U-skrivelse: Finland understöder ett totalförbud mot rysk olja och gas i EU
Statsrådet lämnade den 28 augusti en U-skrivelse till riksdagen om EU:s förslag till förordning. Enligt förordningen ska importen av naturgas och kondenserad naturgas (LNG) med ursprung i eller som importeras via Ryssland stegvis utfasas från och med den 1 januari 2026. Finland importerar inte längre rysk naturgas eller LNG.
Genom Europaparlamentets och rådets förordning skapas en rättslig ram för att effektivt eliminera unionens exponering mot de allvarliga risker för handeln och säkerheten som följer av import av naturgas och LNG från Ryska federationen.
Förordningen innehåller ett rättsligt bindande förbud från och med den 1 januari 2026 mot import av naturgas i gasform som har sitt ursprung i eller exporteras direkt eller indirekt från Ryska federationen. Importförbudet gäller både rörbunden gas och LNG. På förbudet tillämpas övergångsbestämmelser i befintliga avtal.
Arbets- och näringsministeriet hade inlett beredningen av en nationell lag om importförbud mot rysk gas utifrån gasförordningen i EU:s gasmarknadspaket, som trädde i kraft i juli 2024. Förordningen möjliggör temporära importförbud i medlemsstaterna. Ett utkast till regeringsproposition om detta har redan varit på remiss. På grund av förslaget till EU-förordning bedömer statsrådet nu behovet av denna nationella reglering på nytt.
Statsrådet anser att EU:s förslag till förordning är motiverad och understöder spelregler på EU-nivå för import av rysk gas och LNG till unionens gemensamma marknad. Det anser att de föreslagna åtgärderna är ett nödvändigt steg mot en fullständig utfasning av rysk fossil energi före utgången av 2027 i enlighet med det mål som EU:s stats- och regeringschefer ställde upp 2022.
Statsrådet anser att förbudet mot import av gas och LNG från eller via Ryssland och förbudet mot terminaltjänster för transitering av rysk gas är motiverade. Det anser dock att det är motiverat att inkludera flexibilitet i förordningens bestämmelser, om försörjningstryggheten för gas kräver det och baserat på kommissionens överväganden.
Statsrådet understöder också främjande av transparens, monitorering och spårbarhet när det gäller LNG. Det är bra att importörerna av naturgas förutsätts förse tullmyndigheterna med information om gasens ursprung och därigenom skapas en effektiv ram för att fastställa faktiskt ursprung och exportställe för naturgas som importeras.
Enligt kommissionens konsekvensbedömningar har användningen av rysk gas minskat påtagligt inom EU, men den kan alltjämt orsaka allvarliga risker för unionens ekonomiska säkerhet och särskilt för försörjningstryggheten för energi, vilket har negativa konsekvenser för ekonomin och samhället.
Kommissionen bedömer att importförbudet påverkar priset på gas och LNG endast i obetydlig omfattning. LNG är en produkt som säljs på den globala marknaden och därför påverkar avvecklingen av importen av rysk LNG till EU inte priserna globalt. Kommissionen bedömer också att LNG-produktionen och EU:s egen gasproduktion kommer att öka mycket och EU:s gasförbrukning kommer att fortsätta minska under de närmaste åren.
U-skrivelsen upprättas om de ärenden som det fattas beslut om i EU och som till sitt innehåll skulle höra till riksdagens behörighet om Finland inte var medlem i EU. Skrivelsen omfattar det huvudsakliga innehållet i EU-förslaget och statsrådets ståndpunkt i ärendet.
Mer information:
Maria Kekki, konsultativ tjänsteman, arbets- och näringsministeriet, tfn 029 504 7108
Riku Huttunen, överdirektör, arbets- och näringsministeriet, tfn 050 431 6518