Syftet med transportstödet är att sänka de höga transportkostnader som långa transportsträckor medför för små och medelstora företag som bedriver verksamhet i perifera regioner och därmed förbättra förutsättningarna för företagsverksamhet i de regionerna.
Transportstöd kan beviljas varutransporter i Finland, om produkten är tillverkad i landskapet Lappland, Kajanaland, Norra Österbotten, Mellersta Österbotten, Norra Karelen, Norra Savolax eller Södra Savolax eller Imatra, Kannonkoski, Karstula, Kinnula, Kivijärvi, Kyyjärvi, Parikkala, Pihtipudas, Rautjärvi, Ruokolahti, Saarijärvi eller i Viitasaari kommun.
Transportstöd beviljas det SMF-företag som har tillverkat produkterna och som i egenskap av avsändare har betalat transportavgiften till den som utför transporten. Stödets storlek är, beroende på transportsträckans längd, 9–20 % (transporter som utförts 2023–2025) eller 7–15 procent (transporter som utförts 2026–2028) av den betalda transportavgiften. Stödet för hamnverksamhet är 1 euro eller två euro per ton beroende på var hamnen ligger.
Ansökningsperioden för transportstödet är ett kalenderår. Ansökan om stöd görs elektroniskt hos livskraftscentralen i Norra Finland för varje ansökningsperiod i efterskott inom tre månader från utgången av ansökningsperioden.
Transportstödet baserar sig på statsrådets förordning om regionalt transportstöd åren 2023‒2025 (1015/2022) och statsrådets förordning om regionalt transportstöd åren 2026–2028 (xx/2025).
Information om transportstödet finns på NTM-centralernas webbplats (från och med den 1 januari 2026 på livskraftscentralernas webbplats).
Pressmeddelande 22.12.2025: Det regionala transportstödet fortsätter 2026–2028: det är önskvärt att hålla hela Finland livskraftigt