö
        • EU-energiayhteistyö
        • Pohjoismainen energiayhteistyö
        • Kansainvälinen energiajärjestö IEA
        • Uusiutuvan ja puhtaan energian yhteistyö
        • Ydinenergian yhteistyö
        • Muita energia-alan yhteistyöfoorumeita
      • Energiateknologiat
        • Innovaatiorahasto
      • Vähähiilisyystiekartat
        • Vähähiilisyystiekarttojen päivittäminen 2024
        • Vähähiilisyystiekartat 2020
    • Kilpailu ja kuluttajat
      • Kilpailu
        • Kilpailupolitiikka
        • Kilpailulainsäädäntö
          • Keskeinen lainsäädäntö
          • Yrityskauppavalvonta ja kilpailuneutraliteetti
          • Seuraamukset
      • Julkiset hankinnat
        • Hankintojen ilmoittaminen ja kynnysarvot
          • EU- ja kansalliset kynnysarvot
        • Keskeiset toimijat
        • Neuvontaa ja ohjeita
        • Lainsäädäntö
          • Oikeuskäytäntö
          • Hankintadirektiivit
        • Hankintalain kokonaisuudistus
      • EU:n valtiontukisääntely
        • Ajankohtaista EU:n valtiontukisääntelystä
        • Menettelytavat ja koordinaatio
        • Valtiontukisäännöt
          • Valtiontuen käsite
          • Vähämerkityksinen tuki eli de minimis -tuki
          • Yleinen ryhmäpoikkeusasetus
          • Valtiontukien kasautumissääntö
          • Kansallinen lainsäädäntö
        • Kansalliset tukiohjelmat ja myönnetyt valtiontuet
        • Palveluvelvoitemenettely - SGEI
          • SGEI-sääntelyn käyttö Suomessa
      • Kuluttajat
        • Kuluttajaturvallisuus
          • Kuluttajaturvallisuuslaki
            • Kuluttajaturvallisuusvalvonta
          • Kuluttajaturvallisuusasiain neuvottelukunta
        • Koti- ja etämyynti
        • Matkapalveluyhdistelmäasiain neuvottelukunta
    • Alueet
      • Aluekehittämisen tavoitteet ja suunnittelu
        • Alueiden kehittämisen painopisteet
        • Aluekehittämiskeskustelut
        • Alueiden kehittäminen ja maakuntien liitot
        • Maaseutu- ja saaristopolitiikka
        • Tukialueet
        • Alueiden kehittämisen lainsäädäntö
          • Aluekehittämisen selonteko
        • Alueiden uudistumisen neuvottelukunta (AUNE)
        • Aluekehityksen seuranta ja ennakointi
          • Alueelliset kehitysnäkymät
          • Aluekehittämisen suuntaviivat 2040
          • Työvoima- ja osaamistarpeiden ennakoinnin uutiskirje
        • Itäisen Suomen ohjelma
      • Kaupunkikehittäminen
        • Kaupunkipolitiikan yhteistyöryhmä
          • Kaupunkipolitiikan keskustelut ja tietopohja
        • Temaattiset kumppanuudet
        • Ekosysteemisopimukset
        • Kaupunkikehittäminen EU:ssa
          • EU:n rahoitus- ja kehittämisvälineet kaupungeille
      • Rakennemuutos
        • Äkillinen rakennemuutos (ÄRM)
        • Positiivisen rakennemuutoksen edistäminen
      • EU:n alue- ja rakennepolitiikka
        • EU:n koheesiopolitiikka
        • Kumppanuussopimus
        • EU:n alue- ja rakennepolitiikan rahastot
          • Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027
          • Kestävää kasvua ja työtä 2014–2020
        • Vähävaraisten avun rahasto FEAD 2014–2020
        • Euroopan alueellinen yhteistyö (EAY) -tavoite 2021–2027
        • EU:n ulkorajayhteistyöohjelmat (ENI CBC)
      • ELY-keskukset
        • ELY-keskusten ohjaus
        • Aluehallintovirastojen ja ELY-keskusten strategia-asiakirja
        • ELY-keskusten tulossopimukset
    • Työvoiman maahanmuutto ja kotoutuminen
      • Maahanmuuttajien kotoutuminen
        • Kotoutumispolitiikka
        • Lainsäädäntö ja ohjeistus
        • Kotoutumispalvelut
        • Kotoutumishallinto ja toimijat
        • Kotoutumisen seuranta
