Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Ministry of Economic Affairs
Navigation
  • Frontpage
  • Responsibilities
    • Enterprises
    • Enterprise financing
    • Working life
    • Energy
    • Competition and consumers
    • Regions
    • Labour migration and integration
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact information
  • Press releases
  • News
  • Columns
  • Sign up for news
  • Social media and webcasts
  • Russian attack on Ukraine
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Arbetsministern: Sysselsättningspaketet påskyndar sysselsättningen och ökar delaktigheten

arbets- och näringsministeriet
Utgivningsdatum 17.9.2019 19.18 | Publicerad på svenska 18.9.2019 kl. 15.21
Typ:Pressmeddelande
Timo Harakka

— Vid regeringens budgetmangling har vi kommit överens om betydande satsningar på att främja sysselsättningen. Det övergripande sysselsättningspaketet påskyndar sysselsättningen och de arbetssökande erbjuds service som tillgodoser deras individuella behov, berättar arbetsminister Timo Harakka.

Med hjälp av sysselsättningspaketet kan allt fler partiellt arbetsföra och långtidsarbetslösa bli delaktiga i samhället genom arbete, utbildning eller service som skräddarsys enligt hans eller hennes behov.

Snabbverkande lösningar söks för att avhjälpa bristen på kompetent arbetskraft genom ett samarbete mellan arbets- och näringsministeriet och undervisnings- och kulturministeriet.

— Målet med sysselsättningspaketet är att få Finland in på samma spår som de andra nordiska länderna och på ett systematiskt sätt höja sysselsättningsgraden genom att satsa på sysselsättningstjänsterna i likhet med grannländerna. Detta är nödvändigt för att vi ska kunna säkerställa förutsättningarna för välfärdssamhället på 2030-talet, betonar arbetsminister Harakka.

— De viktigaste delarna av sysselsättningspaketet har beretts i underarbetsgrupperna till ministerarbetsgruppen för främjande av sysselsättningen.  Arbetet har i betydande grad stött beredningen av regeringens sysselsättningspaket och det fortsätter nu mot vårens ramförhandlingar. Arbetet har precis inletts, konstaterar arbetsminister Harakka.

Regeringen ökar anslagen för sysselsättning, lockande av internationella experter och integrering av invandrare med nästan 300 miljoner euro.

Tjänsterna för arbetssökande ska tillgodose individuella behov

— Arbetssökandenas situationer är mycket olika och därför förnyar vi tjänsterna för arbetssökande så att de blir mer personliga än tidigare. Samma lösning passar inte för alla, utan tjänsterna ska tillgodose kundernas individuella behov, betonar minister Harakka.

Den effektiva jobbsökningen bör inledas så snabbt som möjligt efter det att man har anmält sig som arbetssökande. De tjänster som är avsedda för den arbetssökande och den avtalade skyldigheten att söka jobb bygger på en personlig sysselsättningsplan.

— Avsikten är att sysselsättningsplanen i fortsättningen ska utgöra det centrala redskapet för den som söker arbete. Den hjälper att upptäcka kunskapsbehov och styr den arbetssökande t.ex. till rätt utbildning på ett bättre sätt än nuförtiden, berättar arbetsministern.

Den arbetssökande ska förbinda sig till den individuella sysselsättningsplanen och till sådan jobbsökning eller service som planen förutsätter. Beredningen av modellen fortsätter inför vårens ramförhandlingar.

— Principen med stödet för individuell jobbsökning är att skyldigheterna är mer omfattande men mänskligare än tidigare, konstaterar minister Harakka.

För att det ska vara möjligt att förbättra tjänsterna, ska arbets- och näringsbyråernas finansiering ökas under fyra år med ett tilläggsanslag på totalt 51 miljoner euro. Anslaget används i huvudsak till ökning av personalen. Ett tilläggsanslag på 10 miljoner euro för 2020 reserveras för digitala tjänster. Med anslaget stärks bl.a. stödet till digitala tjänster vid yrkesval och karriärvägledning som baserar sig på det rådande arbetsmarknadsläget. En omfattande digital serviceplattform Arbetsmarknadstorget håller på att färdigställas till stöd för de digitala tjänsterna.

Lönesubventionen förnyas för att underlätta företagens och organisationernas sysselsättningsmöjligheter 

Systemet med lönesubvention, som har upplevts vara byråkratiskt, ska förnyas och användningen av lönesubvention vid företag ökas i betydande grad. Med hjälp av den reformerade lönesubventionen främjas sysselsättningen på den öppna arbetsmarknaden och höjs sysselsättningsgraden på ett hållbart sätt.

