Uppföljningsinformation som stöd för beslutsfattandet

Till stöd för planeringen och uppföljningen av en resultatrik integrationspolitik behövs tillräckligt omfattande och regelbundet framtagen information och integrationens olika delområden. 

Uppföljningssystemet utgörs av indikatorer baserade på register- och enkätsmaterial för varje delområde. Indikatorerna uppdateras och rapporteras årligen.

De sex delområdena i uppföljningssystemet

I enlighet med de referensramar som EU och OECD använder är delområdena i uppföljningssystemet

  • sysselsättning
  • utbildning
  • hälsa och välbefinnande
  • boende
  • deltagande och
  • integration i två riktningar (inkl. etniska relationer).

Uppföljningssystemet utvecklas. Uppföljningssystemet för integration, integrationsfrämjande och etniska relationer producerar utöver årliga rapporter också en omfattande helhetsöversikt för varje regeringsperiod. Helhetsöversikten publicerades i början av 2024.