        • Kotoutumisen SIB-hanke
      • Kansainvälinen osaaminen ja työvoima
        • Työvoiman maahanmuuton hallinto
        • Työvoiman maahanmuuton lainsäädäntö
        • Työvoiman maahanmuuton palvelut
        • Osaajien maahanmuuton kehittäminen
        • Talent Boost
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Kolumnit
    • Puheet
    • Tilaa aineistoja
    • Päätökset
    • Tapahtumat
    • Sosiaalinen media ja verkkolähetykset
    • Tarjous- ja lausuntopyynnöt
      • Lausuntopyynnöt
      • Tarjouspyynnöt
    • Venäjän hyökkäys Ukrainaan
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
    • Säädösvalmistelu
      • Lainsäädäntöhankkeet
      • Istuntokauden lainsäädäntösuunnitelma
      • Sääntelyn sujuvoittaminen
        • Sääntelyn sujuvoittaminen työ- ja elinkeinoministeriössä
          • Yksi yhdestä -periaate
        • Miten sääntelytaakkaa kevennetään
          • Vanhan hallinnollisen taakan selvitykset
        • Euroopan komission REFIT-ohjelma
      • Lainsäädännön yritysvaikutusten arviointi
        • Yrityspaneeli
      • Lainsäädännön työelämä- ja työllisyysvaikutukset
        • Työelämävaikutusten arviointi
        • Työllisyysvaikutusten arviointi
    • Ajankohtaisia hankkeita
      • Hallituksen työmarkkina­uudistukset
        • Työrauhan parantaminen työmarkkinoilla
        • Paikallisen sopimisen lisääminen
        • Sovittelujärjestelmän kehittäminen
        • Yhteistoimintalain muuttaminen
        • Suojelutyön turvaaminen
        • Irtisanomiskynnyksen madaltaminen
        • Määräaikaisten työsopimusten joustavoittaminen
      • Hallituksen työperäisen maahanmuuton toimet
        • Kolmen kuukauden työttömyyssääntö
        • Työntekijän oleskeluluvan tuloraja
      • Työttömyysturva­seuraamusten muuttaminen
      • Elinvoimakeskusten toimeenpanohanke
      • Yksinyrittäjien rekrytointitukikokeilu
        • Kysymyksiä ja vastauksia yksinyrittäjien rekrytointitukikokeilusta
      • Kestävän kasvun ohjelma TEM:ssä
        • Kestävän kasvun ohjelman yritysrahoitushaut
          • Energiainvestointitukien ensimmäinen haku
          • Energiainvestointitukien toinen haku
          • Energiainvestointitukien kolmas haku
          • Energiainvestointitukien neljäs haku
          • Energiainvestointitukien viides haku
          • Kysymyksiä ja vastauksia RRF-energiainvestointituesta
          • Rahoitetut energiainvestointituki­hankkeet
        • Kestävän kasvun ohjelman muut rahoituskohteet
      • Luvat ja valvonta -hanke
        • Seminaarit ja tilaisuudet
        • Raportit ja selvitykset
        • Tutustu palvelukerrokseen
    • Päättyneitä hankkeita
      • TE-palvelut 2024 -uudistus
        • Usein kysyttyjä kysymyksiä TE-palvelut 2024 -uudistuksesta
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä kuntien järjestämisvastuusta
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä tietojärjestelmistä
          • Usein kysyttyä henkilöstöasioista
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä nuorten yhteispalvelusta
        • TE-palvelut 2024 -uudistuksen tilaisuuksia
        • Kuntien rahoituslaskelmat
        • Kuntien tietopaketit
        • Työvoimapalveluiden viitearkkitehtuuri
      • Kotoutumislain uudistus
      • Työllisyyden kuntakokeilut
        • Kuntakokeilualueet
        • Tilastoseuranta ja arviointi
      • Marinin hallituksen työllisyystoimet
        • Työkyvyn ylläpitäminen ja osatyökykyiset
        • Työttömyysjaksojen lyhentäminen ja TE-palvelut
        • Osaavan työvoiman tarjonta ja kohtaanto
        • Yli 55-vuotiaiden työllisyyden nostaminen
        • Työvoimatiekartat
        • Budjettiriihet
