Regeringens proposition med förslag till lag om ändringen av lagen om främjande av användningen av förnybara drivmedel för transport
TEM126:00/2021 Lagstiftningsprojekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
Esityksellä alennetaan vuoden 2023 jakeluvelvoitetta 13,5 %:iin. Samalla vuosilta 2022 ja 2023 toteutumatta jäävät päästövähennykset katetaan nopeuttamalla jakeluvelvoitteen korotuksia. Lisäksi vuoden 2030 velvoitetta korotetaan 34 %:iin.
Energiavirastolle säädettäisiin oikeus tietojen luovuttamiseen Ahvenanmaan maakunnan hallitukselle.
Författning
20.12.2022
Laki vahvistettu
Remissbehandling
28.6. – 9.8.2022
Lausuntokierros luonnoksesta
Laki vahvistettu
20.12.2022 Författning
Projektets framskridande
Laki vahvistettu
20.12.2022 Författning
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer TEM126:00/2021
Ärendenummer VN/34422/2021
Projektets arrangör arbets- och näringsministeriet
Uppgiftsklass Regeringens proposition bereds
Mandattid 30.12.2021 – 20.12.2022
Datum för tillsättande
Lagberedning
RP med förslag till lag om ändring och temporär ändring i lagen om främjande av användningen av förnybara drivmedel för transport
- 1
Under beredning
Godkänd i planen för sessionsperioden 31.1.2022 - 2
Uppskattad föredragningsvecka
Uppskattning av ny föredragningsvecka 38/2022 - 3
Överlämnad till riksdagen
19.9.2022HE 174/2022 Uppgifter om behandlingen i riksdagen - 4
Nuvarande nivå: Författningen har antagits
Riksdagens svar EV 208/2022
Genom förslaget ska distributionsskyldigheten för förnybara drivmedel sänkas med 7,5 procentenheter för 2023. Det föreslås att de utsläppsminskningar som inte genomförs på grund av sänkningen av distributionsskyldigheten åren 2022 och 2023 ska täckas genom en höjning av distributionsskyldigheten för de följande åren. Samtidigt höjs distributionsskyldigheten för 2030 till 34 procent. Dessutom föreslås det i propositionen att Energimyndigheten ska ha rätt att lämna ut uppgifter till Ålands landskapsregering.
Ansvarig ministerNäringsminister Lintilä
- Budgetlag: genom lagförslaget påverkas statens inkomster eller anvisas anslag till syften som föreskrivs i lag.
Kontaktperson
Nicoleta Kaitazis, Erityisasiantuntija
tel. +358 295 047 067
[email protected]
Mål och resultat
Esityksen tavoitteena on korottaa jakeluvelvoitetta siten, että vuonna 2030 jakeluvelvoite on 34 prosenttia. Esityksellä pannaan toimeen hallitusohjelman, ilmasto- ja energiastrategian ja KAISU:n tavoitteita, jotka liittyvät taakanjakosektorin päästövähenemävelvoitteisiin.
Lisäksi jakeluvelvoitelain muuttamisen tavoitteena on alentaa väliaikaisesti liikenteen polttoaineiden hintoja vuonna 2023 ja kattaa korotetuilla velvoitetasoilla vuosilta 2022 ja 2023 toteuttamatta jääneet päästövähennykset.
Esityksen tavoitteena on lisäksi mahdollistaa salassa pidettävien tietojen luovuttaminen Energiavirastolta Ahvenanmaan maakunnan hallitukselle.
Sammandrag
Esityksellä alennetaan vuoden 2023 jakeluvelvoitetta 13,5 %:iin. Samalla vuosilta 2022 ja 2023 toteutumatta jäävät päästövähennykset katetaan nopeuttamalla jakeluvelvoitteen korotuksia. Lisäksi vuoden 2030 velvoitetta korotetaan 34 %:iin.
Energiavirastolle säädettäisiin oikeus tietojen luovuttamiseen Ahvenanmaan maakunnan hallitukselle.
Utgångspunkter
Osana väliaikaisia, äkillisen energiahintojen nousun takia, sopeutumisen siirtymäajalla tehtäviä toimia varautumisen ministeriötyöryhmä linjasi 7.4.2022, että jakeluvelvoitetta alennetaan 7,5 prosenttiyksiköllä vuosina 2022 ja 2023. Vuoden 2022 jakeluvelvoitteen alennusta koskeva lakiesitys (HE 85/2022 vp.) on annettu eduskunnalle 25.5.2022. Varautumisen ministeriötyöryhmä linjasi myös, että vuosilta 2022 ja 2023 toteutumatta jäävät päästövähennykset katetaan nopeuttamalla jakeluvelvoitteen korotuksia lainsäädännössä.
