VTT:n liikelaitostamista valmisteleva ohjausryhmä
KTM036:00/2007 Development
Ohjausryhmän tärkeimmät tehtävät:
- täsmentää VTT-liikelaitoksen tehtävät valtion elinkeino- ja innovaatiopolitiikan sekä omistajapolitiikan näkökulmasta
- ohjata VTT:stä liikelaitoslain pohjalta säädettävän laitoskohtaisen lain, muiden hallinnollisten säädösten ja valtion talousarvioon tehtävien muutosten valmistelua
- selvittää yksityiskohtaisesti, miten liikelaitoksen toiminnassa tulee ottaa huomioon valtion tukea, kilpailuoikeutta ja julkisia hankintoja koskevan lainsäädännön vaatimukset
- määrittää valtio-omistajan ohjausmekanismit ja VTT-liikelaitokselle asetettavat tuottovaatimukset
- suunnitella menettelyt, joilla varmistetaan, että julkiset tutkimusrahoittajat voivat rahoittaa VTT-liikelaitoksen voittoa tuottamatonta tutkimusta jul-kisten tutkimusorganisaatioiden ehdoilla
- selvittää, millä aloilla ja missä laajuudessa VTT:n halutaan toimivan viranomaisten teknisenä tukiorganisaationa ja miltä osin tähän liittyvän osaamisen ylläpitämistä VTT:ssä tuetaan KTM:n ...
Basic information Completed
Project number KTM036:00/2007
Case numbers 28/070/2007
Set by Ministry of Trade and Industry
Term/schedule 8.6.2007 – 31.12.2007
Date of appointment 8.6.2007
Goals and results
Kauppa- ja teollisuusministeriö on päättänyt jatkaa VTT:n liikelaitostamisen valmistelua asettamalla ohjausryhmän, jonka tehtävänä on tukea ministeriötä VTT:n liikelaitostamisen valtio-omistajalta edellyttämien lainsäädännöllisten, hallinnollisten ja valtion talousarviota koskevien asioiden valmistelussa. Valmistelutyössä hyödynnetään neuvonantajien laatimaa selvitystä ja siinä hahmoteltua alustavaa liikelaitoksen organisointimallia. Osa valmistelutehtävistä hoidetaan VTT:n sisäisenä työnä.
VTT:n liikelaitostamisen valmistelun lähtökohtana ovat seuraavat linjaukset:
1. nykyinen VTT muutetaan kokonaan liikelaitokseksi toiminnallisen joustavuuden ja kilpailukyvyn lisäämiseksi
2. varmistetaan riittävä, kehyspäätöstä vastaava valtion budjettirahoituksen osuus liikelaitoksessa, jotta voidaan
- jatkossakin kehittää osaamista pitkäjänteisesti elinkeinoelämän globalisoituvan toimintaympäristön tarpeisiin
- ottaa harkitusti riskiä uuden teknologian ja uusien ratkaisujen kehittämisessä ennakoiden markkinoiden tulevia tarpeita ja teknologian kehittymisen kautta syntyviä mahdollisuuksia
- luoda edellytyksiä yhteiskunnan kasvulle, työllisyydelle ja hyvinvoinnille
3. innovaatioprosessin eheys turvataan siten, että koko organisaatio palvelee kaikkia asiakasryhmiä
4. varmistetaan, että VTT:llä säilyy oikeus saada voittoa tuottamattomaan tutkimukseen julkista rahoitustukea julkisen tutkimusorganisaation ehdoilla
5. talousohjausmallin lähtökohtana on maksullisen ja voittoa tuottamattoman toiminnan eriyttäminen sisäisessä laskennassa projektien luokittelulla
6. kauppa- ja teollisuusministeriö vastaa VTT-liikelaitoksen omistaja- ja tulosohjauksesta
7. tulosohjaus kohdistuu budjettirahoitteisen strategisen tutkimuksen ja muun päätöksentekoa ja viranomaisten toimintaa tukevan tutkimuksen suuntaamiseen ja mitoitukseen, missä otetaan KTM:n koordinoimana huomioon muiden ministeriöiden, viranomaisten ja sidosryhmien näkemykset
8. henkilöstön asema muutoksessa turvataan ja koko henkilöstö siirtyy vanhoina työntekijöinä liikelaitoksen palvelukseen
Esitykset liikelaitoskohtaisesta laista ja muista tarvittavista säädöksistä sekä vuoden 2009 talousarvioon tulevista muutoksista tulisi saada valmiiksi ennen 30.11.2007 mennessä.
Starting points
Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen (VTT) muuttaminen liikelaitokseksi sisältyy valtion tuottavuusohjelmaan ja hallituksen maaliskuussa 2006 tekemään kehyspäätökseen, jonka mukaan tavoitteena on siirtyminen liikelaitosmuotoon vuoden 2009 alusta.
Kauppa- ja teollisuusministeriön toimeksiannosta Deloitte Oy on laatinut yhteistyössä Neptun Juridican kanssa selvityksen siitä, millä edellytyksillä VTT voidaan muuttaa valtion virastosta valtion liikelaitokseksi. Deloitte Oy on vastannut selvityksen liiketoiminnallisista osioista ja Neptun Juridica juridisista kysymyksistä. Kesäkuussa 2006 valmistu-neessa selvityksessä on tarkasteltu VTT:n liiketoimintastrategiaa, markkina- ja kilpailijakenttää, VTT:n organisointia ja omistaja- ja tulosohjausta liikelaitoksen vaihtoehdon näkökulmasta, julkisen rahoituksen saatavuutta ja sen ehtoja liikelaitoksena, riskienhallintaa, verokysymyksiä sekä kilpailulainsäädännön asettamia vaatimuksia liikelaitostamiselle.
Selvitystyön keskeinen havainto oli, että siirtymiselle liikelaitostamismalliin ei näytä ole-van periaatteellisia esteitä. Liikelaitos lisäisi rahoituksellista joustavuutta ja helpottaisi ra-kenteellisten muutosten toteuttamista, mikä parantaisi edellytyksiä VTT:n toiminnan ja kilpailukyvyn kehittämiselle. Liikelaitos mahdollistaisi myös selkeämmän toiminnan- ja omistajaohjausmallin luomisen. Riskien osalta liikelaitoksena toimimisessa korostuvat erityisesti strategisen tutkimuksen ohjaukseen, rahoitukseen ja suunnitteluprosessiin liittyvät riskit. Tilaaja-tuottaja -järjestelmään siirtyminen edellyttää kilpailulainsäädännössä olevien kilpailuttamisvelvoitteisiin liittyvien kysymysten ratkaisemista budjettirahoituksen osalta.
Setting-up and organisation
Asettamispäätös; VTT:n liikelaitostamista valmistelevan ohjausryhmän asettaminen
8.6.2007 Kauppa- ja teollisuusministeriö
Developing and statute drafting in the Government
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects Link to an external websiteOpens in a new tab