        • Työllisyyden edistämisen ministerityöryhmä
          • Yhteenveto alatyöryhmien esityksistä
      • Kaupan alan tulevaisuusselonteko
      • Työkykyohjelma
        • Lisää työkykykoordinaattoreita TE-toimistoihin
        • TE-palvelupilotit
        • Työkanava Oy
          • Kysymyksiä ja vastauksia Työkanavasta
        • Työllistymisen vauhdittaminen julkisilla hankinnoilla
        • Osaamiskeskus yhteiskunnallisille yrityksille 
        • Osatyökykyisten työllistymisen yhteiskunnallinen vaikuttavuus
      • Kestävän kehityksen rahoitusekosysteemi
      • Yrittäjyysstrategia
      • Kansallinen TKI-tiekartta
      • Tekoäly 4.0 -ohjelma
        • Ohjelman toimintamalli
        • Tekoäly 4.0 -kolumnit
        • Yritysten digitalisaatio -videot
      • Viennin ja kansainvälisen kasvun ohjelma
      • Liikennealan kestävän kasvun ohjelma 2021-2023
      • Terveysalan kasvustrategia
      • Meriteollisuuden kehittämisohjelma
        • Meriteollisuuden tilaisuudet
  • Julkaisut
    • Julkaisuja aihealueittain
      • Työelämä-julkaisut
      • Yritykset-julkaisut
      • Energia-julkaisut
      • Kilpailu ja kuluttajat -julkaisut
      • Alueet-julkaisut
      • TEM analyysit
      • Työpoliittinen aikakauskirja
      • Työvoimabarometri
      • Työllisyyskatsaukset
      • Tilastotiedote-vuosijulkaisut
    • TEM julkaisuja 2011–2014
      • Julkaisut vuosi 2014
      • Julkaisut vuosi 2013
      • Julkaisut vuosi 2012
      • Julkaisut vuosi 2011
    • TEM raportteja 2013–2014
      • Raportit vuosi 2014
      • Raportit vuosi 2013
    • Esitteet ja oppaat
      • Tervetuloa Suomeen
      • Työskentely Suomessa
      • Työlainsäädäntöesitteet
  • Ministeriö
    • Johto ja organisaatio
      • Ministerit
        • Työministeri
        • Elinkeinoministeri
        • Ympäristö- ja ilmastoministeri
        • Sisäministeri
        • Kunta- ja alueministeri
      • Virkamiesjohto
        • Johtoryhmät
      • Osastot ja yksiköt
      • Hallinnonalan virastot, yhtiöt ja rahastot
      • Energiamarkkinariita­lautakunta
        • Energiamarkkinariita­lautakunnan jäsenet
        • Ratkaisupyynnön tekeminen energiamarkkinariitalautakunnalle
        • Energiamarkkinariita­lautakunnan yhteystiedot
        • Energiamarkkinariita­lautakunnan ratkaisusuositukset
      • Työneuvosto
        • Työneuvoston tehtävät
        • Työneuvoston jäsenet
        • Lausunnot
        • Lausuntojen tilaaminen
        • Työneuvoston päätökset oikaisuvaatimusasioissa
      • Valtakunnansovittelijan toimisto
      • Yhteistoiminta-asiamies
        • Yhteystiedot
    • Strategiat ja toiminnan suunnittelu
      • Strategia
      • Arvot
      • Vastuullisuus
      • Budjetti
      • Suunnittelun ja seurannan asiakirjat
        • Tulostavoitteet
        • Eduskunnan päättämät talousarviot
        • Eduskunnan päättämät lisätalousarviot
        • Seurantatiedot
        • Suunnitelmat
        • Arvioinnit ja selvitykset
    • EU- ja kansainvälinen yhteistyö
      • Pohjoismainen yhteistyö
      • EU-valmistelujaostot
    • Elintärkeiden toimintojen turvaaminen
      • Yhteiskunnan turvallisuusstrategia
      • Päivittäistavarahuolto vakavissa häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa
        • Keskeiset toimijat ja niiden vastuut
    • Valtionavustukset
    • Avoimet työpaikat
      • TEM:n virka- ja työehtosopimusasiakirjat
    • Visuaalinen ilme ja kuvapankki
    • Historiaa
    • Ilmoittajansuojelu
    • Tietoa sivustosta
      • Tietosuoja
      • Saavutettavuusseloste
      • Evästeet
    • Yhteystiedot ja asiointi
  • Yhteystiedot
    • Henkilöhaku
    • Viestintä
    • Kunniamerkkiehdotukset
    • Palaute