- Företag
- Näringspolitik
- Innovationspolitik
- Prioriteringar
- Reglering av företagets verksamhet
- Företagens internationalisering
- Företagstjänster
- ANM Branschtjänst
- Samhällsansvar
- Företag och mänskliga rättigheter
- Riktlinjer och principer för samhällsansvar
- Behandlingen av enskilda fall vid tillämpningen av OECD:s riktlinjer för multinationellla företag
- Delegationen för samhälls- och företagsansvar
- Socialt ansvarsfull offentlig upphandling
- Ansvarsredovisning
- Sociala företag
- Korruptionsbekämpning
- EU's inre marknad
- Företagsfinansiering
- Arbetsliv
- Arbetslagstiftning
- Arbetsavtal och anställningsförhållande
- Arbetstid och semester
- Utveckling och upprätthållande av arbetstagarnas kompetens
- Likabehandling och jämställdhet i arbetslivet
- Integritetsskydd i arbetslivet och arbete med barn
- Samarbetsförfarandet och övriga system för personalens medbestämmande
- Kärnpunkterna i samarbetslagen
- Samarbete inom finska företagsgrupper
- Samarbete inom grupper av gemenskapsföretag
- Personalrepresentation i europabolag (SE) och europeiska kooperativa föreningar (SCE)
- Personalfonder
- Kollektivavtal och medling i arbetstvister
- Beställarsansvar
- Arbetstagarens skydd vid arbetsgivarens insolvens
- Internationella arbetsorganisationen ILO
- Utveckling av arbetslivet
- Integration av invandrare
- Sysselsättning
- Stöd och ersättningar
- Sysselsättningsöversikt och Arbetsförmedlingsstatistik
- Arbetslagstiftning
- Energi
- Energi- och klimatstrategi
- Elmarknaden
- Utsläppshandeln
- Förnybar energi
- Energieffektivitet
- Energi- och investeringsstödet
- Kärnenergi
- Förvaltning inom kärnenergisektorn
- Kärnsäkerhet, skyddsarrangemang och kärnmaterialövervakning
- Kärnanläggningar och kärnanläggningsprojekt
- Kärnavfallshantering
- Utvecklingsprojekt
- Energiförsörjningstryggheten
- EU-samarbetet och det internationella samarbetet på energiområdet
- Energiteknik
- Konkurrens och konsumenter
- Regionerna
- Målen för och planeringen av regionutvecklingen
- Stadsutveckling
- Strukturomvandling
- EU:s regional- och strukturpolitik
- EU:s sammanhållningspolitik
- Den nationella beredningen för programperioden 2021–2017
- Partneskapsavtalet
- EU:s strukturfonder
- Fonden för EU-bistånd till de sämst ställda FEAD 2014-2020
- Målet Europeiskt territoriellt samarbete (ETS) 2014–2020
- EU:s program för samarbete över de yttre gränserna (ENI CBC)
- Närings-, trafik- och miljöcentralerna
Utarbetandet av krav för olika produktgrupper
Produkters energiprestanda regleras i EU genom ekodesigndirektivet och energimärkningsförordningen. Direktivet och förordningen har i Finland genomförts genom den s.k. ekodesignlagen och ekodesignförordningen. Med stöd av ekodesigndirektivet och energimärkningsförordningen utfärdas bindande produktgruppsspecifika krav som gäller som sådana i hela EU-området.
Kraven avseende ekodesign och kraven avseende energimärkning har olika slags beredningsprocesser
I ekodesigndirektivet och energimärkningsförordningen anges grunderna för införande av produktgruppspecifika bestämmelser..
Kommissionen leder utarbetandet av de produktgruppsspecifika ekodesignrättsakterna med stöd av ramdirektivet. Om kommissionen till följd av utredningen beslutar sig för att utveckla ekodesignkrav, samråder den under beredningsprocessen med intressentgrupper och medlemsstater vid speciella samrådsforum. Senare röstar medlemsstaternas företrädare om kommissionens förordningsförslag i en kommitté i enlighet med det s.k. kommittéförfarandet.
År 2017 ersattes det tidigare energimärkningsdirektivet med energimärkningsförordningen. Med stöd av energimärkningsförordningen antas bindande produktgruppsspecifika rättsakter. Kraven på energimärkning omfattar endast sådana produktgrupper för vilka det finns en bindande produktgruppsspecifik förordning om energimärkning.
Kommissionen utfärdar de produktgruppsspecifika rättsakterna i form av delegerade förordningar, som är i kraft som sådana i Finland. Medlemsstaterna röstar inte om de delegerade förordningarna, men medlemsstaterna och berörda grupper har möjlighet att bli hörda vid samrådsmöten.
Finland deltar aktivt i lagstiftningsarbetet
Ramlagstiftningen om produkternas energiprestanda hör i Finland till arbets- och näringsministeriets ansvarsområde. Av de produktgruppsspecifika bestämmelserna hör bestämmelserna om andra produkter än byggprodukter till arbets- och näringsministeriet (i praktiken sköts arbetet av Energimyndigheten) och bestämmelserna om byggprodukter hör till miljöministeriet.
När Energimyndigheten och miljöministeriet utformar Finlands ställningstaganden till produktgruppsvisa rättsakter hör de den tillverkande industrin. Mer information finns att tillgå på webbplatsen ekosuunnittelu.info.
I Finland utövar Säkerhets- och kemikalieverket (Tukes) tillsyn över att lagarna och förordningarna iakttas och Motiva Oy svarar för informationen till konsumenterna.
Ytterligare information: pekka.karpanen(at)tem.fi