Utkastet till Finlands digitala kompass på en andra remissrunda
Arbets- och näringsministeriet ber om utlåtanden om Finlands digitala kompass, som utarbetats vid digitaliseringsbyrån för att skapa en gemensam nationell vision och målsättningar för digitaliseringen och dataekonomin fram till 2030. Utlåtanden kan lämnas till den 16 september 2022.
Den digitala kompassen har utarbetats i samarbete mellan flera ministerier och olika intressentgrupper. Ministerarbetsgruppen för utveckling av digitaliseringen, dataekonomin och den offentliga förvaltningen drog upp riktlinjer för remissbehandlingen vid sitt möte den 30 augusti 2022. Under samma möte behandlades också de ändringar som gjorts utifrån responsen från den förra remissbehandlingen.
Den digitala kompassen styr det nationella utvecklingsarbetet och drar bland annat upp riktlinjer för tjänster med människan i fokus genom digitalisering av servicehelheter kring olika livshändelser. I framtiden är en stor del av de offentliga tjänsterna digitala och automatiserade, i den mån det är möjligt enligt lagstiftningen och ändamålsenligt med tanke på ordnandet av tjänsterna. Den digitala kompassen stärker en gemensam syn på digitaliseringens och dataekonomins fördelar, begrepp och riktning. Kompassen fastställer också prioriterade områden för Finlands påverkansarbete i EU.
Lintilä: koldioxidsnål teknik och digitala lösningar är en betydande konkurrensfördel för Finland
”Finland ligger i täten när det gäller digitaliseringen i Europa. Med hjälp av koldioxidsnål teknik och digitala lösningar kan finska företag inte bara minska sitt eget klimatavtryck utan de kan framför allt erbjuda koldioxidsnåla lösningar till andra globalt. Koldioxidsnål teknik och digitala lösningar är en betydande konkurrensfördel för finländska företag i framtiden, bara vi kan mobilisera och utveckla vårt kunnande”, säger näringsminister Mika Lintilä.
”Trafik 12-planen ställer upp mål och prioriteringar för transportsystemet långt in på 2030-talet. Också den digitala kompassen är en tioårsstrategi, för att digitalisering och dataekonomi ännu bättre ska tjäna människorna, samhället och företagen”, säger kommunikationsminister Timo Harakka.
En europeisk värdegrund
Finlands digitala vision 2030 lyder: ”Vi bygger ett attraktivt, konkurrenskraftigt, hållbart och välmående digitalt kompetent Finland.” Det här ska vi uppnå med hjälp av konkurrenskraftig och innovativ affärsverksamhet, hög kompetens och bred bildning, offentliga tjänster som sätter människan i centrum och en trygg och högklassig infrastruktur. En gemensam vision och gemensamma målsättningar utgör en bra en grund för digitalisering och systemisk förändring i samhället.
Den digitala kompassen baserar sig på en europeisk värdegrund. Förtroende, delaktighet, innovation, digital säkerhet, hållbarhet och ansvar är de värden som kompassen bottnar i. I arbetet med kompassen tar det sig bland annat uttryck i fokus på ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet, en grön digital omställning, rättvis och ansvarsfull användning av data, möjligheterna i databaserat värdeskapande samt digital jämlikhet och bildning.
Den digitala kompassen visar också riktningen för intressentgruppernas och företagens egna åtgärder. För att påskynda digitaliseringen och dataekonomin behövs investeringar men också branschövergripande standarder och praxis.
Ytterligare information:
Laura Eiro, avdelningschef, kommunikationsministeriet, tfn 040 096 9293
Mika Nordman, direktör för digitala tjänster, arbets- och näringsministeriet, tfn 029 504 7142
Jarkko Levasma, IKT-direktör, finansministeriet, tfn 029 553 0117
Ministerarbetsgruppen för utvecklingen av digitaliseringen, dataekonomin och den offentliga förvaltningen:
Digitaliseringsbyrå