Uppföljningsinformation som stöd för beslutsfattandet

Planeringen och uppföljningen av en framgångsrik politik som främjar integration behöver tillräckligt omfattande och regelbundet producerade uppgifter om integrationens olika delområden som stöd. Utvecklings- och förvaltningscentret upprätthåller ett riksomfattande system för uppföljning av integrationen.

Uppföljningssystemet utgörs av indikatorer baserade på register- och enkätmaterial för varje delområde, och de uppdateras och rapporteras årligen.

De fem delområdena i uppföljningssystemet

I enlighet med de referensramar som EU och OECD använder är delområdena i uppföljningssystemet

  • sysselsättning
  • utbildning och kompetens
  • välfärd
  • deltagande
  • dubbelriktad integration.

Uppföljningssystemet utvecklas. Uppföljningssystemet för integration, integrationsfrämjande och etniska relationer producerar utöver årliga rapporter också en omfattande helhetsöversikt för varje regeringsperiod. Helhetsöversikten publicerades i början av 2024.