TEM:n ja hallinnonalan strategia
Työ- ja elinkeinoministeriö ja sen hallinnonala luovat edellytyksiä kestävälle kasvulle. Kasvun on oltava kestävää niin taloudellisesti, sosiaalisesti kuin ekologisesti. Tavoitteenamme on, että
- elinkeinoelämä uudistuu ja alueiden elinvoima vahvistuu,
- työllisyys kasvaa ja osaavan työvoiman saatavuus paranee,
- puhtaat investoinnit edistävät ilmastotavoitteiden saavuttamista.
Toimimme avoimesti, vastuullisesti ja vaikuttavasti.
TEM:n ja hallinnonalan strategia ulottuu vuoteen 2030. Sitä päivitetään säännöllisesti vastaamaan muun muassa toimintaympäristön muutoksia.
Tutustu:
- Julkaisu: TEM:n ja hallinnonalan strategia 2024−2030
- Ppt-esitys: TEM:n ja hallinnonalan strategia 2024−2030
- Kansliapäällikkö Timo Jaatisen kolumni 23.9.2024
Strategiset tavoitteet vuosille 2024−2030
- Toimivat markkinat ja kilpailu vahvistavat elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä.
- Elinkeinoelämän innovaatiot lisääntyvät ja johtavat korkean arvonlisän liiketoimintaan koko Suomessa.
- Suomesta muodostuu kilpailukykyinen kasvu- ja start-up -yritysten toimintaympäristö.
- Yritysten investoinnit lisääntyvät ja vienti kasvaa.
- Teollisuus uudistuu ja sen keskittymät vahvistuvat koko Suomessa.
- Työmarkkinoiden kohtaanto ja osaavan työvoiman saatavuus paranevat maan kaikilla alueilla.
- Työmarkkinauudistukset parantavat kilpailukykyä.
- Työelämän laatu ja tuottavuus paranevat, työurat pitenevät
- Työllistymisen ja työllistämisen kannustimet paranevat.
- Työllisyysalueet järjestävät työllisyyspalvelut tehokkaasti ja laajassa kumppanuudessa.
- Työvoiman maahanmuutolla osaltaan vastataan työmarkkinoiden tarpeisiin, kotoutumista ja maahanmuuttajien työllistymistä tehostetaan.
- Ilmastotavoitteissa edetään mahdollisimman kustannustehokkain ja investointeja kiihdyttävin keinoin.
- Investoinnit kohdistuvat korkeamman jalostusarvon hankkeisiin.
Kestävän kasvun toimintaperiaatteet
- Tehostamme toimintamallejamme, tehtäviämme ja organisaatiotamme vastuullisesti ja tuloksellisuutta edistäen.
- Toimimme henkilöstösuunnittelussa ennakoivasti kohdentaen resurssit strategisiin painotuksiin sekä ydintoimintoihin ja lakisääteisiin tehtäviin. Resurssimme ovat tehokkaassa ja tuottavassa käytössä.
- Huolehdimme, että toimintaprosessimme ovat teknologisesti ajantasaisia ja lisäarvoa tuottavia.
- Otamme hallinnonalan kaikessa toiminnassa lähtökohdaksi, että yksityisen elinkeinotoiminnan toimintaedellytykset paranevat. Näin olemme luomassa kasvua ja vahvistamassa julkista taloutta. Yhtenäistämme johtamista ja varmistamme tuottavuuden ja tuloksellisen toiminnan.
- Toimintakulttuurimme perustuu yhteisiin arvoihin.
- Olemme ihmislähtöinen työpaikka. Tavoittelemme työhyvinvoinnin ja tuloksellisuuden tasapainoa.
Kokonaisturvallisuuden vahvistaminen
- Tuemme kokonaisturvallisuudella elinkeinoelämän hyviä toimintaedellytyksiä.
- Osallistumme ja vaikutamme aktiivisesti kokonaisturvallisuuden yhteistoimintamallin mukaisesti yhteiskunnan kokonaisturvallisuusajattelun, häiriötilanteiden hallinnan ja kriisijohtamisen kehittämiseen.
- Uudistamme hallinnonalan normaaliolojen ja poikkeusolojen sääntelyä ja suunnittelua vastaamaan riskiperusteisesti paremmin normaaliolojen vakaviin häiriöihin ja poikkeusoloihin.
- Vahvistamme kokonaisturvallisuutta ja huoltovarmuutta kehittämällä kansainvälistä yhteistyötä EU:n ja Naton kautta sekä kahdenvälisesti eri valtioiden kanssa.
Huoltovarmuuden kehittäminen
- Huolehdimme huoltovarmuuden riittävästä tasosta ja toimintakyvystä osana yhteiskunnan kokonaisturvallisuutta.
- Vahvistamme pohjoismaista valmius- ja huoltovarmuusyhteistyötä.
