Strategi för arbets- och näringsministeriet och dess förvaltningsområde
Arbets- och näringsministeriet och dess förvaltningsområde skapar förutsättningar för hållbar tillväxt. Tillväxten måste vara både ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar. Vårt mål är att
- näringslivet förnyas och regionernas livskraft stärks
- sysselsättningen ökar och tillgången till kompetent arbetskraft förbättras
- rena investeringar främjar klimatmålen.
Vi handlar på ett öppet, ansvarsfullt och effektivt sätt.
Strategi för arbets- och näringsministeriet och dess förvaltningsområde sträcker sig till år 2030, och den kommer att uppdateras regelbundet för att bland annat svara på förändringarna i omvärlden.
Bekanta dig med
- Publikationen: Strategi för arbets- och näringsministeriet och dess förvaltningsområde 2024–2030
- Kolumnen av arbets- och näringsministeriets kanslichef Timo Jaatinen den 23.9.2024
Strategiska mål 2024–2030
- Fungerande marknader och konkurrens stärker näringslivets verksamhetsförutsättningar.
- Näringslivets innovationer ökar och leder till affärsverksamhet med högt mervärde i hela Finland.
- Finland blir en konkurrenskraftig verksamhetsmiljö för tillväxt- och start up-företag.
- Företagens investeringar ökar och exporten ökar.
- Industrin förnyas och dess koncentrationer stärks i hela Finland.
- Matchningen på arbetsmarknaden och tillgången till kompetent arbetskraft förbättras i alla regioner i landet.
- Arbetsmarknadsreformerna förbättrar konkurrenskraften.
- Arbetslivets kvalitet och produktiviteten förbättras, karriärerna förlängs.
- Incitamenten för att hitta sysselsättning och sysselsätta förbättras.
- Sysselsättningsområdena ordnar sysselsättningstjänsterna effektivt och i ett omfattande partnerskap.
- Arbetskraftsinvandringen svarar mot arbetsmarknadens behov, integrationen och sysselsättningen av invandrare effektiviseras.
- Klimatmålen framskrider med så kostnadseffektiva medel som möjligt som påskyndar investeringar.
- Investeringarna riktas till projekt med ett högre förädlingsvärde.
Verksamhetsprinciper för hållbar tillväxt
- Vi effektiviserar våra verksamhetsmodeller, uppgifter och organisationer på ett ansvarsfullt och resultatrikt sätt.
- Vi arbetar proaktivt i personalplaneringen och riktar resurserna till strategiska prioriteringar samt kärnfunktioner och lagstadgade uppgifter. Våra resurser används effektivt och produktivt. Vi ser till att våra verksamhetsprocesser är tekniskt tidsenliga och ger mervärde.
- Vi utgår från att verksamhetsförutsättningarna för privat näringsverksamhet förbättras i all verksamhet inom förvaltningsområdet. På så sätt skapar vi tillväxt och stärker de offentliga finanserna. Vi förenhetligar ledningen och säkerställer produktiviteten och en resultatrik verksamhet.
- Vår verksamhetskultur baserar sig på gemensamma värderingar.
- Vi är en människonära arbetsplats. Vi eftersträvar balans mellan välbefinnande i arbetet och resultat.
Stärkande av den övergripande säkerheten
- Genom den övergripande säkerheten stöder vi goda verksamhetsförutsättningar för näringslivet.
- I enlighet med samarbetsmodellen för den övergripande säkerheten deltar och påverkar vi aktivt utvecklandet av samhällets övergripande säkerhetstänkande, hanteringen av störningssituationer och krisledningen.
- Vi förnyar regleringen och planeringen av förvaltningsområdets normala förhållanden och undantagsförhållanden så att de på ett riskbaserat sätt bättre motsvarar allvarliga störningar under normala förhållanden och undantagsförhållanden.
- Vi ska stärka den övergripande säkerheten och försörjningsberedskapen genom att utveckla det internationella samarbetet via EU och Nato samt bilateralt med olika stater.
Utveckling av försörjningsberedskapen
- Vi ser till att försörjningsberedskapen håller en tillräcklig nivå och fungerar som en del av samhällets övergripande säkerhet.
- Vi stärker det nordiska beredskaps- och försörjningsberedskapssamarbetet.