— Målet med reformen är att stödperioden för den som sysselsätts genuint leder till ett mer långvarigt anställningsförhållande. Därför kopplas identifieringen av kunskapsbehov och utvecklandet av kompetensen till lönesubventionen, berättar arbetsministern.

Den nuvarande lönesubventionen inom tredje sektorn reformeras så att den utgör ett stöd för övergången till den öppna arbetsmarknaden och så att den arbetssökande utöver lönesubvention även får ett omfattande individuellt stöd, kartläggning av arbetsförmågan och annan service som han eller hon behöver. Reformen träder i kraft hösten 2020.

I arbets- och näringsministeriets budget för 2020 reserveras drygt 77 miljoner euro för lönesubvention, vilket innebär en ökning med 24 miljoner euro jämfört med år 2019.

I syfte att stödja ensamföretagare och mikroföretag startar regeringen ett rekryteringsförsök som syftar till att sänka tröskeln för anställning av den första arbetstagaren.  Avsikten är att försöket inleds den 1 augusti 2020.

När det gäller skötseln av sysselsättningen används exempelvis i Sverige cirka hälften av alla satsningar till lönesubvention, medan den motsvarande andelen i Finland är för närvarande cirka fem procent.

Precisionsutbildningen ger lösningar på sysselsättningen och bristen på kompetent arbetskraft

— I fjol rapporterade 40 procent av arbetsgivarna att de hade rekryteringssvårigheter som berodde på bristen på kompetent arbetskraft. Kompletterande utbildning, examensinriktad fortbildning och rekryteringsutbildning har visat sig vara effektiva sätt att ge företagen kompetent arbetskraft.  Därför ökar vi finansieringen för nämnda utbildningsformer och underlättar ordnandet av utbildningen vid företag, konstaterar minister Harakka.

Vid gemensamt anskaffad utbildning planerar arbetsgivaren utbildningen så att den tillgodoser företagets behov och kostnaderna fördelas mellan arbetsgivaren och staten. Fyra miljoner euro anvisas år 2020 för stärkande av kompletterande utbildningar, examensinriktade fortbildningar och rekryteringsutbildningar.

För att bristen på kompetent arbetskraft ska kunna avhjälpas ska undervisnings- och kulturministeriet och arbets- och näringsministeriet enligt en snabb tidtabell bereda förslag på kompakta utbildningshelheter till stöd för dem som har arbete och dem som hotas av arbetslöshet.

Vuxenutbildningsstödet ska ses över för att möjliggöra flexibla deltidsstudier.  Dessutom tillsätter UKM och ANM en arbetsgrupp för att utveckla systemet med läroavtal så att det bättre än nuförtiden möter de ungas och arbetslivets behov.

Målet med kommunförsöken är att framför allt sysselsätta långtidsarbetslösa

Regeringen inleder regionala kommunförsök i fråga om arbetskraftsservicen, vilket innebär att serviceprocessen för arbetssökande som hör till referensgruppen överförs till försökskommunerna. Målet med försöken är att förbättra möjligheterna särskilt för personer som varit arbetslösa en längre tid eller med en svag ställning på arbetsmarknaden att komma in på arbetsmarknaden Det viktigaste är att sammanföra resurserna inom olika områden, såsom sysselsättningen, hälso- och sjukvården och utbildningen, så att de betjänar arbetssökandena på bästa möjliga sätt.

– Kommunerna är redan nu centrala aktörer när det gäller att främja sysselsättningen. Inom ramen för exempelvis det försök som genomförts i Tammerfors har man nått betydande resultat när det gäller att förkorta den genomsnittliga arbetslöshetsperioden. Framöver är målet att sprida dessa effekter regionalt, summerar minister Harakka.

Resultaten av försöken följs upp med hjälp av forskning.

Ökad delaktighet innebär främjad sysselsättning

Som ett led i främjandet av sysselsättningen genomförs det för partiellt arbetsföra ett program för arbetsförmåga, som ska hjälpa dem att sysselsättas.

