#Semesterutmaning: Finn ditt Finland – utmaningskampanj inom turismen inleddes käynnistyi
Näringsminister Mika Lintilä öppnade en utmaningskampanj för inrikesturismen Finn ditt Finland i dag på resemässan Matka 2017. Utmaningskampanjen utgör ett av evenemangen under jubileumsåret Finland100.
Många resmål i Finland väntar fortfarande på att finländarna själva ska upptäcka dem. Inrikesturismen växer långsammare än den utländska turismen i Finland. Kampanjens syfte är att uppmuntra finländare att göra åtminstone en semesterresa till under jubileumsåret. När vi reser i hemlandet stöder vi företagsverksamheten och sysselsättningen och samtidigt tillväxten i hela landet.
− Om varje finländare gör en resa till i hemlandet i år, kommer den totala efterfrågan på turismen att öka uppskattningsvis med 800 miljoner euro. Det skulle resultera i uppkomsten av hela 7 000 nya jobb, särskilt för de unga, konstaterar minister Lintilä.
Mika Lintilä utmanade de riksdagsledamöter som deltog i seminariet vid resemässan, dvs. Ville Skinnari (sdp), Antti Kaikkonen (cent), Sari Essayah (kd) och Sari Multalan (saml), att delta i kampanjen och lovade själv att resa till Kalajoki.
Hur kan man delta?
Bekanta dig med en videoinspelning där en tjänsteman som reser mycket berättar om turismens betydelse: tem.fi/lomahaaste
Berätta med ord och/eller bilder om ditt favoritresmål i Finland i dina sociala medier genom taggen #semesterutmaning
Ytterligare upplysningar:
Nina Vesterinen, specialsakkunnig, turism, ANM, tfn 029 504 7013