Valtioneuvosto hyväksyi toukokuussa 2021 periaatepäätöksen (LVM/2021/62) kotimaan liikenteen päästöjen vähentämisestä eli fossiilittoman liikenteen tiekartan. Fossiilittoman liikenteen tiekartassa esitetään keinot, joilla kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt puolitetaan vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon ja liikenne muutetaan nollapäästöiseksi viimeistään vuoteen 2045 mennessä. Tiekartan toisen vaiheen lisäkeinoksi on kirjattu jakeluvelvoitteen nostaminen 4 prosenttiyksiköllä yhteensä 34 prosenttiin vuonna 2030. Korotus perustuu siihen, että biokaasun lisäämisellä jakeluvelvoitteeseen halutaan korvata fossiilisia polttoaineita eikä jo jakeluvelvoitteessa valmiiksi olleita biopolttoaineita. Tämän vuoksi jakeluvelvoitetta tulisi nostaa samalla määrällä kuin biokaasua olisi arviolta saatavilla liikennekäyttöön. Suomessa on arvioitu, että vuoteen 2030 mennessä liikenteeseen olisi mahdollista saada jopa n. 2.5 TWh:n verran biokaasua, joka vastaisi n. 4 prosenttiyksikköä jakeluvelvoitteessa.
Säädösehdotuksen valmistelu tapahtuu ministeriön virkatyönä.
Laki uusiutuvien polttoaineiden käytön edistämisestä liikenteessä annetun lain muuttamisesta tuli voimaan 1.1.2023.
Lausuntokierros luonnoksesta
28.6.2022 – 9.8.2022 Remissbehandling
Lausuntomenettely
-
Palvelualojen työantajat Palta ry; lausunto PDF
10.8.2022
-
Kaupan liitto ry; lausunto PDF
9.8.2022 Kaupan liitto ry
-
Teknisen Kaupan Liitto ry; lausunto PDF
9.8.2022 Teknisen Kaupan liitto ry
-
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry; lausunto PDF
9.8.2022 Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry (1)
-
Suomen Taksiliitto ry; lausunto PDF
9.8.2022 Suomen Taksiliitto ry
-
Suomen luonnonsuojeluliitto ry; lausunto PDF
9.8.2022 Suomen luonnonsuojeluliitto ry (1)
-
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry; lausunto PDF
9.8.2022 Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
-
Suomen Biokierto ja Biokaasu ry; lausunto PDF
9.8.2022 Suomen Biokierto ja Biokaasu ry
-
Autotuojat ja -teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto ry; lausunto PDF
9.8.2022 Autotuojat ja -teollisuus ry ja Autoalan Keskusliitto ry
-
Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK; lausunto PDF
9.8.2022 Suomen osuuskauppojen keskuskunta
-
9.8.2022 St1 Nordic Oy
-
Suomen ilmastopaneeli; lausunto PDF
9.8.2022 Suomen ilmastopaneeli
-
Keskuskauppakamari; lausunto PDF
9.8.2022 Keskuskauppakamari ry
-
Stop autoilijoiden kuritukselle- kansanliike; lausunto PDF
9.8.2022 Stop autoilijoiden kuritukselle- kansanliike
-
9.8.2022 Bioenergia ry
-
Logistiikkayritysten Liitto ry; lausunto PDF
9.8.2022 Logistiikkayritysten Liitto Ry
-
9.8.2022 Neste Oyj
-
Kemianteollisuus ry; lausunto PDF
9.8.2022 Kemianteollisuus ry
-
Etanoliautoilijat ry; lausunto PDF
9.8.2022 Etanoliautoilijat ry
-
Suomen Yrittäjät ry; lausunto PDF
9.8.2022 Suomen Yrittäjät ry
-
Linja-autoliitto ry; lausunto PDF
8.8.2022 Linja-autoliitto ry
-
Valtiovarainministeriön lausunto PDF
8.8.2022 Finansministeriet
-
7.8.2022 Rahtarit ry
-
North European Oil Trade Oy; lausunto PDF
29.7.2022 North European Oil Trade Oy
-
Maakuljetuspooli; lausunto PDF
27.7.2022 Maakuljetuspooli
-
15.7.2022 Energiavirasto
-
Ympäristöministeriön lausunto PDF
14.7.2022 Miljöministeriet
-
8.7.2022 Verohallinto
-
Joensuun kaupunki; lausunto PDF
1.7.2022 Joensuun kaupunki
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Kaitazis, Nicoleta
Erityisasiantuntija
arbets- och näringsministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
30.12.2021 –
Lilleberg, Inkeri
Erityisasiantuntija
arbets- och näringsministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
30.12.2021 – 28.4.2022