– I nuläget får partiellt arbetsföra inte i tillräcklig utsträckning de tjänster och det stöd som de behöver. Därför genomför vi ett program för arbetsförmåga som omfattar bland annat åtgärder för att identifiera arbetsförmåga och styra arbetssökande till sådana tjänster för stöd för arbetsförmågan som de behöver. Inom arbets- och näringstjänster och social- och hälsovårdstjänster inleds försöksprojekt med målet att utveckla tjänsterna för arbetsförmåga, sammanfattar arbetsminister Harakka.

Antalet samordnare för arbetsförmågan vid arbets- och näringsbyråerna ökas med 20 årsverken.

Som ett led i programmet sysselsätter man partiellt arbetsföra och andra personer i svag ställning på arbetsmarknaden genom ett villkor som ställs på offentlig upphandling. Dessutom bereder arbets- och näringsministeriet en strategi för att förbättra verksamhetsförutsättningarna för sociala företag.

– Sysselsättningsmålet anknyter också till företagens samhällsansvar. Till min glädje har jag lagt märke till att många företag i uppsving vill anställa t.ex. unga och partiellt arbetsföra, säger minister Harakka.

– Sysselsättningsfrågorna bidrar också till att öka delaktigheten. Vägen till arbetslivet är inte alltid rak eller lätt. Vi behöver särskilda åtgärder för att alla i samhället ska ha tillgång till relevanta tjänster för att finna ett arbete, utbildning eller t.ex. rehabilitering, betonar ministern.

För genomförande av programmet för arbetsförmåga reserveras sammanlagt 33 miljoner euro för tre år.

Ökad internationell rekrytering och stärkande av kompetenscentret för integration av invandrare

Regeringen inleder en total översyn av den arbets- och utbildningsbaserade invandringen med målet att nå en betydande ökning av sysselsättningen. Målet är att under regeringsperioden snabba upp handläggningen av uppehållstillstånd på grund av arbete, så att handläggningstiden blir en månad.

Rekryteringen från utlandet stärks genom att man aktivt lockar utländska experter och deras familjer till Finland. Till stöd för projektet skapas det en modell för internationell rekrytering. Det ska bli lättare för personer med utländsk kompetens som redan är i Finland, t.ex. studerande och forskare, att stanna i landet. Mottagligheten och mångfalden i arbetslivet ökas och utländska experter utnyttjas för att stödja tillväxten i företagens forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet och för att främja deras internationella investeringar.

– Finland behöver skickligt yrkesfolk. Det är av största vikt att yrkeskunniga personer som har en arbetsplats i Finland så snabbt som möjligt beviljas arbets- och uppehållstillstånd för sig och sin familj. Vår ambition ligger dock på en högre nivå än så: vi vill bygga ett Finland som är känt ute i världen för att vara ett genuint lockande alternativ för utländska experter, betonar arbetsminister Harakka.

Målet är att stärka tillgången till kunnig arbetskraft, matchningen på arbetsmarknaden, tillväxten och internationaliseringen såväl i fråga om företag som inom forskning, utveckling och innovationer, lockandet av investeringar, utländska studerandes och forskares förankring i Finland samt arbetsgivarnas kunskaper om rekrytering och mångfald.

Regeringen ökar resurserna inom uppehållstillståndsförfarandet med 20 årsverken och anvisar tilläggsresurser om 1 miljon euro för handläggningen av uppehållstillstånd. För utvecklingen av den internationella rekryteringen reserveras det tilläggssatsningar motsvarande 5,5 miljoner euro.

Främjandet av den internationella rekryteringen stöds av att de uppgifter som hänför sig till arbetskraftsinvandring överförs från inrikesministeriet till arbets- och näringsministeriet.

För att främja integrationen och sysselsättningen av invandrare föreslås en anslagsökning på 11 miljoner euro 2020 jämfört med i år. Med dessa medel utvidgas verksamheten vid kommunernas multiprofessionella integrations- och kompetenscenter samt handlednings- och rådgivningstjänsterna för invandrare. Dessutom utarbetas det ett program för mångfalden i arbetslivet till stöd för rekryteringen av invandrare.

Målet är en sysselsättningsgrad på 75 procent

Målet för regeringens ekonomiska politik och sysselsättningspolitik är att sysselsättningsgraden i en situation där världsekonomin utvecklas normalt och den inhemska ekonomin återspeglar den globala utvecklingen ska nå upp till en nivå på 75 procent i åldersgruppen 15–64 år 2023.

Om detta mål uppfylls i en normalsituation för den globala ekonomin är de offentliga finanserna i balans 2023.

