Fortsatt tillväxt inom turismen en av regeringens spetssatsningar
Turismen har uppvisat tillväxt i år igen. Regeringen har beslutat att satsa på turismen för att säkerställa att tillväxten fortsätter. Ett viktigt tema är turism året runt. En tävling inom matturism är ett sätt att lyfta fram turistmål som främjar turism året runt.
Under den första halvan av detta år ökade alla registrerade övernattningar med nästan 7 procent och utländska turisters övernattningar med över 17 procent.
– Turismen är en av de spetssatsningar som regeringen kom överens om vid sin halvtidsöverläggning. Därigenom vill man säkerställa att turismen fortsätter växa. Tillväxten bör dock vara kontrollerad, eftersom ett högklassigt och intressant utbud gör att turisterna vill besöka Finland på nytt och berätta för andra om sin turismupplevelse, säger näringsminister Mika Lintilä.
I det nya åtgärdspaketet Turism 4.0 satsas det på marknadsföring av turismen, utveckling av det digitala kunnandet bland företagen i branschen och utveckling av ett större utbud året om, stärkande av förutsättningarna för naturturism samt utveckling av regleringen kring branschen. Dessutom satsas det på att lösa matchningsproblemen när det gäller rekryteringen av kunnig arbetskraft. Redan nu råder det nämligen brist på arbetskraft inom turismen.
Olo Creative Kitchen vinnare i matturismtävling
Matturismen växer och att utveckla den är en viktig sak om man vill främja turism året runt. Vid arbets- och näringsministeriets seminarium om turism avslöjades vinnarna i den riksomfattande matturismtävlingen Hungry for Finland. Tävlingen arrangeras av jord- och skogsbruksministeriet, MTK, Visit Finland och yrkeshögskolan Haaga-Helia, och den uppmuntrar nätverk som är verksamma inom mat och turism att utveckla nya, lokalt inspirerade koncept inom matturism.
– Matturismtävlingen är ett utmärkt sätt att lyfta fram våra goda turistmål, men också att utmana företag att utveckla ännu bättre produkter, sådana produkter där upplevelserna har paketerats till en helhet som erbjuder något för turistens alla sinnen, säger jord- och skogsbruksminister Jari Leppä.
Tävlingsjuryn valde Olo Creative Kitchens klassikermeny Matka till Finlands bästa matturismprodukt 2017. Dessutom prisbelönades tre upplevelser inom matturism: Hotell Punkaharjus weekend med svamp- och örttema, den guidade rundtur som ordnas av Fiskars Bryggeri, Kuura Cider och Ägräs Distillery, samtliga producenter av hantverksdrycker i Fiskars, samt Skördefesten som ordnas på Åland varje år i september.
Hedersomnämnanden fick den guidade rundvandringen SMAKU i Borgå och restaurangen Studioravintola Tundra i Kuusamo. I matturismtävlingen Hungry for Finland deltog 73 högklassiga kandidater.
Arbets- och näringsministeriets turismseminarium "Valoa ja pimeyttä – matkailuelämyksiä ympäri vuoden" samlade över 270 aktörer från turistbranschen i Helsingfors den 6 september 2017.
Hungry for Finland ruokamatkailukilpailu
Turismen i siffror
Ytterligare upplysningar:
Jannika Ranta, specialmedarbetare, arbets- och näringsministeriet, tfn 029 504 7165
Nina Vesterinen, specialsakkunnig, arbets- och näringsministeriet, tfn 029 504 7013