Kirsi Leivo fortsätter som generaldirektör för Konkurrens- och konsumentverket och Katri Väänänen fortsätter som konsumentombudsman
Statsrådet fattade den 12 oktober 2023 utnämningsbeslut för att tillsätta tjänsten som generaldirektör för Konkurrens- och konsumentverket och tjänsten som överdirektör för ansvarsområdet för konsumentfrågor, vilken även omfattar uppgiften som konsumentombudsman.
Juris kandidat, LL.M, eMBA Kirsi Leivo fortsätter som generaldirektör för Konkurrens- och konsumentverket och juris kandidat Katri Väänänen fortsätter som överdirektör för ansvarsområdet för konsumentfrågor från och med den 15 oktober 2023. Tjänsterna tillsätts för fem år.
Kirsi Leivo har en lång karriär vid Konkurrens- och konsumentverket
Leivo har mer än 25 års erfarenhet av ledarskap. Hon utnämndes till generaldirektör för Konkurrens- och konsumentverket år 2018 och före det hade hon andra chefsuppgifter inom Konkurrens- och konsumentverket och dess föregångare Konkurrensverket. Även Leivos tidigare arbetsuppgifter har varit starkt kopplade till konkurrenspolitik och konkurrensövervakning. Hon har dessutom internationell erfarenhet av arbete vid Europeiska kommissionens juridiska enhet.
Leivo har en juris kandidatexamen från Helsingfors universitet (1992). Leivo har även avlagt Master in European Community Law (LL.M) vid College of Europe år 1994 och Executive Master of Business Administration (eMBA) vid Aalto-universitetet år 2011.
Generaldirektören har i uppgift att leda, övervaka och utveckla Konkurrens- och konsumentverkets verksamhet så att verkets uppgifter sköts på ett sätt som ger resultat och främjar samverkan. När ansökningstiden gått ut hade 13 personer sökt tjänsten som generaldirektör.
Katri Väänänen har bred erfarenhet av konsumentfrågor
Väänänen fortsätter som överdirektör för ansvarsområdet för konsumentfrågor. Väänänen är väl bevandrad i Konkurrens- och konsumentverkets ansvarsområde och förvaltning och i den lagstiftning som övervakas. Hon har mer än 20 års erfarenhet av sakkunnig- och direktörsuppgifter vid verket.
Tack vare sin arbetserfarenhet besitter Väänänen en bred och aktuell kunskap om ansvarsfunktionerna, verksamhetsbetingelserna och utvecklingsbehoven inom ansvarsområdet för konsumentfrågor. Väänänen har varit överdirektör i fem år.
Överdirektören för ansvarsområdet för konsumentfrågor har i uppgift att leda ansvarsområdet för konsumentfrågor och vara konsumentombudsman. Konsumentombudsmannen har i uppgift att värna om konsumenternas ställning och övervaka att konsumentskyddslagen och flera andra lagar som införts för att skydda konsumenten följs. Fem personer sökte tjänsten som överdirektör.
Konkurrens- och konsumentverket arbetar för konsumenternas rättigheter och bättre konkurrens, och bidrar därmed till välfärden i samhället. Syftet med verkets verksamhet är att ge konsumenterna och samhällsekonomin största möjliga mervärde. Konkurrens- och konsumentverket har som uppgift att genomföra konkurrens- och konsumentpolitiken, verkställa konkurrenslagen, genomföra EU:s konkurrensregler och trygga konsumenternas ekonomiska och rättsliga ställning. Konkurrens- och konsumentverkets mål är en sund och fungerande marknad, där företag och övriga verksamhetsutövare agerar ansvarsfullt och beaktar konsumenternas intressen.
Mer information:
Heidi Nummela, personal- och förvaltningsdirektör, arbets- och näringsministeriet, tfn 029 504 7988
Mikko Holm, regeringsråd, ANM, tfn 0295 047 377
Päätösaineisto: Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttaja-asioiden vastuualueen ylijohtajan viran täyttäminen