Hösten 2020 ska regeringen kunna presentera åtgärder som motsvarar 30 000 nya jobb. Analysen av konsekvenserna av det sysselsättningspaket som nu har beslutats kommer att bearbetas under hösten genom ett samarbete mellan arbets- och näringsministeriet och finansministeriet.

— Sysselsättningspaketet har konstruerats så att det utgör startskottet för regeringens ansträngningar för att nå sysselsättningsmålet. Vi utgår från att målet kommer att nås, säger minister Harakka.

Vid budgetmanglingen beslutade regeringen dessutom att tillsätta en arbetsgrupp under ledning av arbetsministern vars uppgift är att utreda metoder att främja sysselsättningen och höjningen av sysselsättningsgraden.

Ytterligare upplysningar:

Ville Kopra, arbetsministerns specialmedarbetare, ANM, tfn 040 8261 358
Tiina Korhonen, regeringsråd, arbets- och näringsministeriet, tfn 0295 047 076 (lönesubvention, arbets- och näringstjänster, rekryteringsstöd)
Kimmo Ruth, arbetsmarknadsråd, ANM, tfn 0295 048 073 (partiellt arbetsföra)
Sonja Hämäläinen, migrationsdirektör, ANM, tfn 0295 047 112 (internationell rekrytering och integration)
Jarkko Tonttila, industriråd, arbets- och näringsministeriet, tfn 0295 060 069 (kommunförsök)
Teija Felt, arbetsmarknadsråd, arbets- och näringsministeriet, tfn 0295 049 080 (kompletterande utbildning, examensinriktad fortbildning och rekryteringsutbildning)

Pöytäkirjamerkinnät hallituksen talousarvio- ja kehysneuvotteluista 17.9.2019 (sis. työllisyyden edistäminen, 25 kohtaa)Link to an external website
Timo Harakka
TE-tjänster arbete arbetsliv ekonomi kunnande partiellt arbetsföra service sysselsättning
Back to top

Shortcuts

  • Contact information
  • Departments and units
  • Organisation
  • Communications Unit
  • Sign up for news