- Edistämme kumppanuusmallilla viranomaisten, elinkeinoelämän ja kolmannen sektorin yhteistyötä.
- Tuemme alueellisella varautumisella alueiden elinvoimaisuutta.
- Edistämme toimivia ja kriisinsietokykyisiä EU:n sisämarkkinoita sekä avointa ja sääntöpohjaista kauppapolitiikkaa.
Riskienhallinnan huomioonottaminen
- Vakiinnutamme riskienhallinnan osaksi strategiatyötä sekä ministeriön normaaleja prosesseja (lainvalmistelu, tulosohjaus, hankkeet).
- Otamme huomioon ja arvioimme eri valmistelu- ja päätöksentilanteissa riskit ja mahdollisuudet sekä seuraamme mahdollisia uusia uhkia.
- Kehitämme jatkuvasti riskienhallinnan toimintamalleja.
- Vahvistamme hallinnonalan ja keskinäisriippuvaisten kriittisten palvelujen turvallisuutta ja riskienhallintaa, jatkuvuudenhallintaa ja toipumiskykyä.
- Edistämme EU-vaikuttamisella Suomen kestävän kasvun edellytyksiä toimimalla aloitteellisesti, rakentavasti ja ennakoivasti. Teemme EU-vaikuttamista aktiivisesti ja ratkaisuhakuisesti sekä ministeriön johdon että asiantuntijatason toimesta myös poikkihallinnollisia verkostoja hyödyntäen.
- Teemme EU-ennakkovaikuttamiseen tähtäävää kannanmuodostusta tehostetusti EU-jaostojärjestelmää hyödyntäen ja sidosryhmiä kuullen.
- Otamme EU-vaikuttamisen lähtökohdaksi EU:n strategisen kilpailukyvyn vahvistaminen EU:n omien vahvuuksien ja markkinaehtoisten ratkaisujen perusteella. Nostamme keskiöön toimivat sisämarkkinat ja tehokkaan valtiontuki- ja kilpailupolitiikan, jotka edistävät ennustettavaa ja suotuisaa investointiympäristöä.
- Vaikutamme siihen, että EU:n varoja suunnataan laatuperusteisesti entistä enemmän tutkimusta, innovaatioita, osaamista, digitalisaatiota, kokonaisturvallisuutta ja puhdasta siirtymää edistäviin toimiin.
- Tavoittelemme parempaa ja vähäisempää EU-sääntelyä. Vaikutamme osaltamme, että EU-lainsäädäntö loisi investointien kannalta ennakoitavan ja vakaan toimintaympäristön. Ennakoimme EU-lainsäädäntöä paremmin kansallisen toimeenpanokyvyn varmistamiseksi.
- Tavoittelemme kasvuun ja yrittäjyyteen kannustavaa, uusia innovaatioita ja tehokkaiden markkinoiden toimintaa mahdollistavaa sääntely-ympäristöä, missä vältetään tarpeetonta hallinnollista taakkaa sekä tarpeettoman raskasta ja yksityiskohtaista sääntelyä. Tunnistamme erilaiset yritysvaikutukset riittävän varhaisessa vaiheessa.
- Huolehdimme, että turvalliset, luotettavat ja yhteen toimivat digitaaliset palvelumme ovat asiakaslähtöisiä ja sujuvoittavat prosesseja.
- Vähennämme hallinnollista taakkaa, puramme yritysten arkea hankaloittavia normeja.
- Otamme yrittäjyyden lähtökohdaksi elinkeinoelämän uudistumisessa, kasvussa ja kansainväistymisessä sekä alueiden elinvoiman vahvistamisessa.
- Hyödynnämme datatalouden, datapohjaisen arvonluonnin, yritysten digitalouden ja tekoälyn potentiaalin kasvun ja tuottavuuden lähteinä.
Otamme kaikissa päätavoitteissa huomioon tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusnäkökulman valmisteluprosesseissa, eri hankkeiden toimeenpanossa ja lainsäädännön vaikutusarvioinneissa.
- Hyödynnämme yrittäjyyspotentiaalin yhdenvertaisuutta ja sukupuolten tasa-arvoa edistäen.
- Laadimme selvityksen ja kehittämisohjelman työelämässä aliedustettujen ryhmien työllisyyden lisäämiseksi, TYÖ2030-ohjelman toimissa tasa-arvon edistäminen.
- Edistämme sukupuolten tasa-arvoa osana kotoutumisen edistämistä erityisesti tukemalla kotona lapsia hoitavien maahanmuuttajavanhempien työelämään siirtymistä.
- Parannamme työelämän vastaanottavuutta ja pitovoimaa lisäämällä maahanmuuttajien työllistymistä ja varmistamme osaavan ulkomaisen työvoiman jäämistä Suomeen.