Resultaten av utredningen om utvecklingen av myndighetssamarbetet kring arbets- och utbildningsrelaterad invandring
Owal group har på uppdrag av arbets- och näringsministeriet genomfört en utredning som bekräftar att de åtgärder som vidtagits de senaste åren har lyft Finlands politik för arbets- och utbildningsrelaterad invandring till en ny nivå. Nästa steg är att säkerställa att den arbets- och utbildningsrelaterade invandringen blir en integrerad del av myndigheternas uppgifter och att man förbinder sig till gemensamma förvaltningsövergripande mål.
Under den regeringsperiod som är på slutrakan har det vidtagits många åtgärder för att främja den arbets- och utbildningsrelaterade invandringen. Målen är att öka arbetskraftsinvandringen med åtminstone det dubbla till år 2030 och att tredubbla antalet nya utländska examensstuderande och samtidigt höja de studerandes sysselsättning och etablering i Finland till 75 procent. Målen och åtgärderna beskrivs i färdplanen för den arbets- och utbildningsrelaterade invandringen, som gäller fram till år 2035. Planen har beretts genom åtgärdsprogrammet Talent Boost.
Man har sett goda resultat redan inom en kort tid. Antalet beviljade tillstånd har ökat betydligt samtidigt som behandlingstiderna har förkortats. Med en behandlingstid på två veckor för tillstånd för specialsakkunniga och tillväxtföretag hör Finland till världstoppen. Migrationsverket bedömer att man i år kan uppnå målet om en maximal genomsnittlig behandlingstid på 1 månad för alla arbets- och utbildningsbaserade uppehållstillstånd.
Resultaten avspeglar ämbetsverkets kundorienterade utvecklingsvilja och förmåga att till fullo stödja målen om att öka arbetskraftsinvandringen. Under denna regeringsperiod har man också skapat den nya myndighetsfunktionen Work in Finland i samarbete med Business Finland och utvecklings- och förvaltningscentret, som ska locka och främja rekryteringen av utlänningar och att de stannar kvar i Finland.
”Det är viktigt att fortsätta främja arbetskraftsinvandringen på alla områden enligt färdplanen också de kommande åren. Man måste trygga myndigheternas förutsättningar att stödja den internationella rekryteringen och öka Finlands dragnings- och hållkraft. Man måste fortsätta utveckla en förvaltningsövergripande smidig servicestig ända från ursprungslandet till det att personen integreras i Finland”, säger migrationsdirektör Sonja Hämäläinen.
Det behövs engagemang över sektorsgränserna
Arbets- och näringsministeriet har på uppdrag av de fem ledande regeringspartierna låtit göra en extern utredning om hurdana myndighetsstrukturer och hurdant samarbete mellan olika förvaltningsområden som på bästa sätt kan bidra till att öka den arbets- och utbildningsrelaterade invandringen. Owal Groups utredning genomfördes i huvudsak genom myndighetsintervjuer. Syftet var att kartlägga erfarenheterna av Talent Boost-samarbetet och utvecklingsbehoven.
Utredningen bekräftar att de åtgärder som vidtagits de senaste åren har haft en stor betydelse och att man är på rätt väg. Nästa steg är att säkerställa att den arbets- och utbildningsrelaterade invandringen blir en integrerad och viktig del av de olika myndigheternas uppgifter i framtiden. I utredningen föreslås det att Work in Finlands roll i den internationella rekryteringen och dess samarbete med Migrationsverket ska stärkas. Ett lyckat samarbete kräver ett välfungerande gemensamt ledningssystem, men det kräver inga strukturella reformer eller ändringar i befogenheterna.
Att se till att statens och kommunernas samarbete fungerar bra är viktigt också när sysselsättningstjänsterna har överförts från staten till kommunerna vid ingången av år 2025. Statens serviceutbud måste vara lättöverskådligt och tillgodose de faktiska behoven hos kommunerna, arbetsgivarna och de människor som flyttar till Finland för att arbeta eller studera.
Talent Boost-samarbetet kommer sannolikt att vara nätverksbaserat också i fortsättningen, eftersom det krävs åtgärder på många olika områden i samhället för att öka arbetskraftsinvandringen. Samarbetet kräver också olika styrmetoder med allt från resultatstyrning till avtal mellan staten och kommunerna. Det viktigaste är att man förbinder sig till gemensamma mål över förvaltnings- och aktörsgränserna.
I utredningen betonas det att den arbets- och utbildningsrelaterade invandringen får en allt större betydelse i synnerhet inom sysselsättnings-, närings- och innovationspolitiken. Därför är det viktigt att de politiska beslut som rör arbets- och utbildningsrelaterad invandring fattas i nära samverkan med dessa politikområden.
Inrikesministeriets omfattande kartläggning av migrationsförvaltningen
Vid sidan av arbets- och näringsministeriets utredning har inrikesministeriet genomfört en omfattande utredning av hur migrationsförvaltningen fungerar som helhet. Inrikesministeriets utredning blir färdig senare i veckan. Av slutledningarna i utredningarna kan man skapa en helhetsbild av hur migrationsförvaltningen är organiserad. Arbets- och näringsministeriet och inrikesministeriet ansvarar tillsammans för Migrationsverkets resultatstyrning.
Ytterligare information:
Katri Niskanen, ledande sakkunnig, tfn 029 504 7373
Selvitys työ- ja koulutusperusteisen maahanmuuton viranomaisrakenteesta ja -yhteistyöstä
SM:n tiedote 20.12.2022: Selvitys maahanmuuttohallinnon rakenteista auttaa kehittämään parasta mahdollista mallia