The website

About the website

Change cookie settings

Data protection

Accessibility statement

Sitemap

Feedback

Contact information

P.O. Box 32, FI-00023
GOVERNMENT

Tel. +358 295 16001

registry.tem(at)gov.fi

            Ministry of Economic Affairs and Employment
Search page
  • Frontpage
  • Responsibilities
    • Enterprises
      • Industrial policy
        • Entrepreneurship policy
        • Advisory Board for Entrepreneurship
        • EU industrial policy
      • Innovation policy
        • Ecosystem policy
          • Business Finland’s ecosystem funding
          • Innovative cities and corporations
        • Innovation policy evaluation
          • Utilisation of research and expertise
        • Innovative public procurement
          • Network-based competence centre for sustainable and innovative public procurement (KEINO)
        • Innovation-friendly regulation
          • What is innovation-friendly regulation?
          • Promotion of innovation-friendly regulation in the EU and internationally
        • Industrial property rights
          • A patent gives its holder the exclusive right to an invention
          • Trademark supports brand building
          • Design rights protect design work
          • Employment Invention Committee
        • EU research and innovation policy
          • European Digital Innovation Hubs
          • How Finland’s Digital Innovation Hubs were created
        • International research and innovation cooperation
      • Focus areas
        • Tourism
          • Economic impacts of tourism
          • Employment in tourism
          • Government's Tourism Initiatives
            • Previous governments' tourism initiatives
          • Finland's Tourism Strategy
          • Tourism actors
          • Public subsidies for developing tourism
          • Domestic tourism
        • Space policy
          • The Finnish Space Committee
            • The Finnish Space Committee Secretariat
          • The National Strategy for Finlands Space Activities
            • Renewal of the Space Strategy
          • International space cooperation
          • National space legislation
          • Authorisation for space activities
          • Registry of space objects
          • Supervision of space activities
        • Business digitalisation for companies
          • Data economy growth programme
            • Pilot projects of the data economy growth programme
          • AI Regulation
          • EU AI Board and its sub-groups
        • Bioeconomy
        • Minerals policy
          • Minerals Strategy
          • Minerals sector
            • EU Critical Raw Materials Act
          • Minerals sector´s links and publications
        • Arctic Policy
          • Icebreaker initiative ICE Pact
          • Finland's Strategy for the Arctic Region
          • Arctic Economic Dialogue
          • Arctic mining: Greenland
          • Arctic fish industry: Iceland
      • Regulation of business operations
        • Freedom of enterprise in Finland
        • Accounting
          • Accounting Board
        • Auditing
        • Finnish Trade Register
        • Technical safety
          • Market surveillance
          • Market surveillance programmes
          • Assessing the functioning of market surveillance
          • Safety of toys
          • New EU regulation on market surveillance and compliance of products
        • Debt collection
        • Real estate brokerage agencies and letting agencies
        • Accommodation and catering business
        • Travel Service Combinations
        • Industrial property rights
      • Internationalisation of enterprises
        • Foreign corporate acquisitions
          • Questions and answers about the act on the screening of foreign corporate acquisitions
        • Foreign investments
      • Single market of the EU
        • Product Contact Point
          • Free movement of goods within the single market
          • General requirements for products in Finland
          • Other national product regulations
          • Product regulation at the EU level
          • Mutual recognition of goods in the EU
        • Administrative cooperation between the authorities in the single market
        • Authorities' notification obligations
        • Trade barriers
          • SOLVIT
          • SMET
        • EU Regulation of Digital platforms
          • Relationship between online platforms and businesses
          • Digital Markets Act
        • Single Market Emergency Instrument
      • Business services
        • Enterprise Finland services
      • Corporate social responsibility (CSR)
        • Business and human rights
        • Key guidelines on CSR
        • Handling Specific Instances of the OECD Guidelines for Multinational Enterprises
          • Questions and answers about the OECD National Contact Points
          • Specific Instances in Finland
        • Socially responsible public procurement
        • Committee on Corporate Social Responsibility
        • CSR reporting
        • Anti-corruption work
        • Combating forced labour
        • Due diligence obligation of companies
      • MEE Business Sector Services
    • Enterprise financing
      • Loans, guarantees and credits
        • Finnvera domestic financing
        • Finnvera export financing
        • State Guarantee Fund
      • Venture capital investment
        • State capital investment company
        • Finnish Industry Investment Ltd
        • Business Finland Venture Capital Ltd
      • European Fund for Strategic Investments (EFSI)
      • Enterprise developmental support
      • Supporting internationalisation
      • Research, development and innovation funding
        • Plan for research and development funding
      • Regional aid
      • General criteria for business subsidies on national level
        • Advisory Committee on Business Subsidy
        • Research Division on Business Subsidies
    • Working life
      • Labour legislation
        • Employment contract and employment relationship
          • Concluding an employment contract
            • Lay-offs and terminating employment relationship
            • Employment security during military or non-military service
          • Questions and answers on restraint of non-competition agreements
          • Family leave
            • Pregnancy leave, parental leave and childcare leave
          • Young workers
            • Light work suitable for young persons
            • Work that are not allowed to do or is hazardous to young persons
