Utkast till ny lag om utsläppshandel på remiss
Arbets- och näringsministeriet skickade den 30 juni 2023 ett utkast till ny lag om utsläppshandel på remiss. Samtidigt föreslås det att den gällande lagen om utsläppshandel och lagen om handel med utsläppsrätter för luftfart upphävs. Genom den föreslagna lagen genomförs det ändrade utsläppshandelsdirektivet i fråga om handeln med utsläppsrätter för anläggningar, sjötransporter och luftfart.
Dessutom genomförs genom den föreslagna lagen de bestämmelser i utsläppshandelsdirektivet som gäller det av Internationella civila luftfartsorganisationen ICAO godkända systemet för kompensation för koldioxidutsläpp från internationell luftfart Corsia. Vidare genomförs en skyldighet att rapportera utsläppen för 2024 inom den nya, separata handeln med utsläppsrätter inom byggnads- och vägtransportsektorerna och de ytterligare sektorerna.
Utlåtanden om lagutkastet kan lämnas fram till den 11 augusti 2023 via den begäran om utlåtande som finns på webbplatsen Utlåtande.fi. Propositionen hänför sig till budgetpropositionen för 2024 och avses bli behandlad i samband med den. Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2024.
Reformen av EU:s utsläppshandelsdirektiv svarar på skärpningen av EU:s utsläppsminskningsmål. Samtidigt utsträcks utsläppshandelns genomslag till nya sektorer. EU:s allmänna utsläppshandel omfattar för närvarande stora industri- och energiproduktionsanläggningar samt luftfarten inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Utsläppshandeln är EU:s viktigaste politiska åtgärd på unionsnivå som syftar till att uppnå utsläppsminskningsmålen.
I regeringens proposition föreslås det att tillämpningsområdet för lagen om utsläppshandel utvidgas och förtydligas så att det motsvarar ändringarna i utsläppshandelsdirektivet. Lagens tillämpningsområde utvidgas till att utöver anläggningar och luftfart även omfatta sjötransporter.
Skärpningar i bestämmelserna om industri- och energiproduktionsanläggningar
Jämfört med den gällande lagen om utsläppshandel förutsätter de största ändringarna i direktivet för anläggningarnas del att villkoren för begränsning av tillämpningsområdet i fråga om anläggningar som uteslutande använder biomassa som bränsle ändras, och att utsläppsfria anläggningar vars verksamhet omfattas av tillämpningsområdet samt avfallsförbränning inkluderas i tillämpningsområdet. På avfallsförbränning tillämpas i enlighet med direktivet övervakning och rapportering av utsläpp.
Det föreslås att i lagen tas in i enlighet med det nya direktivet de ändringar som gäller gratis tilldelning av utsläppsrätter. I fråga om anläggningar minskas deras antal inom de sektorer som avses i förordningen om mekanismen för koldioxidjustering vid gränserna (CBAM). Villkoren för utfärdande av utsläppsrätter skärps från och med 2026 så att en del av anläggningarna i fortsättningen för att få en full mängd gratis utsläppsrätter ska visa att de har vidtagit de åtgärder för förbättrad energieffektivitet som anges i direktivet.
Sjötransporter blir en del av utsläppshandeln, Finland tillämpar undantaget för öar
Sjötransporterna fasas in stegvis i EU:s utsläppshandelssystem från och med den 1 januari 2024. Direktivet ger betydande prövningsrätt i fråga om tillämpningen av undantaget för öar. Medlemsländerna får själva besluta om undantaget ska tillämpas 2024–2030.
I utkastet till regeringsproposition föreslås det att Finland ska tillämpa undantaget för öar på transporter mellan det finländska fastlandet och Åland. Riktlinjer för användningen av undantaget för öar drogs upp i regeringsprogrammet. Undantaget ska omfatta resor med passagerarfärjor med en bruttodräktighet på minst 5 000 ton. Dessa fartyg behöver inte överlämna ett antal utsläppsrätter som motsvarar deras utsläpp. Undantaget minskar de negativa konsekvenserna av utsläppshandeln för Ålands samhällsekonomi och tillgängligheten till öarna.
Stödmekanism för förnybara bränslen inkluderas i handeln med utsläppsrätter för luftfart
Handeln med utsläppsrätter för luftfart effektiviseras från och med den 1 januari 2024. Utsläppshandelns klimateffekter ökas genom en gradvis slopning av gratis tilldelning av utsläppsrätter före 2026. Också det totala antalet utsläppsrätter minskas. Utsläppshandeln ska i fortsättningen omfatta en stödmekanism för användning av förnybara flygbränslen. Syftet med den är att öka användningen av hållbarare flygbränslen och minska utsläppen genom att minska prisskillnaden mellan fossila och förnybara bränslen.
Utlåtanden om lagutkastet ges på webbplatsen Utlåtande.fi. Utlåtandena behöver inte sändas till ministerierna separat per e-post eller per post. Den som lämnar utlåtande måste registrera sig och logga in i tjänsten. Alla utlåtanden är offentliga och publiceras i tjänsten. Om det inte är möjligt att använda tjänsten Utlåtande.fi, kan utlåtanden även sändas per e-post till adressen kirjaamo.tem(at)gov.fi. Ange ärendenumret VN/30314/2022 i utlåtandet.
Mer information:
Anna-Maija Sinnemaa, specialsakkunnig, arbets- och näringsministeriet, tfn 029 504 7303 (stationära anläggningar och den allmänna utsläppshandeln)
Eleonoora Eilittä, specialsakkunnig, arbets- och näringsministeriet, tfn 029 504 7235 (lagberedning)
Laura Sarlin, konsultativ tjänsteman, tfn 029 534 2063, laura.sarlin(a)gov.fi (sjöfart)
Joona Huhtakangas, överinspektör, tfn 029 534 2131, joona.huhtakangas(at)gov.fi (flygtrafik)