- Företag
- Näringspolitik
- Innovationspolitik
- Prioriteringar
- Reglering av företagets verksamhet
- Företagens internationalisering
- Företagstjänster
- ANM Branschtjänst
- Samhällsansvar
- Företag och mänskliga rättigheter
- Riktlinjer och principer för samhällsansvar
- Behandlingen av enskilda fall vid tillämpningen av OECD:s riktlinjer för multinationellla företag
- Delegationen för samhälls- och företagsansvar
- Socialt ansvarsfull offentlig upphandling
- Ansvarsredovisning
- Sociala företag
- Korruptionsbekämpning
- EU's inre marknad
- Företagsfinansiering
- Arbetsliv
- Arbetslagstiftning
- Arbetsavtal och anställningsförhållande
- Arbetstid och semester
- Utveckling och upprätthållande av arbetstagarnas kompetens
- Likabehandling och jämställdhet i arbetslivet
- Integritetsskydd i arbetslivet och arbete med barn
- Samarbetsförfarandet och övriga system för personalens medbestämmande
- Kärnpunkterna i samarbetslagen
- Samarbete inom finska företagsgrupper
- Samarbete inom grupper av gemenskapsföretag
- Personalrepresentation i europabolag (SE) och europeiska kooperativa föreningar (SCE)
- Personalfonder
- Kollektivavtal och medling i arbetstvister
- Beställarsansvar
- Arbetstagarens skydd vid arbetsgivarens insolvens
- Internationella arbetsorganisationen ILO
- Utveckling av arbetslivet
- Integration av invandrare
- Sysselsättning
- Stöd och ersättningar
- Sysselsättningsöversikt och Arbetsförmedlingsstatistik
- Arbetslagstiftning
- Energi
- Energi- och klimatstrategi
- Elmarknaden
- Utsläppshandeln
- Förnybar energi
- Energieffektivitet
- Energi- och investeringsstödet
- Kärnenergi
- Förvaltning inom kärnenergisektorn
- Kärnsäkerhet, skyddsarrangemang och kärnmaterialövervakning
- Kärnanläggningar och kärnanläggningsprojekt
- Kärnavfallshantering
- Utvecklingsprojekt
- Energiförsörjningstryggheten
- EU-samarbetet och det internationella samarbetet på energiområdet
- Energiteknik
- Konkurrens och konsumenter
- Regionerna
- Målen för och planeringen av regionutvecklingen
- Stadsutveckling
- Strukturomvandling
- EU:s regional- och strukturpolitik
- EU:s sammanhållningspolitik
- Den nationella beredningen för programperioden 2021–2017
- Partneskapsavtalet
- EU:s strukturfonder
- Fonden för EU-bistånd till de sämst ställda FEAD 2014-2020
- Målet Europeiskt territoriellt samarbete (ETS) 2014–2020
- EU:s program för samarbete över de yttre gränserna (ENI CBC)
- Närings-, trafik- och miljöcentralerna
Övervakning av rymdverksamheten
Arbets- och näringsministeriet övervakar sådan rymdverksamhet som ministeriet beviljat tillstånd till. Övervakningsmetoder är verksamhetsutövarens uppgiftsskyldighet, årsrapportering och ministeriets inspektionsrätt. Ministeriet kan också begära annan information för övervakningen.
Uppgiftsskyldighet
Verksamhetsutövaren ska utan dröjsmål lämna arbets- och näringsministeriet uppgifter om ändringar som gäller rymdverksamheten. Sådana ändringar är att
- tidpunkten eller platsen för uppsändningen av rymdföremålet, uppsändningsanläggningen eller uppsändningsbolaget ändras,
- utsändningen av rymdföremålet misslyckas,
- ett rymdföremål som är i en omloppsbana inte längre är verksamt eller om kontakten med rymdföremålet annars har förlorats på ett varaktigt sätt,
- syftet med rymdverksamheten förändras,
- verksamhetsutövarens tekniska sakkunskap eller kompetens att bedriva rymdverksamhet förändras eller försämras på ett väsentligt sätt,
- verksamhetsutövarens ekonomiska förutsättningar att bedriva rymdverksamhet förändras eller försämras på ett väsentligt sätt,
- ett radiotillstånd som Kommunikationsverket beviljat ändras eller återkallas,
- det har inträffat ändringar i rymdföremålets ägarförhållanden,
- verksamhetsutövaren har för avsikt att upphöra med rymdverksamheten.
Årsrapport
Verksamhetsutövaren ska årligen lämna arbets- och näringsministeriet en rapport över rymdverksamheten. I rapporten beskrivs verksamheten allmänt liksom ändringar och störningar som hänför sig till verksamheten. Rapporten bör i synnerhet innehålla en beskrivning av rymdföremåls funktionsdugliga skick, möjliga kollisionshot eller kollisionsvarningar som gäller rymdföremål, miljökonsekvenser och planer för att fortsätta, ändra eller avsluta rymdföremålets uppdrag.
Inspektionsrätt
Övervakningen kan också förutsätta att man inspekterar verksamhetsutövarens fysiska utrymmen, utrustning och verksamhet, i den mån de är av betydelse för rymdverksamheten. Det kan vara fråga om situationer där verksamhetsutövaren inte har lämnat erforderliga uppgifter om sin rymdverksamhet eller där det finns risk för person- eller sakskador. Ministeriet kan bemyndiga en oberoende sakkunnig att förrätta inspektioner.
Inspektionsrätten omfattar de lokaler och andra områden som är i verksamhetsutövarens besittning eller användning samt handlingar och uppgifter som behövs med tanke på inspektionsuppdraget. Även själva rymdföremålet kan inspekteras.
Ytterligare upplysningar:
Maija Lönnqvist
maija.lonnqvist(at)tem.fi