Lagutkast som ska öka flexibiliteten på detaljmarknaden för el har sänts på remiss
En proposition med förslag till ändringar i elmarknadslagen och lagen om ett jämförelseverktyg för elleveransavtal har sänts på remiss av arbets- och näringsministeriet. Det huvudsakliga syftet med propositionsutkastet är att genomföra konkreta åtgärder för att ett smart elsystem ska främja kundernas möjligheter till aktivt deltagande på elmarknaden och samtidigt bidra till god leveranssäkerhet för el.
Genom lagändringarna genomförs de konkreta åtgärder som arbets- och näringsministeriets arbetsgrupp för smarta nät föreslog i sin slutrapport i oktober 2018, och som innebär att ett smart elsystem kan främja kundernas möjligheter att delta aktivt på elmarknaden och samtidigt bidra till hög leveranssäkerhet. En stor del av de åtgärder som arbetsgruppen föreslog har redan genomförts. Lagändringarna hänför sig delvis också till genomförandet av regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering.
Åtgärder som föreslås är samfakturering, förenhetligande av distributionsnätsavgifternas struktur och marknadsbaserad laststyrning hos slutförbrukarna. Ytterligare ett syfte med propositionen är att trygga konsumentens ställning på elmarknaden genom att begränsa tiden för ikraftträdande av ett nytt elförsäljningsavtal som ingåtts genom distansförsäljning samt att sätta i kraft en bestämmelse i elmarknadsdirektivet där det föreskrivs om avgifter för uppsägning av elförsäljningsavtal med fast pris som är i kraft viss tid.
Syftet med samfaktureringen är att samla kostnaderna för både försäljningen och distributionen av el på samma faktura för att kunden lättare ska få en helhetsbild över sina elkostnader. I framtiden skulle kunden, om så önskas, kunna välja en försäljare som erbjuder en gemensam faktura för både försäljning och distribution av el.
Genom ett förenhetligande av prissättningsstrukturen för eldistributionen ska strukturerna för distributionsavgifterna harmoniseras. Samtidigt främjas införandet av en effektavgift. Detta underlättar även för leverantörer av flexibilitetstjänster, eftersom tjänsterna inte behöver skräddarsys och optimeras med tanke på varje enskild distributionsnätsinnehavare. Harmoniseringen kan främja utbudet av flexibilitetstjänster och bidra till ett lägre pris på sådana. Ett mål med en effektbaserad prissättning av distributionstjänsterna är dessutom att styra kundernas konsumtion så att förbrukningstopparna jämnas ut.
En marknadsbaserad laststyrning gör det möjligt för kunden själv eller en tjänsteleverantör som befullmäktigats av kunden att utifrån elpriset styra laster som är kopplade till en smart elmätare hos kunden. Ändringen möjliggör efterfrågeflexibilitet hos kunderna på ett kostnadseffektivt sätt. På det sättet kan också till exempel leveranssäkerheten i elnätet förbättras i och med en ökad efterfrågeflexibilitet. En marknadsbaserad laststyrning ökar också möjligheterna till utveckling av nya tjänster och ny kommersiell verksamhet på elmarknaden.
Propositionen innehåller också förslag till ändringar i elmarknadslagen i fråga om nätinnehavarens anslutningsskyldighet samt definitionen av anslutningsledning. De föreslagna ändringarna syftar till att förtydliga de gällande bestämmelserna och förhindra att det uppstår oklarheter kring tolkningen av dem. Syftet med att precisera definitionen av anslutningsledning är att energilagringsanläggningar som placeras i anslutning till kraftverk ska kunna utnyttja kraftverkets anslutningsledning eller flera kraftverks gemensamma anslutningsledning. Därigenom blir det i praktiken möjligt att driva energilagringsanläggningar i anslutning till kraftverk, vilket främjar investeringar i sådana anläggningar vid vind- och solkraftverk.
Dessutom föreslås det att RED II-direktivets bestämmelser om den ersättning som ska betalas för förnybar el som matas in i nätet i ska sättas i kraft.
Utlåtanden om propositionsutkastet kan lämnas fram till den 28 augusti 2024
Utlåtanden om propositionsutkastet kan lämnas via webbtjänsten utlåtande.fi. De behöver inte skickas till ministeriet separat per e-post eller post. För att man ska kunna lämna ett utlåtande via webbtjänsten krävs att man registrerar sig och loggar in på utlåtande.fi. Alla utlåtanden är offentliga och publiceras på utlåtande.fi.
Den som inte har möjlighet att använda tjänsten utlåtande.fi kan sända sitt utlåtande per e-post till adressen kirjaamo.tem(at)gov.fi. I sådana fall ska ärendenumret VN/1514/2022 anges i utlåtandet.
Mer information:
Katariina Särkänne, specialsakkunnig, arbets- och näringsministeriet, tfn 0295 047 440 (anträffbar fr.o.m. 12.8)
Tatu Pahkala, ledande sakkunnig, tfn 0295 064 217 (anträffbar t.o.m. 19.7)