Integration främjas genom samarbete

Främjandet av invandrares integration förutsätter nära samarbete mellan olika förvaltningsområden och förvaltningsnivåer, såväl på riksomfattande som på regional och lokal nivå. I integrationsfrämjandet deltar aktörer både inom den offentliga sektorn och det civila samhället.

Arbets- och näringsministeriet ansvarar för

  • planering, utveckling och styrning av den integrationsfrämjande politiken och för samordning av den med andra politikområden och med främjandet av goda befolkningsrelationer
  • lagstiftning som gäller främjande av integration
  • uppföljning och utvärdering av integrationspolitiken.

Dessutom övervakar ministeriet invandringen av arbetskraft och dess struktur tillsammans med inrikesministeriet.

Flera riksomfattande aktörer

För främjandet av integrationen av invandrare ansvarar inom sina egna förvaltningsområden i synnerhet

  • utbildnings- och kulturministeriet
  • social- och hälsovårdsministeriet
  • inrikesministeriet
  • justitieministeriet
  • miljöministeriet
  • utrikesministeriet 
  • Migrationsverket
  • Utbildningsstyrelsen
  • delegationen för etniska relationer (Etno) 
  • diskrimineringsombudsmannens byrå.

Utvecklings- och förvaltningscenter svarar för att följa upp och utvärdera integrationsfrämjandets resultat och hur väl integrationsfrämjandet fungerar

Utvecklings- och förvaltningscentret stöder kompetensen inom främjande av integration, stöder utvecklandet och samordningen av integrationsfrämjandet och tillhandahåller juridisk rådgivning i anknytning till verkställigheten av integrationslagen. Utvecklings- och förvaltningscentret svarar också för uppgifter som anknyter till betalningen av kostnadsersättningar enligt integrationslagen och kundinformationssystemet för integration. 

NTM-centralerna ansvarar för att främja integration och goda relationer mellan befolkningsgrupper på regional nivå

Närings-, trafik- och miljöcentralerna (NTM-centralerna) ansvarar på regional nivå för utveckling, samarbete, samordning och uppföljning av främjandet av invandrares integration och etablering samt för tillsyn över tillgången till, kvaliteten på och verkningsfullheten hos de tjänster som kommunen i enlighet med integrationslagen tillhandahåller andra integrationskunder än sådana som är registrerade som arbetssökande. NTM-centralerna ger kommunerna och välfärdsområdena stöd och råd i frågor som gäller främjande av integration. Dessutom ingår NTM-centralerna avtal med kommunerna om kommunplatser för personer som får internationellt skydd. 

NTM-centralerna avtalar med välfärdsområdena om inrättande av familjegrupphem avsedda för barn som kommit till landet utan vårdnadshavare och svarar för styrningen och övervakningen av familjegrupphemmen tillsammans med välfärdsområdena, regionförvaltningsverken, Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården och vid behov Migrationsverket. NTM-centralerna svarar också för styrningen och övervakningen av verksamheten för de företrädare som avses i integrationslagen. Dessutom har NTM-centralerna till uppgift att avtala med kommunerna eller välfärdsområdena om de ersättningar som det föreskrivs om i integrationslagen. 

Kommunerna har ansvar för integrationsfrämjandet på lokal nivå

Kommunerna har det allmänna ansvaret och samordningsansvaret för planeringen och utvecklingen av främjandet av integrationen av invandrare och integrationskunder och av goda befolkningsrelationer på lokal nivå. Kommunen ska utveckla integrationsfrämjandet genom sektorsövergripande samarbete. Kommunen ska se till att planeringen och utvecklingen av kommunens integrationsfrämjande samordnas med planeringen och utvecklingen av de tjänster som välfärdsområdet har organiseringsansvar för. Kommunen ska i sin planering beakta de nationella målen för främjandet av integration och de nationella målen för främjandet av sysselsättning för integrationskundernas del.

Ansvaret för att ordna offentlig arbetskraftsservice överfördes den 1 januari 2025 från statens arbets- och näringsbyråer till kommunerna och de samarbetsområden, dvs. sysselsättningsområden, som kommunerna bildar. Det finns 45 sysselsättningsområden. Arbetskraftsmyndigheternas uppgift är att i form av offentlig arbetskraftsservice ordna bland annat arbetsförmedlingsservice, information, rådgivning och vägledning, träning, arbetskraftsutbildning och utbildning inom omställningsskyddet. I den offentliga arbetskraftsservicen ingår även sakkunnigbedömningar som gäller enskilda kunders serviceprocess, försöksverksamhet enligt lagen om ordnande av arbetskraftsservice (380/2023), arbetssökandes frivilliga studier som stöds med arbetslöshetsförmån samt stöd, subventioner och ersättningar till arbetsgivare och enskilda kunder.

Det civila samhällets aktörer deltar i främjandet av integrationen

Många civilsamhällesorganisationer och religiösa samfund ordnar integrationsfrämjande verksamhet och tjänster. Invandrare har också egna organisationer och föreningar i Finland. Invandrares integration främjas också av att de deltar i till exempel idrottsföreningars verksamhet och andra fritidsaktiviteter. Även arbetsgivare och fackliga organisationer har en viktig roll när det gäller att främja mångfald i arbetslivet och samtidigt invandrares integration.

Ytterligare information
Paula Karjalainen, paula.karjalainen(at)gov.fi

På andra webbplatser