          • Posted workers
            • Obligation to notify
          • Working at sea
        • Working time and annual holiday
          • Working time
          • Annual holiday
        • Improving and maintaining employees’ competence
          • Study leave
          • Financially supported development of employees professional skills
        • Non-discrimination and equality in working life
          • Promotion of non-discrimination in working life
        • Protection of privacy at work and working with children
          • Protection of privacy at work
        • Co-operation procedure and other personnel representation systems
        • Collective agreements and mediation in labour disputes
        • Contractor’s obligations and liability
        • Employee’s position if employer becomes insolvent
      • Working life development
        • Working life barometer
        • Working Life Development Strategy
      • Employment
        • Public employment services
          • Public employment services for private customers
          • Public employment services for businesses and organisations
        • Employment areas
        • National objectives for promoting employment
        • National Advisory Board on Promoting Employment
        • Support and compensations
          • Pay subsidy
          • Employment policy project support
          • Start-up grants
          • Subsidy for arranging working conditions
          • Unemployment security
          • The European Globalisation Adjustment Fund for Displaced Workers
        • Multi-sectoral promotion of employment
        • Employment through procurement
        • Social entrepreneurship
        • International cooperation in employment matters
        • Non-Military service
          • Information for persons applying for non-military service
      • Employment Bulletin and Employment Service Statistics
        • Employment Bulletin
        • Regional annual averages
        • Release dates of statistics, Description and Quality description
      • Skilled labour force
        • Continuous learning
        • Identifying the competence of working-age people
          • Studies and pilots on identification of competences
        • Lifelong guidance
          • National development projects for lifelong guidance
    • Energy
      • Energy and climate strategy
        • Preparation of energy and climate policy scenarios
          • Calculations and models
          • Developing scenarios
      • Emissions trading
        • Emissions Trading Directive
        • Auctioning of emission allowances
        • Monitoring, reporting and verification
        • Emissions trading in aviation
        • Aid for electrification
      • Electricity market
        • Expropriation matters
        • Working group to explore smart grids’ potential for the electricity market
        • Energy communities
        • Information on electricity shortages
          • Information in Arabic
          • Information in Chinese
          • Information in Estonian
          • Information in Persian
          • Information in Russian
          • Information in Ukrainian
      • Heating market
        • Waste heat
        • Studies, heating market
      • Renewable energy
        • Biofuels
        • Feed-in tariff for renewable energy
        • Guidelines and monitoring
      • Energy efficiency
        • Implementation of the Energy Efficiency Directive
        • Energy efficiency agreements and audits
        • Energy efficiency in awarding public contracts
        • Energy efficiency of products
          • Ecodesign of products
          • Energy labelling
          • Preparation of product-group specific requirements
      • Energy and Investment Aid
        • Energy aid
          • Projects eligible for aid
          • Applications and payments
      • Nuclear energy
        • Nuclear energy administration
          • Nuclear energy legislation
          • Nuclear Waste Management Fund
          • Nuclear liability
          • Licence procedure
          • International agreements and export control
        • Nuclear safety, security and safeguards
          • Nuclear safety
          • Security and safeguards
        • Nuclear facilities and projects
          • Loviisa power plant
            • Operating licence 2007-2030
            • EIA Programme
            • EIA Report
          • Olkiluoto power plant
            • Olkiluoto 1 and 2 operating licence
            • Olkiluoto OL1 ja OL2 EIA programme
            • Olkiluoto 1 and 2 EIA report
            • Olkiluoto 3
            • EIA of very low-level nuclear waste
          • Fennovoima
            • Environmental impact assessments
            • Processing of decisions-in-principle
            • Construction licence application
          • Decommissioning of research reactor
          • Terrafame recovery of uranium
        • Nuclear waste management
          • National programme
          • Final disposal of spent nuclear fuel
            • Application for operating licence
            • Construction licence
            • Decision-in-principle
            • Environmental impact assessment, Posiva
          • Spent nuclear fuel
        • Nuclear Energy Development projects
      • Security of energy supply
      • International and EU cooperation in the energy sector
        • EU cooperation energy policy
        • Nordic energy cooperation
        • International Energy Agency IEA
        • Renewable and clean energy cooperation
        • Nuclear energy cooperation
        • Other energy sector cooperation forums
      • Energy technologies
      • Low-carbon roadmaps
        • Updating the low-carbon roadmaps 2024
        • Low-carbon roadmaps 2020
    • Competition and consumers
      • Competition
        • Competition policy
        • Competition legislation
          • Key legislation
          • Merger control and competition neutrality
          • Sanctions
      • Public procurement
        • Publication of contracts and thresholds
          • EU and national thresholds
        • Advice and guidance on public procurement
        • Key operators
        • Public procurement legislation
          • Case law
          • Procurement Directives
        • Reform of public procurement legislation
      • EU rules on state aid
        • Procedures and coordination
        • Rules on State aid
          • National legislation
        • National and schemes and State aid granted
        • Public service assignment -SGEI
          • Application of SGEI regulation in Finland
