Proposition: Distributionsskyldigheten för drivmedel hålls på 13,5 procent också nästa år
Den 9 oktober 2023 överlämnade statsrådet till riksdagen en regeringsproposition där det föreslås att distributionsskyldigheten för förnybara drivmedel sänks till 13,5 procent för 2024. Distributionsskyldigheten hålls således på samma sänkta nivå som i år. Dessutom föreslås det att tilläggsskyldigheten för 2024 sänks till 2 procentenheter och tilläggsskyldigheten för 2025 till 3 procentenheter. Ändringarna syftar till att dämpa prisstegringen på drivmedel.
I propositionen föreslås det att lagen om främjande av användningen av förnybara drivmedel för transport ändras. Bakgrunden till förslaget är skrivningarna om distributionsskyldigheten i regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering samt Europeiska kommissionens motiverade yttrande till Finland om Europaparlamentets och rådets direktiv om främjande av användningen av energi från förnybara energikällor.
Propositionen hänför sig till budgetpropositionen för 2024 och avses bli behandlad i samband med den. Den föreslagna lagen avses träda i kraft den 1 januari 2024.
Den gällande lagen skulle ha höjt distributionsskyldigheten till 28 procent nästa år
Utan den föreslagna lagändringen skulle distributionsskyldigheten ha stigit till 28 procent från ingången av nästa år, och därefter stegvis till 34 procent före 2030. En höjning av distributionsskyldigheten till 28 procent i enlighet med den gällande lagen skulle enligt uppskattning ha höjt pumppriset på diesel med cirka 17 cent per liter och pumppriset på bensin med cirka 15 cent per liter.
Med hjälp av de förslagna ändringarna kan en höjning av pumppriset undvikas. Det finns dock vissa osäkerheter vad gäller uppskattningarna. Det är omöjligt att på förhand beräkna vilken exakt effekt distributionsskyldigheten har på priserna. Olika uppskattningar är i hög grad beroende av bakgrundsantaganden.
En regeringsproposition om distributionsskyldigheten 2025–2027 överlämnas nästa höst
Åtgärderna i regeringsprogrammet ska genomföras i två faser. I den första fasen ändras det allmänna målet för distributionsskyldigheten för nästa år och tilläggsskyldigheten för 2024 och 2025. I den andra fasen genomförs de övriga åtgärderna i regeringsprogrammet. En regeringsproposition om åtgärderna i andra fasen ska överlämnas till riksdagen hösten 2024. Samtidigt genomförs också de ändringar som det uppdaterade direktivet om förnybar energi förutsätter.
Åren 2025–2027 höjs distributionsskyldigheten måttfullt och det görs stegvis så att nivån 2025 är 16,5 procent, 2026 19,5 procent och 2027 22,5 procent. Tilläggsskyldigheten i fråga om de så kallade mest avancerade fraktionerna höjs från nuvarande 2 procent till 3 procent 2025 och till 4 procent 2026.
Distributionsskyldigheten innebär att en viss andel av de drivmedel som distributörer av drivmedel årligen levererar till konsumtion ska vara förnybara drivmedel (inkl. biogas och elektrobränslen, dvs. syntetiska bränslen som är producerade med förnybar energi). Skyldigheten främjar ersättandet av fossila bränslen. Med hjälp av distributionsskyldigheten minskas CO2-utsläppen från trafiken.
Ytterligare information:
Nicoleta Kaitazis, specialsakkunnig, arbets- och näringsministeriet, tfn 0295 047 067
Harri Haavisto, specialsakkunnig, arbets- och näringsministeriet, tfn 0295 047 059