Sähkön vähittäismarkkinoita joustavoittava lakiluonnos lausunnolle
Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää lausuntoja sähkömarkkinalain sekä sähköntoimitussopimusten vertailuvälineestä annetun lain muutosehdotuksista. Hallituksen esitysluonnoksen päätavoitteena on toteuttaa konkreettisia toimia, joilla älykäs sähköjärjestelmä voi palvella asiakkaiden mahdollisuuksia osallistua aktiivisesti sähkömarkkinoille ja edistää toimitusvarmuuden ylläpitoa.
Lakimuutoksilla pantaisiin toimeen työ- ja elinkeinoministeriön älyverkkotyöryhmän loppuraportissa lokakuussa 2018 esittämiä konkreettisia toimia, joilla älykäs sähköjärjestelmä voi palvella asiakkaiden mahdollisuuksia osallistua aktiivisesti sähkömarkkinoille ja edistää toimitusvarmuuden ylläpitoa. Suuri osa työryhmän ehdotuksista on jo toimeenpantu aiemmin. Lakimuutokset liittyvät osittain myös pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman toteuttamiseen.
Ehdotettuja toimia ovat yhteislaskutus, jakeluverkkomaksujen rakenteiden yhtenäistäminen sekä markkinapohjainen loppukäyttäjän kuormanohjaus. Lisäksi esityksen tavoitteena on turvata kuluttajan asemaa sähkömarkkinoilla rajaamalla uuden, etämyynnissä tehdyn sähkönmyyntisopimuksen voimaantuloaikaa sekä panemalla täytäntöön sähkömarkkinadirektiivin säännös, jolla säännellään määräaikaisten kiinteähintaisten sähkönmyyntisopimusten irtisanomismaksuja.
Yhteislaskutuksen tavoitteena on yhdistää sähkön myynnin ja jakelun kulut samalle laskulle, jotta asiakkaan olisi helpompi saada kokonaiskuva sähkökustannuksistaan. Asiakas voisi halutessaan jatkossa valita sellaisen myyjän, joka tarjoaisi yhden yhteisen laskun sähkön myynnistä ja jakelusta.
Sähkönjakelun hinnoittelurakenteiden harmonisoinnilla yhdenmukaistettaisiin jakelumaksujen rakenteita ja edistettäisiin tehomaksun käyttöönottoa. Tämä selkeyttäisi toimintaympäristöä myös joustopalvelun tarjoajille, kun palveluita ei tarvitsisi räätälöidä ja optimoida yksittäisten jakeluverkonhaltijoiden tasolla. Harmonisoinnilla voisi olla joustopalvelujen tarjontaa edistävä ja niiden hintaa alentava vaikutus. Tehopohjaisen jakelupalvelujen hinnoittelun tavoitteena olisi lisäksi ohjata asiakkaita pienentämään kulutushuippujaan.
Markkinapohjainen kuormanohjaus mahdollistaisi sen, että asiakas itse tai asiakkaan valtuuttama palveluntarjoaja voisi ohjata asiakkaan älymittariin kytkettyjä kuormia sähkön hinnan perusteella. Muutos siirtäisi asiakkaita kustannustehokkaalla tavalla helposti kulutusjouston ulottuville. Näin voitaisiin parantaa esimerkiksi sähkön toimitusvarmuutta kulutusjouston lisääntymisen myötä. Markkinapohjaiseen kuormanohjaukseen siirtyminen lisäisi myös mahdollisuuksia palvelujen kehittämiselle sekä uudelle kilpaillulle toiminnalle sähkömarkkinoilla.
Esitykseen sisältyy myös sähkömarkkinalain muutosehdotukset liittymisjohdon määritelmään ja verkonhaltijan liittämisvelvollisuuteen. Esitetyillä muutoksilla pyritään tarkentamaan jo voimassa olevaa sääntelyä sekä estämään tulkintaepäselvyyksiä. Liittymisjohdon määritelmän tarkentamisen tavoitteena on, että voimalaitosten yhteyteen sijoitettavat energiavarastot voisivat hyödyntää voimalaitoksen liittymisjohtoa tai usean voimalaitoksen yhteistä liittymisjohtoa. Näin mahdollistettaisiin voimalaitosten yhteyteen sijoitettavien energiavarastojen toteutettavuus ja edistää investointeja tuuli- ja aurinkovoimalaitosten yhteyteen rakennettaviin energiavarastoihin.
Lisäksi esitetään pantavaksi täytäntöön RED II -direktiivin säännökset verkkoon syötetystä uusiutuvista energianlähteistä tuotetusta sähköstä maksettavasta korvauksesta.
Lausuntoja HE-luonnoksesta voi antaa 28.8.2024 saakka
Lausuntoja voi antaa Lausuntopalvelu.fi-sivustolla julkaistuun lausuntopyyntöön. Niitä ei tarvitse lähettää erikseen ministeriöön sähköpostilla/postitse. Lausunnon antajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi-sivustolla. Annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan sivustolla.
Jos lausuntoa ei ole mahdollista antaa Lausuntopalvelussa, voidaan se toimittaa myös sähköpostilla osoitteeseen kirjaamo.tem(at)gov.fi. Lausunnossa tulee mainita asianumerosta VN/1514/2022.
Lisätiedot:
erityisasiantuntija Katariina Särkänne, TEM, p. 0295 047 440 (paikalla 12.8. alkaen)
johtava asiantuntija Tatu Pahkala, p. 0295 064 217 (paikalla 19.7. saakka)