      • Consumers
        • Consumer safety
        • Doorstep selling
    • Regions
      • Objectives and planning of regional development
        • Regional development priorities
        • Regional development and regional councils
        • Rural and island policy
        • Support areas
        • Legislation on regional development
        • Advisory Council on Regional Renewal
        • Monitoring and forecasting regional development
          • Regional Development Guidelines 2040
      • Urban development
        • Urban Policy Committee
        • Thematic partnerships
        • Ecosystem agreements
        • Urban development in the EU
          • The EU’s financial and development instruments for cities
      • Structural change
        • Abrupt structural change (ÄRM)
        • Positive structural change
      • EU’s regional and structural policy
        • EU’s cohesion policy
        • EU structural funds
          • Innovation and Skills in Finland 2021–2027
        • The Fund for European Aid to the Most Deprived (FEAD) 2014–2020
        • European Territorial Cooperation objective (ETC) 2014 - 2020
        • European Neighbourhood Instrument Cross-Border Cooperation (ENI CBC)
      • ELY Centres
        • Strategy of the Regional State Administrative Agencies and ELY Centres
    • Labour migration and integration
      • Integration of immigrants
        • Integration policy
        • Legislation and guidelines
        • Integration services
        • Administration of integration and the actors involved
        • Monitoring of integration
        • Integration SIB project
      • International expertise and labour
        • Labour immigration administration
        • Labour immigration legislation
        • Labour migration services
        • Promotion of migration of talents
        • Talent Boost
  • Current issues
    • Press releases
    • News
    • Columns
    • Sign up for news
    • Social media and webcasts
    • Russian attack on Ukraine
  • Projects and legislation
    • Statute drafting
      • Streamlining legislation at the Ministry of Economic Affairs and Employment
        • One-in, one-out principle
      • More streamlined legislation
        • How can the regulatory burden be reduced
        • REFIT programme of the European Commission
      • Assessment of regulatory impacts on business
    • Current projects
      • Government’s labour market reforms
        • Improving industrial peace in the labour market
        • Increasing local collective bargaining
        • Developing the conciliation system
        • Amendments to the Co-operation Act
        • Ensuring essential work
        • Lower threshold for terminating employment
      • Measures of the Government concerning work-based immigration
        • Three-month unemployment rule
        • Income limit for residence permit for an employed person
      • TE services reform 2024
        • Frequently asked questions about the TE services reform 2024
          • Questions and answers on information systems and enterprise architecture
          • Questions and answers about joint services for young people
      • Reform of the Integration Act
      • Experiment on recruitment subsidy for sole entrepreneurs
        • Questions and answers about the recruitment subsidy trial for sole traders
      • Sustainable Growth Programme in the MEAE
        • Funding available to companies under the Sustainable Growth Programme
          • First application round for energy investment aid
          • Second application round for energy investment aid
          • Third application round for energy investment aid
          • Fourth application round for energy investment aid
          • Fifth application round for energy investment aid
          • RRF energy investment aid projects granted aid
        • Other funding targets under the Sustainable Growth Programme
      • Project: Licensing and supervision
    • Completed projects
      • Local government pilots on employment
        • Pilot areas
      • Employment measures of Prime Minister Marin's Government
        • Ministerial Working Group on Promoting Employment
          • Summary of the measures proposed by the sub-groups on employment promotion
      • Government report on the future of the retail sector
      • Working capacity programme
        • Number of work ability coordinators to rise
        • TE service pilots for jobseekers
        • Työkanava Ltd
          • Questions and answers on Työkanava Ltd
        • Public procurement can help promote employment
        • Centre of expertise for social enterprises
        • Social impact of employment of people with partial work ability
      • Developing Finland’s Sustainable Finance Ecosystems
      • Entrepreneurship strategy
      • Artificial Intelligence 4.0 programme
        • AI4point0FI videos
      • The National Roadmap for Research, Development and Innovation
      • The Sustainable Growth Programme for the Transport Sector 2021-2023
      • Health sector growth strategy
      • Maritime Industry Development Programme
  • Publications
    • Labour Force Barometer
    • Employment Bulletins
    • Annual Statistical Summaries
    • Publications 2013–2014
    • Brochures
      • Welcome to Finland
  • Ministry
    • Management and organisation
      • Ministers
        • Minister of Employment
        • Minister of Economic Affairs
        • Minister of Climate and the Environment
        • Minister of the Interior
        • Minister of Local and Regional Government
      • Senior officials
        • Management Groups
      • Departments and Units
      • Government agencies, companies and funds in the administrative branch
      • Labour Council
        • Tasks of the Labour Council
      • National Conciliator's Office
      • Cooperation Ombudsman
    • Strategies and operational planning
      • Strategy
      • Values
      • Budget
      • Documents on planning and monitoring
        • Performance targets
        • Sustainability reports
    • Cooperation in the EU and at other international forums
      • Nordic Cooperation
    • Security of supply and securing of vital functions in the administrative branch of MEAE
    • Discretionary government grants
    • Ministry´s Visual Identity
    • Whistleblower protection
    • History
    • Information about the website
      • Data protection
      • Accessibility statement
      • Cookies
    • Contact information and visiting address
  • Contact information
    • Ministry’s Communications Unit
    • Feedback