Utredning: flera metoder för att förbättra säkerheten kring fyrverkerier och minska de olägenheter som fyrverkerierna orsakar
Arbets- och näringsministeriet har utrett metoder för att förbättra säkerheten kring fyrverkerier och minska de eldsvådor, buller och störningar som fyrverkeripjäserna orsakar. I utredningen föreslås inga begränsningar för fyrverkeripjäser som överlåts till konsumenter.
Utredningen gjordes för riksdagen, som förutsatte den i sitt uttalande när den 2022 förkastade medborgarinitiativet ”Rajat räiskeelle”.
Konsumenterna ska inte förbjudas att använda de vanligaste fyrverkeripjäserna
Arbets- och näringsministeriet föreslår inga nya begränsningar för fyrverkeripjäser i kategorierna F2 och F3 som överlåts till konsumenter. Enligt utredningen går det inte att identifiera vissa fyrverkeripjäser eller produkter i en viss kategori som skulle medföra större fara än andra. I den gällande lagstiftningen har omfattande begränsningar och säkerhetskrav ställts på fyrverkeripjäser i kategorierna F2 och F3.
Utredningen betonar att alla fyrverkeripjäser är farliga om de används vårdslöst, i strid med anvisningarna eller till exempel i berusat tillstånd. Den som använder fyrverkeripjäser ansvarar för att pjäserna används på behörigt sätt.
I Finland är åldersgränsen för användning av fyrverkeripjäser 18 år och fyrverkeripjäser får inte överlåtas till minderåriga. Fyrverkeripjäser hamnar dock hos minderåriga. I utredningen efterlyses ansvar för vuxna som skaffar fyrverkeripjäser.
Antalet olycksfall och olyckor orsakade av fyrverkeripjäser har minskat under de senaste tio åren. Uppföljningen fortsätter. Ändringar i begränsningen av användningen av fyrverkeripjäser är möjliga om olycksfallen och störande beteende ökar.
Nya begränsningsåtgärder i vissa områden och i närheten av byggnader
I utredningen föreslås det att räddningsverken i syfte att minska bullret ska kunna förbjuda privat användning av fyrverkeripjäser i allmänhet eller för vissa användare inom ett område där fyrverkeripjäserna orsakar störningar för människor eller djur. Förbudet kan tillämpas till exempel på situationer där fyrverkeripjäser används efter anmälan upprepade gånger eller under häckningstiden för fridlysta djur enligt naturvårdslagen. Det föreslås också att polisen ges möjlighet att begränsa fyrverkerier på grund av störningar som de orsakar.
I utredningen föreslås det också att användningen av fyrverkeripjäser ska kunna förbjudas i närheten av byggnader. Det skyddsavstånd som behövs ska bedömas separat i samband med en eventuell lagändring. På detta sätt förhindras sådana eldsvådor och störningar som orsakas av fyrverkeripjäser och som inte väsentligt har minskat genom tidigare begränsningar.
Nya straffbestämmelser möjliga
Enskilda människor beställer en del fyrverkeripjäser från utlandet. Tullen har också omhändertagit produkter i kategori F4 som är förbjudna för konsumenter. Explosivt material från dessa produkter kan också användas för brottsliga ändamål. Enligt utredningen är det möjligt att straffa konsumenter för beställning av sådana fyrverkeripjäser, men det behövs ytterligare utredningar för att ändra bestämmelserna.
De fortsatta åtgärderna framskrider stegvis
Regleringen av fyrverkeripjäser baserar sig närmast på kemikaliesäkerhetslagen och pyroteknikdirektivet, som är bindande för alla EU:s medlemsländer (Europaparlamentets och rådets direktiv 2013/29 om utsläppande på marknaden av pyrotekniska artiklar).
Arbets- och näringsministeriet föreslår att behövliga ändringar görs i lagstiftningen till den del de är inom de gränser som pyroteknikdirektivet tillåter.
Dessutom anser ministeriet att det är viktigt att påverka en eventuell revidering av pyroteknikdirektivet, som EU-kommissionen för närvarande gör en utredning om. Kommissionens utredning kan leda till ändringar i direktivet.
Finland påverkar en eventuell revidering av pyroteknikdirektivet
Eftersom de nationella bestämmelserna om fyrverkeripjäser baserar sig på pyroteknikdirektivet, kan alla brister som upptäckts i arbets- och näringsministeriets utredning inte göras i den nationella lagstiftningen. Därför presenteras i utredningen punkter för påverkan med tanke på en eventuell revidering av pyroteknikdirektivet.
Enligt arbets- och näringsministeriets utredning liknar vissa fyrverkeripjäser i kategori F1 leksaker. Fyrverkeripjäser kan hamna hos minderåriga. Direktivet tillåter dock inte ett nationellt förbud mot produkter i kategori F1. I samband med revideringen av direktivet kan Finland till denna del påverka direktivets innehåll.
I samband med en eventuell revidering av direktivet kan Finland också föreslå att ljudnivån för fyrverkeripjäser ska fastställas på en lägre nivå än för närvarande. För närvarande är den ljudnivå för kategorierna F1–F3 som fastställts i direktivet 120 decibel vid det fastställda säkerhetsavståndet. För fyrverkeripjäser kan den högsta ljudnivån anges enligt kategori.
Fyrverkeripjäser som beställs via e-handel levereras till konsumenterna via vanlig post, vilket strider mot lagen om transport av farliga ämnen. Detta kan medföra farliga situationer. Dessutom levereras till konsumenterna produkter i kategori F4 som är förbjudna för konsumenterna. I utredningen föreslås det att kommissionen ska ombes undersöka hur uppföljningssystemet för fyrverkeripjäser kan utvecklas. I samband med en eventuell revidering av direktivet kan Finland driva på en revidering där transport av fyrverkeripjäser följs upp på motsvarande sätt som andra explosiva varor.
Mer information:
Tarja Virkkunen, ledande sakkunnig, ANM, tfn 029 504 8252