Storföretagens besvärliga dilemma – hur påverkas hållbarhetsrapporteringen i år av kommissionens förslag att minska den administrativa bördan
Omnibusförslaget, som EU-kommissionen nyligen lade fram, skiljer sig avsevärt från de gällande skyldigheterna. Storföretag står nu inför ett stort dilemma när de ska fatta beslut: är det motiverat att vänta eller ska beredningen av hållbarhetsrapporten för i år fortsätta?
Bokföringslagen förutsätter att storföretag som inte är börsnoterade ska rapportera sina hållbarhetsuppgifter för 2025 ”i den andra vågen” av hållbarhetsrapporteringen våren 2026. Det är fråga om en skyldighet, och uppfyllandet av den kräver att våra 1 200 storföretag gör stora investeringar och vidtar åtgärder för att samla in uppgifter och rapportera.
Företagen planerar för närvarande dessa investeringar och åtgärder. Det Omnibusförslag som kommissionen offentliggjorde förra veckan väcker emellertid en befogad fråga om hur förslaget inverkar på rapporteringen i år:
- Syftet med Omnibusförslaget är att minska den administrativa bördan för företagen genom att lätta på skyldigheterna i fråga om hållbarhetsrapporteringen. För det första begränsas antalet rapporteringsskyldiga till ett snävare antal än genom att det personalkriterium som definierar storföretag fyrdubblas jämfört med nuvarande 250 anställda, i och med detta omfattas cirka 130 företag i Finland av rapporteringsskyldigheten.
- I Omnibus ingår ett ”stop-the-clock”-förslag som också gäller alla nuvarande storföretag. Det innebär att det inte ännu är nödvändigt att rapportera om detta år, utan den första rapporten ska utarbetas först 2027 och publiceras våren 2028.
Eftersom Omnibusförslaget i så stor utsträckning skiljer sig från de gällande skyldigheterna, står alla storföretag just nu inför ett stort dilemma när de ska fatta beslut: Är det motiverat att vänta eller är det bättre att gå vidare enligt den gällande lagen, vad är slutresultatet av kommissionens förslag, dvs. godkänns det som direktiv i sin nuvarande form och fortsätter beredningen för att rapportera om detta år?
Det finns tyvärr inget tydligt svar, tjänstemännen vet inte heller hur det sist och slutligen kommer att gå i förhandlingarna om direktivet. Följande är min personliga bedömning, som förhoppningsvis bidrar till att strukturera situationen i fråga om företagspraxis.
Det är klart att storföretag alltid kan agera i enlighet med gällande lag. Enligt Omnibus-förslaget har kommissionen å andra sidan som mål att åtminstone i form av ett direktiv godkänna att rapporteringen skjuts upp i år. Min informerade uppfattning som tjänsteman är att tidsplanen för behandlingen av förslaget gör det möjligt för kommissionen att de facto uppnå målet.
Jag anser också att det nästan är notoriskt att det slutliga direktivet innehåller ett uppskov på två år för att inleda rapporteringen. Flera betydande medlemsstater har inte heller ännu genomfört det nuvarande direktivet, och 12 av de sammanlagt 30 EES-staterna saknar de bestämmelser som direktivet förutsätter. Om ett uppskov inte godkänns, innebär det att företagen i de övriga 18 staterna (inklusive Finland) de facto omfattas av en tyngre administrativ börda. En sådan situation är inte önskvärd och står klart i strid med unionens grundläggande principer.
Om och när direktivförslaget enligt Omnibusförslaget antas i år, är det direkt tillämplig rätt i Finland. Det beror på den allmänna EU-rättsliga läran om direktivets direkta effekt, dvs. att ett företag kan åberopa en entydig direktivbestämmelse och agera på det sätt som bestämmelsen tillåter. Storföretag behöver således inte vänta på att Finland vidtar nationella lagstiftningsåtgärder, som tar tid efter att direktivet godkänts.
Det är min uppfattning att storföretag kan skjuta upp inledandet av sin rapportering i enlighet med Omnibusförslaget. Det är emellertid annorlunda när det gäller definitionen av storföretag. Det är inte självklart att personalkriteriet för storföretag höjs till 1 000 arbetstagare på det sätt som föreslås i Omnibusförslaget. Kriteriet torde bli en viktig fråga i förhandlingarna när direktivet bereds. Således ska ett företag som är ett sådant storföretag som avses i den gällande lagen och som underskrider den personalgräns som föreslås i Omnibusförslaget åtminstone inte ännu, innan direktivet antagits, låta sig luras av tanken att företaget inte omfattas av hållbarhetsrapporteringen från och med 2027.
En egen grupp utgörs av börsnoterade storföretag, som i vår rapporterar sina hållbarhetsuppgifter om fjolåret. Även i fråga om dem gäller det som anges ovan, men de har redan gjort de investeringar och åtgärder som krävs för att samla in och rapportera uppgifter, så med tanke på genomförandet av EU:s hållbara utveckling vore det önskvärt att de håller sig till rapporteringen.
Timo Kaisanlahti, ledande sakkunnig