- Med hjälp av partnerskapsmodellen främjar vi samarbetet mellan myndigheterna, näringslivet och tredje sektorn.
- Genom regional beredskap stöder vi regionernas livskraft.
- Vi främjar en fungerande och kristålig inre marknad i EU samt en öppen och regelbaserad handelspolitik.
Beaktande av riskhanteringen
- Vi etablerar riskhanteringen som en del av strategiarbetet och ministeriets normala processer (lagberedning, resultatstyrning, projekt).
- Vi beaktar och bedömer risker och möjligheter i olika berednings- och beslutssituationer samt följer eventuella nya hot.
- Vi utvecklar kontinuerligt verksamhetsmodeller för riskhantering.
- Vi stärker säkerheten och riskhanteringen, kontinuitetshanteringen och återhämtningsförmågan i fråga om förvaltningsområdet och de kritiska tjänster som är beroende av varandra.
- Edistämme EU-vaikuttamisella Suomen kestävän kasvun edellytyksiä toimimalla aloitteellisesti, rakentavasti ja ennakoivasti. Teemme EU-vaikuttamista aktiivisesti ja ratkaisuhakuisesti sekä ministeriön johdon että asiantuntijatason toimesta myös poikkihallinnollisia verkostoja hyödyntäen.
- Teemme EU-ennakkovaikuttamiseen tähtäävää kannanmuodostusta tehostetusti EU-jaostojärjestelmää hyödyntäen ja sidosryhmiä kuullen.
- Otamme EU-vaikuttamisen lähtökohdaksi EU:n strategisen kilpailukyvyn vahvistaminen EU:n omien vahvuuksien ja markkinaehtoisten ratkaisujen perusteella. Nostamme keskiöön toimivat sisämarkkinat ja tehokkaan valtiontuki- ja kilpailupolitiikan, jotka edistävät ennustettavaa ja suotuisaa investointiympäristöä.
- Vaikutamme siihen, että EU:n varoja suunnataan laatuperusteisesti entistä enemmän tutkimusta, innovaatioita, osaamista, digitalisaatiota, kokonaisturvallisuutta ja puhdasta siirtymää edistäviin toimiin.
- Tavoittelemme parempaa ja vähäisempää EU-sääntelyä. Vaikutamme osaltamme, että EU-lainsäädäntö loisi investointien kannalta ennakoitavan ja vakaan toimintaympäristön. Ennakoimme EU-lainsäädäntöä paremmin kansallisen toimeenpanokyvyn varmistamiseksi.
- Vi eftersträvar en regleringsmiljö som sporrar till tillväxt och företagande och möjliggör nya innovationer och en effektiv marknad, där onödig administrativ börda samt onödigt tung och detaljerad reglering undviks. Vi identifierar olika konsekvenser för företagen i ett tillräckligt tidigt skede.
- Vi ser till att våra säkra, tillförlitliga och kompatibla digitala tjänster är kundorienterade och gör processerna smidigare.
- Vi minskar den administrativa bördan och avvecklar normer som försvårar företagens vardag.
- Vi tar företagandet som utgångspunkt för förnyelse, tillväxt och internationalisering inom näringslivet samt i stärkandet av regionernas livskraft.
- Vi utnyttjar dataekonomi, databaserat värdeskapande, företagens digitala ekonomi och potentialen för artificiell intelligens som källor till tillväxt och produktivitet.
I alla huvudmål beaktar vi jämställdhets- och likabehandlingsperspektivet i beredningsprocesserna, genomförandet av olika projekt och konsekvensbedömningen av lagstiftningen.
- Vi utnyttjar företagarpotentialen genom att främja likabehandling och jämställdhet mellan könen.
- Vi utarbetar en utredning och ett utvecklingsprogram för att öka sysselsättningen bland grupper som är underrepresenterade i arbetslivet, främjande av jämställdhet i åtgärderna i programmet ARBETE2030.
- Vi främjar jämställdheten mellan könen som en del av främjandet av integration i synnerhet genom att stödja övergången till arbetslivet för invandrarföräldrar som sköter barn hemma.
- Vi förbättrar arbetslivets mottaglighet och attraktivitet genom att öka sysselsättningen bland invandrare och säkerställer att kompetent utländsk arbetskraft stannar i Finland.