-
Personalen inom arbets- och näringstjänsterna överförs tillsammans med uppgifterna till kommunerna genom överlåtelse av rörelse. Reformen av arbets- och näringstjänsterna strävar inte efter personalminskningar.
-
Kommunen kan inte välja vilka personer som förflyttas, och den kan inte heller vägra att ta emot personal som förflyttas.
-
Det gjordes en noggrann utredning av uppsägningsskyddet i samband med beredningen. Efter utredningen angav ministerarbetsgruppen för främjande av sysselsättningen att uppsägningsskydd inte ska tillämpas i samband med reformen. Den gällande statstjänstemannalagen föreskriver redan att förvärvaren, det vill säga den nya arbetsgivaren, inte får säga upp ett anställningsförhållande enbart på grund av rörelseöverlåtelsen.
-
När organiseringsansvaret överförs till kommunerna får kommunerna ordna de berörda tjänsterna på det sätt som de anser att är bäst med beaktande av lagstiftningen om arbets- och näringstjänster. Den nya arbetsgivaren bedömer grunderna för att inleda ett eventuellt samarbetsförfarande. Förvärvaren, det vill säga den nya arbetsgivaren, får inte säga upp ett anställningsförhållande enbart på grund av rörelseöverlåtelsen. Detta påverkas inte av om statens tjänste- och arbetskollektivavtal är giltigt eller inte.
-
Reformen av arbets- och näringstjänsterna strävar inte efter personalminskningar inom arbets- och näringstjänsterna eller inom stöduppgifterna i samband med dem.
-
Alla personer som arbetar inom de uppgifter som överförs till kommunerna förflyttas genom rörelseöverlåtelsen till kommunerna/samkommunerna. Vid samarbetsförhandlingarna behandlas principerna för personalförflyttningen och det mer detaljerade förfarandet. Ämbetsverksspecifika samarbetsförhandlingar kan inte föras förrän sysselsättningsområdena har fastställts (efter den 31 oktober 2023). Den nya arbetsgivaren beslutar om arbetsuppgifterna och om hur uppgifterna ordnas.
-
Personalen förflyttas tillsammans med sina uppgifter till kommunerna genom rörelseöverlåtelsen. Den nya arbetsgivaren beslutar om eventuella ändringar i uppgifterna.
-
När organiseringsansvaret överförs till kommunerna får kommunerna ordna arbets- och näringstjänsterna på det sätt som de anser är bäst med beaktande av lagstiftningen om arbets- och näringstjänster. Det är alltså den nya arbetsgivaren som fattar beslut om vilken personal som behövs för att producera tjänsterna och även om eventuella ändringar i personalens uppgifter. För att överföringen av arbets- och näringstjänsterna ska vara så framgångsrik som möjligt behöver den nya arbetsgivaren kompetent arbetskraft som sköter uppgifterna.
-
De sysselsättningsområden som kommer att ansvara för arbets- och näringstjänsterna från den 1 januari 2025 klarnar efter den 31 oktober 2023, och för närvarande finns det inte ens några allmänna uppgifter om vart personalen kommer att förflyttas. Vid de riksomfattande och de ämbetsverksspecifika samarbetsförhandlingarna vid TE-byråerna, NTM-centralerna och UF-centret behandlas principerna för personalförflyttningen och det mer detaljerade förfarandet. Den nuvarande arbetsgivaren beslutar om vilken personal som förflyttas och vart, baserat på överföringen av personens uppgifter. På personnivå diskuteras frågan under de omställningssamtal som kommer att föras efter de ämbetsverksspecifika samarbetsförhandlingarna.
-
På de personer som förflyttas till kommunerna tillämpas fram till slutet av avtalsperioden för det tjänste- och kollektivavtal som gäller vid överföringstidpunkten, det vill säga till den 28 februari 2025, bestämmelserna i det tjänste- och kollektivavtal som binder den berörda personalen. Därefter övergår man till att tillämpa den nya arbetsgivarens tjänste- och kollektivavtal, och utöver de övriga avtalsvillkoren fastställs även lönerna enligt det avtalet.
Om en person på grund av sina uppgifter förflyttas till ett annat statligt ämbetsverk tillämpas det nya ämbetsverkets lönesystem vid lönesättningen. När det gäller att trygga lönenivån vid övergångstidpunkten tillämpas enligt 11 § i underteckningsprotokollet till statens tjänste- och arbetskollektivavtal bilagan ”Vissa bestämmelser för tryggande av lönenivån”. Om lönen enligt kravnivån för en persons ordinarie tjänst är högre än för den nya uppgiften efter förflyttningen tillämpas ett löneskydd på 24 månader.
-
I samband med reformen av arbets- och näringstjänsterna förflyttas från UF-centret till kommunerna den personal som sköter utbetalningsuppgifter som är knutna till de offentliga arbetskrafts- och företagstjänsterna (med undantag av servicen för utveckling av företagsverksamhet). Med stöd av den antagna lagen förflyttas personalen från staten till kommunerna/samkommunerna. Den nya arbetsgivaren beslutar hur uppgifterna ska ordnas.
-
I statens personalpolitiska principer som är kopplade till reformen betonas upprätthållande och utveckling av personalens kompetens med beaktande av de krav som reformen ställer. Var och en bör upprätthålla sin egen kompetens. De sysselsättningsområden som kommer att ansvara för arbets- och näringstjänsterna från den 1 januari 2025 klarnar efter den 31 oktober 2023, och för närvarande finns det inte ens några allmänna uppgifter om vart personalen kommer att förflyttas. När förflyttningen av personalen har bestämts i början av 2024 efter de ämbetsverksspecifika samarbetsförhandlingarna är det även möjligt att göra uppgiftsarrangemang som beaktar den kommande förflyttningen. Då preciseras även eventuella nya kompetenskrav.
Det är sysselsättningsområdena som i egenskap av arbetsgivare bestämmer och informerar om frågor som gäller anställningsförhållandets villkor och praxis. Därför klarnar sådana frågor (t.ex. distansarbete) först när sysselsättningsområdena och personalens förflyttningar har fastställts.
Inom ramen för genomförandet av reformen förbereds ett stödprogram för introduktionen, som kommunerna kan använda för att personalen ska få substanskunnande om arbets- och näringstjänsterna (även utkomstskydd för arbetslösa).
Ordnandet av arbets- och näringstjänster är en lagstadgad uppgift för kommunerna, och de måste enligt lagstiftningen i fråga se till att tjänsterna tillhandahålls. -
Det är den nya arbetsgivaren som bestämmer om praktiska frågor som gäller arbetet (multilokalt arbete, distansarbete).