-
I lagen om sektorsövergripande främjande av sysselsättningen (381/2023) har det fastställts att ar-betskraftsmyndigheten har till uppgift att ordna verksamhetsförutsättningar för sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen av unga (16 §). Ordnandet av verksamhetsförutsättningarna innebär att arbetskraftsmyndigheten:
- gör en bedömning av behovet av samservice inom sektorsövergripande stöd för unga inom sitt område
- förhandlar med aktörer som är centrala med tanke på ordnandet av samservice för unga inom sitt område om ordnandet av serviceställen
- säkerställer att det inom samservicen inom dess verksamhetsområde finns en avtalad person som ansvarar för samordningen av tjänster och befattningar.
I lagen definieras inte arbetskraftsmyndighetens uppgift att administrera samservicen för unga, utan sysselsättningsområdena får genomföra en förvaltningsmodell som lämpar sig för dem. Vid genomförandet och administreringen av tjänsten kan befintliga strukturer utnyttjas. Till exempel ungdomsväsendet kan ha svarat för Navigatorns nuvarande verksamhet. Även i fortsättningen kan verksamheten skötas av någon annan betydande aktör med tanke på verksamheten än arbetskraftsmyndigheten.
-
Det är inte nödvändigt att omförhandla befintliga samarbetsavtal, utan gamla avtal kan utnyttjas och vid behov uppdateras. I områden där Navigatorn inte tidigare har funnits finns det således inte heller några befintliga samarbetsavtal som kan utnyttjas inom samservicen för unga. Då ska arbetskrafts-myndigheten säkerställa för att verksamhetsförutsättningarna ordnas och förhandla om samarbete med de aktörer som är centrala med tanke på servicen.
-
Samarbetsmodellen för sektorsövergripande stöd gäller den nuvarande sysselsättningsfrämjande samservicen (servicecentren för arbetskraften), medan sektorsövergripande samservice för unga är en tjänst som liknar den nuvarande Navigatorverksamheten och som är lätt tillgänglig för unga. Verksamheten inom den sektorsövergripande samservicen för unga baserar sig på Navigatorns grunder (ANM 6/2018). Samservice för unga är en lågtröskeltjänst som tillhandahålls unga under 30 år av myndigheter och andra aktörer.
-
Inom samservicen för unga kan namnet Navigatorn/Ohjaamo fortfarande användas. Som varumärke är Navigatorn/Ohjaamo bekant för många unga, vilket kan hjälpa unga att lättare få tillgång till sam-service.
-
Det finns ingen exakt anvisning för att göra en bedömning av behovet av samservice för sektorsö-vergripande stöd för unga. När arbetskraftsmyndigheten gör bedömningen ska den dock höra andra serviceanordnare och centrala samarbetsparter. I bedömningen är det bra att involvera det nätverk för styrning och service för sektorsövergripande samarbete mellan lokala myndigheter som avses i 9 § i ungdomslagen (1285/2016) samt att använda den information som nätverket sammanställt om de ungas uppväxt- och levnadsförhållanden.
Bedömningen bör uppdateras regelbundet. I bedömningen är det bra att beakta till exempel följande aktuella omständigheter inom sysselsättningsområdet:
- centrala aktörer i det regionala serviceekosystemet för unga
- Det allmänna arbetsmarknadsläget för unga
- utvecklingen av den strukturella arbetslösheten bland unga
- samarbetsstrukturer mellan den offentliga, privata och tredje sektorn
- situationen för NEET-unga
- eventuellt behov av mångkulturell kompetens inom tjänsterna för unga
-
Det har gjorts olika utredningar och undersökningar om Navigatorerna. Av utredningarna framgår hur väl Navigatorerna fungerar. När samservicen övervägs är det ändamålsenligt att hålla fast vid servicens strukturer som redan upplevs som goda och att tillsammans med de aktörer som är centrala med tanke på servicen överväga servicehelheten. Centrala aktörer är till exempel kommuner, välfärdsområden, den tredje sektorn, företag och andra myndigheter som tillhandahåller tjänster för unga.
Utgångspunkten för beredningen av bestämmelsen om samservice för unga (lag om sektorsövergripande främjande av sysselsättningen 381/2023, 16 §) har varit att stärka det sektorsövergripande arbete med låg tröskel som basservicen genomför och att utnyttja redan befintliga servicestrukturer. I alla regioner finns det dock inte en Navigator som kan utnyttjas som grund för samservicen för unga. Då skapas strukturer för samservicen med hjälp av en bedömning av servicebehovet i samar-bete med de aktörer som är centrala med tanke på servicen.
-
Grunden för planeringen av serviceställena och tjänsterna ska vara en bedömning av behovet av samservice för unga i regionen som gjorts av arbetskraftsmyndigheten, i samarbete med centrala aktörer. Servicen ska motsvara det servicebehov som fastställts i bedömningen i fråga om såväl resurser, kompetens, serviceutbud som tillgänglighet. Serviceställena ska vara lättillgängliga för den unga personen. Detta innebär att servicestället ska vara centralt för att så många unga i regionen som möjligt ska kunna utnyttja servicen.
Serviceställen kan vara Navigatorerna eller motsvarande samserviceställen och de kan vara en del av något annat befintligt verksamhetsställe, till exempel arbetskraftsservice eller social- och hälso-central. För sektorsövergripande service med låg tröskel för unga krävs ingen egen lokal, utan det är ändamålsenligt att kommunen, det område som ansvarar för arbetskraftsservicen och välfärdsområ-det beslutar om lokalen.
Information som samlats in av de styrnings- och servicenätverk som avses i 9 § i ungdomslagen eller av andra motsvarande gemensamma arbetsgrupper kan utnyttjas vid planeringen av service-ställena.
-
Behovet av en samordnande resurs har konstaterats vara kritiskt viktigt för att Navigatorverksamhet-en ska kunna genomföras i ett genuint sektorsövergripande samarbete. Navigatorverksamheten har haft en person som ansvarar för servicehelheten och som samordnar verksamheten. Även samser-vicen för unga ska ha en person som ansvarar för servicehelheten. Den ansvariga personen kan också vara någon annan än arbetskraftsmyndigheten. Den ansvariga personen har en väsentlig roll när det gäller att göra servicen smidig.