Finlands turismstrategi 2022–2028: målet är att öka efterfrågan på turism

År 2024 var värdet av den totala efterfrågan som hänför sig till turismen 16,6 miljarder euro. Målet är att öka efterfrågan på turism till 20 miljarder euro före 2028. Det centrala när det gäller att uppnå målet är att fördubbla utländska turisters penninganvändning i Finland jämfört med 2019. En ökad efterfrågan på turism bör skapa värde för turistföretagen, arbetstagarna inom branschen, lokalsamhällena, turisterna och det finländska samhället.
Detta konstateras i Finlands turismstrategi 2022–2028 som publicerades den 12 juni 2025. ”Tillsammans blir det mer – hållbar tillväxt och förnyelse inom turismen i Finland” har uppdaterats under hösten 2024 och våren 2025 för att motsvara den förändrade verksamhetsmiljön.
”Turistbranschen är en central näring i det servicedominerade Finland. Företagen inom branschen möjliggör lyckade reseupplevelser, vilket har en positiv inverkan på Finlandsbilden. Vi har mycket att vinna och outnyttjad potential när det gäller att utveckla kännedomen om Finland och turistbranschen trots att världsläget är instabilt”, säger näringsminister Wille Rydman.
För att möjliggöra hållbar tillväxt och förnyelse inom turismen har man identifierat fyra prioriteringar i strategin: 1) förbättring av tillgängligheten, 2) hållbarhetshantering, 3) anpassning till den digitala omställningen samt 4) säkerställande av en verksamhetsmiljö som stöder konkurrenskraften. Samarbete har stor betydelse, vilket också syns i namnet.
Jämfört med den föregående strategin har utjämning av säsongsvariationer och socialt ansvarstagande en större roll vid sidan av ekonomisk tillväxt, tillgänglighet, kännedom och kompetens. I genomförandet av strategin har de regionala turistorganisationernas roll ökat. De kvantitativa indikatorerna har utvidgats så att de på ett bättre sätt beaktar turismens utveckling ur ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt perspektiv.
Turismforumet, där näringsministern var ordförande, hade en central roll i arbetet med uppdateringen. Turismstrategin är en gemensam syn som den offentliga sektorn, näringen och andra aktörer inom branschen har och ett åtagande om gemensamma mål och åtgärder för turismen under de kommande åren. Åtgärderna genomförs som ett samarbete mellan en stor grupp av aktörer.
Turismen är en servicebransch med stor potential i Finland och en växande exportbransch. Av exportinkomsterna för tjänster för 2024 utgjorde turismexporten 14 procent, den totala efterfrågan inom turismen var 16,6 miljarder euro och dess direkta andel av bruttonationalprodukten 2,4 procent. Turismen sysselsatte 146 600 personer. Turismen har dessutom betydande regionalekonomiska effekter.
Mer information:
Sanna Kyyrä, ledande sakkunnig, arbets- och näringsministeriet, tfn 029 504 7012